Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dijous, 28 de març del 2013

Solidaritat amb el professorat de Castelló


El PP de Castelló comença una cacera de bruixes contra professors i activa una campanya convidant els alumnes a denunciar professors que 'adoctrinin'
'Em volen adoctrinar, que no t'emboliquin' és el nom de la campanya que ha engegat la delegació de les Noves Generacions de Castelló amb l'objectiu d'empaitar el professorat que s'escapi de les seves directrius. Amb aquesta campanya, la joventut del PP convida els estudiants a denunciar anònimament els professors que 'adoctrinin' enviant un correu electrònic a una adreça gestionada per la formació.
Seguir llegint [+]

Des d’ENLLAÇATS NO ACATEM, i mentre que la plataforma ENLLAÇATS PER LA LLENGUA no estableixi mecanismes per actuar en casos urgents animarem a la resta de més de 700 entitats que hem donat suport a la campanya, a activar-nos en defensa de qualsevol atac que sofreixi la llengua en qualsevol territori.
Un atac a la llengua a qualsevol part dels territori, és un atac a la llengua en tots els territoris.

 Enllaçats NO Acatem, condemnem l’atac premeditat contra la llengua, planificat i executat per administracions i institucions que depenen del PP, amb la finalitat de convertí la llengua catalana en una llengua secundària i residual, abocant-la així al seu extermini.
En el cas de Castelló l’atac va més enllà de la llengua, per convertir-se en una persecució a la llibertat d'expressió i de les persones a qui hem confiat la formació de les futures generacions; per tant, ens solidaritzem amb el professorat de Castelló, víctima d'aquest nou intent d'acabar amb les llibertats individuals i col·lectives.

DAVANT L’AGRESSIÓ A LA LLIBERTAT D’EXPRESSIÓ I AL DRET A LA FORMACIÓ I INFORMACIÓ, US DEMANEM
La vostra condemna a la persecució que s’ha iniciat a Castelló i el suport a mestres, professors i professores.
·         En primer lloc difonent la notícia i trencant el silenci còmplice i intencionat que empara la impunitat als botxins.
·         En segon lloc fent arribar el vostre suport al conjunt del professorat a través de qualsevol dels següents correus.
·          
CASTELLÓ PER LA LLENGUA
COL·LECTIU DE LA LLENGUA I LA CULTURA CASTELLÓ
SINDICAT D'ESTUDIANTS DELS PAÏSOS CATALANS - SECUNDÀRIA CASTELLÓ
INTERSINDICAL VALENCIANA
FEV - FEDERACIÓ ESCOLA VALENCIANA

ENLLAÇATS PER LA LLENGUA. Ara més que mai, que no ens separin!

dilluns, 25 de març del 2013

Plataforma per la Llengua registra 501 queixes a falta d'atenció i etiquetatge en català



Publicat per europapress.cat dijous 14 de març del 2013
http://www.europapress.cat/societat/noticia-plataforma-per-llengua-registra-501-queixes-falta-datencio-etiquetatge-catala-20130311185425.html
BARCELONA, 11 Mar. (EUROPA PRESS) -
   Plataforma per la Llengua ha registrat un total de 501 queixes per les deficiències d'atenció lingüística escrita o oralment en català en comerços, empreses i establiments i també per incompliments del dret del consumidor en matèria d'etiquetatge, ha informat aquest dilluns en un comunicat.
   Segons l'informe del 2012, elaborat per la Plataforma per la Llengua i Consum Català, el 60% de les 501 queixes rebudes --302-- ha estat per la "disponibilitat lingüística" en relació amb l'atenció en català, seguida per les de l'etiquetatge, que representen un 17% del total amb 85 reclamacions.
   Un total de 57 queixes han estat davant d'administracions públiques, entitats i institucions, entre les quals hi ha casos que afecten la Policia Nacional i la Guàrdia Civil, a falta d'atenció quan un ciutadà es dirigia a l'agent en català, i per "casos flagrants" de discriminació, menyspreu i burla al ciutadà i a la llengua catalana.
   També s'han registrat queixes per la retolació i l'atenció oral en català a Renfe i metro de Barcelona, i relatives a organismes de l'administració que tenen empreses contractades amb bars, restaurants o màquines expenedores que serveixen productes no etiquetatges en català, malgrat que des de 1993 és un requisit del contracte.
   L'informe també detalla que el comerç minorista és el sector que més queixes rep --un 25% del total, amb 124--, seguit per empreses productores --un 19% amb 95 queixes--, i el sector de la restauració i l'hostaleria --un 16% amb 79 queixes---.
   Plataforma per la Llengua també ha destacat les denúncies a empreses productores de joguines per no incorporar el català a l'etiquetatge dels seus productes, el que incompleix el Codi de Consum de Catalunya.
   A l'àmbit privat, s'han rebut queixes en el sector de la telecomunicacions, i també figuren en un lloc destacat les companyies energètiques.

dissabte, 23 de març del 2013

organitzam la resistència al Decret TIL. Qui s'hi apunta?


Companys i companyes que treballau per la terra i el país,

Ara que comença aquesta nova ofensiva del govern Bauzá, des del sindicat continuarem organitzant resposta que volem donar en aquests atacs continuats a la coherència pedagògica. Volem organitzar les accions de resistència i de defensa del model lingüístic escolar i per al manteniment de la presència de la llengua i a cultura pròpia d’aquestes illes als centres educatius. Volem ser impulsors d’estratègies per atacar els vertaders problemes que té el nostre sistema educatiu i que han d’anar encaminats a la millora de l’exercici del dret a una educació de qualitat per a tothom.
El sindicat ara treballa en una sèrie d’accions. Primer dir-vos que l’STEI impugnarà, tot d’una que surti al BOIB, el Decret de tractament integral de llengües. I segon informar-vos que estam estudiant, amb el servei jurídic de l’STEI, la possibilitat que els professor puguem exercir l’objecció de consciència davant propostes antipedagògiques del govern i que a més a més van contra la normativa establerta.
Quan comenci el procés d’admissió d’alumnat a principi del mes d’abril podem fer algunes coses.
1.      Establir punts d’informació a cada poble, vila i ciutat. La conselleria obrirà 31 nous punts d’informació per al procés d’admissió. Nosaltres, si ho trobeu convenient i és possible n’hauríem d’obrir 62. Ben distribuïts per totes les illes tendrien l’efecte de defensar l’escola que tenim i que molts dels bons mestres que ens han precedit han posat, amb el seu esforç i el seu bon fer, uns fonaments a una construcció que ara no deixarem que ens esbuquin.
2.      Explicar, repartir, fer arribar l’ARGUMENTARI que elaboràrem l’any passat a favor dels projectes educatius i el models lingüístics escolars que garanteixen l’aprenentatge de les dues llengües oficials i el manteniment de la convivència i la cohesió social. Us el reenviï en còpia adjunta. Recordau que es va fer amb la col·laboració de les Assemblees de Mestres i professors en català de totes les illes.
3.      Venir a l’Assemblea que farem a Mallorca a l’IES Marratxí, dimarts 26 de març a les 17.30h. Veniu i en parlam de com ens podem organitzar en aquest tema i en tots els altres. Aquesta assemblea està convocada pels quatre sindicats presents a la mesa sectorial d’educació. Pel que fa a les altres illes, Pitiüses i Menorca, si ho trobeu convenient, podem organitzar una assemblea a cada illa dins el mes d’abril.
ARA CONVÉ ACTUAR DE FORMA CLARA, CONTUNDENT I COORDINADA. No restarem mans plegades. Som-hi! Entre tots ho farem tot!!


ARGUMENTARI
Aquest full l’ha elaborat l’Assemblea de mestres i professors en català de les Illes Balears, que s’ha constituït a les Pitiüses, a Menorca i a Mallorca i que té el suport de l’STEI-i, l’OCB, Acció Cultural de Menorca, l’Institut d’estudis Eivissencs, el Moviment de renovació pedagògica de Menorca, Moviment de renovació pedagògica de Mallorca, les Escoles Mallorquines, L’Associació 8 d’agost de les Pitiüses... Vol esser un document útil i pràctic per als mestres, professors, pares i mares, alumnes... perquè en facin l’ús que més els convengui. És un punt d’inici per tenir arguments per explicar les bondats de l’ensenyament en català. Ha estat consensuat a les assemblees fetes a tres illes i ara (setmana 5-9 de març) és en procés de consens amb la COAPA. Es pot modificar, fer-li afegits, simplificar-lo o adaptar-lo a les necessitats del moment i de cada col·lectiu. Està fet amb la intenció de facilitar la feina a qui ho necessiti.

Per posar el nom i el LOGO del centre
Per posar el nom i el LOGO de l’Associació de pares i mares

ENSENYAMENT EN CATALÀ PER A TOTHOM,
GARANTIA DE QUALITAT I DE COHESIÓ SOCIAL

El nostre centre, el CEIP .................................................................. fa ensenyament en català perquè és la llengua del territori, de ( ............... el nom del poble o ciutat) i de (........... el nom de l’illa)
L'escola no vol infants separats per raons de llengua; els vol mesclats i que tots participin de les mateixes experiències i convisquin culturalment junts i enriquits amb les aportacions de tots.
Per avançar pedagògicament i socialment l'escola disposa d’un projecte educatiu integrador, que afavoreix la cohesió, no discrimina ningú i ha estat aprovat pel consell escolar del centre. Les primeres experiències en dues línies, a principis dels anys 80 del segle passat, molt prest es van haver d'arraconar perquè separaven l'alumnat en classes socials ben diferenciades .
El castellà l'aprenen al llarg del procés d'escolarització obligatòria, de manera que als 16 anys s'assegura el domini de les dues llengües, la catalana i la castellana, que és el que preveu la llei.
Dins l’escola també aprendran anglès o una altra llengua estrangera que el centre triï. Les llengües que s'ensenyen a l'escola només s'assoleixen plenament si s'empren en un context real de comunicació.
Els infants de famílies castellanoparlants o catalanoparlants, tenen assegurat el domini de la llengua castellana a través dels mitjans de comunicació presents a tot arreu i de l'escola que ensenyarà el castellà durant tots els anys que duri la seva escolarització.
Elegir l'aprenentatge de la lectoescriptura en català és elegir que aprenguin a llegir i escriure en dues llengües alhora, elegir l'aprenentatge de la lectoescriptura en castellà és elegir que n'aprenguin només en una.
Els mestres d’aquesta escola volen recomanar a les famílies que viuen i treballen a (nom de l’illa............... ) que és bo per als seus fills i filles fer l’ensenyament en català i arribin a tenir un bon domini de la llengua pròpia i així puguin arribar a tenir les mateixes oportunitats que els autòctons. No dominar formalment la llengua del territori els pot restar oportunitats futures.
Les escoles que fan l’ensenyament en català estan molt ben considerades socialment perquè tenen projectes pedagògics oberts, amb uns fonaments sòlids, ben articulats amb la realitat social actual i coherents amb l’entorn, la història i la cultura pròpia del territori. Aquestes escoles tenen més demanda de places de les que poden assumir i els infants escolaritzats, hi aprenen les dues llengües.
Els infants de tres i quatre anys tenen una facilitat especial per aprendre llengües precisament en aquestes edats primerenques. És un bon moment per ensenyar-los la llengua pròpia del territori on viuen i començar a introduir el coneixement d’una altra llengua.
Els infants que acaben la primària amb un bon nivell de català i de castellà, estan més ben preparats per assolir el títol de graduat en secundària obligatòria i el batxiller i per tenir un més fàcil accés a les universitat del nostre entorn més proper.
Una formació que asseguri que l’alumne quan acabi els seus estudis s’expressi, oralment i per escrit, en català i castellà, li dóna avantatges a l’hora de trobar feina a les nostres illes.
Cada curs més alumnes de les Illes Balears trien voluntàriament fer els exàmens de la selectivitat en català.
Els alumnes que fan l’ensenyament 100% en català al territori on és llengua pròpia, obtenen millors qualificacions en castellà, que els que estudien només en castellà a Castella. Segons un informe fet pel propi Ministeri d’Educació del Govern de l’Estat.
Estudiar català no implica, per als infants de famílies d’altres cultures, perdre els seus orígens o la seva identitat. Dins les escoles practicam la integració ben entesa i la valoració de les diferències culturals en el que anomenam interculturalitat i no només multiculturalitat.
La immersió lingüística a l’escola en la llengua pròpia de cada territori és un bon sistema per a la integració de les diferents cultures que conviuen en un mateix espai geogràfic. Així ho avala un estudi fet per un equip independent de la Unió Europea.
Separar l’alumnat per raó de llengua és separar la societat en origen. La realitat històrica de les illes ens demostra que hi ha una comunitat lingüística que no està en igualtat de drets respecte d’altres grups.
Començar per aprendre el castellà durant dos o tres cursos, si el projecte de centre és en català, farà que els infants no catalanoparlants, tenguin dificultats per seguir l’ensenyament a partir de segon de primària, ja que no hauran fet català i els costarà més seguir la vida acadèmica normal del centre.

dimarts, 12 de març del 2013

CONTINUEN LES ACCIONS CONJUNTES DE TOTS ELS TERRITORIS EN DEFENSA DE LA LLENGUA


Avui dimarts. 12 de març a les 11:00 h.
CONVOCATÒRIA DE PREMSA A MADRID


Representants de KONTSEILUA, A MESA i CIEMEN-Enllaçats per la llengua, organitzacions que treballen a favor de l’èuscar, gallec i català, compareixeran davant els mitjans. Entre altres temes, faran una valoració de l'esborrany presentat pel ministre d'Educació José Ignacio Wert i després presentaran els continguts de la reunió que faran amb diferents grups parlamentaris del Congrés.

PARTICIPANTS:
-          Carlos Manuel Callón, A Mesa Pola Normalización Lingüística
-          Joaquim Arenas, CIEMEN – Enllaçats per la llengua
-          Paul Bilbao, KONTSEILUA 

CONTINUEN LES ACCIONS CONJUNTES DE TOTS ELS TERRITORIS EN DEFENSA DE LA LLENGUA

El passat dia 9 de març s’Enllaçaren 18 ciutats d’arreu dels Països Catalans en Defensa del català i s’anunciaren més accions , una davant el congrés dels Diputats de Madrid i una tercera davant el Parlament europeu.

Avui dia 12 de març s’ha duit a terme la segona de les accions planificades però aquest cop l’acció ha estat de totes les comunitats en en llengua pròpia de l’estat espanyol.


Representants d’Enllaçats per la Llengua ( Illes Balears i País Valencià) , CIEMEN, Kontseilua i A Mesa pola normalizacion lingüística han denunciat davant una representació de diputats dels diferents partits polítics( erc, amaiur, izquierda plural i bloque nacionalista galego) ,  la vulneració dels drets lingüístics de totes aquestes comunitats i l’oposició  de la societat civil a la LOMCE .

Així mateix han analitzat la campanya Enllaçats, la carta Europea de les Llengües i la situació que pateix la llengua a cada comunitat i els han demanat que traslladin a Rajoy i al ministre Wert el descontent i el rebuig cap a la LOMCE de tots aquests territoris.


Els encarregats d’anar a Madrid al Congrés dels Diputats han estat Joaquim Arenas (CIEMEN), M.Antònia Font ( Enllaçats per la Llengua –IB) , Carlos Callon ( A Mesa), Paul Bilbao( Konseilua) i Amanda Gascó( Enllaçats per la Llengua-País Valencià)






ENLLAÇATS AMB EUSKADI I GALIZA AL CONGRÉS DE DIPUTATS



Avui dimarts. 12 de març a les 11:00 h.
CONVOCATÒRIA DE PREMSA A MADRID


Representants de KONTSEILUA, A MESA i CIEMEN-Enllaçats per la llengua, organitzacions que treballen a favor de l’èuscar, gallec i català, compareixeran davant els mitjans. Entre altres temes, faran una valoració de l'esborrany presentat pel ministre d'Educació José Ignacio Wert i després presentaran els continguts de la reunió que faran amb diferents grups parlamentaris del Congrés.

PARTICIPANTS:
-          Carlos Manuel Callón, A Mesa Pola Normalización Lingüística
-          Joaquim Arenas, CIEMEN – Enllaçats per la llengua
-          Paul Bilbao, KONTSEILUA 




dimarts, 5 de març del 2013

9 DE MARÇ, ENLLAÇATS PER LA LLENGUA (vídeo)






AQUÍ HI  POTS SIGNAR EL MANIFEST
AQUÍ POTS FER-TE AMIC D'ENLLAÇATS PER LA LLENGUA
AQUÍ HI  POTS DIR QUE T'AGRADA ENLLAÇATS PER LA LLENGUA
AQUÍ HI POTS CONSULTAR LES DIFERENTS CONVOCATÒRIES



dilluns, 4 de març del 2013

DE SALSES A GUARDAMAR I DE FRAGA A MAÓ I L'ALGUER


Enllaçats per la llengua

Bep Joan Casasnovas  04/03/2013
Enllaçats per la llengua és un col·lectiu que du a terme una campanya de conscienciació per reivindicar la llengua pròpia de la nostra illa, que és la llengua comuna de la nostra comunitat balear i d’altres territoris de parla catalana amb els que també compartim idioma. Sí, és diu llengua catalana, a pesar que algunes estratègies polítiques evitin anomenar-la així i preferesquin dir la llengua “diferent al castellà”. Quina ridiculesa! L’anomenarem pel seu nom.  Perquè “direm el nom de cada cosa, els noms propis tan sols”, com deixà clar el poeta Pere Gomila.
Idò sí, hi ha un acte el proper dia 9 as Mercadal on la comunitat educativa, però també molts altres col·lectius i particulars, s’hi sumaran. I és, ni més ni manco, per fer entendre que aquest “sistema de signes orals, reflectit sovint en un codi escrit, propi d’una comunitat, que serveix bàsicament per a la comunicació” és, ni més ni manco la definició que fan els diccionaris de la llengua. O sigui, és un patrimoni cultural arrelat. Un patrimoni mil·lenari que pertany a tothom; com les festes patronals de cada localitat, com els monuments que identifiquen els pobles i ciutats; com les places i carrers de la infantesa que ens han vist créixer; com les runes i vestigis històrics que ens parlen dels orígens. Idò, ¿per què no ha de ser la llengua pròpia un bé de naturalesa humana propietat de tots, defensada per tots, gelosia de tots? Per què alguns s’encaparroten en escopir-la, a maltractar-la? Per açò, hi ha una comunitat enllaçada per recordar-nos que la nostra llengua és més antiga que l’alemanya i tan digna com la xinesa. La llengua pròpia és com l’amor, no és qüestió de números.
Font: http://www.menorca.info/opinion/467963/enllaats/per/llengua

Bloc ENLLAÇATS PER LA LLENGUA. visiteu-lo! Podeu llegir i signar el manifest, saber les convocatòries arreu del territori, el suport rebut, què en diuen els mitjans. Enllaceu-vos!

divendres, 15 de febrer del 2013

ENLLACEM-NOS PER LA LLENGUA. CRIDA


ENLLAÇA'T AL TEU PERFIL, BLOC, WEB... AMB EL LLAÇ DE LA CAMPANYA !!!

CRIDA
Els darrers mesos s’han succeït atacs sistemàtics contra la nostra llengua arreu del territori, en l’àmbit dels mitjans de comunicació, en l’àmbit de l’Administració Pública i, finalment, en l’àmbit del sistema educatiu, on el català havia avançat més en els darrers anys.

ENLLAÇATS PER LA LLENGUA, és una campanya activa en defensa de la llengua catalana, la qual s'inicia en l’àmbit dels Països Catalans per establir lligams d’actuació continuada; la primera acció de la qual es centrarà en les diverses accions i mobilitzacions que tindran lloc al voltant del 9 de març amb el lema unitari de la campanya i en diverses poblacions de tots els territoris.
A Perpinyà, Girona, Barcelona, Castelló, València, Eivissa, Palma, El Mercadal, Ciuitadella, ja estan preparant accions i se n'hi sumaran moltes altres.

SUMA-HI LA TEVA! a la teva escola, al teu poble, a la teva empresa! comunica quina acció organitzeu al correu enllacatsperlallengua@gmail.com
Llegiu el manifest i envieu-nos, després del dia 9, la fotografia.

SIGNA EL MANIFEST:
FES-TE AMIC O AMIGA DE LA CAMPANYA:
MOSTRA COM T'AGRADA AL FACEBOOK:

ENLLAÇATS PER LA LLENGUA, proposta nascuda a les Illes enfront dels intents de minoritzar el català a les escoles i les Administracions públiques, és avui una expressió que ens convoca a la unitat en la defensa de la llengua que ens és pròpia, més enllà de les Illes, també a la Franja, a la Catalunya Nord, al País Valencià i al Principat de Catalunya.
Amb aquest lema, doncs, hem convocat el dia 9 de març a una jornada general d’acció per la llengua, amb mobilitzacions enllaçades i simultànies.

TAMBÉ FEM UNA CRIDA A ESCOLES, ENTITATS I CIUTADANIA EN GENERAL, A PENJAR EL LLAÇ DES D’AVUI MATEIX A LES FACANES, ALS BALCONS, A LES SOLAPES I ALS PERFILS DE LES XARXES SOCIALS.


ACCIÓ CULTURAL DEL PAÍS VALENCIÀ, ACCIÓ CULTURAL PAÏSOS CATALANS, AMICS DE LA BRESSOLA, ASSEMBLEA DE MESTRES I PROFESSORS - Illes Balears, CAMPUS JOVE, CASTELLÓ PER LA LLENGUA, CCOO Catalunya, CCOO Catalunya – Educació, CCOO – País Valencià, CIEMEN, COORDINADORA OBRERA SINDICAL, EL TEMPIR D'ELX, ENLLAÇATS NO ACATEM, ESCOLES MALLORQUINES, ESCOLA VALENCIANA, FAPA-València, FEDERACIÓ D’ORGANITZACIONS PER LA LLENGUA, FEDERACIÓ LLULL, INTERSINDICAL-CSC, MOVIMENT DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA, MOVIMENT FRANJOLÍ PER LA LLENGUA, OBRA CULTURAL BALEAR, ÒMNIUM CULTURAL, PDD - PLATAFORMA PEL DRET A DECIDIR, PLATAFORMA PER LA LLENGUA, SINDICAT D'ESTUDIANTS DELS PAÏSOS CATALANS, STEI-i – INTERSINDICAL BALEARS, STEPV - INTERSINDICAL PAÍS VALENCIÀ, TALLERS PER LA LLENGUA i USTEC-STEs – INTERSINDICAL PRINCIPAT, UGT – País Valencià, XARXA D’ENTITATS

dimarts, 12 de febrer del 2013

ASSOLIT EL PRIMER OBJECTIU, SEGUIM AVANÇANT

ENLLAÇATS NO ACATEM, inicià la seva singladura a finals d’agost, amb la pretensió de treballar activament i des de tots els territoris, per tal de crear una resposta comuna a les agressions ala llengua, en el conjunt dels Països Catalans.

Hem d’organitzarnos per a un objectiu comú”, encapçalàvem el nostre manifest.

Després d’una breu introducció i ja en el segon paràgraf, manifestàvem:
Cal reivindicar "la unitat territorial”, és a dir, que s'entengui que el que es fa a una part del territori, s'està fent a tot el domini lingüístic. En aquest sentit, no oblidem l’eliminació del requisit de saber català per treballar a l'administració pública de Balears, el canvi de topònims al castellà, el tancament de Ràdio Televisió de Mallorca, la liquidació de Canal9, l’impossibilitat de veure TV3, IB3 i Canal9 a tots els territoris, les denúncies sobre la situació lingüística a la Franja, amb la recent invenció de l'aragonès oriental que nega el català; al País Valencià amb la imposició del castellà a més de 125.000 alumnes; o les dificultats de la Bressola i el català en general a la Catalunya Nord.
Reconeixem que la llengua que compartim és la llengua pròpia d'un extens territori, la part principal del qual es troba a Espanya, però també a Andorra, França i Itàlia (illa de Sardenya). També reconeixem com a pròpia de la Valh d’Aran, l’Aranès, variant de l’Occità, llenguagermana que ha seguit el mateix intent d’extermini que el català de la Catalunya Nord per part de l’estat francès.

Tancàvem el nostre manifest amb les següents paraules:
Som víctimes de la substitució de la nostra llengua per unes altres, i ens estan impedint,prohibint "de facto", estudiar, treballar, relacionarnos i conviure en la nostra pròpia llengua,mentre la divideixen, la menyspreen, la menystenen i l'ofeguen en lluites induïdes, impedint per tots el mitjans que el català, en tota la riquesa de variants dialectals, sigui una llengua de ple dret tant a Europa, com als territoris on n'és l’única llengua pròpia.
És el nostre dret expressar la nostra visió del món en la nostra llengua.

Per tot això i entenent que coincideixen les nostres paraules d'aleshores,  fil per randa amb el manifest ENLLAÇATS PERLA LLENGUA, entenem que coincidim plenament amb aquest, i que els nostres objectius d'assolir una resposta comuna a tots els territoris, han quedat àmpliament superats per la iniciativa de sindicats i entitats de les Balears i Pitiüses, la Catalunya Nord, la Franja, el País Valencià i el Principat de Catalunya, de sumar esforços per convocar una jornada de mobilitzacions arreu dels territoris, prevista per al proper 9 de Març.

Per tant, i com a adhesió al manifest “ENLLAÇATSPER LA LLENGUA”, donem per tancada la nostra campanya i ens sumem a la mobilització que ens proposen les entitats abans citades, convidant a tota la ciutadania dels Països Catalans a participar-hi i divulgar la convocatòria.

Per la nostra part, en no poder aportar el suport de persones afiliades, no som un sindicat, ni tampoc persones associades, no som una entitat a l’ús, aportem les més de 2.000 signatures que ha rebut el nostre manifest, entenent que totes elles ho han fet precisament buscant la realitat que en aquests moments representa plenament ENLLAÇATS PER LA LLENGUA.

També deixem constància de la campanya endegada per Enllaçats NO Acatem a través de causes, a facebook, DIMISSIÓ DEL MINISTRE WERT, i que ha rebut més de 10.000 adhesions. Hem aprofitat per informar a les persones signants, dels passos cap a una unitat d'acció  així com d'altres aspectes que afecten la llengua en tots els territoris.
RELACIÓ DE PARTICULARS I ENTITATS SIGNANTS



diumenge, 10 de febrer del 2013

ENLLAÇATS PER LA LLENGUA

ENLLAÇATS NO ACATEM, ens hem sumat recentment a la reunió de Sindicats i Entitats d’arreu dels Països Catalans que preparem una gran mobilització a tots els territoris, a principis de març, en defensa de la llengua, amb el lema comú “ENLLAÇATS PER LA LLENGUA”, recollint la iniciativa nascuda a les Balears i ampliant-la a tots els Països Catalans.
En el recull de publicacions al bloc de més avall, s’amplia la informació

A TOTHOM, us demanem que presteu atenció a les Rodes de Premsa que tindran lloc entre el 12 i 13 de febrer  a Barcelona, Palma, València i probablement Perpinyà, i en les quals es presentarà el MANIFEST ENLLAÇATS PER LA LLENGUA, i la jornada de mobilització del Març. Que hi participeu i que ho divulgueu.

Actuals Entitats reunides per a la mobilització:
ACCIÓ CULTURAL DEL PAÍS VALENCIÀ, ACCIÓ CULTURAL PAÏSOS CATALANS, AMICS DE LA BRESSOLA, ASSEMBLEA DE MESTRES I PROFESSORS - Illes Balears, CAMPUS JOVE, CASTELLÓ PER LA LLENGUA, CCOO Catalunya, CCOO Catalunya – Educació, CCOO – País Valencià, CIEMEN, COORDINADORA OBRERA SINDICAL, EL TEMPIR D'ELX, ENLLAÇATS NO ACATEM, ESQUERRA UNIDA DEL PAÍS VALENCIÀ – CASTELLÓ, ESQUERRA UNIDA DEL PAÍS VALENCIÀ - VALL D'UIXÓ, ESCOLA VALENCIANA, FAPA-València, FEDERACIÓ D’ORGANITZACIONS PER LA LLENGUA, INTERSINDICAL-CSC, MOVIMENT DE RENOVACIÓ PEDAGÒGICA DE MALLORCA, MOVIMENT FRANJOLÍ PER LA LLENGUA, OBRA CULTURAL BALEAR, ÒMNIUM CULTURAL, PDD - PLATAFORMA PEL DRET A DECIDIR, SINDICAT D'ESTUDIANTS DELS PAÏSOS CATALANS, STEI-i – INTERSINDICAL BALEARS, STEPV - INTERSINDICAL PAÍS VALENCIÀ, TALLERS PER LA LLENGUA i USTEC-STEs – INTERSINDICAL PRINCIPAT i UGT – País Valencià.

ENTRADES RELACIONADES:

dijous, 7 de febrer del 2013

QUE TORNIN ELS SAVIS

La foto que ilustra l'article no acompanya l'original.
És de collita pròipia

Publicat a


Vicent Sanchis

Durant els anys seixanta i setanta del segle passat allò que se'n podria dir sociolingüística (perdó) va marcar època als Països Catalans (més perdó encara). Una sèrie d'experts punters van aparèixer del no res i van elaborar teories molt celebrades arreu. Lluís Vicent Aracil, Rafael Lluís Ninyoles i Francesc Vallverdú ens van anar explicant que la substitució de les llengües arriba i s'escampa per dos factors elementals: el prestigi i la utilitat. El castellà per aquests països tan aspres feia un gran forat perquè parlar-lo era considerat “fi” i perquè servia per a moltes més coses que no el català. El mateix concepte “substitució” o uns altres de més professionals com “autoodi” van servir per aclarir-nos el nostre món de cada dia. Ara aquests senyors s'han retirat i ningú els ha substituïts. Haurien de tornar els savis per explicar-nos per què uns bombers o uns treballadors de l'escena han decidit que la manera més efectiva de pressionar els seus caps és parlant castellà. Humiliant-se i humiliant-nos. Autoodi obrer?

diumenge, 3 de febrer del 2013

L’STEI EXIGEIX QUE L’ESCOLA NO SIGUI EL CAMP DE PROVES D’EXPERIMENTS POLÍTICS


L’Esborrany de Decret de tractament integral de llengües passarà per la mesa sectorial d’educació dilluns dia 4 de febrer.  L’esborrany no recull la majoria d’al·legacions presentades per l’STEI, la UIB, les Cooperatives d’Ensenyament... que s’han fet dins el Consell Escolar de les Illes Balears, que és l’òrgan consultiu en temes d’educació i on hi ha representada la comunitat educativa i algunes personalitats de reconegut prestigi de les illes en temes educatius.
Tot i que l’STEI està a favor de promoure que tot l’alumnat de les illes augmenti el seu coneixement d’anglès, volem dir que el model proposat per la conselleria no ens sembla el més adequat. Per unes quantes raons:
  • Proposa la metodologia AICLE com a únic mètode a seguir per a la incentivació de l’aprenentatge i el reforç d’una llengua estrangera a l’escola. N’hi ha d’altres.
  • Impedeix que es pugui fer una escola en català en llengua i continguts, ja que vol posar entrebancs a la immersió lingüística que és una proposta pedagògica que funciona i que és reconeguda i avalada internacionalment per les institucions europees. L’escola en català és un projecte pedagògic que té coherència amb un projecte social que és vàlid des del punt de vista del dret, la ciència, la pedagogia i la sociologia. L’escola d’un país ha de ser en la llengua d’aquest país i per a tots els infants, independentment de la seva llengua familiar.
  • L’esborrany de decret és un experiment polític que no té un encaix pedagògic.
  •  Els projectes lingüístics actuals, lligats estretament als Projectes educatius dels centres funcionen correctament i de les avaluacions realitzades no es desprèn que s’hi hagin de fer canvis.  La pròpia conselleria ha fet avaluacions de diagnòstic fa poc i l’alumnat que fa l’ensenyament en català i estudia el castellà, a 4t de primària té una competència lingüística igual en les dues llengües oficials i en alguns casos superior en castellà que en català.
  • El 87% de pares i mares ha triat l’ensenyament en català i sabem que el castellà s’aprèn dins i fora de l’escola. A les illes tots feim immersió social en castellà, per això, i per moltes altres qüestions pedagògiques, la majoria d’escoles compensen aquesta desigualtat i fan immersió lingüística en català, així tots els infants en acabar l’escolarització obligatòria tendran una competència adequada en les dues llengües oficials.
  • La llengua del territori és la que cohesiona la societat multilingüe que viu a un determinat lloc. El model educatiu ha d’atendre: el dret a l’educació en la llengua pròpia del país que ha d’estar garantida per a tots els ciutadans, el dret a la seva transmissió a la població immigrada que s’incorpora a la societat ( Declaració universal dels drets lingüístics, 1996).
  • Proposa hores de coordinació entre professorat que ha d’impartir llengua estrangera quan ha llevat hores de coordinació per altres qüestions pedagògiques i d’atenció a l’alumnat  i a les seves famílies. El decret preveu poder fer hores de coordinació per temes d’anglès, atenció a la diversitat per atendre famílies que demanen ensenyament en castellà i mentrestant ens posen més hores lectives i ens lleven professors que fan atenció a la diversitat a infants en problemes d’aprenentatge.  
  • Aquesta normativa no millora la que tenim actualment des de cap aspecte dels que tracta i a més a més tenim seriosos dubtes de la legalitat del decret que ja hem apuntat i que no s’han tengut en compte.
  • Pretén catalogar les places dels cossos docents amb el requisit d’una llengua estrangera i no oficial a l’estat, quan el cos és estatal.
  • Posa al mateix nivell les dues llengües oficials i la llengua anglesa tant pels aprenentatges dels alumnes com pels requisits del professorat per accedir a una plaça d’oferta d’ocupació pública.
  • No entenem com una part important de la població escolar que no coneix ni l’anglès ni cap de les dues llengües oficials, podrà assolir els continguts de les matèries no lingüístiques que li impartiran en tres llengües diferents.
  • Introdueix consultes als pares i mares fora dels òrgans de govern dels centres. És a dir a les associacions de pares i mares, que ja estan representats als consells escolars dels centres i preveu, només als centres públics, una consulta als pares i mares que ha de comptar amb el 65% del cens a favor, quan el signant del decret, José Ramon Bauzá,  governa amb el 27% del cens electoral a favor.
  • No es fa una consulta al professorat que és, per llei, qui ha de participar de totes les decisions pedagògiques del centre. L’article 22 Suport de les famílies al projecte de tractament integrat de llengües ens sembla bo que hi hagi d’haver regulat el suport de les famílies però també s’ha de comptar amb el suport del professorat. I l’STEI com a representant majoritari del professorat demana la retirada del decret de tractament integrat de llengües.
  • Finalment volem dir que s’han introduït alguns canvis i s’han afegit algunes novetats. La disposició transitòria tercera de l’esborrany de decret,  inclou dos punts nous. El primer diu que durant el curs 2013-2014 i 2014-2015 es continuarà aplicant el Pla pilot Plurilingüe, voluntari pels centres. I el segon diu que a partir del curs 2015-2016 s’adequaran els projectes lingüístics als nous projectes de tractament integral de llengües. Possiblement aquest canvi respon a la petició majoritària del CEIB a no canviar la norma si la Llei general d’educació el ministre Wert també la vol canviar. 

dijous, 31 de gener del 2013

M. Carme Llorca: “Volen esborrar el valencià de l’ús social”


Entrevista publicada en el diari digital NÚVOL dissabte 19 de gener del 2013

 
/ 19.01.2013

L’Associació Cívica per a la Normalització del Valencià a l’Alacantí, “la Cívica”, ha renovat recentment la junta directiva i ara l’encapçala Mari Carme Llorca. La nova presidenta afronta aquest any amb la voluntat d’avançar en la normalització del valencià i tenir una escola de qualitat i en valencià. A més, enguany, l’entitat celebra els 25 anys amb moltes activitats. En una entrevista al programa Estira la llengua! de Ràdio Nacional d’Andorra, Llorca ha explicat que la Generalitat Valenciana, més enllà de no fer prou per la llengua, “en definitiva, el que vol fer és esborrar el valecnià de l’ús social”. 
Mari Carme Llorca, presidenta de La Cívica
Fa 25 anys, un grup d’alacantins veien com la recuperació de la Generalitat Valenciana no era suficient per empènyer la normalització de la llengua pròpia. Per això, van crear l’Associació Cívica per a la Normalització del Valencià a l’Alacantí, que es coneix com “la Cívica”. Fa unes setmanes, l’entitat ha renovat la junta i les coses han avançat tant poc, amb 25 anys, que la nova presidenta, Mari Carme Llorca, encara ara ha de fixar com a objectius únics treballar per la normalització del valencià a les comarques del sud i per una educació de qualitat i en valencià. Preguntant-li si és que la Generalitat no fa el que toca, dóna una resposta clara i contundent: “Efectivament. Cada vegada hi ha més traves, més inconvenients. I el que en definitiva volen fer és esborrar el valencià de l’ús social”.
Probablement, el cavall de batalla principal de “la Cívica” és aconseguir que el nou sistema d’ensenyament plurilingüe que està desplegant la Generalitat garanteixi una bona presència de valencià. Llorca defensa que “fins ara, amb els programes d’ensenyament del País Valencià s’ha demostrat que els que tenen com a llengua vehicular el valencià són els que han tingut més bons resultats i els que fan els alumnes més competents en valencià i castellà. Amb el nou decret de plurilingüisme se tracten les dos llengües oficials com si estiguessen en la mateixa situació social. Aleshores, d’aquesta manera no s’aconseguiria la competència de les dos llengües per la situació de minorització del valencià”. D’altra banda, la presidenta explica que tal com es planteja el nou sistema educatiu, no hi ha prou recursos per garantir que els alumnes en surtin amb una bona competència ni en anglès ni en valencià i rebla: “Hem de treballar perquè la incorporació de l’anglès siga progressiva i es mantinga el valencià com a llengua vehicular”.
La nova junta de “la Cívica” amplia membres i ara té representació de molts àmbits del teixit social de l’Alacantí. Pel que fa al món educatiu, té representació des de l’ensenyament primari fins a l’universitari, a través del Departament de Català del a Universitat d’Alacant, a més de diferents associacions de mares i pares. Una novetat és que ara està creant grups locals per difondre millor el ventall ampli d’activitats. Unes activitats que funcionen molt bé. Mari Carme Llorca parla d’”èxit total” en casos com les passejades, que superen el públic previst, o les sessions de cinema: “els xiquets veuen pel·lícules en valencià i les sales sempre estan plenes”. Malgrat això, lamenta explicar que encara no s’ha aconseguit que cap sala programi motu proprio pel·lícules en valencià. Però a l’altre costat de la balança, destaca que sí que s’ha aconseguit que s’exhibeixin obres de teatre en la nostra llengua. “La veritat és que al sud del País Valencià costa trobar activitats en valencià. Nosaltres omplim un poc eixe buit i la gent respon satisfactòriament”.
A més d’aquestes activitats més populars, “la Cívica” ha agafat el toro per les banyes en una qüestió i, com ara és moda dir, ha creat una estructura d’Estat. La Conselleria d’Educació ha deixat d’organitzar les Jornades d’ensenyament i ús del valencià als centres educatius i l’associació se n’ha fet càrrec, juntament amb la Unitat d’Educació Multilingüe de la Universitat d’Alacant, de la mateixa manera que Escola Valenciana organitza el seu congrés anual que, aquesta vegada, en motiu dels 25 anys de “la Cívica” es clourà a Alacant. Un 25è aniversari que Mari Carme Llorca afronta amb “molta il·lusió i moltes ganes”. Diu que l’associació viu un dels millors moments perquè els seus projectes “són coneguts per molta gent i volen participar-ne”. A més de la clausura del congrés, l’Alacantí es convertirà en l’escenari de projectes com la nit d’Escola Valenciana, el 23 de febrer, o el lliurament del premi Sambori País Valencià, el premi escolar amb més participants de tot Europa.
Fent una radiografia global del valencià, la nova presidenta de “la Cívica” reivindica que “malgrat que ells puguen fer-nos pensar el contrari, és ben viu i la gent veu que hi ha un atac constant. I, per tant, el que fem és unir-nos i treballar per aconseguir que el valencià siga la llengua d’ús normal en tots els àmbits”. També és conscient de l’existència d’autoodi o d’una condició d’inferioritat dels valencianoparlants i que majoritàriament, els valencians entenen la valencià i català com dues varietats d’una mateixa llengua.
Descarregueu el programa Estira la llengua! a través d’aquest enllaç
facebook.com/estiralallengua
@estiralallengua 
Andorra la Vella, 14 de gener del 2013