Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dimarts, 14 de gener del 2014

Parelles lingüístiques

Publicat a Núvol 
http://www.nuvol.com/opinio/parelles-linguistiques/
Em dic Francesca Tutusaus, visc a Lleida i participo com a voluntària del programa Voluntariat per la llengua des dels inicis.

He tingut parelles lingüístiques de molts països: Colòmbia, Argentina, Mèxic, Brasil, Algèria, Marroc, Guinea Equatorial, Espanya (Aragó), Equador, Regne Unit (Escòcia), Senegal, Camerun, Rússia, Costa d’Ivori i Nigèria. Això m’ha aportat una gran riquesa cultural i poder conèixer gent ben diversa. Per exemple: les aprenentes que he tingut del Marroc i d’Algèria saben comprar molt bé, sobretot pel que fa a les verdures i les fruites. M’han explicat com preparen la carn, etc.
La meva funció, a banda de donar conversa en català, és que l’aprenent se senti còmode perquè ell és el protagonista! Acostumo a quedar amb ells als matins  i anem a una cafeteria a prendre alguna cosa, a passejar per ensenyar-los la ciutat de Lleida si no la coneixen i també aprofitem les activitats que ofereix el Centre de Normalització Lingüística de Lleida. Una de les meves tàctiques per fer-los parlar és portar-los la contrària i  també fer servir els contraris: davant/darrere, semàfor verd/semàfor vermell, anar/venir, etc.
Crec que el programa del VxL funciona molt bé i continuarà durant molt de temps perquè els aprenents no només aprenen a reforçar la llengua catalana sinó també els nostres costums i la nostra manera de fer i de ser. Quan arriben aquí ho desconeixen tot i amb els voluntaris troben gent que els comprenen i que els ajuden i els fan sentir que són un més.
De tots els aprenents que he tingut he observat que als sud-americans els costa més aprendre la nostra llengua perquè tenen l’ajuda del castellà i això els frena l’aprenentatge. En canvi, quant als aprenents de l’est d’Europa comprovo que tot i ser una llengua completament diferent a la seva, hi posen molt entusiasme i moltes ganes, cosa que fa que es llancin a parlar-la més aviat.
M’agrada el Voluntariat per la llengua! Les meves parelles lingüístiques em valoren, em respecten i em tenen afecte, i això m’anima a continuar. Mai he trobat cap aprenent amb qui no hagi connectat, al contrari, he fet dues amigues, l’Svetlana i l’Irina, que s’han convertit en part de la meva família.
Francesca Tutusaus
Voluntària del VxL al CNL de Lleida