Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

divendres, 22 de març del 2019

I (don’t) need a hero | Jesús Lana

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Els gurus, tuitaires, influenciadors i filòsofs ja se’ls poden quedar els altres, que ens sortirà molt més a compte disposar de gent íntegra i eficaç.

Trapero


La declaració del major Trapero com a testimoni al Tribunal Suprem ha provocat una mena de catarsi (una més) en l’independentisme. Un dels molts efectes que ha tingut (i en tindrà més) és la caiguda de Trapero del pedestal en què l’havíem encimbellat després de la seva excel·lent gestió en la investigació dels atemptats a Barcelona i Cambrils l’agost de 2017, i, molt especialment, després del “bueno, pues molt bé, pues adiós” amb què va despatxar un periodista madrileny al·lèrgic al català en una roda de premsa posterior als atemptats. Això el va propulsar a la categoria d’heroi, amb samarreta del Calvís inclosa.

Sembla però, que a molts dels qui el van adoptar com a nou heroi de la causa no els ha agradat gens sentir-li explicar al Suprem que els mossos van emplaçar el govern a complir les ordres judicials, alertant-lo que no acompanyarien el projecte independentista i que no trencarien la legalitat; o que els van molestar algunes declaracions del conseller Forn, el seu cap, a qui van titllar d’irresponsable; o que tenien previst l’operatiu per detenir el president i la resta del govern a l’espera de rebre l’ordre judicial.
Jo trobo impecables les declaracions de Trapero, tan precises i rigoroses com es podia esperar de qui ha demostrat una coherència, una valentia i una professionalitat que en aquest país no es perdona. Ell no va demanar que el convertissin en heroi —no crec que li fes gaire gràcia, ni crec tampoc que ara l’importi gaire que el converteixin en traïdor—, ni ha dit mai que sigui independentista, ni tan sols ho ha insinuat (tampoc ho ha fet Piqué, un altre semideu secessionista que hem afillat assumint-li uns ideals que mai no ha declarat), però arrossegats per aquesta necessitat infantil tan nostra d’erigir herois cada cinc minuts, vam córrer a entronitzar-lo, i ara, empesos per aquesta tradició ancestral encara més nostra, correrem a enderrocar-lo.
L’avantatge de tenir la raó de la teva part és que no et cal fer trampes. Els gurus, tuitaires, influenciadors i filòsofs ja se’ls poden quedar els altres, que ens sortirà molt més a compte disposar de gent íntegra i eficaç, gent que quan es compromet a fer una cosa té l’estranya mania de mirar de fer-la. Gent com en Trapero, capaç d’imposar-se en el món dels fets, no en el de les intencions. Gent com en Xavier Melero, l’advocat defensor del conseller Forn, que no comparteix el seu anhel independentista —va formar part fins i tot del grup fundacional de Ciudadanos— però que està excel·lint en la seva defensa, perquè els fets són els que són, siguin quines siguin les idees. I potser ens aniria millor si jutgéssim la gent pels primers en comptes de per les segones.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dijous, 21 de març del 2019

Maria Antònia Font: ‘Ja n’hi ha prou de parlar del “trifachito”!’ | Josep Verger

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial



Maria Antònia Font és la presidenta del Col·lectiu de Dones dels Països Catalans, constituït la setmana passada a les Illes Balears i que va ser present a la manifestació a Madrid contra la repressió judicial i a favor de l’autodeterminació. Repassem amb ella la importància de crear aquesta mena de xarxes arreu del territori i de l’autocentrament de lluites socials com el feminisme. Recordem els anys de repressió contra el català a les aules amb José Ramón Bauzá a la presidència del govern, quan Font era la responsable de Política Lingüística del sindicat d’ensenyament majoritari a les Illes, l’STEI. Recorda amb emoció la resposta immensa de la societat illenca amb l’onada verda que va envair els carrers en defensa de la llengua.

Font, una lluitadora incansable per la llengua i la cultura de Mallorca, denuncia l’aparell mediàtic de l’extrema dreta. ‘Ja n’hi ha prou de parlar del trifachito!’, deixa anar en un moment de l’entrevista. I destaca que la por que volen imposar no ha de fer perdre de vista el rumb que ha de seguir el país.

Perquè neix ara el Col·lectiu Dones dels Països Catalans?
—És un projecte que s’ha gestat aquests cinc anys. Venim d’una experiència prèvia d’espais i lluites compartides. Magda Gonzàlez, de l’Orquestra de Joves Intèrprets dels Països Catalans, la jove activista Júlia Fernàndez i jo mateixa en som les fundadores. Volem crear un espai compartit de dones de tot el territori que ja tenguin clara la nostra unitat cultural. Cal crear aquesta comunicació, interrelació i acció conjunta entre les dones del nostre territori.

Vol ser un col·lectiu feminista?
—Sí, però amb una visió autocentrada que entén el país sencer. Mantenim converses amb dones de les Pitiüses, de Menorca, del País Valencià i del Principat de Catalunya. Volem fer presentacions oficials arreu. Aquest col·lectiu és una eina de creixement i d’aprenentatge conjunt de les dones. També és un espai nodridor que vol contribuir en aquesta transformació social.

El feminisme no té una visió autocentrada?
—Som molt respectuoses amb el moviment. Cap crítica, en aquest sentit. Nosaltres arribam en aquest moment per reconèixer i empènyer la feina que ja han fet tots els feminismes. Volem participar-hi. Reconeixem la feina feta, molta, i per moltes dones. Però volem ser present en aquests fòrums que representen l’apoderament de la dona. Nosaltres volem introduir aquest apoderament també dels pobles i de les nacions perquè no s’oblidi i que sigui una lluita compartida. Aquest col·lectiu és una eina també de participació social amb altres entitats cíviques i feministes, amb una visió autocentrada.

Quins són els objectius fundacionals del col·lectiu?
—L’objectiu és treballar des d’una visió de gènere per la construcció del país. Nosaltres volem contribuir en aquest petit país sencer que somiam i volem col·laborar en la construcció d’aquesta nova república feminista, ecologista i que treballa pels drets socials, per la igualtat de la dona i per la llibertat. Per tenir un futur de progrés, de creativitat i de cultura. La constitució espanyola ens impedeix de federar-nos, però ens volem aplegar a partir de col·lectius com el nostre.

Què representa el fet que la iniciativa s’impulsi des de les Illes?
—El col·lectiu és també una eina de catalanitat. Ens permet de sortir de l’aïllament geogràfic. Que la iniciativa parteixi de les Illes permet de rompre el mite de la imposició catalanista que alimenten la dreta i els grupuscles extraparlamentaris de l’extrema dreta. Idò no, no és cap imposició, perquè aquesta iniciativa surt de les Illes i pretén de fer un agermanament amb el País Valencià i el Principat, reivindicant aquesta unitat cultural que podria esdevenir nació política, si així es decideix amb els processos democràtics que calguin.

Vau ser a la manifestació de Madrid?
—Sí, hi vam ser, a la manifestació. I vam participar en la reunió que les entitats cíviques i socials i els sindicats vam fer a migdia. La manifestació va ser molt reivindicativa i multitudinària. Va ser com sempre, com si fóssim a Barcelona. Hi havia persones de totes les edats. Em va agradar molt quan cridàvem ‘hemos venido a despedirnos’. Abans, vaig assistir en aquesta reunió d’entitats que vol crear una xarxa de solidaritat amb Catalunya. Fa temps que diem que l’estat espanyol exerceix un maltractament institucional a Catalunya amb els mateixos paràmetres, per exemple, que l’assetjament laboral.

Què voleu dir, exactament?
—Aquest assetjament consisteix a negar la comunicació i aïllar la víctima per fer que la gent no reaccioni. Això és un problema de tots, no solament entre Catalunya i Espanya. Quan hi hagi sentències, organitzarem un acte simultani amb gent del País Basc, de Galícia i d’Andalusia. Es vol crear un front per la llibertat i contra la repressió. Va ser una trobada molt enriquidora.

Què us va semblar l’absència de l’ecosobiranisme polític de les Illes a la manifestació?
—Les organitzacions de les Illes presents a Madrid érem nosaltres, l’Associació Sobiranista de Mallorca, l’Obra Cultural Balear i el sindicat STEI. No són temps de nedar i guardar la roba. La nostra entitat s’ha constituït també per poder parlar clar. Més per Mallorca és favorable al procés independentista, entén la idea dels Països Catalans, però tenen un discurs i no es poden moure d’aquí. Tenen por que si ho fan, Ciutadans i companyia se’ls tirin al damunt i surtin perjudicats electoralment.

La por els paralitza?
—És que ja n’hi ha prou de parlar del trifachito! Si parlem d’ells, no diem què volem nosaltres. La gent s’alça darrere dels qui saben què volen i cap a on van. I si no, recordeu l’onada verda contra Bauzá. Varen veure uns mestres que s’alçaven.

Però l’amenaça de l’extrema dreta és real. Poden entrar a les institucions.
—Les darreres enquestes a les Illes indiquen que la gent que votaria Vox és molt poca. Aquesta amenaça del trifachito fa molt de renou. És minoritària però té molts altaveus. No ens ha de fer por. No podem estar tot el dia pensant en ells. Hem de decidir què volem nosaltres i continuar ferms i endavant. I el Principat de Catalunya és un exemple molt potent d’aquest apoderament del poble que debat sobre quin país volem.

Parlant del país que volem, suposo que no voleu pas un altre Bauzá al govern de les Illes.
—Jo visc a Sa Cabaneta i vaig tenir de batlle en Bauzá. Després, el vam tenir de president del govern i ja vàreu veure com va anar tot. Això va fer que la gent es deixondís. Aquí mai no havien sortit 100.000 persones al carrer en una manifestació. I va passar contra la política lingüística de Bauzá. Hi va haver molta unitat d’acció entre docents, pares i mares.

És viu, aquest esperit?
—Jo el sent molt viu perquè no m’he aturat, però ara no hi ha aquella amenaça al govern. Un govern que hem ajudat a constituir i que s’ha de dir que ha fet polítiques lingüístiques molt febles. Recordem el requisit a Sanitat, que no és un requisit perquè no hi ha unes oposicions. No s’ha fet cap estudi centre a centre per a valorar com funciona el decret de mínims. El Consell Social de la Llengua Catalana no ha estat un òrgan de participació i debat real.

Maria Antònia Font, al Parlament Europeu.

Ja sabeu què és que us persegueixin per penjar llaços, oi?
—Precisament, vam tenir la mateixa lluita pels llaços quadribarrats a les façanes dels centres educatius en època del govern Bauzá. Ara es reprodueix al Principat amb el llaç groc. Vam anar al Parlament Europeu per denunciar la vulneració del dret lingüístic de la comunitat catalana per part del govern Bauzá i del govern espanyol. Era quan Wert difonia la seva idea d’espanyolitzar els alumnes catalans. Ens posaven multes de cinc mil euros perquè protestàvem contra el TIL d’aquesta manera. En aquella època, també vam fundar Enllaçats arreu dels Països Catalans. Encara ens reunim un pic cada any. Ara registram legalment el Col·lectiu de Dones dels Països Catalans, amb l’objectiu de continuar teixint aquesta xarxa de complicitats.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimecres, 20 de març del 2019

La falsa neutralitat de l’espai públic. Els llaços grocs | Carles Puigdomènech

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Els llaços grocs són símbol del dret a la presumpció d'innocència, la llibertat i el lliure exercici de drets polítics. Per tant, no són propaganda partidista, sinó patrimoni comú d'un autèntic estat democràtic de dret.
Resultat d'imatges de llaç groc generalitat


El debat entre ús o no ús de l’espai públic en relació als llaços grocs és un fals dilema perquè confon la reivindicació de drets bàsics, que haurien d’estar blindats i assumits per tothom, amb missatges d’identificació partidista, quan uns i altres es mouen en dimensions diferents. I perquè no té en compte dos elements fonamentals per a l’anàlisi: temporalitat/permanència i excepcionalitat/normalitat.
L’ús dels espais públics hauria de respondre, com a mínim, a quatre principis: no apropiació, llibertat, pluralitat i reivindicació. La neutralitat de l’espai públic està en la seva capacitat per acollir diferents i plurals expressions de llibertat i reivindicació, i no pas en negar-les totes. Si neguem a l’espai públic la capacitat de ser aparador de les nostres reivindicacions, expressió dels nostres anhels i sentiments, estem matant la nostra vida comunitària. Potser és el que alguns volen. Sota l’aparença de neutralitat acabar imposant una determinada uniformitat ciutadana. És majoritàriament a l’espai públic, i no reclòs a espais privats inaccessibles i no visibles, on s’expressa i manifesta amb llibertat la pluralitat de la nostra societat. Així, des de fa segles.
L’espai públic no és neutre ni en la seva formulació ni en el seu ús. Darrere la configuració urbana de tot espai públic hi ha una determinada opció. En funció del model de ciutat que proposem ens trobarem carrers i places més pensats per als vianants o per als cotxes, per convidar a la vida al carrer o la clausura dins de grans edificis autistes, per a jardins que ens apropen a la natura o per a places de ciment, per a espais destinats al joc dels nens, al descans o al gaudi col·lectiu, o racons propicis al soroll, als cotxes i a la inseguretat. També el que decidim que es pot fer, i el que no, en l’espai privat acaba tenint repercussions en l’espai públic. Els plans d’usos que han proliferat aquests últims anys arreu en són una mostra evident. La regulació dels allotjaments turístics o dels locals nocturns de pública concurrència només en són alguns exemples.
Si l’espai públic, entès com a continent, té naturalesa de permanència, el contingut concret, entès com a ús, és temporal i variable en el temps. Un espai pensat, dissenyat i urbanitzat com a plaça és sempre una plaça. Però, en canvi, les persones que hi passen, manifestacions artístiques, polítiques o sindicals que s’hi fan varien en el temps. El que garanteix l’ús lliure i plural de l’espai públic és, per tant, la temporalitat i variabilitat. Els llaços grocs, compartits o no, són una legítima reivindicació. Posar-los és una expressió de llibertat i, en canvi, treure’ls és una mostra d’intolerància. I el mateix caldria dir en relació a d’altres reivindicacions i expressions de llibertat. Per això, diguem-ho tot, expressions com “els carrers seran sempre nostres” són també una mostra d’apropiació d’un subjecte plural que va més enllà dels que fan aquesta proclama. I en la mesura que n’exclou els que pensen diferent, impedeix que sigui compartit. Una vegada més els extrems es retroalimenten.
No podem tampoc deixar de banda el paràmetre excepcionalitat/normalitat. Quan un nombre tan elevat de persones denuncien un determinat fet, per exemple, la continuada presó preventiva dels presos polítics per delictes inexistents, també la reivindicació pot adoptar les mateixes notes de permanència que la injustícia que es vol combatre. És des d’aquest punt de vista que les pintades de llaços grocs en parets i calçades entren dins de paràmetres raonables d’utilització d’espais públics, en situació d’excepcionalitat. Una excepcionalitat que desplaça el necessari punt d’equilibri entre l’estètica i l’ètica. L’estètica que hi ha darrere tot element de l’espai comú i el mobiliari urbà (decidit per criteris tècnics) i l’ètica que hi ha darrere d’una expressió de justícia com poden ser els llaços grocs. O qualsevol altra manifestació similar, referida a drets fonamentals i llibertats públiques. Per això, no és el mateix un grafit en un vagó de tren, amb discutibles pretensions artístiques, que una pintada reivindicativa d’un dret fonamental. Segurament la línia que separa la simple transgressió de la reivindicació i denúncia és difusa, però la que separa aquesta última del pur gamberrisme no ha de costar tant de discernir.
Comentari específic mereix la col·locació de llaços grocs en edificis públics institucionals. Recordo la conversa entre l’alcaldessa d’una ciutat del Vallès Oriental a principis dels anys 90 i l’arquitecte que havia dissenyat un espai públic. La primera, el dia de la inauguració, li retreia: “Lluís, has pintat aquestes baranes de blau convergent”. Al tècnic, poc interessat en la política, i que havia escollit aquell color seguint els seus criteris purament estètics, li va costar entendre el comentari, més propi del biaix polític de l’alcaldessa i reservat als iniciats.
Aquest exemple mostra que la percepció sobre un ús concret de l’espai públic és certament variable en funció del color dels vidres de les ulleres amb què un s’hi aproxima. I que el nivell d’anticossos que generen les idees que hi ha darrere una determinada expressió pot arribar a extrems paranoics, com a l’exemple esmentat.
Fa l’efecte que la Junta Electoral Central quan prohibeix l’exhibició de llaços grocs a la façana d’edificis públic institucionals fa servir unes ulleres desenfocades. Quan es fan retirar pancartes que demanen la llibertat pels presos polítics s’està prohibint la reivindicació del dret a la presumpció d’innocència. I la reivindicació d’aquest dret hauria de ser assumit també pels que tant presumeixen de viure en un estat democràtic de dret. Que aquesta reivindicació contradigui una decisió judicial concreta de presó preventiva no elimina la major.
Imaginem que es penja al balcó de l’Ajuntament de Barcelona una pancarta a favor del dret a un habitatge digne per a tothom i una força política en demana la retirada perquè està en contra de la universalitat d’aquests drets. Impedeix posar aquesta pancarta que hi hagi mentrestant execucions hipotecaries judicials amb desnonaments? Imaginem que es posa al balcó del Palau de la Generalitat un colom, símbol de la pau, i una pancarta amb un no a la guerra, o uns braços oberts i una pancarta que digui “Catalunya, país d’acollida” mentre es produeixen expulsions judicials de sense papers. Ha de ser simple motiu per obligar a la retirada que unes forces ho reivindiquin i d’altres ho critiquin? Que algunes forces polítiques retrocedeixin en el temps, posant ara en qüestió conquestes assolides en drets humans i llibertats bàsiques, és motiu suficient per sostreure-les del record i reivindicació pública institucional? Ara són els llaços grocs, i la pseudointel·lectualitat espanyola, cap novetat, s’ha posat de perfil. Quan ho facin amb la igualtat efectiva entre homes i dones, o alguns demanin eliminar la reivindicació del 8 de març, o s’oposin a la celebració del Dia Mundial de l’Ecologia, què faran?
No estem parlant de símbols o pancartes que reivindiquen la independència, sinó la presumpció d’innocència i la llibertat. I el lliure exercici de drets polítics per determinades persones, que una presó injusta i una pena anticipada i premeditada està limitant. Sorprèn que alguns, que no s’han caracteritzat mai per l’estima a les institucions històriques catalanes, s’ofenguin per veure-hi penjats llaços grocs i que alhora els sembli normal que els seus adversaris polítics hagin de fer campanya des de la presó o l’exili. El 2017 i ara de nou.
Si la Junta Electoral Central, de la qual formen part alhora magistrats que estan jutjant els presos polítics, prohibeix la reivindicació i defensa de la presumpció d’innocència i els drets polítics dels presos, cal preguntar-se si és perquè neguen aquesta presumpció d’innocència (i apareix un greu problema processal al judici i la sentència) o perquè confonen la defensa de la seva llibertat amb la reivindicació d’independència, cas en el qual el problema no és menor, perquè estarien reconeixent que els presos estan sent jutjats per les seves idees polítiques. Si es jutgen fets, hi ha presumpció d’innocència i és legítim reivindicar la seva llibertat. I si el que es prohibeix és l’expressió d’idees és perquè són aquestes les que s’estan jutjant.
La reivindicació sobre drets humans i llibertats bàsiques es mou en una dimensió diferent de la controvèrsia política partidària. Que aquesta reivindicació sigui assumida, de forma transversal, per algunes forces polítiques ni la limita materialment al que aquestes defensen, ni exhaureix temporalment la seva validesa amb la dels seus programes electorals ni pot ser, tampoc, que el seu perímetre i límits el decideixin altres forces polítiques que no la comparteixin. L’expressió i reivindicació de drets humans i llibertats fonamentals en edificis públics institucionals està per sobre de la seva assumpció o crítica partidista, ve d’abans i va més enllà de les conteses electorals. La proximitat d’aquestes no és raó per a la seva prohibició. I encara menys quan els edificis públics (Palau de la Generalitat) no tenen res a veure amb les eleccions que es convoquen. Tampoc si alguns dels candidats estan presents, d’alguna manera, en el balcó consistorial precisament per denunciar que no poden concórrer a la campanya electoral en igualtat de condicions. La desproporció salta a la vista.
Un altre dia haurem de parlar de les estelades.
Advocat. Llicenciat en Ciències Polítiques i Sociologia. Té un màster en Urbanisme. Ha estat professor associat de Dret Administratiu i Urbanisme a la Facultat de Dret de la UB. Fou diputat del Parlament de Catalunya per CiU la VI i VII legislatures. Membre cofundador de l'Associació El Matí. Casat. 2 fills.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimarts, 19 de març del 2019

El republicanisme espanyol tampoc tolera la democràcia catalana

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de Ã’scar Guardingo podemos

Redacció Unilateral

El sindicalisme clientelista dins la SEAT es treu la careta. Entre UGT i CCOO, històricament, s’han repartit la col·locació de companys segons la proporció 60/40 respectivament. Aquest magma de complicitats, que només els qui el pateixen el perceben com quasi mafiós, ha tancat la porta a un sindicalisme obert i transparent. Ara, alliberats que han estat purgats ho expliquen obertament però encara no poden donar els seus noms, ja que han de continuar treballant dins de la SEAT.

L’exponent d’aquesta dinàmica sindicalista, clientelista i d’estil cacic, el lideren persones com Òscar Guardingo, senador per Podem, i que ara ha saltat a la palestra pública atesa la seva renúncia a integrar-se a la llista per les eleccions espanyoles, per entendre que “el seu país va de Barcelona a Vigo”, i tira per terra els postulats de la democràcia de base i la fidelitat al mandat popular que des de Comissions Obreres sempre s’ha defensat, si més no teòricament.
Aquest tipus de sindicalista vinculat a la SEAT posa al mateix nivell la lluita independentista basada en el respecte democràtic i la pervivència d’un poble amb la corrupció monàrquica i la seva seqüela de privilegis estrafolaris i escandalosos. Literalment, manté: “volem tenir un projecte de país propi i no condicionat ni per l’Espanya monàrquica ni pels independentistes que giren l’esquena a la meitat de Catalunya”.
En el moment que es posa en joc la seva parcel·la de control i de poder, el latifundi de la SEAT principalment, però també de NISSAN i d’altres grans empreses del Baix Llobregat, segons fonts molt properes a aquesta realitat, aquests representants sindicals no dubten a agitar els més terrorífics fantasmes com el “de donar l’esquena” a qualsevol veí o veïna d’aquest país.

La realitat que viu aquest senador espanyol a Catalunya no és la que ell voldria per mantenir un estil de vida al qual ja han renunciat molts dels seus companys alliberats que han deixat de ser-ho i que han demanat a L’Unilateral romandre en l’anonimat. No s’adiu amb l’onada democràtica que viu Catalunya des del passat 1r d’octubre de 2017, quan la mobilització popular, en forma de diverses vagues generals, ha deixat els quadres com ell, de CCOO i UGT, mal col·locats i sense discurs.
No obstant això, el fregadís amb el poder d’aquests sindicalistes els permet descobrir com és de fràgil el poder i com pot ser de fàcil que caigui. Per això, en el seu discurs es manté, per altra banda per raons lògiques, una constant antimonàrquica, en forma de crítica persistent a la monarquia de Felip VI, ja molt desacreditada, com a millor mecanisme per continuar exercint els seus privilegis en la mesura que el sistema establert no vol que vagin més enllà.
El 16 de març a Madrid no va haver-hi tricolors, banderes republicanes espanyoles, i la determinació independentista només té el fre dels polítics processistes actuals. En aquest context, i pels que no han trobat la forma d’encaixar en el nou model de poder que neix des de Catalunya, cada dia serà més corrent que gent que ha treballat i viscut per fer prosperar Catalunya, a aquesta la situïn només com un graó qualsevol per mantenir la seva projecció personal i professional. Tot plegat amb la diligent cooperació dels poders espanyols, encara que sigui usant mètodes feixistes.
Font: http://unilateral.cat/2019/03/18/el-republicanisme-espanyol-tampoc-tolera-la-democracia-catalana/

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dilluns, 18 de març del 2019

Els minyons: els «mossos» valencians | David Garrido

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Memòries històriques, per David Garrido

El País Valencià tingué un cos policial semblant al dels Mossos d'Esquadra del Principat, els Minyons o Companyia de Fusellers del Regne de València. Vestits i armats igual que els "mossos", subsistiren fins a la Revolució Gloriosa de 1868. 

Al Regne de València, com al Principat català, l’administració borbònica establí cossos repressius autòctons per a garantir l’ordre, sobretot a l’extensa ruralia. Aleshores Espanya, l’estat-nació, encara balbucejava i l’antiga Corona de catalans i aragonesos eren territoris a assimilar, dirigits manu militari per capitans generals. Al Principat, per a combatre, en un primer moment, les partides de miquelets austriacistes i, ja de pas, reprimir els malfactors, sorgiren les «esquadres de paisans», origen dels mossos d’esquadra en 1721. Al Regne de València, sempre emmirallat en el Principat malgrat els Borbons, es fundà un cos policial similar —vaja, quasi idèntic— en 1774. Ara bé: si al Principat eren «mossos», a València foren dits «minyons».

Mireu: és com això de temps/oratge de la televisió. Si els «catalans», els de la Catalunya estricta, diuen temps i surt l’home del temps, els valencians, pels dídims de Sant Vicent Ferrer, hem de dir oratge. Bé, són sinònims, dos mots utilitzats indistintament al llarg del país que s’expressa en la llengua de Ramon Llull, fets servir, però, per a marcar territori. És com falla/foguera, ara que, precisament, entrem a la setmana de Sant Josep: falla és a València ciutat i àrea d’influència el 19 de març, i foguera és exactament el mateix, el mateixet!, però el 24 de juny i a Alacant. Ep! I no se t’acudisca dir falla a un foguerer alacantí, que et crucifica. En fi, què us diré? Burrimàquies de campanar, que tant abunden, dissortadament, al país de les Corberes al Segura. Dir-se mosso o minyó, al capdavall, era el mateix, que fins i tot vestien igual, amb barret de copa inclòs. Els minyons valencians, però, desaparegueren per sempre en 1868. Els mossos principatins, en canvi, aguantaren fins al franquisme, que els consentí a la Diputació de Barcelona, i el pujolisme més endavant els reconvertí en policia autonòmica del règim. En definitiva, borbònics fins a la medul·la. Que ningú s’espante, doncs, de la punyalada trapera de dijous passat. En 1721, el capità general borbònic del Principat de Catalunya, Francisco Pío de Saboya y Moura, els creà —què us pensàveu— per a estomacar catalans; creà un cos militaritzat de catalans botiflers, de reconeguda adhesió al règim borbònic, per a atonyinar els seus compatriotes. Els mossos actuals fan el mateix. I l’invent reeixí tant que a València el volgueren copiar de seguida. Ja sabeu, clàusula Camps avant la lettre. Un altre capità general, aquest però repressor major a València, el gavatx Pierre-Felix de la Croix de Chevrières, establí el cos de minyons amb la mateixa mala llet borbònica que el Pío de Saboya marquès de Castel-Rodrigo creà els mossos al Principat.


Els Mossos d'Esquadra, els catalans estrictes, foren creats en 1721. Borbònics fins a la medul·la, aconseguiren superar la supressió del cos de 1868. Addictes als Borbons, fins i tot Franco els consentí, com veiem a la imatge, en què el Caudillo dels espanyols passa revista a la companyia de Mossos d'Esquadra de la Diputació de Barcelona. 

Dijous passat, 14 de març, l’excap dels Mossos d’Esquadra quan la Revolució dels Somriures, Josep-Lluís Trapero, declarà com a testimoni a la farsa judicial que els espanyols, inquisidor Marchena emulant el Tomás de Torquemada martell d’heretges, han muntat per a jutjar als qui, ànimes càndides, per allò que hem sentit de boca d’ells i dels testimonis citats, pretenien dir adéu a Espanya amb besadetes, abraçades, moixaines i llagrimetes. El rentavaixelles Fairy —arma letal segons el caragirat de Millo— el deixaven per als CDR. Fins i tot l’exvicepresident Junqueras manifestà davant el tribunal de Torquemades el seu amor per Espanya. Ostres! No imagine gens Simon Bolívar, Antonio José de Sucre, Miguel Hidalgo, José de San Martín, José Rizal o José Martí (aquest d’ascendència valenciana), proclamant llur amor a l’Espanya que oprimia llurs països. En fi, què us diré? Coses del prucesisme. O el que és el mateix: total fava, igual estic que estava, i, a més a més, amb bona propina d’hòsties dels piolins. Un dels mites d’aquest prucés entabanador, l’exmajor dels Mossos Trapero, deixà ben clar en seu judicial de quin costat estava, sempre del de la borbònica Espanya, com ho estava el fundador del cos, el botifler empedreït Pere-Anton Veciana en 1721. Trapero, piolin frustrat, fins i tot etzibà dijous passat que estava disposat a detenir el president Puigdemont i tot el govern català si des d’Espanya, el govern de l’a por ellos, oé, li ho hagués demanat. Nihil novum sub sole, doncs, que botiflers eren, botiflers són i botiflers seran. Ah! I al seu superior, l’exconseller de Governació Forn, un dels presos jutjats, Trapero l’arribà a tractar de babau elevat a l’enèsima potència. En fi, com diu l’adagi popular, la sardina (el botifler) no serà mai pagell (patriota).


La fidelitat històrica als Borbons ha estat a bastament demostrada pels Mossos d'Esquadra, des de 1721 en què els fundara el botifler empedreït Pere-Anton Veciana. L’exmajor dels Mossos Trapero, a la imatge amb el president Puigdemont passant revista els Mossos, deixà ben clar en seu judicial de quin costat estava, sempre del de la borbònica Espanya. 

Els «mossos» nostrats: els minyons
A rebre pals dels borbònics, els valencians som insuperables. Com bé és sabut, quan el mal ve d’Almansa, a tots alcança, i els Berwick, D’Asfeld i companyia no escatimaren garrotades a repartir entre els valencians en aquells 1707, 1708 i 1709 luctuosos. Al País Valencià, però, en els temps recents no han tingut la pensada —potser la botiflerada autòctona encara no ha caigut— de ressuscitar els minyons, la invenció del francesot al servei d’Espanya Pierre-Félix de la Croix de Chevrières, capità general (és a dir, cap de l’exèrcit d’ocupació) borbònic del Regne de València de 1766 a 1775. Recordem-ho: des de 1707 el Regne havia deixat d’existir, encara que conservava el nom de regne, totalment desproveït de sentit, puix que per dret de conquesta el país dels valencians havia estat integrat a Castella. Ara bé: no us penseu que el personal ho acatava sense dir ni piu. A més a més, hi havia el problema endèmic del bandidatge, les partides de roders que infectaven el camp valencià. Un escrit anònim arribat a la Secretaria de Guerra (Madrid) en 1773 deia:

«La ciudad de Valencia y en particular todos los caminos de su Reino están llenísimos de salteadores homicidas, robando a los caminantes el dinero y el vestido, forzando a las mujeres de todas las edades y saciando sus furores con las vidas de los que defienden sus haberes. Las cuadrillas son infinitas, las diligencias ningunas, el peligro inevitable, el miedo general, el poder de V.E. grande, la piedad de S.M. mucha, el invierno temible; el remedio Miñones, la remuneración de Dios, el agradecimiento de los hombres, y la gloria de tal bien de V.E. que la goce.»

L’anònim és de 1773, amb la reclamació ben explícita dels minyons, la creació d’un cos de policia, reivindicat des de 1764 pel regent de la Reial Audiència valenciana Andrés Simón Montero, un jutge d’allò que diríem mediàtics d’aleshores. Estava embarcat en la lluita contra els roders i havia de sol·licitar a tota hora la col·laboració de l’exèrcit, acantonat a València i a Alacant, per a reprimir les quadrilles de bandolers. Ell fou qui, mirant a l’altra banda del rierol de la Sénia, es fixà en les companyies de fusellers del Principat, sobretot en la de fusellers de muntanya, que tan bon resultats estaven donant en la repressió del bandolerisme a la Catalunya estricta. Andrés Simón insistí i les seues demandes arribaren a la Secretaria d’Estat, amb la connivència de l’intendent de València, Andrés Gómez de la Vega, i del capità general, Pedro Pablo Abarca de Bolea, el comte d’Aranda que tant destacà en el govern de Carles III (III d’Espanya, el Borbó, que no el Carles III, el d’Habsburg, dels valencians). Vegeu: tots espanyolots. L’Audiència i la Capitania General estaven aleshores i ho estigueren durant tot el segle XVIII en mans de castellans, o d’algun francès que feia carrera a l’Espanya borbònica. El país, però, poc se’n fiava. Ah! I, a més a més, als valencians els cosien a impostos. Així que «la gent», tot fent servir el sintagma que tant fan servir podemites i compromiseros, estava esvalotada. Per al pobre, el segle XVIII, com tots els segles, fou un segle difícil. I, a més a més, si eres pobre i valencià encara et tocava pagar més. Xe, com ara! I és que, finalment, la creació dels minyons, depengué de qui els pagava. Els que manaven, òbviament, no volien gastar-se un duro i pretenien que el cost recaigués, un altre més, en les arques de les poblacions, que haurien de rascar-se la butxaca per a mantindré el cos de fusellers.

Una policia, els minyons, que la volien plenament autòctona. En un país de valencians, de valencians valencians, que els Toni Cantó i mamandúrries valencianòfobs de tot pelatge no existien aleshores, els espanyols buscaven un cos de sipais col·laboracionista, identificat amb la població. El policia no te entiendo o háblame en cristiano era impossible al País Valencià del segle XVIII. Al Principat, els seus mossos eren naturals del país, requisit imprescindible, com bé explicava el capità general d’aquest territori, Santiago Miguel de Guzmán, marquès de la Mina, i que ajudà a la creació dels «mossos» valencians. El marquès de la Mina àdhuc anava més enllà i proposava que als cossos de fusellers, a València, s’integrassen també «catalans» estrictes, que coneixien la llengua del país i «porque tienen acreditado su valor, astucia y ligereza para trepar y correr los montes». Comprendreu, doncs, per què el major Trapero es mosquejà amb el coronel de la Guàrdia Civil i capitost piolinDiego Pérez de los Cobos. I tant que sí! El botifler català, com de manera tan indigna demostra el tio Borrell —o el tio Millo el del Fairy— dia sí i dia també, es basta ell tot sol per a reprimir catalans. Els piolins, doncs, sobraven el dia 1 d’octubre de 2017. I tant que sí botifler Trapero! Els de la BRIMO (Brigada Mòbil) dels Mossos han demostrat fefaentment que no hi ha qui els guanye a l’hora de repartir hòsties als catalans.


Pierre-Félix de la Croix de Chevrières, comte de Sayve, capità general de València, és el responsable de la creació del cos de Minyons. Als set mesos d’haver estat creats, la companyia estava formada al complet, amb minyó o fuseller i oficial com els de la imatge. Des de l’1 d’octubre estava uniformada, armada, amb sou fixat i operativa. 

Els minyons en funcionament
L'informe del marquès de la Mina i l’actitud favorable del comte d’Aranda propiciaren l’aprovació reial de la Compañía de Fusileros del Reino de Valencia el 4 de març de 1765. Sorgí, però, el problema del finançament, que no se solucionà fins a l’1 de març de 1774, amb Pierre-Félix de la Croix de Chevrières, comte de Sayve, de capità general. Als set mesos d’haver estat creats, la companyia de fusellers o minyons estava formada al complet. Des de l’1 d’octubre estava uniformada, armada, amb sou fixat i operativa. El comte de Sayve, que s’havia esforçat en demanar-la des que arribà a la Capitania General en 1766, aconseguí veure-la formada abans de morir en 1775.

La companyia restà organitzada en tres oficials, quatre sergents, huit caporals i cinquanta-sis fusellers. El comandament, amb el grau de capità, li fou atorgat a Josep Damià, que encara el tenia en 1792, data en què se sol·licità l’ampliació de la companyia a dos centenars d’homes. El capità residia a València, però la companyia tenia dos oficials més: un tinent amb residència a Gandia i un subtinent o alferes que residia a Sogorb. Els minyons es distribuïen en dotze esquadres pel territori valencià amb un nombre d’efectius que depenia de la localitat on estava destinada l’esquadra: València (dotze homes), Alzira (cinc homes), Bunyol (cinc homes), Moixent (cinc homes), Gandia (set homes), Alacant (cinc homes), Oriola (sis homes), Montfort (cinc homes), Sogorb (sis homes), Alpont (cinc homes), Benassal (cinc homes) i Alcalà de Xivert (cinc homes).

Força armada de naturals del territori, calia ser valencià per a ser minyó i, a més a més, «hidalgos o labradores honrados y acomodados que no hubieran ejercido oficiós mecánicos ni se les conociese tacha en su família». Vaja, que qualsevol no servia per a ser minyó. Vestien «a la valenciana», que és el mateix que dir «a la catalana», puix que l’uniforme coincidia amb el de les Esquadres de Valls origen dels Mossos d’Esquadra. Així, constava de gambeto, casaquilla,  jupetí, camisa, montera negra de vellut, mocador o corbatí de seda negra al coll, saragüells, calzes de fil polaines de cuir i espardenyes amb veta blava. Els minyons anaven armats amb escopeta amb baqueta de fusta i baioneta, dues pistoles de xarpa, una xarpa amb cinturó, bandolera i canana i un flascó de pólvora.          
 
Els minyons valencians, finalment dependents de la Diputació de València, desaparegueren en 1868. Massa addictes a la dinastia foragitada pel govern eixit de la Revolució Gloriosa, foren suprimits. Ja no tornaren els individus com el de la imatge, amb el característic barret de copa, fotografiat per encàrrec del pintor realista Bernat Ferrandis. 

Companyia operativa des de l’1 d’octubre de 1774, als vint-i-cinc dies d’engegar el capità general ja anunciava vint-i-sis detencions entre desertors, lladres i vagos y maleantes. I així continuà funcionant durant la resta del segle XVIII i gran part del XIX, en què s’incorporà el característic barret de copa. Tot i la introducció de la Guàrdia Civil, fundada pel duc d’Ahumada en 1844, al camp valencià, els minyons continuaren operatius fins al 1868. Addictes als Borbons, com els mossos als Principat, el general Prim, capdavanter de la Revolució Gloriosa, no es fià d’ells i els dissolgué. La Restauració borbònica aconseguí reintroduir els mossos al Principat, però els minyons ja no rebrotaren al País Valencià, encara que deixaren record en la població per temps després d’haver estat dissolts.
           

El general carlí Ramon Cabrera, el Tigre del Maestrat, fundà en 1839 una companyia de minyons com a policia militar, amb uniforme similar al dels minyons valencians, encarregada d’escortar el seu estat major. 

Els minyons inspiraren a altres companyies de fusellers de l’estat borbònic, com la companyia de miñones de la Diputació d’Àlaba. Altrament, el general carlí Ramon Cabrera, el Tigre del Maestrat, fundà en 1839 una companyia de minyons com a policia militar, amb uniforme similar al dels minyons valencians, encarregada d’escortar el seu estat major.
Bé, els minyons sí, certament, fou una policia valenciana, però introduïda per un poder foraster, d’ocupació. Una policia inspirada en els mossos catalans, dels quals imitaren l’uniforme, l’armament i la forma d’actuar. La seua lleialtat borbònica els condemnà a la desaparició quan triomfà la revolució de Prim. Al Principat, però, rescataren de l’oblit els mossos, els quals, malgrat el pas del temps, mai no han oblidat el borbonisme que els féu nàixer. Si en el futur hi ha República, que ja veurem, no serà amb la col·laboració, precisament, d’un cos policial que mai no fou pensat per a servir al seu poble, sinó per a perpetuar —Trapero ha esta ben explícit— la dominació borbònica (espanyola) de Catalunya.


Els Mossos d'Esquadra, d'això l'enfadament de l'exmajor Trapero amb el cap "piolin" Pérez de los Cobos, són experts en apallissar catalans, com veiem al capitost mosso de la imatge, totalment embogit porra en mà. 

Fon: https://www.diarilaveu.com/els-minyons-els-mossos-valencians

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

diumenge, 17 de març del 2019

Ramón Cotarelo: ‘La situació només es deslloriga amb una confrontació’

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Entrevista al catedràtic emèrit de Ciència Política de la UNED i escriptor, que publica el llibre ‘Discurso a la nación catalana’

Ramon Cotarelo


Ramón Cotarelo (Madrid, 1943) s’ha instal·lat a Sant Julià de Ramis. Acaba de publicar el llibre Discurso a la nación catalana (Ara Llibres) i ja enllesteix un altre assaig sobre l’esquerra espanyola. Catedràtic emèrit de ciència política de la UNED, intel·lectual i escriptor, s’ha implicat a fons en la causa de la independència de Catalunya. Rep VilaWeb en una cafeteria de Sant Julià de Ramis i respon a les preguntes en un català acabat d’estrenar i que millora cada dia. En algun moment, però, passa al castellà. ‘Els matisos són importants’, diu.

Explica que ara té una vida tranquil·la i que, a Madrid, la seva família havia arribat a una situació límit. És partidari de sortir de l’atzucac actual de la política catalana amb una confrontació directa amb l’estat espanyol i creu que la sentència del judici contra el procés ja està escrita, dictada per Felipe VI.

Ara viviu a Sant Julià de Ramis. Com us hi sentiu?
—Molt bé. Com a casa. La vida m’ha canviat molt, per bé. És un plaer tenir veïns amb qui pots parlar. A Madrid era impossible.

Parlar de política, voleu dir?
—Sí. La política ho envaeix tot. No es pot diferenciar. És present a tot arreu i en tot moment. Sobretot, si tens una certa significació. Els meus veïns a Madrid no són coneguts, però jo sí. Sóc conegut per una certa manera de veure la qüestió catalana, com diuen ells. Estic molt tranquil també pels meus fills. Són adolescents i els assetjaven a l’escola.

Pel fet que defenseu el dret dautodeterminació?
—Sí, absolutament. Diumenge mateix, el meu fill gran va rebre un whatsapp d’un antic company d’escola que deia ‘Visca Espanya, puta Catalunya’. Això havia anat intensificant-se, i no podíem estar tota l’estona pendents de quines coses els poguessin passar. També em van entrar a casa. A despenjar una bandera republicana espanyola, imagineu-vos! Si hagués arribat a penjar una estelada… [Riu.] Van entrar una nit i la van arrencar.

Ramon Cotarelo

És a dir, que us vau traslladar a Catalunya per aquesta situació que patíeu a Madrid?
—Hi ha tres raons. Una és aquesta, evidentment. Una segona és que si tu expresses una determinada posició que implica una manera de viure i solidaritzar-te, tens l’obligació de predicar amb l’exemple. No n’hi ha prou de parlar, calen fets. Si tu penses, com jo ho penso, que el teu estat és injust i que defensa una injustícia en nom teu, què fas? Pots resistir, comprometre’t, i què més? Pots afegir-te a aquells qui són tractats injustament. La tercera raó és canviar una cultura per una altra. Donar als fills la possibilitat d’aprendre dues llengües, dues cultures. Una que ja tenen i una altra de nova. És molt enriquidor.

Acabeu de publicar el llibre Discurso a la nación catalana. Alerteu que en el judici contra el procés es presenten les opinions com a delictes, que a ulls del tribunal hi ha delictes dopinió. Ho podeu explicar?
—És una vella tradició europea. La llibertat d’expressió com a dret de pensar i expressar allò que penses és un dret molt recent. Les guerres de religió eren guerres de consciència. Tu no pots pensar i creure allò que el poder no vol que pensis ni creguis. Pensàvem que havíem conquerit aquest dret, però els drets no són mai segurs. Els has de defensar contínuament perquè te’ls poden prendre. El franquisme perseguia les opinions i perseguia consciències, tenia presos polítics i presos de consciència. La llibertat d’expressió és el dret més fonamental de tots, perquè sense aquest dret no pots protestar si ataquen els altres drets. És la primera línia de defensa. No pot haver-hi límits a la llibertat d’expressió, com diuen tota una colla d’imbècils. Els jutges, fiscals, mitjans de Madrid i polítics diuen que hi ha delictes d’opinió. L’independentisme és una ideologia, una opinió, i ha de tenir la mateixa llibertat que la resta. No és el cas. Hi ha un substrat previ a la consciència dels jutges que creuen que ser independentista ja és per se un delicte.

Creieu que la sentència ja la tenen escrita?
—És una manera de parlar, però sí, és clar. Crec fermament que ja és escrita, per ordre directa del rei. La seva intervenció sobre el judici, fa uns dies, va ser absolutament innecessària. La va fer al Mobile. En un congrés de noves tecnologies. Quin és el sentit d’obviar tot això i tornar a amenaçar i parlar de la constitució sense la por de caure en el ridícul més espantós? Que un rei que deu el seu tron a una decisió d’un genocida parli de democràcia i estat de dret… La monarquia té un principi de legitimitat dinàstic, amb quin dret parla de democràcia als súbdits? És estúpid!

Heu tancat una llista de la CUP i el 21-D vau tancar la llista dERC. Ara que vénen eleccions, us han ofert d’anar a cap llista?
—No, no. Però, a més, aquestes ofertes tenen un valor simbòlic. Em van trucar, primer, David Fernàndez i, després, Gabriel Rufián. Vaig dir-li que no m’agradava gens que no hi hagués una llista única, però ho vaig acceptar. Però això no significa res, jo aniria a qualsevol llista independentista si m’ho demanessin, perquè no demano res. No hi ha cap dubte que vinc de l’esquerra i que sóc d’esquerres, però estic d’acord que ara mateix la qüestió nacional té prioritat sobre la qüestió social. Crec que sóc coherent. Aniria una altra vegada a la llista d’ERC, sens dubte. Però no crec que m’ho proposin.

Per què?
—Perquè, amb més claredat o menys, tots hem jugat a rebaixar allò que es preveia com una manca de sintonia i acord. Però ha arribat un moment que ja no es pot continuar així. A mi em fot haver d’escriure si són independentistes o no. Però és que no hi ha més remei. Entenc que els electors tenim el dret de saber si votem un partit que només és independentista i vol la República catalana o bé té un pla B per a una hipotètica confederació ibèrica de pobles lliures. ERC no pacta amb independentistes catalans i pacta amb Bildu. No hi tinc res en contra, em sembla meravellós, però són dos discursos que no tenen res a veure. Junqueras presumeix d’historiador, però això és una manca de perspectiva històrica acollonant. Primer, perquè fa la impressió que intenta imitar una cosa absurda. És a dir, que li passarà com a Companys, que va entrar a la presó per trenta anys i al cap de sis mesos era president de la Generalitat. Doncs no. I segon, ostres!, és que no ha quedat clar, des d’una perspectiva històrica, que aquest moment és únic? Si deixem passar aquesta oportunitat, amb el merder que tenen a Madrid, i els donem la possibilitat de guanyar unes eleccions a Catalunya, ens faran miques! És una irresponsabilitat molt gran.

Ramon Cotarelo

Creieu que la batalla electoral ho empantanega tot?
—Sí. És una pena. Crec que l’únic qui no ho fa és Carles Puigdemont. Em fa aquesta impressió. I crec que ho ha demostrat. Les paraules no són suficients, calen fets. Que proposés d’anar segon en una llista unitària a les europees em sembla definitiu. Això és predicar amb els fets. Aquest home, essent ell el president i Junqueras el vice-president, volia anar de segon. Què més vols? Tampoc no puc oblidar haver sentit dir a Joan Tardà, a qui tinc tant de respecte –és això, que fot de tota aquesta història, que els d’ERC són molt bona gent i m’hi duc molt bé–, li he sentit dir que si s’ha de sacrificar Puigdemont, se’l sacrifica. I dius, un moment, com ho he d’entendre, això? Quan em pregunten si dubto si Junqueras mira més pel país que per ell mateix: sí, en dubto. Però si dius que s’ha de sacrificar a Puigdemont, és que ni ho dubtes.

Tardà ha dit en una entrevista a La Vanguardia que el referèndum haurà de ser entre la independència i una proposta que presenti el govern espanyol. Hi esteu d’acord?
—Puc dir tranquil·lament que estic d’acord amb moltes coses que ha dit Tardà. Aquesta és la idea d’un referèndum pactat i, és clar, si és pactat és perquè hi ha un acord. Pots pactar això, sí. Per què no? Però a veure, jo vull el referèndum i el meu és: independència, sí o no. Considero que pactar és una concessió per ànim de cordialitat. I dir a uns senyors que no tan sols no s’han guanyat el dret de fer una proposta sinó que ni tan sols la tenen, ja és prou generós. Per què diu, Tardà, que som 50-50, si el CEO diu que vora el 60% dels catalans són favorables a la independència? Per què ho rebaixa? Coi, no ho rebaixis! No ho rebaixis fins on diu el senyor Sánchez. El meu referèndum és sí o no, unilateral i ràpid.

Sou partidari de convocar un altre referèndum, doncs?
—Deixeu-m’ho pensar… Dependrà de les circumstàncies. És evident que, en la situació que som, algú o alguna cosa ha de ser un punt de ruptura. Un segon referèndum és un punt possible. Hi ha molta gent que pot dir ‘però si ja en vam fer un’. Sí, però mira on som…

I què canviaria respecte de l’1-O?
—Podem esperar la reacció de l’adversari. Estem condemnats a prendre mesures que tinguin un risc de resposta que impliqui aquesta ruptura. Si no vaig equivocat, la tàctica de l’adversari és no moure’s, deixar que això es podreixi. Per això, la millor cosa que podem fer per a ajudar-los és no fer res. La situació només es deslloriga amb una confrontació. I aquesta confrontació ha d’arribar. Hem de provar que sigui incruenta, no violenta i que surti bé. És a dir, convocar un segon referèndum té la funcionalitat de mantenir-nos en la iniciativa política. Una confrontació política, no armada. Tenim el perfecte dret de fer-ho. Algú pot dir que ja ho hem fet, i sí, ens quedem amb l’1-O. Però què proposes ara? Fer-lo eficaç. Digues-me com. Qualsevol cosa que sigui fer eficaç el mandat del Primer d’Octubre és travessar la línia de la legalitat. Em sembla bé, també. Aquest és el joc, estem així. La línia de la legalitat és molt llarga, has de pensar per on entres. Probablement, per on tinguis menys resistència o més suport. Però sigui com sigui, hem de ser nosaltres. Ells es moren de ganes d’entrar aquí, aplicar el 155 i tot a prendre pel sac. Però no ho faran, perquè saben que això és un vesper. Necessiten una causa. La nostra posició és molt fotuda, perquè has de provocar això sense donar peu perquè es justifiqui una repressió. Tinc una gran admiració per Quim Torra. Crec que sense ser un polític de professió, ho fa de meravella.

Ramon Cotarelo

Al llibre comenteu que els processos d’independència són imprevisibles. Que es pot accelerar tot en quaranta dies o que poden passar quaranta anys. En quina situació es troba el procés català?
—Com més aviat, millor, òbviament. Alguna vegada m’han dit que posi data. No pots saber-ho. Hi intervenen molts cercles concèntrics i molts actors. Com diuen els economistes, hi ha el principi de ceteris paribus. És a dir, si es manté tot igual –el context internacional, la situació econòmica…– quin inconvenient hi hauria que a les eleccions catalanes vinents –quan toquin, no pas avançades– hi hagi una majoria independentista clara? Com la que hi ha ara. Que hi hagi unitat d’acció real de les forces independentistes i, efectivament, es reprodueixi la situació, es declari la República i es declari la independència de manera formal. A partir d’aquí, què pot passar? No ho sabem.

Si es torna a declarar la independència i es vol fer efectiva de debò, cal un control del territori, una legitimació interna dels catalans contraris a la independència…
—Si hi ha hagut unes eleccions entremig i hi ha un resultat com el que dibuixa el CEO, no estaríem autoritzats a dirigir-nos a la minoria no independentista, donant-los totes les garanties, i forçant el nostre dret de fer eficaç la voluntat reiteradament exposada per l’electorat? Perquè, coi: 2014, 2015, octubre del 2017, desembre del 2017… I una altra vegada quan toqui.

La reacció de l’estat espanyol pot tornar a ser la mateixa.
—La de sempre. És clar. Som en una situació en què no ens en sortirem sense una confrontació. El nostre interès és rebaixar la confrontació perquè sigui no violenta, i si n’hi ha, que sigui de l’estat. Però, alhora, el nostre interès és que hi hagi una iniciativa permanent per a assolir el nostre objectiu. Perquè tenir-lo allà i anar esperant… Esperant què? Que hi hagi una reacció de l’estat? No n’hi haurà, si no la provoques. I el joc és que has de provocar-la jugant amb tots els factors. La comunitat internacional ara està freda, però és que es pot posar molt terrible. Tot suma. Mentre les coses siguin com són, què en podem esperar? Però per què hem de suposar que no canviaran? Per què l’esquerra espanyola no pot veure d’una punyetera vegada que és el ximple útil de la dreta? La manera que consideren d’enfocar la qüestió catalana no té sortida. Per això m’hauria agradat que la CUP anés a les eleccions espanyoles, perquè els de Podem els diguessin que són els amics del 3%… Per això ells no convoquen a la manifestació de dissabte a Madrid. Ni Podem ni Esquerra Unida. Hi convoquen els passerells. La situació és volàtil i les fitxes es mouen molt. Els espanyols tenen eleccions. La cosa més probable, tocant ferro, és que la situació es reprodueixi, que no puguin formar majories. L’independentisme pot tenir la clau, però per a fer què? I quin govern no poden formar? Potser pacten el PSOE i el PP, la gran coalició. Com sempre ha volgut Felipe González. La cosa que dóna imatge d’estat, els dos partits dinàstics i tradicionals.

Per què vau dir que la independència podria arribar abans de la segona meitat del 2019?
—Perquè quan un paio amb mala llet et pregunta una cosa perquè llepis, la millor cosa que pots fer és llepar. Tant hi fa. Qui pot predir el futur? Demanar a un paio que predigui alguna cosa, que sigui profeta, és demostrar que ets ximple. Sí, el 3 d’abril del 2019. No s’ha complert. I què, pensaves que es compliria?

Ramon Cotarelo

I per què vau demanar al president Mas que escrivís el pròleg del llibre? Ell diu que no ho sap.
—Té molta gràcia que l’escrivís, i demostra que té categoria. Perquè l’originalitat del moment actual, d’aquest moviment que pren forma a partir de la sentència del Tribunal Constitucional del 2010, és la transversalitat. És el fet que la reivindicació nacional s’avantposi a la qüestió social. Que la burgesia catalana s’hagi fet independentista és essencial i fonamental, és revolucionari. Pot sembla sorprenent i en podríem parlar durant una setmana. Jo sostinc que la burgesia és una classe revolucionària. És la classe que ha fet les revolucions. Els altres han parlat molt, però ells les han fetes. Podem fer una crítica al capitalisme salvatge establert per la burgesia, sens dubte. Però és una classe revolucionària. Qui ha fet la revolució anglesa, la nord-americana, la francesa? La burgesia.

La revolució russa i les derivades van ser proletàries.
—Era una revolució proletària i ha durat el temps que ha durat. Als diferents països. Ho sento molt, però les revolucions proletàries, comunistes, que eren calcades a la francesa, però que volien ser-ne la negació, han donat el resultat que han donat. Més aviat decebedor. En fi, no es tracta de tornar a una vella tendència. Es tracta de reconèixer un fet fonamental. L’independentisme català ha estat sempre dividit per una línia de classe. La burgesia era pactista. Cambó i la Lliga eren com eren i en aquella època els independentistes de pedra picada eren els d’ERC; i els altres, uns botiflers, peix al cove, la puta i Ramoneta i tot això. S’ha acabat. Ara la burgesia és independentista. Per les raons que sigui. La CUP podria fer un seminari per a examinar quines estranyes raons psicològiques han portat la burgesia catalana a fer-se independentista [riu].


—Això dóna al moviment una legitimitat transclassista que necessitem. No pots identificar un moviment d’alliberament nacional com aquest amb un partit, per molt que no t’agradi. Resulta que, aquí, aquesta parcialitat partidista del moviment independentista s’ha trencat per convertir-se en un moviment emancipador de tota la societat, que aparca els conflictes legítims per a un segon moment. Qui representa això millor que Mas? L’home que té un peu a la tradició burgesa, fins i tot del pujolisme més corrupte, i un altre a l’obertura a l’independentisme? Això va simbolitzar-se amb l’abraçada de David Fernàndez i Artur Mas que el bo de Pablo Iglesias no va entendre, però qualsevol que conegui tot això una mica ho entén. Aquella abraçada té una importància icònica i de profunditat molt forta. Si després recordem que Mas va ser l’objecte de les ires de la CUP per a llençar-lo a la paperera de la història i que va tenir els nassos d’enretirar-se, de posar el moviment davant dels seus interessos personals, crec que és de justícia reconèixer-li aquell mèrit. I si no l’hi volen reconèixer, reconèixer-li que té el patrimoni embargat. Això no ho fa qualsevol. Hi ha moltes circumstàncies que fan que, encara que jo no coincideixi amb Mas en res, cregui que és un deure de justícia de reconèixer el mèrit que té haver obert el camí, haver-se posat al capdavant de la causa, haver-se enretirat en el seu moment i, tanmateix, continuar dins la batalla. No s’hi ha girat en contra. Això és molt important. Si tu lluites contra la injustícia, t’has de situar al costat de qui és tractat injustament. Com Mas.

Font: https://www.vilaweb.cat/noticies/ramon-cotarelo-entrevista-judici-suprem/

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dissabte, 16 de març del 2019

L'Estat s'encaputxa | Nerea Rodríguez

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


"Quan els grups d'emmascarats nocturns armats amb un cúter defallien, enmig d'un complet aïllament social, han aparegut els funcionaris de l'Estat"


Resultat d'imatges de encaputxats

Nerea Rodríguez 


Ara la batalla que toca és contra els llaços grocs. Tot i que ja fa mesos que l’unionisme més caspós ha centrat part dels seus esforços en anar pels pobles i ciutats retirant aquests símbols; ha estat després de la decisió de la Junta Electoral Central (JEC) d’obligar a la Generalitat a retirar tots els llaços grocs i les estelades dels seus edificis oficials que l’obsessió d’aquests col·lectius unionistes ha anat a més. També ho ha demanat la Junta Electoral de Barcelona a l'Ajuntament de la capital catalana -una ordre que ha acatat l'alcaldessa Ada Colau, a diferència del president Quim Torra.

Però aquesta setmana, en dues mantinades diferents, uns quants encaputxats han intentat treure el llaç groc de l’Ajuntament de Barcelona i del Palau de la Generalitat. La tranquil·litat amb la que actuen és absoluta. En els vídeos que circulen per les xarxes socials s’escolta com alguns d’ells criden “és un mandat judicial” o “és una ordre de Fiscalia”. La impunitat és total. Tant és així que Ciutadans va justificar el grup d’unionistes que va intentar treure el llaç groc del consistori barceloní. Després del ridícul de Waterloo i d’Amer, arriba la solidaritat amb grups d’encaputxats que actuen de matinada per treure un símbol tan violent com un llaç groc.


Quan els grups d'emmascarats nocturns armats amb un cúter defallien, enmig d'un complet aïllament social, han aparegut els funcionaris de l'Estat per mantenir viva la flama repressiva. Al final, l'Estat sempre s'acaba encaputxant.

Font: https://elmon.cat/opinio/35526/lestat-sencaputxa


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

divendres, 15 de març del 2019

La supèrbia d'Estat | Elisa Beni

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de puigdemont candidat a europa

Elisa Beni

Las respuestas no llegan siempre cuando uno las necesita, muchas veces ocurre que quedarse esperando es la única respuesta posible.
José Saramago. Ensayo sobre la ceguera
Una altra vegada els ha agafat el riure fluix. Un cop coneguda la decisió de Puigdemont de presentar-se a les eleccions al Parlament Europeu, el que veig aquí a la Villa y Corte és un menyspreu unànime i conjunt de la qüestió jurídica que es presenta. Si preguntes, abunden els somriures displicents. "Això no va enlloc". Juristes de dins i fora del Tribunal Suprem han mostrat als periodistes l'article que parla de la necessària jura de la Constitució i s'han espolsat la qüestió amb un taxatiu: si torna, el detenim i si no torna, no serà eurodiputat. Ni un dubte, però tampoc ni una reflexió. No n'aprenen. Crec que ni tan sols no s'han parat a pensar. Dic jo que després de la sèrie de clatellades i evidències del seu desconeixement del funcionament de les normes en altres països i de la pròpia cultura jurídica comunitària, podien haver pensat escaldats: a què ve això ara? El mínim que pot fer un quan juga als escacs és suposar que és possible que l'oponent no sigui un imbècil i menys si ja t'ha posat en un compromís dues vegades. Doncs no. No n'aprenen.
No cal ser una fura per adonar-se de l'estratègia jurídica que s'amaga rere la decisió de convertir Puigdemont en europarlamentari electe. Això passarà. Serà elegit i, per tant, proclamat. Aquí és on començarà la nova partida, que en la seva ceguesa sembla que no volen veure venir, perquè partida n'hi haurà, no hi ha cap dubte, i encara que no seré jo qui avanci el resultat, no quedaran en taules. En primer lloc perquè el que es posarà sobre la taula serà l'abast dels drets polítics a la Unió Europea i la possibilitat de restringir-los mitjançant enganyifes. El Tribunal Suprem oblida que han estat ells mateixos els que han decidit que Carles Puigdemont pugui moure's amb total llibertat per tot el territori comunitari menys a Espanya. També saben que es pot presentar a les eleccions a la cambra de Brussel·les. Ara bé, com creuen que explicaran al mateix Parlament Europeu que un dels seus membres, ja proclamat electe, no pot efectivament incorporar-se per un requisit de la legislació interna que es pretén que es realitzi físicament en un lloc amb l'objectiu clar de detenir el ja elegit? Un electe que ni tan sols reclamen. Segons el reglament d'aquesta cambra i la mateixa llei electoral espanyola, el primer pas serà notificar a l'Eurocambra el nom dels elegits perquè assisteixin al primer ple sense que s'exigeixi res més.
La qüestió és massa de fons com per pensar que l'Eurocambra, sobirana en ella mateixa, en tindrà prou amb la invocació d'aquest requisit intern per donar per perdut un electe. Seria un precedent molt perillós. Els països podrien introduir en les seves legislacions requisits més enllà dels recollits en la norma europea i així impedir d'arribar al Parlament Europeu els elegits que no els agradin. Com sonaria això si passés a Polònia o a Hongria? Pensem que l'Eurocambra no iniciarà cap acció, com ara portar ella mateixa el tema al TJUE?
Crear una gàbia en la qual no puguis entrar pot semblar una invenció feliç, però és una font de problemes que per força ha d'esclatar
Quan es grapeja la norma i s'aplica de forma anormal, "creativa" en diuen alguns, sempre pensen els maquiavels de la toga que han deixat enrere l'escull que molestava i es congratulen a ells mateixos, sense tenir present que aquestes maniobres sempre n'acaben arrossegant d'altres en una cadena maleïda que obliga a fer nous malabarismes impossibles. Poso un exemple: quan ho van donar tot fet a Botín, ho van deixar amb safata a Atutxa i van haver de tornar a llançar les pilotes a l'aire per fer un altre exercici de prestidigitació. Quan Llarena va prendre la insòlita decisió de crear les euroordres de posar i treure, van voler veure una genialitat en el que no és altra cosa que la creació d'una situació insostenible dins d'una unió sense fronteres i amb llibertat total de moviments. Crear una gàbia en la qual no puguis entrar pot semblar una invenció feliç, però és una font de problemes que per força ha d'esclatar.
Poc sembla importar-los que existeixin precedents de la situació. Quan Ruiz-Mateos, ja europarlamentari proclamat, es va presentar a Madrid, no van tenir més remei que deixar-lo en llibertat, reconèixer la seva immunitat parlamentària plena i procedir a sol·licitar un suplicatori al Parlament Europeu. I això que contra ell hi havia ordre de crida i cerca internacional. No hi ha dubte que aquest precedent és plenament vàlid per a Puigdemont. El llavors fiscal general de l'Estat, Javier Moscoso, no va tenir cap dubte i aquesta va ser la instrucció que va cursar. Només que... els recordo que l'Audiència Nacional ja havia decidit també anteriorment que no era competent per jutjar la rebel·lió i ja han vist com l'han alterat a conveniència. No descartin que estiguin pensant fer el mateix, només que això suposaria obrir l'aixeta perquè, una vegada per totes, els organismes europeus es veiessin obligats a precisar quina és la situació de Carles Puigdemont i quins són els seus drets en l'àmbit de la Unió Europea. Una Unió de la qual, si no ens han enganyat, Espanya és membre de ple dret i de plena obligació.
Aquí, tanmateix, jo veig molt riure i poca reflexió. Tot em sona a ja vist quan els exmembres del Govern van sortir d'Espanya, quan es va produir la decisió belga o el pronunciament de Schleswig-Holstein. Tot em recorda que hi ha grans magistrats molt experts en dret de casa però que baden quan es tracta d'altres àmbits. El pitjor és que, entre mitges, caminen sembrant doctrina i solucions alguns que estan cridats a pronunciar-se sobre els drets dels implicats i no estaria bé que la toga se'ls enfangués un altre cop per anar-se'n de la boca. És el que té veure-ho tot embolicat amb la bandera.
Només la supèrbia pot tornar a encegar-los per no veure que s'acosta una altra batalla i que fins al moment no s'ha guanyat ni un partit jugant fora de casa. Aquesta serà en el mateix nucli d'Europa i, en el fons, hi portarà el que sempre han volgut mantenir com un assumpte intern. L'única resposta vindrà després de l'espera. Pot ser que no sigui la que necessiten.
Font: https://www.elnacional.cat/ca/opinio/elisa-beni-superbia-estat_363825_102.html

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial