Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dilluns, 10 de desembre del 2018

Quan el neci continua mirant el dit | José Antich

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de vaga de fam

José Antich 

Mentre la premsa estrangera no deixa d'informar amb una barreja de preocupació, sorpresa i alarma dels presos polítics catalans i de la vaga de fam que quatre d'ells —Jordi Sànchez, Jordi Turull, Josep Rull i Quim Forn, els tres primers, diputats del Parlament de Catalunya— han iniciat a la presó de Lledoners, bona part de la classe política i els mitjans de comunicació espanyols —en aquesta actitud també cal incloure'n alguns de catalans— han optat per desdenyar la informació o fins i tot per ridiculitzar-la. I això que quan es compleix el novè dia de dos d'ells, Sànchez i Turull, les forces comencen a minvar, com va explicant el conseller al dietari que publica a El Nacional.
Tant hi fa que sigui una anomalia a l'Europa democràtica i que —per esmentar l'últim mitjà que s'hi ha referit— el Jyllands-Posten de Dinamarca hagi titulat la seva crònica "Els presos polítics d'Espanya són els veritables demòcrates d'Europa". Habitualment abreujat com a JP, el Jyllands-Postenés el diari de més tirada de Dinamarca i ideològicament bascula entre els conservadors i el centredreta. De la seva independència i de la seva defensa de la llibertat d'expressió n'hi ha prou amb recordar les caricatures satíriques de Mahoma que va publicar el 2005 i que van provocar un gran debat, amenaces al mitjà i la solidaritat de la comunitat internacional.
Mireia Boya deia aquest diumenge que caldria destacar més que a l'Estat, el Tribunal Constitucional i els partits del règim els importa ben poc la vaga de fam. I no li falta raó a l'exdiputada cupaire quan veu les coses d'aquesta manera. La política espanyola i els mitjans de comunicació sempre actuen igual: menystenen i desacrediten alhora i mentre el problema es fa més gran davant dels seus propis nassos. Ja va dir Confuci que quan el savi assenyala la Lluna el neci mira el dit.
Les vagues de fam estan servint per situar Espanya una altra vegada com un Estat intolerant i poc democràtic davant de la comunitat internacional i, en clau interior, per donar força a la metxa que ja s'ha encès de la resposta institucional i ciutadana al Consell de Ministres que se celebrarà el 21-D a Barcelona. Un dia marcat al calendari independentista i en què, per cert, encara no se sap on es reunirà el govern espanyol.
Font: https://www.elnacional.cat/ca/editorial/jose-antich-quan-el-neci-continua-mirant-el-dit_333132_102.html

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

diumenge, 9 de desembre del 2018

Com pot demostrar Twitter la invenció del relat de la violència contra l’independentisme | Joe Brew

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

L'analista de dades Joe Brew demostra com s'ha construït el relat fictici sobre els fets d'octubre



L’analista de dades Joe Brew comença avui una nova secció a VilaWeb. S’estrena amb una anàlisi de la construcció del fals relat de la violència que s’ha construït sobre els fets d’octubre. Les dades demostren que ningú no parlava de violència durant aquell mes. Ni dirigents, ni partits ni entitats unionistes. Tampoc els mitjans de comunicació espanyols.

La pregunta
Va haver-hi una rebel·lió violenta a Catalunya el setembre i l’octubre del 2017?
Nou dirigents polítics i socials catalans són en presó provisional acusats d’haver promogut i organitzat un referèndum d’independència la tardor de l’any passat. Han estat acusats per l’estat espanyol de rebel·lió, un crim que, segons la definició del codi penal mateix, requereix violència. Però són rebels, els dirigents empresonats? O els càrrecs que els imputen són una fabricació pensada per aturar el moviment d’independència a còpia de decapitar el seu lideratge amb llargues condemnes de presó que tinguin un caràcter exemplar?
La hipòtesi
Si hi hagués hagut violència, els polítics n’haurien parlat
Si hi hagués hagut un aixecament violent o una rebel·lió violenta a Catalunya el setembre i l’octubre del 2017, els polítics catalans i espanyols, particularment els contraris a la independència, haurien posat en relleu l’existència de la violència, n’haurien parlat i haurien fet piulets al respecte. Comprovem-ho, observant les dades de Twitter durant el període en què se suposa que hi va haver violència i mirant qui en parlava.
Les dades
Piulets de dirigents polítics i de partits
Aquest gràfic mostra tots els piulets que contenen les paraules ‘violència’ i ‘violent’ durant el període en qüestió (excloent-hi els piulets identificats per l’algoritme com a específics de la violència de gènere).


És molt evident que els piulets sobre violència no són freqüents durant els suposats esdeveniments violents. Els polítics antiindependentistes no van fer esment de cap violència just després dels fets que ara qualifiquen de ‘violents’.

Per exemple, el Partit Popular no esmenta en cap moment la paraula ‘violència’ durant els tres dies posteriors a la protesta per la qual van empresonar Jordi Cuixart i Jordi Sànchez. I és interessant de comprovar que, en canvi, el 24 de setembre, parla de violència arran d’un succés a Saragossa, sense cap relació amb els fets de Barcelona. Fa igual l’actual president espanyol, Pedro Sánchez, que tampoc no es refereix als esdeveniments a Catalunya com a violents.


Quin sentit pot tenir condemnar la violència d’un fet esdevingut a Saragossa i, en canvi, no fer-ho en uns fets a Catalunya que ara qualifiquen de rebel·lió?

Més encara: el dirigent socialista Miquel Iceta només va fer un piulet amb la paraula ‘violència’ durant les dues setmanes clau del període que després va ser definit com a rebel·lió (entre el 20 de setembre i el 3 d’octubre). La va fer el dia 22. Tanmateix, no feia referència a la suposada violència dels partidaris de la independència sinó a una agressió d’un manifestant d’extrema dreta contra l’Assemblea Nacional Catalana. Durant aquelles dues setmanes, l’únic piulet de la dirigent de Ciutadans Inés Arrimadas que conté la paraula ‘violència’ fa referència a la violència de gènere.


Els dies posteriors al 20 de setembre, els que ara es defineixen com una ‘rebel·lió violenta’, Inés Arrimadas va piular sobre el pressupost, sobre el dia mundial contra l’Alzheimer i sobre la lluita contra la corrupció. Però no va esmentar cap violència. El dirigent del PP Xavier García Albiol va piular sobre el RCD Espanyol i sobre el dissetè aniversari de l’assassinat de José Luis Ruiz Casado per ETA, però sense fer cap referència a cap violència esdevinguda hores abans. Fins i tot, el partit Vox va piular sobre les protestes del 20 de setembre: va fer servir el concepte ‘assetjament’ per a descriure l’actuació dels manifestants, però no es va referir a cap violència. Ningú no en va veure.

Tal com es pot comprovar al gràfic, el pic de l’ús del concepte ‘violència’ per a referir-se als fets del 20 de setembre no arriba fins als mesos de març i abril del 2018, concretament, arran de la detenció a Alemanya del president Carles Puigdemont. I l’increment dels piulets que, a partir d’aleshores, comencen a relacionar independentisme amb violència es manté durant dies. Un exemple: Albert Rivera només havia fet servir la paraula ‘violència’ una vegada durant els mesos de setembre i octubre del 2017 (el període de la suposada rebel·lió violenta), però feia referència a la violència de gènere. En canvi, a partir del març, va publicar uns quants missatges a Twitter relacionant independentisme i violència.
Piulets de mitjans de comunicació
Els diaris van seguir un comportament semblant sobre la suposada violència el setembre i l’octubre del 2017. Gairebé tota la informació publicada feia referència a la violència exercida per l’estat espanyol, no pas contra l’estat. Per exemple, dels setze articles publicats el 2 d’octubre als diaris El País, El Confidencial, El Español, El Mundo i El Periódico fent servir la paraula ‘violència’, no n’hi ha cap que faci referència a la hipotètica violència dels independentistes. Tots setze es refereixen a la violència exercida per la policia espanyola.


Novament, el pic pel que fa a l’ús de la paraula ‘violència’ als diaris no arriba fins a final de març i començament d’abril del 2018, quan detenen el president Puigdemont. És a partir d’aleshores, per exemple, que el diari Crónica Global comença a relacionar amb freqüència en els seus piulets violència i moviment independentista.

És també a partir d’aquest moment, mesos després dels fets, que altres diaris unionistes comencen a fer servir amb freqüència les paraules ‘violència’ i ‘violent’.


I és a partir d’aquest moment que alguns creen el relat d’un suposat moviment independentista violent. Per exemple, a meitat abril, Miquel Iceta denuncia ‘sectors violents’ del moviment independentista. Pocs dies abans, Societat Civil Catalana havia dit que a Catalunya hi havia violència.

La cosa més interessant no és el pic en si pel que fa als esments a la violència l’abril del 2018 (perquè podria haver-hi hagut un increment de les confrontacions entre manifestants i policies amb el pas del temps), sinó que l’ús de la paraula ‘violència’ és molt més freqüent l’abril del 2018 que no pas el setembre i l’octubre del 2017, durant la suposada rebel·lió.
El curiós cas de Ciutadans i Societat Civil Catalana
Fins ara, hem comprovat que els piulets sobre violència van publicar-se majoritàriament mesos després de la suposada rebel·lió violenta per la qual els dirigents catalans són en presó provisional. La mostra més clara la trobem en Ciutadans. Els dirigents i els comptes oficials de Twitter gairebé no parlen mai de violència durant el setembre i l’octubre del 2017, i en canvi, comencen a esmentar-la repetidament a partir de la primavera del 2018. Societat Civil Catalana té un patró semblant. Les referències a la violència són molt més altes a partir de l’abril de 2018. I no deixa de ser curiós que hi hagi més referències a la violència als seus comptes de Twitter l’octubre del 2018 que no pas l’octubre del 2017.


Si examinem altres paraules relacionades amb ‘violència’, com poden ser, per exemple, ‘assalt’, ‘escamot’ o ‘rebel·lió’, en aquests comptes de Twitter (Ciutadans i SCC) només trobem un pic amb el mot ‘atemptat’ l’agost de 2017, relacionat amb l’atemptat gihadista a la Rambla de Barcelona. La resta de paraules tenen molt poc ús durant les setmanes en què hi va haver la suposada rebel·lió i, en canvi, després es fan servir molt més.


Això vol dir que hi ha més violència ara a Catalunya? O simplement han consolidat –o proven de consolidar– una narració al voltant d’una suposada violència?
La tendència d’ús de paraules relacionades amb la violència amb una freqüència baixa al principi i que va creixent amb el pas del temps –tal com hem comprovat que ha passat fins ara– és contrària a la manera com sol passar en casos semblants. I per comprovar-ho, només cal veure com els mateixos protagonistes fan servir paraules derivades de ‘terror’ o ‘rambla’ en relació amb l’atemptat de l’agost del 2017. Hi ha un pic molt evident en el moment que passa i després una llarga cua que va baixant. Aquest és el comportament normal, i es contradiu clarament amb tot allò que hem vist fins ara.


Aquest gràfic mostra la relació normal entre un fet i les paraules relacionades amb aquest fet. L’atemptat de l’agost del 2017 va existir, això no ho nega ningú. I la reacció a Twitter dels mateixos comptes de partits i dirigents polítics segueix la pauta lògica: un gran pic quan passa i una llarga cua declinant després. El comportament que és del tot anormal és el que hi ha amb la suposada rebel·lió del setembre i l’octubre del 2017, perquè quan passa no es percep cap violència ni ningú hi fa referència i, en canvi, mesos després, creix la identificació d’aquells fets amb una suposada violència. Per això el gràfic és totalment contrari a l’habitual.
Interpretació qualitativa
Twitter explica i certifica la realitat? És evident que no. Però és útil.
Entre els polítics, partits i diaris unionistes, la freqüència d’ús de la paraula ‘violència’ va ser relativament baixa durant la suposada ‘rebel·lió violenta’ catalana, però ha crescut amb el pas del temps. És a dir, cap polític unionista no esmenta la violència durant els fets pels quals els dirigents independentistes són encausats, i és després, a partir del processament judicial, durant el 2018, que comencen a fer servir aquestes paraules.

És impossible constatar això i no demanar-se: si de debò hi va haver una rebel·lió violenta, com és que ningú no en parla fins passats molts mesos?
Les dades només ens expliquen què es va dir a Twitter, però no el perquè. Però la realitat política ens pot ajudar a treure conclusions. Els dies pròxims al referèndum d’autodeterminació, els sectors contraris a la independència encara no tenien cap estratègia acordada. La tàctica inicial de voler impedir-lo havia fallat, i també havia fallat l’intent d’espantar els possibles votants d’anar a les urnes. El moviment per la independència apareixia imparable a començament d’octubre.

Posteriorment, va emergir una estratègia consistent a ‘decapitar’ el lideratge independentista amb llargues condemnes de presó preventiva que servissin d’exemple. En un primer moment, l’estratègia va funcionar: va portar el moviment independentista al desordre i va silenciar de manera efectiva alguns protagonistes principals. Tanmateix, això també era insostenible, perquè en democràcia no poden empresonar polítics i impedir-los d’exercir els càrrecs pels quals han estat triats. Tret, és clar, que siguin culpables de crims de sang.

Quan hom entén això –que l’acusació de la violència no es basa en la realitat dels fets sinó en una estratègia política–, també entén el comportament anormal de Twitter. Els antiindependentistes no havien piulat sobre violència perquè no n’hi havia. I els piulets els fan després, responent no pas als fets sinó a la seva estratègia política. Els cal fer veure que hi va haver violència per poder mantenir tancats els seus oponents polítics.

Quan es va fer evident que la judicialització del conflicte era un mètode eficaç per a frenar el moviment independentista, apareix el relat sobre aquesta qüestió i es consolida. La narració d’una rebel·lió violenta en el moment dels fets és tan inversemblant que no pot funcionar i esdevenir un paradigma polític fins que no han passat uns quants mesos, i és per això que no comença a aparèixer fins a l’empresonament del president Puigdemont a Alemanya. A partir d’aquell moment, el relat ha estat repetit tantes vegades que, simplement, ha passat a ser un dogma per a alguns. Ho demostra el fet que els polítics unionistes facin servir més la paraula ‘violència’ ara, un any després, que no pas aleshores, quan teòricament hi havia la violència.

Probablement, el diputat de Ciutadans Carlos Carrizosa és qui ho ha explicat més bé, en una citació publicada pel seu partit a l’abril:


La frase és incoherent, cronològicament i lògicament. Carrizosa diu que la violència no prové dels fets sinó de la declaració política. La qual, a més, es va fer gairebé un mes després de la suposada rebel·lió per la qual els dirigents catalans són a presó.

Un dels beneficis de viure en temps del big data és que podem anar enrere per veure com van ser les coses i no solament com les recordem. El matí del 21 de setembre, l’endemà de la suposada rebel·lió violenta protagonitzada per Jordi Sànchez i Jordi Cuixart, els seus oponents polítics es van despertar, van llegir les notícies i van piular sobre les coses més diverses, però no pas sobre la violència.

I el matí del 2 d’octubre, l’endemà del dia de la ‘rebel·lió violenta’ per la qual mitja dotzena de dirigents catalans són a la presó i a l’exili, Andrea Levy va piular sobre la ‘ruptura sentimental’, no pas sobre violència. Inés Arrimadas va piular sobre ‘el fracàs’ del referèndum, no pas sobre violència. Albert Rivera va piular sobre la necessitat de fer eleccions, no pas sobre violència. Miquel Iceta va repiular articles sobre la ineptitud de Rajoy, però no pas sobre la violència dels qui volien votar en el referèndum. Fins i tot, l’endemà, el rei espanyol va parlar en el seu indigne discurs de ‘desobediència inacceptable’, però no pas de violència. I si hi havia hagut violència, com és que ningú no en va parlar?
L’única explicació raonable del motiu pel qual es comença a parlar de violència mesos després, relacionant-la amb l’independentisme, és perquè calia que passés prou temps perquè una part de la població no recordés què havia passat. Però per sort, tenim les dades.

(El codi obert d’aquesta anàlisi es pot trobar a https://github.com/joebrew/vilaweb)

Podeu seguir @joethebrew a Twitter.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dissabte, 8 de desembre del 2018

La reforma de la Constitució la vam fer l’1-O | CARLES RIBERA

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


L’efemèride dels quaranta anys de la Constitució espanyola ens ha tornat a l’actitud autonomista
Ens pensàvem que érem independentistes i republicans, però només ha calgut que s’escaigui en el calendari la commemoració dels 40 anys de la Constitució espanyola perquè retornem a l’autonomisme més tronat i especulatiu. Tots els diaris de Catalunya, el dia 6 de desembre, dedicaven portades i planes interiors a analitzar i debatre els pros i contres de la carta magna dels espanyols, amb cullerades de polítics republicans incloses. Com si l’1-O i el 27-O no haguessin existit. Com si Catalunya tingués alguna possibilitat amb el que vulguin fer els estimats veïns amb la seva norma fonamental.
Dec ser un ingenu de campionat. Estava convençut que, tot i les dificultats conjunturals derivades de la proclamació de la independència i la consegüent repressió de l’Estat, la pantalla del constitucionalisme espanyol ja estava passada i que ara es tractava d’anar treballant en la constitució catalana que, quan els temps i les urnes siguin més propicis, haurà de regir la vida de la ciutadania. Què m’importa a mi, com a independentista, si la Constitució espanyola és més o menys reformable, si té lectures més o menys obertes i si bla, bla, bla. Que no ens ha ensenyat la realitat que ha estat una arma utilitzada contra els catalans, sigui com a projectil, sigui com a gàbia d’or? No tenim prou exemples a Lledoners, Puig de les Basses i al Catllar que no en podem esperar res, ni de la llei, ni dels que hi paren la trampa? Més de dos milions de vots per treure’ns-la de sobre i ara tornem a la casella de sortida? A aquest ritme, l’11 de Setembre farem un aplec per demanar l’Estatut. O les Bases de Manresa.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

divendres, 7 de desembre del 2018

La connexió de Vox amb les suposades «pantalles» ultracatòliques del Yunque | Moisés Pérez

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Segons el llibre 'El Yunque en España. La sociedad secreta que divide a los católicos' escrit per l'historiador i periodista d'investigació Santiago Mata, el líder de l'organització integrista Hazte Oír Ignacio Arsuaga seria membre de la secta paramilitar i ultracatòlica El Yunque. Encara més, una interlocutòria del jutjat 48 de primera instància de Madrid considera provada la relació entre l'entitat secreta i Hazte Oír. Aquest setmanari analitza els lligams entre les plataformes connectades amb la secta i el partit d'extrema dreta Vox encapçalat per l'expopular Santiago Abascal.

 Imatge de la tertúlia d'Hazte Oír. D'esquerra a dreta: Jaime Urcelay, Santiago Abascal, Ángeles Pedraza i Ignacio Arsuaga
Imatge de la tertúlia d'Hazte Oír. D'esquerra a dreta: Jaime Urcelay, Santiago Abascal, Ángeles Pedraza i Ignacio Arsuaga
Vestit d'uniforme militar, el cap d'operacions de les forces armades espanyoles, el tinent general Fernando José López del Pozo, esperava el seu torn. Firmant d'un manifest l'any 1981 en solidaritat amb els colpistes del 23-F, acudia en representació de l'exèrcit espanyol als premis que organitza cada any l'organització ultracatòlica i d'extrema dreta Hazte Oír. Ho feia perquè el cos castrense havia estat guardonat. «Hazte Oír ha disparat sobre el nostre cor. Ha tocat la nostra línia de flotació. La nostra línia de flotació són els valors. Nosaltres ens movem per ells», va manifestar el comandament militar a la cerimònia.

Com a company de premi, el jerarca castrense tenia a l'advocat i secretari general del partit d'extrema dreta Vox, Javier Ortega. Reconegut per «la seua valentia i, especialment, per la incansable lluita per la unitat d'Espanya», Ortega va donar les «gràcies de tot cor a Ignacio Arsuaga», líder de l'entitat antiavortista i ultraconservadora. «Hazte Oír i de Derecho a Vivir formeu les plataformes cíviques més importants a favor de les llibertats, de les llibertats amb majúscules. Unes llibertats necessàries per a tots. I més en un món on la llibertat és un valor tan escàs i difícil de conservar», va lloar al col·lectiu homòfob Ortega en nom de Vox, després de rebre la distinció.

1. L'advocat i secretari general de Vox, Javier Ortega, rep un premi d'Hazte Oír en els guardons de 2018

Aquesta relació entre Vox i l'integrisme catòlic més reaccionari, tot i ser habitual per compartir espai ideològic, està esquitxada per l'ombra de la secta paramilitar i ultracatòlica El Yunque. Segons l'obra El Yunque en España. La sociedad secreta que divide a los católicos (Amanecer, 2015) escrita per l'historiador i periodista d'investigació Santiago Mata, «el personatge més conegut del Yunque en Espanya és Ignacio Arsuaga». Encara més, una interlocutòria del jutjat de primera instància número 48 de Madrid va considerar provat i «essencialment veraç» els lligams entre la secta i l'associació homòfoba, tal com va publicar El Confidencial.

En línia amb les investigacions realitzades a Mèxic pel periodista Álvaro Delgado, Mata va afirmar en una entrevista a la cadena pública basca EiTB l'any 2014 que altres organitzacions ultracatòliques de l'entorn d'Hazte Oír eren «pantalles» del Yunque. «Hazte Oír està fundat pel Yunque», va puntualitzar al presentador. I va apuntar: «Al PP i a Vox hi ha membres d'aquesta organització secreta».

Els lligams entre Vox i la plataforma suposadament pantalla de la secta ultracatòlica provenen des del mateix naixement de la formació d'extrema dreta. De fet, fou el canal d'Hazte Oír l'encarregat de retransmetre en directe per als internautes la presentació del partit que encapçala l'exmembre del PP Santiago Abascal -vegeu imatge 2-. Amb la pàgina web de la plataforma antiavortista i homòfoba contenint diverses notícies sobre Vox, Hazte Oír va premiar l'any 2012 Abascal. El periodista ultraconservador Luis Losada, un dels presentadors de la cerimònia, va lloar la trajectòria del polític d'extrema dreta. «Victoria Uroz, que va casar-se amb Luis Losada en 2005, assegura que va dir-li sobre la seua militància a El Yunque que 'ni els seus pares ho sabien'», indica Mata al seu llibre. Fins i tot, exposa que «després de la seua sortida d'Intereconomia l'any 2013», Losada «va ser col·locat pel Yunque com a editor de campanyes de la pantalla CitizenGo [marca internacional d'Hazte Oír]».

2. Presentació de Vox l'any 2014 a través del servei streaming d'Hazte Oír

3. Santiago Abascal, exmembre del PP, actual líder de Vox i aleshores president de Denaes, rep un guardó d'Hazte Oír l'any 2012

En el moment que va rebre el premi, Abascal era president de l'Associación para la Defensa de la Nación Española (Denaes). Pedrera de dirigents actuals de Vox, aquesta fundació d'exaltació de l'espanyolisme més extremista va rebre 156.452 euros en ajudes públiques de la Comunitat de Madrid. El pis que tenia d'oficina Abascal per a l'associació era propietat de la Conselleria d'Economia madrilenya. Hazte Oír va participar de l'escola d'estiu de l'any 2011 de Denaes i va sumar-se a la darrera convocatòria que realitzava aquesta fundació estretament lligada a Vox.

4. Vox comparteix un article de Jaime Urcelay a les xarxes socials

El líder de la formació d'extrema dreta va participar d'una tertúlia organitzada per Hazte Oír l'any 2015. A la xerrada, al marge d'Arsuaga, hi havia la presidenta de l'Associació de Víctimes del Terrorisme, Ángeles Pedraza, i Jaime Urcelay, advocat que ha sigut professor de l'Escola Naval Militar, fill d'un capità de navili estretament lligat al dictador Francisco Franco i, segons la mencionada obra de Santiago Mata, «destacava amb 23 anys [...] com a principal fixatge per al Yunque». Vox ha recomanat a les xarxes socials articles d'aquest lletrat -vegeu imatge 5-.
Abascal i Arsuaga han compartit pancarta en diverses mobilitzacions integristes i en protestes contra la seu del PP l'any 2014 per la retirada de la llei de l'avortament. Fins i tot, el líder d'Hazte Oír va difondre a les xarxes socials una piulada amb diversos articles del digital ultraconservador Actuallsobre Vox -vegeu imatge 5-. Tots tres defensaven la conveniència d'apostar per la força radical d'extrema dreta. Un posicionament que coincideix amb la guia de vot que ha elaborat l'organització integrista de cara a les eleccions andaluses -vegeu fotografia 6-. L'únic partit que compleix amb els valors del col·lectiu ultracatòlic i homòfob és Vox.

5. El líder d'Hazte Oír piula tres articles favorables a Vox

6. Manual de vot de la plataforma homòfoba Hazte Oír per a les eleccions andaluses

El rostre més mediàtic de la plataforma antiavortista també està vinculat amb la dirigent del partit d'ideologia ultradretana Rocío Monasterio. Parella d'altre membre del cercle d'Abascal i exdirectiu de Denaes, Ivan de los Monteros, Monasterio apareix a la foto de capçalera d'Arsuaga a Twitter, corresponent a una mobilització del col·lectiu homòfob. Segons la mateixa obra citada de Santiago Mata, la representant d'Abogados Cristianos, Polonia Castellanos, estaria suposadament lligada a la secta integrista. Abogados Cristianos i Vox han compartit crítiques sobre la retirada de símbols franqusites, com, per exemple, a Callosa del Segura (Baix Segura).

7. Imatge de capçalera del compte de Twitter d'Ignacio Arsuaga en la qual apareix la dirigent de Vox Rocío Monasterio

«Castro ja era un destacat membre del Yunque des de 1983-1984», apunta l'historiador Santiago Mata sobre l'actual portaveu d'una plataforma relacionada amb Hazte Oír, Enraizados, José Castro Velarde. En un article en el digital ultracatòlic Actuall, escrivia que «Vox irromp amb força en el panorama partitcràtic espanyol i sembla que obtindrà una representació molt gran en les eleccions andaluses d'aquest diumenge. Primer, cal donar l'enhorabona a aquests valents que contra gairebé tot han aconseguit ficar el cap». Tot i que lamentava que els ultradretans s'hagen centrat excessivament en la qüestió migratòria, a les seues xarxes comparteix publicacions del partit encapçalat per Abascal.

8. Repiulada de José Castro a una publicació de Santiago Abascal, líder de Vox

«Per què ha acabat Vox en mans del Yunque?», preguntava el columnista conservador Federico Quevedo en un article en El Confidencial, amb informacions que foren desmentides de manera rotunda des de la formació d'extrema dreta. No hi ha cap evidència que Vox estiga controlat per aquesta entitat secreta. Però sí hi ha connexions amb integrants de l'espai ultracatòlic que al llibre de l'historiador i periodista d'investigació Santiago Mata apareixen com a membres de la secta originària del Mèxic.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dijous, 6 de desembre del 2018

Sociologia de la revolució catalana | Capítol 4 (novembre 2018) | Ramon Cotarelo - Les xarxes i la República Catalana és ja una república digital de fet

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Il·lustració PEP DUIXANS
Les xarxes són un element vertebral de l’independentisme, i la República Catalana a què aspira és ja una república digital de fet
El naixement de la Crida el 27 d’octubre a Manresa és un exemple del sincretisme de la revolució catalana, la sociologia de la qual fem aquí. L’acte va ser una barreja voluntària de tradició i modernitat. Es va celebrar a Manresa, en memòria de les Bases de Manresa, de 1892, primera “Constitució regional de Catalunya” i origen del catalanisme polític. Enllaç amb el passat. I es va fer amb ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Enllaç amb el futur.
En l’acte de Manresa es va poder veure en acció un dels trets definitoris d’aquesta revolució catalana: la importància de les xarxes. Les xarxes són un element vertebral de l’independentisme, fins al punt que la República Catalana a què aspira és ja una república digital de fet, abans de manifestar-se com a república analògica. A la capital de la regió del Bages van confluir, d’una banda, la densa tradició associativa catalana, les xarxes en què s’ha anat articulant al llarg dels segles aquesta societat civil sense ajuda de l’Estat, fins i tot amb l’hostilitat d’aquest, i els últims avenços en matèria de TIC i de ciberpolítica posats al servei d’una acció col·lectiva de tipus reivindicatiu.
En una societat hipermobilitzada pels objectius de l’independentisme i la llibertat dels presos polítics i les preses polítiques, l’organització d’esdeveniments d’aquest tipus, marxes, manifestacions, protestes, concentracions, es fa bàsicament a través de la via digital. La ciberpolítica, el símbol de la qual, una fletxa groga que ja estava en marxa en la Diada de la Via Catalana, es va obrir camí a través del web de l’ANC el 2013.
Les xarxes tenen un abast nacional català i compleixen tres funcions essencials, entre d’altres: difusió d’informació, debat i reclutament. Pràcticament, tots els actes de l’independentisme català s’han fet a base de voluntaris i voluntàries que així participen en una acció col·lectiva cada vegada més poderosa precisament per la manera d’articular-se. N’hi ha prou a calibrar l’impacte d’aquest intercanvi d’informació en una societat que es relaciona a través de la tecnologia mòbil.
Sis-cents voluntaris i voluntàries van fer possible la jornada de la presentació de la Crida. L’ús de mitjans audiovisuals i el maneig de les TIC van coronar un acte propi de la política 3.0. Totes les activitats que pertoca realitzar amb relació a aquest moviment, des de la informació fins a l’afiliació, poden fer-se per mitjans telemàtics, fet que explica per què l’acte de presentació va estar i està tan present en les xarxes, a pesar d’enfrontar-se al boicot obert dels mitjans convencionals. Tant els mitjans catalans com els espanyols estaven i estan interessats a ocultar una notícia que obre possibilitats i expectatives noves a l’independentisme.
Abans de l’era digital aquest silenci, aquesta censura dels mitjans, hauria estat mortal per a la Crida. Avui és al revés: és mortal per als mitjans les vendes dels quals continuen caient en picat, desprestigiats per haver-se convertit en portaveus de l’oligarquia espanyola i perquè l’alternativa de les xarxes no té cap competència possible. Tuitejar és un mecanisme d’informació molt més ràpid, complet i fidedigne que tots els mitjans tradicionals junts. Qui és a les xarxes és al món, fins i tot encara que els mitjans el condemnin a l’ostracisme. I no només és al món, sinó que hi és, com succeeix amb la revolució catalana, d’una manera perillosa per als interessos creats de l’oligarquia, ja que actua de manera “rizomàtica” segons la idea de Deleuze i Guattari, això és de manera autònoma, descentralitzada, no jeràrquica i variable.
Aquesta acció imprevista, rizomàtica, gràcies a les xarxes és la que fa que, quan menys s’esperi, prop de tres milions de persones apareguin de sobte a votar un matí d’un primer d’octubre, malgrat la ferotge repressió de l’Estat. O que de sobte apareguin més de sis mil persones de les 50.000 que té la Crida adherides a través de les xarxes per assistir a l’acte fundacional d’una organització que neix amb l’únic i exclusiu fi d’aconseguir la República Catalana i de dissoldre’s tot seguit.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimecres, 5 de desembre del 2018

Sociologia de la revolució catalana | Capítol 2 (setembre 2018) | Ramon Cotarelo - El discurs de Torra va ser el discurs d’un intel·lectual compromès

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Il·lustració PEP DUIXANS
El discurs de Torra no va ser una arenga política, va ser el discurs d’un intel·lectual compromès
El discurs del dimarts 4 de setembre, del MHP Quim Torra al Teatre Nacional de Catalunya va tenir un notable impacte, molt superior al que solen tenir aquestes declaracions. El govern i les forces unionistes espanyoles havien decidit ignorar-lo, com donant a entendre que, per a la política espanyola, és irrellevant el que digui el president de la Generalitat, a qui s’obstinen a tractar com un president autonòmic més, al nivell, per exemple, de Susana Díaz o Alberto Feijóo. Però absolutament tots estaven pendents de les seves paraules. A La Zarzuela, a La Moncloa, a les seus dels partits, a les cancelleries exteriors. La prova és que Torra encara no havia ni acabat de parlar i ja estaven tots fent contradeclaracions. Fins i tot el govern, que va escenificar la seva indiferènciaconvocant una roda de premsa de la ministra portaveu cinc minuts després que Torra acabés de parlar per exposar el punt de vista de l’executiu, que no té res a veure amb el del president de la Generalitat ni amb la realitat en general.
Les opinions sobre el discurs van tenir un rang amplíssim, des dels que consideraven que havia arriat les banderes independentistes fins als que sostenien que era una nova provocació, amb ànim de desestabilitzar el regne d’Espanya i el que corresponia, per tant, era reactivar l’article 155 i deixar-se de ximpleries.
Poca gent va considerar que, sotmès a la força bruta de l’Estat espanyol i el seu cercle mediàtic monolíticament unionista a les ordres de l’oligarquia, Torra havia de fer el difícil exercici de no donar peu a les provocacions de l’unionisme espanyol i, alhora, insistir en el compliment del mandat de l’1-O del 2017 i garantir el procés cap a la República independent. Pocs van entendre que el resultat havia de ser una peça d’oratòria en què la moderació i l’elegància de les formes havien d’anar acompanyades d’una reiteració de l’objectiu únic, és a dir, que es convidava al diàleg alhora que es mantenia l’actitud de principis i es convocava a una posterior acció col·lectiva independentista en forma d’una marxa pels drets civils i polítics.
El discurs va ser una mostra palpable d’un altre factor característic de la sociologia de la revolució catalana. Si en l’article anterior vaig parlar dels jubilats com a suport del voluntariat independentista, en aquest m’he de referir a la generació que ha agafat el pont de comandament del moviment en tots els sectors socials i en tots els camins de la vida a Catalunya, amb una clara consciència del seu paper. Una generació, la que està ara entre els 35 i els 60 anys d’edat, amb una clara consciència nacionalista independentista de caràcter transversal, interprofessional i multicultural. I cosmopolita, una cosa que l’unionisme espanyol ni intueix.
Alguns comentaristes especialment perspicaços van assenyalar que el discurs de Torra no va ser una arenga política tradicional. Tant per la seva estructura complexa en meandres de raonament, com pel vocabulari escollit, el fons literari i l’estil de les metàfores, va ser el discurs d’un intel·lectual compromès i no un discurs fet a la manera antiga com a participació ocasional en una lluita aliena, sinó com a implicació absoluta en un projecte ideològic ambiciós de construcció nacional sentit com una cosa pròpia, personal i alhora col·lectiva. Un projecte al qual Torra ha dedicat la seva vida, com sap qualsevol que hagi tingut la curiositat de llegir alguns dels seus llibres i no estigui cegat per l’odi estúpid i ignorant que destil·len tots els comentaris sobre la seva persona que el titllen de supremacista i xenòfob.
El discurs d’un intel·lectual que reflecteix l’esperit d’una generació, la que viu amb la consciència que, per raons històriques, li correspon tirar endavant i implementar el llegat de les anteriors en forma de mandat per a l’emancipació del poble català i el seu alliberament nacional. Un discurs que reflecteix un programa subscrit per la generació de catalans que avui estan al capdavant dels ressorts de la vida a Catalunya: els polítics, els econòmics, els culturals, els religiosos, els esportius i els acadèmics.
El discurs de “llibertat o llibertat”.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimarts, 4 de desembre del 2018

La indefensió apresa, l’arma de l’Estat espanyol contra el poble català | Mireia Juanola

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial



No teniu la sensació que des dels fets ocorreguts la tardor passada molts de nosaltres ens sentim estranyament aclaparats i desconcertats?
¿No us heu plantejat en algun moment que estem davant d’un problema molt greu que no té solució?, ¿amb la sensació que facis el que facis és inútil, i que potser ja no cal ni mobilitzar-se perquè no hi ha res a fer, que potser val més deixar les coses com estan perquè cada vegada que ho hem intentat ens han apallissat i agredit de tal manera que hem quedat anorreats?
No us sorprengueu, som víctimes del que els psicòlegs anomenem La indefensió apresa.
“Es tracta de la condició de l’ésser humà o animal que ha après a comportar-se passivament davant d’una situació que li és adversa, amb la percepció subjectiva que no pot controlar l’entorn, encara que hi hagi oportunitats reals de canviar-lo, i sol succeir després de diversos intents de fracàs.”
La indefensió apresa va ser descrita els anys 70 pel psicòleg M. Seligman, i malgrat semblar alguna cosa excepcional, és quelcom que hem viscut tots en moltes situacions i moments de la nostra vida, quan anem fent intents, fins que deixem de fer-los per esgotament i per la creença que facis el que facis no aconseguiràs alliberar-te d’allò que et desagrada.
Poden ser conductes en l’àmbit individual tan simples com intentar canviar de companyia de telefonia, o renunciar a la queixa dels retards de rodalies, o de gran complexitat com acceptar una situació de maltractament o d’injustícia.
Es pot produir de forma individual o col·lectiva, en l’àmbit social el cas més paradigmàtic el trobem amb els jueus en els camps d’extermini durant la Segona Guerra Mundial.
L’agressor usa la por, genera desconfiança i mina l’autoestima en un mateix fins a fer-li creure que no és capaç de resoldre la situació per si mateix, que per tant abandona.
Enteneu ara per què ens van enviar els policies l’1-O?
Els catalans som víctimes de la indefensió apresa, perquè amb el que fem, tant si ho fem bé (pacíficament, legalment, democràticament) com si no, sempre obtenim el mateix resultat: l’agressió i la violència, ja sigui de forma física com judicial, com amb la persecució constant a títol col·lectiu o individual (multes, judicis, empresonaments).
L’agressor sap com generar les cadenes mentals que autoempresonen, és molt senzill, només cal generar la tensió una vegada i després anar amenaçant. La resta ve sol.
Si ens dediquem a pensar en la nostra història veurem com des de fa segles som víctimes d’agressions que ens anorreen, amb la clara intenció de tenir-nos autoengabiats.
Doncs, prou! S’ha acabat! Plantem cara, cerquem ajuda, però cal que sortim d’aquesta situació perversa.
Confiem en nosaltres, ajudem-nos mútuament, fem pinya, anem a l’una i vencem d’una vegada la por. Sortim de la letargia a què fa segles ens han relegat i reprenguem d’una vegada el camí de la plenitud i la certesa.
Eduquem-nos, formem-nos, tinguem opinió pròpia, autoconfiem en nosaltres i millorem la nostra autoestima.
Sabem que estem al costat bo de la història i de la llei, malgrat els intents d’alguns que mitjançant l’abús de poder, la violència i la impunitat han creat un sistema corrupte, invasor i fals que només pretén intimidar-nos i agredir-nos, per confondre’ns amb males arts.
Obrim els ulls, sortim de l’autoengany i alliberem-nos!
Ha arribat el moment de plantar-nos, el moment de la dignitat!
Ara sí, amb confiança i fermesa, reprenguem, finalment, el camí cap a la veritat, la justícia i la llibertat!

dilluns, 3 de desembre del 2018

Què esteu disposats a fer? | Mireia Boya

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

"Això no va dels de dalt i dels de baix. Això és una lluita compartida. Tota la intel·ligència i tota la força. Col·lectiva"

Imatge relacionada

Mireia Boya

Vagi per endavant el meu suport sincer i incondicional i tot el respecte per a Jordi Sánchez i Jordi Turull, que ahir dissabte van començar una acció de protesta política, desobedient, no violenta i contundent, com és una vaga de fam. Davant les vulneracions sistemàtiques de drets per part de l’Estat espanyol, han decidit posar un mirall davant el Tribunal Constitucional i escalar el conflicte democràtic per tal de trencar la normalitat que alguns voldrien i que no existeix, ni existirà, havent-hi presos i exiliats polítics. Llibertat.

Poca broma. Una vaga de fam és una mesura contundent, que pot tenir conseqüències per la seva salut, però que també pot convertir-se en una guspira per a la imprescindible mobilització popular en l’avantsala del judici de la causa general. Si bé el suport als vaguistes és imprescindible, ha d’anar molt més enllà d’apuntar-se en una pàgina web, encara que estiguem en l’era dels clics i dels tuits.


Porto mesos anant amunt i avall per aquest petit país de la riba de la Mediterrània i en tots els actes hi ha algú que pregunta, interpel·lant als polítics, que què farem, que per què no es fa res. Conscient de la imprescindible mobilització popular i de l’organització de la desobediència civil, sempre contesto tornant la pregunta: i vosaltres, què esteu disposats a fer? Perquè això no va dels de dalt i dels de baix. Això és una lluita compartida. Tota la intel·ligència i tota la força. Col·lectiva.

Cal aturar el país diu la gent. D’acord. La via desobedient i de la mobilització massiva i continuada per crear un contrapoder al carrer, recuperar el múscul de l’octubre, i provocar que, mitjançant la protesta no-violenta, l’Estat i Europa tinguin un problema molt gros amb nosaltres. Però quan és l’Estat qui marca els tempos i el calendari, no podem jugar-ho tot a un dia D que triaran ells, si el trien. Al contrari, això ja ha començat. Escalem-ho, escalfem-ho, organitzem-ho i planifiquem-ho. Recuperem la iniciativa. Atents a les consignes i les mobilitzacions. Fem-ho tot per a que el judici no sigui assumible per l’Estat. Fem-ho tot per a exercir el dret d’autodeterminació. I ser República.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

diumenge, 2 de desembre del 2018

La Cambra premia els cops de porra | Tian Riba

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

1 d'octubre de 2017, Sant Carles de la Ràpita
Tian Riba

La tarda del 25 de setembre del 2018, tres homes s’asseuen al voltant d’una taula per idear una operació policial per aturar el referèndum de l’1 d’octubre. Són el responsable de la Policia Nacional, Sebastián Trapote, el director del Gabinet de Coordinació i Estudis de la Secretaria d’Estat de Seguretat, Diego Pérez de los Cobos, i el responsable de la Guàrdia Civil a Catalunya, Ángel Gozalo. Aquest últim és natural de la Seu d’Urgell, va ser nomenat tinent el 1978, i va exercir a Sant Feliu de Llobregat i després a Martorell. Fins que el 1985 el van ascendir a capità de la plana major a Barcelona i el 2000 a coronel. A partir de la secció d’informació va anar pujant graons i el 2011 es va convertir en general de brigada i cap de la policia judicial i el 2012 en cap de zona a Catalunya. L’exministre Jorge Fernández Díaz el va ascendir a general de divisió el 2015. I el dia 1 d’octubre del 2017 va tenir sota el seu comandament als agents antiavalots vinguts d’arreu d’Espanya que van atonyinar milers de conciutadans seus “posant la porra com si no hi hagués demà”. Diran que les ordres van ser de Pérez de los Cobos i dels seus superiors. Ho emmascararan amb una ordre judicial que no deia això. Diran que Gozalo va fer senzillament la seva feina, que és complir ordres. És cert. Com també que hagués pogut plegar. En tot cas, no li ha anat malament, perquè després ha estat ascendit a tinent general i, enviat a Madrid, ara és un dels quatre tinents generals amb què queda configurada la cúpula de la Guàrdia Civil. Aquí l’ha substituït el general de brigada Pedro Garrido.
Al currículum de Gozalo hi figura que ha rebut tot de creus i grans creus de mèrit amb noms recargolats, sense que s’especifiqui el perquè. Però la que m’ha cridat l’atenció, pel nul ressò que ha tingut i per qui li ha fet tal honor de manera gairebé clandestina, és la que va rebre fa uns dies: la Medalla d’Honor de la Cambra de Barcelona, entregada en persona per Miquel Valls. Suposo que perquè Valls era dels que deia que el referèndum no es faria, que era la informació que rebia l’establishment català de la Moncloa. I, quan es va fer, devia respirar alleujat veient com la valenta Guàrdia Civil pegava als ciutadans, alguns dels quals potser eren als associats seus. Miquel Valls pot fer el que li doni la gana, però fa mal als ulls veure com l’entitat hereva de la llotja de mar i el consolat de mar de la Corona d’Aragó és ara tan borbònica, tenint en compte que va ser Felip VI el que va avalar l’”a por ellos” executat per la policia i la Guàrdia Civil.
Donar la Medalla d’Honor a qui va liderar les bufetades de l’1-O no és digne d’aquesta institució
Miquel Valls presideix la Cambra des del 2002, substituint Antoni Negre, quan va optar a l’elecció sense competència, que és com agrada fer les coses als que manen a Barcelona. Perquè vol dir que abans s’ho han parlat i repartit. I són sempre els mateixos. De fet, Valls és vicepresident de la Fira i del Consell Superior de Cambres de Comerç d’Espanya, que presideix Josep Lluís Bonet. O José Luis, com vulguin. Valls ja marxa. Tot i que volia seguir aprofitant una mena de buit legal, plegarà a primers del 2019 quan hi hagi eleccions. Però és que està en pròrroga des del 2014, perquè el govern català ha trigat a adaptar la normativa a la llei espanyola. Però abans lluita per mantenir les institucions, com també la Fira, en mans dels de sempre.
Com a president de la Cambra, Valls havia navegat evitant hostilitats amb els sobiranistes, fins i tot amb algun gest, conscient de les diferents sensibilitats que hi ha a les cambres catalanes. Però donar la Medalla d’Honor a qui va liderar les bufetades de l’1-O i que, en cas que el Govern hagués fet cas de la proclamació del Parlament, s’hagués encarregat de reprimir amb violència la població i les institucions catalanes, no és digne d’aquesta institució. I Valls ho sap, perquè no se n’ha fet publicitat. Es pot estar a favor o en contra de la independència. Però no es pot premiar a qui pega “com si no hi hagués demà”. I, en tot cas, demostra una desconnexió total entre els que manen i la gent. Aquesta desconnexió és la que genera populismes, que cal combatre i són potser pitjors. Però entre els populismes que parlen al poble en lloc dels ciutadans i les elits que ignoren el poble, hi ha un camí del mig que és l’encertat. El camí de les institucions que respectin els ciutadans. Cosa que no ha fet la Cambra de Comerç, però tampoc moltes altres institucions catalanes, principalment econòmiques, que s’han guanyat per mèrits propis una rasa emocional amb els ciutadans de Catalunya que els costarà molt recuperar.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial