Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dijous, 20 de setembre del 2018

Catalunya Nord es mobilitza pels presos polítics i els exiliats

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de catalunya Nord presos polítics
Pancarta en favor dels presos políticsi exiliats a l'edifici del Consell Governamental de Perpinyà
Jordi Palmer

Aquest dissabte, 22 de setembre, a les 20h, al llac del Soler (Rosselló), el col·lectiu de músics de Catalunya Nord Angelets de la Terra organitza eltercer Concert per la Llibertat en defensa de la democràcia, l'alliberament dels presos polítics i el retorn dels exiliats catalans.
La convocatòria arriba després de l'èxit de la Cassolada per la Llibertat davant del consolat espanyol a Perpinyà el mes de març i els dos primers Concerts per la Llibertat a Alenyà (Rosselló) i a Vilafranca de Conflent.
El tercer concert servirà també per donar a conèixer la novena compilació Angelets de la Terra –recopilatoris de música cantada en català de grups nord-catalans-. La portada del disc porta un llaç groc que simbolitza la solidaritat dels artistes de Catalunya Nord amb els exiliats i presos polítics, així com els catalans colpejat per la policia espanyola en el referèndum de l’1 d’Octubre i les víctimes de persecucions judicials per les seves idees.
concert soler affiche
Al Soler, on també es troba l’únic institut de secundària a Catalunya Nord d’immersió en català de la Bressola, hi haurà dos escenaris amb 10 grups d'estils musicals variats (rumba catalana, reggae, ska, música popular, electrònica, jazz, blues, ...) procedents de tots els Països Catalans. Corrandes són Corrandes, VerdCel, Marta Rius i Strombers són els grups del Sud de l’Albera que estan convidats ja que van participar en l'homenatge al cantautor rossellonès Joan Pau Giné, coordinat pels Angelets en 2013.
Els grups de la Catalunya Nord programats són Rumba Coumo, Ghetto Studio, Romain Lucas, Farré & Trichot, Chris the Cat i WhyNoteJazz. L’entrada és lliure, però hi haurà una caixa de solidaritat per recaptar diners per a les famílies dels presos polítics.

dimarts, 18 de setembre del 2018

#FREEVALTONYC: A LA PRESÓ PER CANTAR

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial



Ahir la justícia belga va rebutjar la meva extradició concloent que CAP dels 3 delictes pels quals la justícia espanyola m'ha condemnat a 3 anys i 6 mesos de presó -injúries a la corona, apologia al terrorisme i amenaces de mort- té fonament i que la meva actuació s'inscriu en la llibertat d'expressió. Un revés històric a les institucions opressores i caduques de l'estat espanyol i una victòria internacional pels nostres drets fonamentals: guanyem fora de casa i amb hat trick! 
Aquesta és una victòria de molta gent: grup de suport @freeValtonyc, altres persones represaliades dins l'Estat i a l'exili, amics i familiars, persones individuals i entitats que fan donatius i activitats solidàries de tota mena, etc. Us vull donar les gràcies per tenir present que aquesta lluita ens afecta a totes i per ser-hi sempre. No pararem fins arribar al Tribunal dels Drets Humans d'Estrasburg perquè no li passi mai més a ningú.

I mireu si hem arribat lluny. Espanya no ho explica, però arreu del món ja se'n fan ressò: 👇


🏆 INJURIES A LA CORONA FC 🏆
3

AUDIÈNCIA NACIONAL
0

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

La història no l'escriuen només «els guanyadors» | SEBASTIÀ LLITERES

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


SEBASTIÀ LLITERES
Historiador

Fa unes setmanes el món de la historiografia i de les lluites socials i de país va quedar orfe d'un dels seus referents més considerats: després d'una més que prolífica carrera professional, Josep Fontana ens havia deixat. Una de les seves principals ensenyances fou la idea que si d'alguna cosa serveix la història és per a fer-nos més conscients que els avenços socials no són possibles si no es lluita per a aconseguir-los. Que cal tenacitat, compromís i constància. I no defallir mai en la lluita.
Aquesta idea lliga, indefectiblement, amb l'essència pròpia de la memòria democràtica i la necessitat —imperiosa— de donar a conèixer, divulgar i mantenir vives les lluites, derrotes i victòries (sovint massa poques) de les persones i col·lectius que han deixat hores de la seva vida o que han pagat amb la vida per a aconseguir avançar socialment, en drets i llibertats, en benefici per al comú del poble.
Poc sentit tendria això d'investigar i escriure història si no ho féssim des del compromís constant i profund de treure a la llum episodis d'injustícia, d'opressió i també de lluites que han ajudat a conformar la nostra societat actual
El de la memòria democràtica no és un espai, com sovint se sol dir, on només càpiguen historiadors i historiadores. És un espai obert on, des de la societat civil i seguint els coneixements que sorgeixen de la historiografia compromesa, es reconeixen unes lluites, se celebren unes victòries o es commemoren unes derrotes que, en el moment en què es recorden, poden tenir un sentit per a la col·lectivitat que impulsa aquesta remembrança.
La història, paral·lelament i des d'una perspectiva professional, s'ha d'entendre com aquella ciència que ens ha de guiar i donar-nos llum sobre les experiències dels nostres avantpassats per a poder entendre l'avui. Al contrari que Josep Fontana, l'historiador Anthony Beevor diu que l'escomesa del gremi és bàsicament el simple deure d'entendre i després transmetre allò entès, i «res més que això». Però poc sentit tendria això d'investigar i escriure història si no ho féssim des del compromís constant i profund de treure a la llum episodis d'injustícia, d'opressió i també de lluites que han ajudat a conformar la nostra societat actual.
En el context del món líquid, efímer i infectat de feixisme que vivim avui, resulta tan necessari com l'aire que respiram el fet de «fer memòria» d'un patrimoni ètic que ha de servir per a recordar que no som els primers en la lluita
Però en el món que ens ha tocat viure no només és necessària aquesta història compromesa amb el present, sinó que també ho és espipellar en aquells episodis que, en recordar-los des de la base popular —i institucional—, dignifiquen uns valors que encara tenen sentit per a nosaltres, que ens estimulen a seguit lluitant per un món més digne i més just, i per a alliberar-nos d'aquelles cadenes que ens impedeixen avançar col·lectivament.
Partint de la coneguda premissa de Pierre Vilar de «pensar històricament», i en el context del món líquid, efímer i infectat de feixisme que vivim avui, crec que ens resulta tan necessari com l'aire que respiram el fet de «fer memòria» d'un patrimoni ètic que ha de servir per a recordar que no som els primers en la lluita. No oblidem mai que sense una història socialment compromesa, poca memòria podríem fer. I és que, tanmateix, la història no només l'escriuen «els guanyadors»: com deia Allende, és nostra i la fan els pobles!

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dilluns, 17 de setembre del 2018

La defensa nacional contra els Borbons

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Al Fossar des les Moreres se soterraren el 1714 els cossos de part dels que moriren defensant la ciutat de Barcelona de les tropes borbòniques.  És sabut que entre els defensors figurava un contingent important de  valencians, una part dels quals acabà soterrada al fossar. El que era  desconegut i només comença ara a ser sabut és que mallorquins i  eivissencs també participaren activament en la defensa barcelonina i que  els morts compartiren el mateix lloc d’enterrament.

Els valencians
La presència valenciana en la defensa de Barcelona va ser el resultat de  la derrota austriacista al País Valencià. En efecte, a la batalla  d’Almansa, el 25 d’abril de 1707, la major potència de foc dels canons  del Borbó destrossà les bateries aliades. Després, aprofitant la seva  majoria d’efectius, els esquadrons de cavalleria filipistes carregaren  contra el centre de l’exèrcit lleial, que no pogué resistir l’envestida. 

Als flancs les coses no anaren millor. Al cap de dues hores de combat el  destí del País Valencià quedava segellat. La derrota a la batalla d’Almansa obrí les portes del país a les forces  borbòniques. Xàtiva fou el primer objectiu. Queia el 5 de juny i, tot  seguit, els invasors la incendiaren per ordre de Felip V. La salvatjada  quedà gravada als cors dels valencians que l’han recordada a través de  les generacions. Com és prou conegut, un quadre del brutal monarca està  penjat cap per avall al museu municipal de Xàtiva, en senyal de condemna  per la seva perversitat. D’aquells fets venen dites populars valencianes  com “de ponent, ni vent ni gent”.

Després de Xàtiva la repressió borbònica al País Valencià no aturà.  Caigueren sota l’odi invasor Alcoi, Alacant, Dénia, València,  Vila-real... Les autoritats austriacistes que pogueren fugiren cap a  l’exili, la majoria a Barcelona. El general Joan Baptista Basset  s’encarregà de reorganitzar el que quedava de l’exèrcit lleial i  aconseguí articular un cosque marxà a defensar la capital catalana. Es  calcula que entre soldats i familiars foren uns 5.000 els valencians que  se n’anaren.

Una vegada instal·lats a Barcelona, crearen una unitat de cavalleria  només formada per exiliats, sota el comandament del capità Josep Marco. Més tard, les antigues autoritats austriacistes valencianes, com Manuel  Mercader i Josep Vicent Torres, organitzaren, ja el 1713, dos regiments  d’infanteria també exclusivament formats per valencians: el de la Mare  de Déu dels Desemparats i el de fusellers de Sant Vicent Ferrer. El  primer el comandava el mateix Torres i el segon un alacantí, Josep Ortiz.

Els dos regiments participaren en la defensa de Barcelona el 1714, en  especial ho feren al baluard de Santa Clara, que fou brutalment  bombardejat entre el 12 i el 14 d’agost. La mortaldat d’aquells dies va  ser enorme, en aquest indret. Pocs defensors quedaren vius després de la  massiva caiguda de bombes.

Els morts valencians caiguts aquells dies, i durant tot el setge, foren  enterrats al Fossar de les Moreres. 

 
Els mallorquins i els eivissencs
Bartomeu Mestre (Felanitx, 1952), conegut popularment pel seu mal nom de  Balutxo, és un escriptor mallorquí autor de llibres com Crònica de la  cançó catalana (publicat el 1987), Balada de Guillem d’Efak (1997), La  identitat reeixida (2002), El darrer manuscrit (2010), entre d’altres,  que ha estat investigant els darrers anys sobre la guerra de Successió a  Balears i en relació amb la participació de mallorquins i eivissencs en  la defensa de Barcelona. Ha estat membre de la Comissió Cívica del  Tricentenari 1715-2015, ha fet conferències sobre el particular —a  Mallorca i, també, a Barcelona: el 2014 en feu una a l’Ateneu Barcelonès  titulada “1715, Pólvora i farina: Mallorca, el rebost de Barcelona”—, ha  escrit Petites històries de la guerra de Successió ­—publicades a Vilaweb.cat— i ha prepara un llibresobre aquell esdeveniment històric.

En conversa amb aquest setmanari, Mestre explica que la seva  “investigacióes basa en la documentació que aporta Pere Oliver i  Domenge, a partir de la qual he anat trobant altres fonts”. Oliver  (Palma 1886- Felanitx, 1968), farmacèutic de professió, fou batlle republicà de Felanitx durant la Segona República, i va ser autor, entre  més obres, de La catalanitat de les Mallorques, publicat el 1916. Oliver  s’interessà per la guerra de Successió quan va viure i estudiar a  Barcelona. Allà, explica Mestre, formava part—en va ser el portaveu— del grup de joves nacionalistes que es deia Els néts dels Almogàvers,  que va ser el que posà la celebèrrima placa (“Al fossar de les moreres  no s’hi enterra cap traïdor; fins perdent nostres banderes serà l’urna  de l’honor”) al famós fossar.

Gràcies a la documentació d’Oliver, Mestre ha pogut constatar que la  presència de mallorquins i eivissencs en la defensa de Barcelona durant  el setge de 1713 i 1714 fou important, si bé no és tan coneguda com la dels valencians. Si es pondera la demografia illenca d’aquell moment  s’entén aquesta importància. L’investigador, doncs, explica que “entre artillers i mariners [que traginaven els aliments i municions] foren més  d’un miler, segur, i podrien haver estat fàcilment uns 1.500 o més”. Són  xifres modestes, però sobre una població total d’unes 74.000 persones  que aleshores vivien a Eivissa i Mallorca —Menorca, amb uns 16.000  habitants, estava sota domini britànic—, “són molt significatives”, diu  Mestre. Evidentment no tots combateren. De fet la majoria eren mariners  dels vaixells que portaven aliments i munició a Barcelona des d’Eivissa  i Mallorca.

Els que sí que lluitaren de veres van ser els artillers de  les dues illes que anaren a defensar Barcelona. El nombre exacte, 538

Quants d’ells moriren? Diu Mestre que, segons els papers d’Oliver  Domenge, 120, “però no he pogut confirmar la dada, no he trobat cap  altre document que s’hi refereixi, a la xifra de morts”. El que sí que coneix és que els artillers baleàrics participaren, sobretot, en la  sagnant batalla del baluard de Santa Clara juntament amb els valencians  i els catalans. Algunes cròniques que recolliren testimonis dels fets,  segons explica Mestre, parlaren de verdaderes pluges d’explosius sobre  els caps dels defensors d’aquell indret. Molt pocs aconseguiren sobreviure.

Després de la batalla, com en totes les altres, els ciutadans  s’encarregaven de donar sepultura als morts. Diu l’investigador que “els  barcelonins soterraven el seus familiars al cementiri parroquial  respectiu, perquè cada parròquia tenia el seu propi  —i així fou fins  entrat el segle XIX—, tal com manava la tradició; però, és clar, què  passava amb els altres que no eren barcelonins, amb els defensors  catalans que havien arribat de fora de Barcelona i els que havien vingut  des del País Valencià i Balears? Doncs els soterraren al Fossar de les  Moreres”.

Bartomeu Mestre, durant la conferència a l'Ateneu Barcelonès, el 2014

L’Escola d’Artilleria de Mallorca
La participació armada d’illencs en la defensa de Barcelona anà a càrrec  d’artillers, com s’ha dit. Més de mig miler. Una xifra important. Ja el  12 de març de 1705 un total de 100 artillers mallorquins i eivissencs hi  viatjaren per enfortir la defensa de la ciutat. El 8 de maig de 1707, el  mateix dia que València claudicava i només dues setmanes després de la  derrota d’Almansa, cent cinquanta més seguiren la seva estela. En els sis anys posteriors diversos grups de guerrers illencs partiren amb la mateixa missió.

Per què la participació balear fou artillera i no de tropes de terra, més fàcils i menys costoses de preparar? La resposta, segons explica  Bartomeu Mestre, cal buscar-la en l’Escola d’Artilleria mallorquina. Va  ser creada l’any 1559 amb la intenció de formar bons artillers per fer  front als atacs pirates, entre d’altres feines. “En tota la Corona  d’Aragó només hi havia l’escola de Barcelona, però aviat els illencs  agafaren fama arreu d’Europa per tenir una habilitat especial en els  quatre oficis derivats: artillers, minadors, bombarders i enginyers. 

Destacaren [també] com a teòrics amb publicacions com ara el Tractat del  bon artiller o a l’any 1640, coincidint amb la guerra dels Segadors, el manual Theoria i Practica del Art de Artilleria que seguexen y uzan los Artillers de la Universitat del Regne de Mallorcas. Resulta interessant llegir les condicions que havia de tenir un bon artiller: ‘Ha de ser un home condret de mans i peus, de bona vista i bon judici per a saber usar compte, raó, pes i mesura, que són les quatre coses que conté l’Art d’Artilleria’”, explica Mestre.

La fama adquirida feia que molts artillers formats en aquesta escola mallorquina fossin contractats per exèrcits d’arreu d’Europadurant els segles XVI i XVII. A Barcelona ja se’ls detecta el 1683, quan un grapat d’artillers mallorquins hi anaren a enfortir les defenses atesa “la previsió d’un possible atac de l’armada francesa”, explica l’investigador; si bé, afegeix, “la gesta més destacada va ser en la guerra de Successió, on demostraren una gran destresa i on s’implicaren fins a la mort”. Justament aquest destacat paper “va ser la causa principal que se suprimís l’escola després de caure Mallorca el juliol de 1715”.

Seguint les explicacions de Mestre, tots els artillers illencs estaven sota el comandament directe del general valencià Joan Baptista Basset, el qual, tot i ser de cavalleria, va estar al capdavant de l’artilleria catalana des del començament del setge. L’estructura militar de l’artilleria austriacista estava formada per deu companyies d’artilleria i tres de bombarders. “De les primeres, quatre estaven integrades i comandades totalment per mallorquins i eivissencs”. Hi ha moltes fonts —d’espanyoles i franceses incloses— que lloen les habilitats dels artillers illencs. Quan, de nit, s’intuïa que les tropes borbòniques volien avançar les trinxeres, els valencians disparaven focs artificials que il·luminaven les línies enemigues i els illencs les bombardejaven. 

Manifestaven estar en condicions de contenir els invasors mentre no superassin en cinc vegades els defensors. Els dietaris de guerra dels filipistes són clars: ‘de cada vint trets almenys setze feien explosió a  l’altura deguda per obtenir major eficàcia mitjançant unes espoletes de temps fetes amb tubs de fusta’. Al llibre Histoire de la dernière révolte des catalans s’explica que les espoletes de les bombes barcelonines eren curtes per rebentar abans de tocar en terra i que això feia molt més mal als assetjadors”, narra l’investigador.

Entre tots els artillers illencs destacà l’eivissenc Francesc Costa, que es formà, com tots els baleàrics, a l’Escola Mallorquina, i que és descrit per la documentació coetània com “el més hàbil artiller conegut en aquest segle”. Va sobreviure al setge. En entrar a Barcelona, els francesos li demanaren “que s’incorporàs al seu exèrcit i li oferien 4 doblons al dia, però ell va refusar la sol·licitud, perquè se n’anà a Nàpols. Altres fonts asseguren que se’n va anar a Mallorca o a Eivissa i, posteriorment, a Viena”.

Mallorca, rebost de Barcelona
Més enllà de la participació armada, el gran suport que donaren els illencsals defensors i a la població de Barcelona fou l’avituallament de queviures, armes, munició i tot altre tipus de productes que serviren
per aguantar el setge.

Conta Mestre que centenars de barques del bou sortien dels molls illencs, principalment d’Alcúdia, d’Eivissa, de Felanitx, de Palma, de Pollença i de Sóller, per posar rumb cap a Barcelona. “Sovintejaven tant que elsbarcelonins, en veure arribar a port les naus, carregades de pólvora, d’armes i de teies, però també de farina, de vi, de llegums i d’altres productes bàsics, feren popular la dita: ‘arriba el rebost de Mallorca!’”.

La col·laboració illenca arribà fins al final. Literalment. “Dia 9 de setembre, només dos dies abans de caure Barcelona, dues naus mallorquines esquivaren el setge marítim filipista. La gent, entusiasmada, atribuí el coratge dels mallorquins a un miracle. Després de descarregar aliments i municions, els 54 mariners d’aquells dos vaixells es posaren a les ordres de Joan Baptista Basset, per lluitar durant dos dies al costat dels barcelonins, dels valencians i dels  altres artillers eivissencs i mallorquins, a carn!, fins al final”.

Els artillers illencs, i els mariners que se’ls afegiren, juntament amb  els soldats valencians d’infanteria i de cavalleria ajudaren a aguantar les envestides borbòniques fins que l’11 de setembre de 1714 la capital es rendí. Una part dels defensors illencs, igual que passà amb els valencians i els catalans, partí a l’exili, d’altres intentaren continuar amb la seva vida tant a Barcelona com a València, Eivissa, Mallorca, Alacant… i els caiguts quedaren per sempre allà, soterrats al Fossar de les Moreres.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

diumenge, 16 de setembre del 2018

Foreign Friends of Catalonia. Una #Diada2018 especial.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Foreign Friends of Catalonia @Foreign_Cat, va sorgir de la idea de compartir amb l’exterior les notícies de la situació real que vivim a Catalunya, piulant en diversos idiomes per comunicar-se amb gent de tots els països.


Esther (@estherbellido)


Amb motiu de l’11 de setembre, Foreign Friends of Catalonia van tenir la iniciativa de convidar a passar la #Diada a persones d’altres països que, per diverses raons, simpatitzen amb l’actual moviment català en defensa dels drets humans, en particular, pel dret d’autodeterminació de Catalunya i mostren suport pels moments de repressió que estem vivint. I ho van fer amb la idea que famílies catalanes acollissin als Friends i els demostressin com som d’hospitalaris.
En només quatre mesos han cercat famílies acollidores que volguessin compartir casa seva amb els Friends per uns dies, i la resposta va ser massiva. Centenars de famílies es van oferir a acollir-los. Se’n van oferir tantes que malauradament algunes no van poder acollir.
Aviat, tant la resposta dels Foreign Friends com la de les famílies acollidores va superar totes les expectatives, i el volum de feina es va tornar impossible de portar pels col·laboradors que treballaven en la iniciativa de forma totalment voluntària, així que es va crear la web www.diadaforeign.cat, on a més d’explicar qui és Foreign Friends of Catalonia i que fa, s’obria un apartat d’inscripcions on els acollidors i els Friends podien emplenar un formulari. També es va desenvolupar una app on els Friends podien consultar les activitats.
Però l’organització va voler anar més enllà, i es van cercar moltes activitats perquè els nostres amics estrangers poguessin aprendre més de la nostra cultura, la nostra història i la nostra gastronomia. Entre les activitats proposades per voluntaris podíem trobar: tasts de vins a Vallvidrera, visita guiada a Ciutat Vella, visita als exteriors de la presó de Lledoners en mostra de suport als nostres presos, entrades pel Museu d’Història de Catalunya, i també pel CCCB, una visita guiada al Monestir de Sant Cugat, veure Castellers, una xerrada organitzada amb Birres per la República amb la presentació de Maleïdes Guerres de la Lali Barenys, una volta en bici per Barcelona, cremada de rom al Maresme, …
Per part seva, l’organització va proposar tres activitats pròpies:
Conferència per la República: presentada per Antoni Bassas, moderada per Antoni Strubell, i amb els ponents Yves Barelli (França), Patrizio Rigobon (Italia), Michael H. Tonry (EUA), Rossella Selmini (Itàlia), Thomas G. Schulze (Alemania) i Yves-François Blanchet (Canadà), celebrada al Paranimf de la Facultat de Medicina

DmwEexJWwAIFIGo 300x225 - Foreign Friends of Catalonia. Una #Diada2018 especial.
Sopar al Palau Reial de Pedralbes: on van assistir més de 400 persones
Palau Reial 300x225 - Foreign Friends of Catalonia. Una #Diada2018 especial.
Visita Institucional al Palau de la Generalitat amb el MH President Torra
Generalitat 300x146 - Foreign Friends of Catalonia. Una #Diada2018 especial.

La culminació de tots aquests actes va ser la Diada de Catalunya. Una gran pancarta on es podia llegir LA SOLIDARITAT DELS POBLES PER LA REPÚBLICA CATALANA encapçalava al tram 0, on els Foreign Friends portaven banderes dels seus països, i van poder gaudir de la nostra festa.
IMG 20180909 WA0075 1 300x225 - Foreign Friends of Catalonia. Una #Diada2018 especial.
Tota això ha sigut possible gràcies als nombrosos voluntaris que han col·laborat de moltes maneres possibles: des de fer de xofers pels Friends i anar a rebre’ls a l’aeroport, a organitzar activitats, oferint casa seva per acollir o per fer un dinar o un sopar, una vegada més, el poble de Catalunya ha mostrat l’hospitalitat pròpia que el caracteritza, i ha fet que l’estada dels Foreign Friends hagi estat una experiència inoblidable. Estem segurs que això ha sigut només el començament.


dissabte, 15 de setembre del 2018

La fidelíssima Perpinyà | Vicent Partal

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

«Aquest darrer any el Principat ha tingut moltes ocasions d'escoltar i de rebre el suport de les comarques de la vegueria de Perpinyà. Les urnes del primer d'octubre hi van ser, segons la llegenda, i d'allí estant es van repartir»


Vicent Partal

El batlle de la ciutat de Perpinyà, Jean-Marc Pujol, ha refusat de manera contundent i exemplar la impertinència de l’ambaixador espanyol a l’estat francès, Fernando Carderera, amb què li recriminava haver rebut amb els màxims honors el president Torra. Cardedera deia que el president de la Generalitat, que també és oficialment la màxima representació institucional de l’estat espanyol al Principat, és ‘anticonstitucional’. Pujol ha dit que aquesta comunicació l’havia deixat perplex i desconcertat i ha refermat el seu gest, que evidentment no ha passat desapercebut.

Jean-Marc Pujol és membre dels Republicans i, doncs, del Partit Popular Europeu, però no va dubtar gens ni mica a rebre el president de la Generalitat, no tan sols amb els màxims honors, sinó amb un llaç groc ben visible a la solapa de la jaqueta. I encara més: Pujol va afegir la signatura a la de noranta-nou batlles del nord de Catalunya, de tots els colors polítics, en un manifest que reclama la llibertat del presos polítics catalans i el retorn lliure dels exiliats. La presidenta del departament dels Pirineus Orientals, la socialista Hermeline Malherbe, també es va reunir amb Torra, va participar en la inauguració de l’exposició que nombrosos artistes han preparat amb urnes del primer d’octubre contra la repressió i es va col·locar el llaç groc al seu vestit de manera també ostensible. Representava així la unitat institucional del territori, en la lluita per la defensa dels drets democràtics.

És evident que ni Pujol ni Malherbe no representen la sensibilitat del catalanisme militant del nord. Però cal reconèixer que han sabut assumir la representació de la catalanitat indiscutible de les nostres terres més enllà de l’Albera i, sobretot, que han mantingut la dignitat de ser al costat dels seus compatriotes, de tots nosaltres, en el moment en què la democràcia, tota, és amenaçada al Principat.

Vull posar en relleu que aquest darrer any el Principat ha tingut moltes ocasions d’escoltar i de rebre el suport de les comarques de la vegueria de Perpinyà. Les urnes del primer d’octubre hi van ser, segons la llegenda, i d’allí estant es van repartir. El govern i el parlament van comptar amb els independentistes de Catalunya Nord el cap de setmana més difícil, per a reorganitzar-se i discutir amb seguretat quina estratègia havien de seguir. La solidaritat de la població i de la classe política nord-catalana no ha tingut màcula en tots aquests mesos i, evidentment, la feina incansable i impagable d’aquells que fa dècades que hi treballen per la llibertat de totes les nostres comarques, de Salses a Guardamar i de Waterloo a Maó, ha excel·lit com mai. La fidelíssima Perpinyà, títol que la ciutat llueix amb orgull, ha estat fidel a la nació catalana i a la democràcia, als drets civils conculcats per l’estat espanyol.

Quan va començar el procés del Principat cap a la independència molts dels qui sabem que els límits del nostre país no són els de l’autonomia espanyola vàrem demanar-nos si aquest tancar-se en les quatre províncies que es veia venir seria positiu o no per a la resta de la nació. Avui és evident que ho ha estat i molt. I per això és important que la gent del Principat també siga conscient que els mallorquins, els valencians, els eivissencs, els andorrans, els de la Franja o els del nord que creguem en la llibertat hem trobat en el moviment sobiranista català un exemple que ens empeny, però també un compromís que ens fa créixer plegats i que ens torna a fer somniar aquella pàtria petita que Pere Quart, i tanta altra gent, volia completa.

Font: La fidelíssima Perpinyà | VilaWeb

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dijous, 13 de setembre del 2018

El fenomen de la Festa Estellés - Diari La Veu

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

© Ajuntament de Burjassot
Arreu del món és habitual aprofitar el naixement d’un escriptor o la publicació d’una obra literària per a convertir l’avinentesa en una diada a recordar, per a bastir una casa museu o per a proclamar als quatre vents la vigència d’una identitat. El món anglosaxó és conscient de la importància de reivindicar, divulgar i rendibilitzar els seus referents literaris i culturals. No debades, dominen el màrqueting, els recursos de l’oci i també els referents culturals. Allò de “la llengua és companya de l’Imperi i dels negocis no és cap broma”. Si aneu a Anglaterra, hi trobareu un fum de possibilitats i d’efemèrides al calendari, des de rutes literàries, sopars, festivals, cercaviles d’època, concerts..., protagonitzats per personatges de paper. Hi ha rutes dedicades a Sherlock Holmes no sols a Londres, sinó a molts llogarets on s’ambienten les narracions de Conan Doyle; n’hi ha també de Charles Dickens; hi ha el museu i els festivals de Thornton i Harwoth Village, dedicats a les germanes Brönte; hi ha el record de Jane Austin a Barth, una desfilada amb vestits d’època que atrau anualment milers de visitants... Dublín dedica tot un festival a Blommday (personatge principal de James Joyce); fins i tot a Sudàfrica, la visita de la casa de Karen Blixen immortalitzada en Memòries d’Àfrica és un reclam habitual; els Estats Units no es queden arrere i la casa d’Alcott (autora de Donetes), el museu de Mark Twain en Hartford o les cases de Hemingway, Melville, Dickinson o London generen un pelegrinatge constant de visitants i activitats culturals. A banda de l’espai físic o la festivitat puntual, tots els noms anteriors i molts més han estat elevats a la categoria d’autors nacionals. Representen, cadascú a la seua manera, l’ànima de la nació.

Va ser precisament la manera com els escocesos celebraven el naixement del poeta Robert Burns, un vincle compartit, el que animà l’escriptor Josep Lozano a convocar les primeres festes Estellés, el 2010. Aquell any, tres o quatre pobles secundaren la iniciativa. Però la metxa va punxar foc i els anys següents, se’n convocaren una mitjana de seixanta o setanta festes Estellés arreu del País Valencià. El projecte va tocar alguna tecla misteriosa, en l’interior de la consciència malmesa dels valencians. Ens adonàrem que les festes Estellés eren necessàries. Des d’aleshores, no han parat. Si consulteu el blog dedicat a la Festa Estellés, vos adonareu de la magnitud del fenomen: Alginet, Benifairó, Muro, Alcoi, Alaquàs, Cocentaina, Monòver, Igualada, Callosa d’en Sarrià, Ontinyent, Gandia, Alcúdia, Sella, Benissa, Burjassot..., són només algunes de les poblacions que acolliran la Festa Estellés al setembre del 2018.
La Festa Estellés, però, va més enllà d’una reunió d’amics per llegir versos. Consta d’un seguit d’actes que l’enriqueixen i la fan participativa. De primer, tot acostuma de començar amb una lectura de poemes. Trenquen el gel uns quants escollits i després, amb micròfon i llibres oberts, es convida el públic a participar-hi i dir la seua. En l’última Festa Estellés on vaig assistir, a Muro, em va cridar l’atenció com va pujar a l’escenari un mestre jubilat, dels primers que impulsaren l’ensenyament en valencià, als anys huitanta, i ens recità de memòria el poema que aprenien els seus alumnes “Assumiràs la veu d’un poble”. O una xiqueta de set anys, que paperet en mà, ens llegí emocionada “La rosa de paper”. O un jovençol enamorat que tingué el gust de dedicar “Els amants” a la xicota i ella, a canvi, li dedicà “Goig del carrer”. De segon, hi ha un sopar de germanor, sovint de faixa o cabasset, que afavoreix la conversa amb uns i altres i l’intercanvi de queviures; i a l’últim, una actuació musical per amenitzar la vetlada. Fet i fet, al caliu de les festes Estellés, han nascut propostes musicals tan reeixides com l’espectacle Sis Veus per al poeta, encapçalat per Eva Dénia; Ciutat a Cau d’orella, de Pau Alabajos; Estellés de mà en mà, de Francesc Anyó i Borja Penalba; Estellés recitable, de Vicent Camps; Bertomeu i Set d’Estellés, i múltiples versions de poemes estellesians.
Estellés pot presumir d’haver convertit alguns dels seus poemes en una mena d’himnes, popularitzats a l’escola i, ara, a les festes literàries. Qui no recorda, almenys, el començament dels poemes “Els amants”, “La rosa de paper”, “Mort i pam” o “El pimentó torrat”? N’han contribuït les versions musicades de tants autors: Ovidi i el monumental “Coral Romput”; Paco Muñoz i “La nit de Sant Josep” o “Assumiràs la veu”; ESIR i “Una estona amb Estellés”; Pau Alabajos i “Ciutat a cau d’orella”; Miquel Gil i “Una rosa de paper”, o Andreu Valor i “Ací em pariren i ací estic”. És, alhora, un dels nostres poetes més antologats. Penseu en Estellés de mà en mà, amb CD (Onada), 69 poemes d’amor (Bullent), Antologia poètica (Bromera)... També és molt recomanable l’antologia il·lustrada La vida contada a un nen del veïnat, a càrrec de Juli Capilla, en la magnífica col·lecció de poesia infantil “Vagó de versos” d’Andana edicions. Una col·lecció on l’acompanyen antologies dedicades a altres mestres de la paraula, Joan Salvat Papasseit, Joan Valls, Marc Granell, Maria Mercè Marçal, Empar de Lanuza o Josep Piera.
Les Festes Estellés són un exemple del paper i el poder reivindicatiu de la paraula, de com la poesia, la llengua i la cultura poden i han d’omplir les places i acostar-se a la gent del carrer. Però n’hi ha més possibilitats. Cada 22 d’agost, des de fa uns quants anys, alguns valents recorden el naixement d’Enric Valor amb una pujada a l’Alt de Guisop, en l’alba de Valor, un homenatge inspirat pel professor Vicent Brotons; com el cap de setmana del 20 i 21 d’octubre té lloc, també a Castalla, la Fira de la Fantasia, impulsada des de la Càtedra Enric Valor que dirigeix Joan Borja, primera i única aventura valenciana per a reivindicar el nostre imaginari a partir de les rondalles de Valor, amb fira del llibre de la fantasia, rutes teatralitzades, nit de contes, xarrades i un concert de Dani Miquel, o la Trobada de Contacontes de Penàguila, també en homenatge a Valor, que ja va per la sisena edició. Una efervescència que defensa alguns projectes molt concrets, el més important la creació de la Casa Museu Enric Valor a Castalla, paralitzada en el túnel kafkià de les agendes polítiques. Els valencians també celebrem, al voltant del 20 de novembre, la publicació del Tirant lo Blanc, amb lectures col·lectives per diversos pobles.
El naixement de Valor a l’agost, la Festa Estellés de setembre, la Fira de la Fantasia a l’octubre, la lectura col·lectiva del Tirant al novembre..., són només algunes de les moltes iniciatives que aspiren a reviscolar i popularitzar la nostra cultura, els nostres autors, i a convertir-los en un símbol a reivindicar. Un exemple del que es pot fer, del que hem de fer, amb espenta i il·lusió. Un tast del que es podria continuar fent, amb altres autors i referents.
Francesc Gisbert, escriptor

Viatjant i llegint és una iniciativa de la Coordinadora pel Valencià de l’Alcoià i el Comtat

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

FAQS. L’independentisme no és normal

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Torna el Preguntes Freqüents i la pregunta és com havíem pogut viure sense. Després de conquerir l’oblidada franja dels dissabtes a la nit i aconseguir una mitjana espaterrant del 20% de share, l’espai presentat per Laura Rosel amb Pere Mas i Tian Riba a la sala de màquines ha optat per no fer canvis. El secret de la fórmula es pot destil·lar de l’episodi de trumpisme que AlbertRivera havia protagonitzat el dia anterior davant Lídia Heredia: TV3 és aquell lloc on conviden a la gent que voldria tancar TV3 perquè s’hi recreï. Una enquesta de proximitat cuinada per mi mateix em permet constatar que la tensió dramàtica que comporta aquest pluralisme foragita moltíssims espectadors altrament fidels que no poden suportar la bilis neocolonial d’aquests personatges. En resum: no només s’ha d’aplaudir el FAQS per l’audiència que té, sinó per la que renuncia a tenir a canvi de mantenir els seus principis i no convertir-se en un safe space d’autocongratulació sobiranista. Cada cop que l’enèsima mentida incendiària ens insti a canviar de canal, cal recordar que, si la democràcia és alguna cosa, és aprendre a negociar amb la cremor d’estómac que produeix l’altre.


Gabriel Rufián al FAQS
José Luís Ábalos, el ministre de Pedro Sánchez que havia dit que el 155 “cuesta mas la primera vez que la segunda”, va venir al programa amb el xip de policia bo i condescendent per dir-li a Rosel que “hay algunos que se empeñan en buscar el conflicto, mientras otros nos empeñamos en buscar la normalidad”. És una magnífica síntesi del que emparenta l’independentisme català amb tots els moviments que han dut a alguna mena de progrés moral a la humanitat: transformar el que a tothom li sembla normal en un conflicte, amb la convicció que la futura normalitat serà més justa que l’anterior. I aquí Ábalos es troba amb Xavier Garcia Albiol, que tornava al FAQS per repetir ad nauseam la mateixa crossa del “retorn a la normalitat” que, ara com ara, fa de denominador comú entre PP i PSOE. L’aposta del Deep State, doncs, no és política, sinó psicològica: com que mantenir el conflicte obert fa més mandra que quedar-se a casa, l’estratègia no és seduir els catalans, sinó esperar que es cansin.
En simetria política –que no moral–, l’única idea compartida pels diferents agents de l’independentisme és la contrària: no cansar-se i no normalitzar. Per això importen tant figures com Adrià Carrasco, el membre del CDR d’Esplugues exiliat a Bruseles que va obrir el programa posant cara i ulls a l’anormalitat. Però, des de la conferència del president Torra, sabem que això requerirà dilatar l’estat d’excepció idefinidament, ja que el gran canvi respecte de la temporada passada és que, enguany, els deadlines i les línies vermelles s’han difumintat fins a metamorfosar-se en vaporosos momentums. Amb aquest panorama, la pregunta del periodista Arturo Puente a GabrielRufián va ser el més políticament rellevant de tot el programa: “vostè es veu votant els pressupostos de Pedro Sánchez si no hi ha a canvi un referèndum d’autodeterminació?”. No sense començar amb un “i tu més” dedicat a Podemos, Rufián va respondre que “jo em veig incapaç de no votar un pressupost que vagi en contra la pobresa habitacional, energètica o infantil” i, en canvi, “potser”, i només “potser”, el referèndum hauria de ser una condició d’entrada. Vet aquí el gran debat perquè, si aprovar pressupostos de l’estat espanyol sense demanar l’autodeterminació no és un retorn a la normalitat, ho sembla.
Font: https://www.nuvol.com/noticies/faqs-lindependentisme-no-es-normal/


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial