Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dimarts, 19 de juliol del 2016

Balears aconsegueix 146 milions d’euros d'Europa, per al sector agrari


Una delegació del Govern encapçalada per la presidenta, Francina Armengol, i pel conseller de Medi Ambient, Agricultura i Pesca, Vicenç Vidal, ha visitat les instal·lacions d’Agroilla, una empresa que, des de l’any 1992, es dedica a la producció i comercialització de productes agroalimentaris dels quals més del 60% procedeixen de les seves 700 ha de finques pròpies a Mallorca i Menorca. Una societat agrària de transformació formada per sis socis que aposten per la innovació, per la millora dels cultius i per la producció integrada.
Segons Armengol, «Agroilla és una empresa capdavantera que aposta pel producte local, pel producte de qualitat, que ajuda molt el sector primari de les nostres illes i que a més ha sabut adaptar-se per oferir un producte de qualitat amb el format de les grans superfícies i que el poden comercialitzar». En la mateixa línia de suport al sector primari, Armengol ha volgut recordar l’ampliació fins a 12 milions d’euros de crèdit circulant, que es va aprovar en el passat Consell de Govern, de 15 de juliol, «perquè moltes empreses puguin tenir la liquiditat suficient i així millorar la fórmula per al seu finançament».
El mateix escenari ha servit perquè el conseller Vidal anunciï que en el marc del Pla de Desenvolupament Rural (PDR), que és un instrument de finançament que permet la modernització del sector agrari, per primera vegada s’ha aconseguit el finançament de 146 milions d’euros per a tot el període —2014-2020—, mobilitzats entre la UE, l’Estat i la Comunitat Autònoma. A més, el conseller Vidal ha explicat que la Direcció General d’Agricultura de la Comissió Europea ha reconegut, finalment, tot el territori agrari de les Illes Balears com a zona desfavorida, tant per limitacions específiques com per zona de muntanya: «Fins ara només s’hi consideraven les zones de la serra de Tramuntana, ses Salines, Campos, Menorca i Eivissa, i ara hem aconseguit la declaració de tot el conjunt de les Illes Balears com a zona desafavorida; així s’aconseguirà una millora en les inversions.»
Després del fracàs en un primer intent, a principi del 2015, per declarar zona desfavorida tot el territori de les Illes Balears, que acabà amb l’exclusió de la zona del Pla de Mallorca d’aquest estatus en l’aprovació definitiva del PDR el 18 de novembre de 2015, s’ha aconseguit aquest reconeixement, en espera de rebre la carta de l’Estat que ratifica la decisió europea i que, segons la consellera d’Agricultura, Pesca i Alimentació de la Representació Permanent d’Espanya a la Unió Europea, Esther Díez, és a punt.

La declaració de zona desfavorida de les Illes Balears és un reconeixement explícit de la insularitat i, alhora, l’eina bàsica per poder fer arribar les ajudes agràries a tot el territori. Aquesta declaració permetrà compensar aspectes generals que afecten tot el sector, com la insularitat, la competitivitat o les despeses de transport, que minven les rendes agràries.
En aquest sentit, els efectes visibles d’aquesta nova situació es donaran sobretot en dos paquets d’ajudes principals: les ajudes lligades a la superfície conreada anomenades indemnitzacions compensatòries (IC), que es podran donar a tot el territori, i l’augment de les intensitats subvencionables en línies d’inversió en explotacions, que passarà del 40 % de percentatge de base al 50% a tot el territori.
Els representants de la Comissió Europea, però, consideren que es tracta d’una qüestió que hauria de reclamar l’Estat, i que pot obrir la porta al fet que altres països amb regions insulars demanin unes ajudes similars, per a les quals, asseguren, no tenen pressupost. Per això, han animat les Illes Balears a traslladar la petició a Madrid perquè la reculli en el nou període de la PAC si ho considera convenient.

Font:

"El monument de la Feixina és un Art Déco... de collons dels guanyadors"

Neix la plataforma Sa Feixina Sí que Tomba, que pretén accelerar i reivindicar l'esbucament del polèmic monument
Membres de la plataforma Sa Feixina sí que Tomba. / ISAAC BUJ

Sona Lluís Llach: "Segur que tomba, tomba, tomba... i ens podrem alliberar". I les campanes d'un 18 de juliol llunyà que encetà una guerra que, avui dia, encara té postals visibles arreu de les ciutats. Una, segons denuncien els mateixos que entonen 'L'estaca' de Llach, és el monument de la Feixina. Després que el Consell de Mallorca anunciàs que tornarà a estudiar si el monument mereix ser protegit després que tots els informes jurídics l'instassin a fer-ho, aquest dilluns ha nascut la plataforma Sa Feixina Sí que Tomba.
Els membres de la plataforma, que condensa unes 40 organitzacions i persones individuals, pretenen 'estirar per aquí' i 'estirar per allà' el monument. Així ho representa el seu logotip, i així ho recalquen les seves paraules: "Consideram que per conèixer l'etapa funesta, no cal cap monument", ha entonat el portaveu de la plataforma, Josep Brunet. Més contundent, ha titllat els moviments defensors de la protecció del monument de "proteccionisme irracional" i d'utilitzar "falsedats per justificar l'injustificable". Per arrodonir el discurs: "Com a ciutadans, pensam que és una vergonya".
Dolors Marín, una altra de les portaveus de Sa Feixina Sí que Tomba, posa també paraules al pensament de la cinquantena de persones que s'han mogut fins davant del monument per presentar la plataforma. "S'ha d'esbucar perquè és un insult i una ofensa als familiars d'aquelles persones que encara estan als cementeris clandestins". I, amb més concreció i ironia, afegeix: "Això és un Art Déco... un art de collons dels guanyadors, de voler continuar insultant el poble de Mallorca".
Els membres de la plataforma reivindiquen l'esbucament del monument de la Feixina / M. GELABERT

Un supervivent dels atacs del creuer a què ret homenatge el monument, Paco Ferrer, també xerra. Recalca la voluntat de les famílies per voler saber on són els cossos de les víctimes i, més íntim, recorda que cada vegada que camina per davant del monument de la Feixina se li posa la carn de gallina. La membre de Memòria Històrica de Mallorca, Tonina Mercadal, ha intervingut després assegurant que "al Consell de Mallorca no li queda més remei que atendre jurídicament". Ara bé, tot i així, ha reiterat la voluntat per la qual es crea la plataforma i hi ha insistit: " No ens cansarem de posar al·legacions".
Amb el crit d'" aquesta vergonya l'hem de tomar", els integrants de la plataforma han desplegat una pancarta reivindicativa. Dos minuts més tard, s'han concentrat davant del monument per fer una imatge de grup. I tornen a cantar: "Segur que tomba, tomba, tomba... ben corcada deu ser ja".

dilluns, 18 de juliol del 2016

Ramon Tremosa: «Amb Franco hi havia més autonomia portuària»

VIOLETA TENA 12/07/2016
Des de Brussel·les i com a europarlamentari, Ramon Tremosa (Barcelona, 1965) ha batallat contra els sistemes de gestió centralitzats d'Espanya. La seua darrera lluita ha estat la dels ports. "El govern espanyol ha maniobrat per mantenir un sistema de gestió portuària que és anacrònic i que resta competitivitat als ports", es lamenta.
Port de Palma  (Foto: Quico Romeu)
Vostè va fer mans i mànegues per aconseguir que el Parlament Europeu aprovara un dictamen favorable a la descentralització dels ports en tots els Estats membres. Ho va aconseguir en una votació del març passat. Tanmateix, ara el Triàleg (un fòrum on participen el Consell, la Comissió i el Parlament i que, d'alguna manera, sol assentar les posicions finals en l'intricat sistema de pressa de decisió europeu) assumeix les tesis espanyoles i diu que cada país pot decidir el seu model de gestió. Com valora aquesta decisió, que a primera vista és una galleda d'aigua freda a les aspiracions dels ports de la Mediterrània? 

-Malauradament, aquest era el resultat esperable. El Govern espanyol ha maniobrat tant com ha pogut per mantenir un sistema de gestió portuària que és anacrònic i vuitcentista i que resta competitivitat als ports. El pronunciament del Trilog permet a Espanya mantenir un model de gestió centralista. 

En última instància, el que s'està fent és apostar pel Pick Up Union, o Unió Europea a la carta. I això -no es pot perdre de vista- alimenta l'euroescepticisme i demostra que Europa és incapaç d'imposar bones pràctiques. 

Dit això, es fa evident que tant catalans com valencians només disposem de la nostra força per canviar la realitat. No podem esperar res de les bones intencions d'Europa, que són incapaces d'imposar el seu criteri i de combatre les postures particulars dels Estats membres. 

-Com han actuat els ressorts del poder espanyol per intervenir en la decisió del Triàleg?

-A Brussel·les es negocien moltes legislacions alhora, des dels ports a la regulació bancària. Igual que a Espanya aquest és un tema que li interessa molt, als països del nord, per exemple, els pot interessar molt una exempció en matèria de pesca del salmó. Aleshores, és sensat pensar que Espanya ha canviat cromos per aconseguir el que volia en matèria portuària. Malauradament el Triàleg és molt opac i mai no hi ha transparència però és evident que per a Espanya el reglament de ports ha estat prioritat màxima perquè el que s'hauria aconseguit, en última instància, hauria sigut desmantellar un model centralista i jacobí. Espanya ha aconseguit mantenir els interessos creats, que xoquen amb les bones pràctiques de la resta d'Europa. 

-Als països del nord d'Europa -que tenen ports de grans dimensions i que competeixen amb els de la façana mediterrània- no els interessa que Espanya canvie el seu model perquè el que ara és vigent li resta competitivitat. Creu, per tant, que els països del nord han acceptat de bon grat l'excepcionalitat reclamada i concedida a Espanya? 

-Jo crec que hi ha hagut una bona voluntat de la Comissió i del Parlament per crear un escenari de competència entre tots els ports. Ara bé, els països del nord no poden passar per alt que València i Barcelona són competidors amb ells. A Rotterdam, per exemple, li va molt millor que Barcelona es mantingui com està i que no li llevi fluxos comercials. 
Això, en tot cas, entra dins de la lògica de la competició entre ports. Ara bé, el que ens hem de fer mirar nosaltres és que el Govern espanyol, en lloc de defensar un model més beneficiós per a nosaltres, el que fa és posar-nos pals a les rodes. 

-Diria que aquesta ha sigut una oportunitat perduda?

-No, en absolut. Crec que hem anat molt lluny. En la votació del 8 de març [en què es va aprovar el reglament de ports que apostava per un model descentralitzat per a tots els països] al Parlament vam posar en evidència que els grans partits espanyols estan a soles i que la seua postura està en contra de la resta de grups. S'ha evidenciat que Espanya privilegia un model caduc i fallit, que malmet el potencial econòmic dels ports espanyols. El sistema tarifari que manté Espanya ens fa perdre competitivitat i provoca que els ports del nord d'Àfrica entrin en clara competència amb nosaltres, sobretot pel que fa als ports de València i Algesires. Europa ha intentat modernitzar el model, però Espanya s'hi ha resistit amb tota la seva força.

-Com els ha perjudicat als ports de València i Barcelona la gestió centralitzada que es fa des de l'organisme Puertos del Estado? 

-Per entendre quin n'ha estat l'efecte només cal fixar-se en l'exemple d'Hamburg. Barcelona i València, si estiguessin connectats als 
mercats europeus podrien tenir tràfics més voluminosos dels que tenen ara. I quan dic tràfic, no parlo de contenidors buits sinó de valor afegit, amb tot el joc industrial que podria donar l'hinterland. L'statu quo provoca que el port de València sigui només un port valencià, que el port de Barcelona sigui un port només de la metròpoli de Barcelona i que no tinguin cap funció de European gateway, que no siguin porta europea de res, perquè són ports que moren ací. 

A Itàlia i França hi ha Gènova i Marsella, però ni l'un ni l'altre no poden competir amb nosaltres perquè cap no té un hinterland industrial com el nostre. Hem de prendre consciència que els únics ports holandesos de la Mediterrània som nosaltres. Espanya no farà mai el corredor mediterrani perquè saben que és la definitiva europeïtzació dels Països Catalans. I Madrid té molt clar que "abans pobra que pròspera" si és que la prosperitat ha d'entrar per València i Barcelona. 

-Fa due setmanes Foment anuncià que destinarà 150 milions d'euros als accessos del port de Barcelona. Ana Pastor ha dit que vol convertir -lo en el port més ben connectat d'Europa. Això ha provocat la reacció de l'Autoritat Portuària de València, que se'n sent perjudicada. Com veu aquesta polèmica?

-Crec que això no és casual. El que es pretén des de Puertos del Estado és fer avortar qualsevol tipus de cooperació dels governs català i valencià en contra del model espanyol. Vist des de Madrid, hi ha una possible aliança entre València i Barcelona que ells perceben com molt perillosa. Foment intentarà fer avortar qualsevol intent d'entesa entre els dos territoris. No em sembla gens casual, aquesta polèmica ara.

Dit això, dubto molt que aquestes inversions acabin executant-se. De promeses d'aquest tipus n'hem vist moltes. I en tot cas, que la ministra digui "abans Barcelona que Valencia" té una clara intencionalitat política: enfrontar València i Barcelona i impedir que puguin esdevenir ports complementaris. Tots dos ports no competeixen entre si perquè tenen tràfics molt diferents. I et donaré el següent exemple: el port de Copenhaguen es va fusionar amb el port de Malmö. És a dir, els ports d'una banda i l'altra de l'entrada al Bàltic s'uniren i ara es presenten al món oferint els seus serveis com un únic port. Aquest tipus de col·laboració, doncs, estan a l'ordre del dia. A Madrid ho saben i volen evitar a qualsevol preu un escenari d'enfrontament. Perquè, al capdavall, no és el mateix que Barcelona s'enfronti a Puertos del Estado que ho facin conjuntament Barcelona i València, que són els principals ports de l'Estat. Seria equivocat caure en la temptació de l'enfrontament estèril.

-Fins ara de col·laboració entre els ports de Barcelona i València n'hi ha hagut poca. Diria que això els ha restat competitivitat? 

-Per al Govern espanyol ha sigut molt fàcil visitar els ports europeus i sostenir que la reivindicació de més autonomia té un fonament polític, basat en el sentiment separatista de Catalunya. A Europa, la reivindicació del port de Barcelona de més autonomia, el Govern espanyol l'ha venuda com un posicionament singular. Si a València comencen a parlar de descentralització i d'independència tarifària, com ja fa Barcelona, deixarà de ser una reivindicació particular dels catalans. A Barcelona li aniria molt bé que València se sumés a les seves tesis i creés un front comú. Perquè, a més a més, València i Barcelona són tràfics complementaris. 

-Uns ports descentralitzats però sense corredor mediterrani són garantia d'èxit? 

-No, tan important és el corredor mediterrani com la independència tarifària. En aquests moments, les tarifes són massa altes i els ports no tenen prou marge de decisió. És el mateix que passa als ports: que el Prat tingui unes tarifes altes no és casualitat: es busca desincentivar els vols intercontinentals. Així doncs, el corredor ferroviari no servirà de res si cada port, individualment, no pot aplicar la seva pròpia política tarifària. Sense això no podrem competir amb Rotterdam, Anvers, Hamburg i Bremen. 

-Des de Ports de l'Estat argumenten que cada autoritat portuària ja gaudeix d'un marge de maniobra ampli per fixar les seues taxes.

-Això no és veritat. El port de Barcelona cada volta disposa de menys marge. Per fer un moll de no res han de demanar el permís de Puertos del Estado. El nivell d'intromissió és total. Les reformes portuàries que van impulsar primer el ministre Josep Borrell i després el Govern de José María Aznar, el 2004, han anat destinades a controlar fins a l'última tona que es movia en els ports. La cosa és tan greu que es pot afirmar que amb Franco hi havia més autonomia portuària. Els dos grans partits espanyols han posat les dues peces per fer un model que no deixa gens d'autonomia. És un tema on hi ha una complicitat absoluta entre PP i PSOE. De fet, tant els populars com els socialistes espanyols a l'Europarlament van votar en contra del reglament de ports. Fixa't que en el debat previ l'eurodiputat [del PP] Luis de Grandes va dir que el reglament anava contra la Constitució! 

-L'altre front de batalla és el Fons de Compensació Interportuari, al qual els ports han d'aportar obligatòriament, una part dels seus beneficis. 

-Per normativa europea d'ajudes, el Fons Interportuari no hauria d'existir. És a dir, no hi ha cap país que tingui xarxes creuades de transferències en forma de subsidis des d'una estructura que té superàvit a una que és deficitària. Imagina't un contenidor que ve de Baltimore i que busca un port europeu. Disposa de Bristol a Gran Bretanya, Bordeus a França i Gijón al Cantàbric. Aquests tres ports ofereixen una tarifa. El que no pot ser és que Gijón puga rebentar preus essent com és un port deficitari. Perquè, si pot quadrar els seus comptes, és pels diners que li arriben des de Barcelona. Això és il·legal: a tot Europa els ports poden ser públics o privats, petits o grans, hi ha molts sistemes de gestió... però tots són sistemes de gestió individuals i no reben ajuts públics. Això està prohibit perquè és una 
ajuda il·legal d'Estat. 

El que deia el reglament que vam aprovar a l'Eurocambra era que cada port ha de poder fixar les seves tarifes en funció de la seva estratègia comercial i d'acord amb les lleis europees d'ajudes d'Estat. 

-Des de Ports de l'Estat diuen que s'exagera, que l'aportació que fa cada port és del 4% dels beneficis. 

-Ells poden dir el que vulguin, però no poden negar que són uns diners que resten capacitat de maniobra. Quan sumes el 4% d'un any i d'un altre resulta que són moltíssims diners. 

El 2013 vaig ser ponent del Competition Report [estudis en matèria de legislació europea]. Això em va permetre conèixer les experiències d'experts alemanys i anglesos. Vaig dur un alemany de Deutsche Bahn [companyia pública ferroviària d'Alemanya] i va explicar que ells havien deixat de ser monopoli gràcies als ports. Als anys 70 i 80 tenien un servei molt dolent que proporcionava Deutsche Bahn. Però amb els beneficis dels ports van crear una companyia ferroviària i van estimular la competència. Si avui dia, a Alemanya, hi ha 250 operadors ferroviaris i el mercat ferroviari està obert a la competència, és pel paper que van tenir els ports. Els beneficis dels ports van permetre acabar un monopoli que era ineficient. Això seria impensable a Espanya.

La independència dels ports és clau per poder decidir què fa amb els seus diners. Un bon exemple és el l'aeroport de Charles de Gaulle, que competeix amb Frankfurt. Amb els beneficis que genera ha construït una xarxa d'alta velocitat fins a Brussel·les. De manera que un senyor que és a Brussel·les i vol anar a Xangai i no té vol directe, agafa el tren d'alta velocitat i pot anar-se'n a París perquè en alta velocitat li queda més pròxim que Frankfurt. Per tant, el que fa Charles de Gaulle és reinvertir els seus beneficis per millorar la seva competitivitat internacional. Si els ports de València i Barcelona no poden reinvertir els seus beneficis, no poden lluitar en la lliga de ports del segle XXI.

-Vostè és partidari d'una Catalunya independent. En un escenari tal, quina gestió portuària li agradaria aplicar? 

-Jo no sóc qui per dir quin model ha de triar cadascú. Al món hi ha ports petits, grans, especialitzats, generals... La gestió individual és la que fa que siguin rendibles, sigui la gestió pública, privada o mixta.Als ports, com als aeroports, els cal independència de gestió, bones connexions i ferramentes per poder competir en igualtat de condicions. El que hem de fer és estudiar què es fa a cada país i copiar allò que millor s'adapti a les nostres necessitats.

diumenge, 17 de juliol del 2016

Trencar-se la cara pel castellà? Quatre gràfics sobre llengua i discriminació

Més de la meitat de la població té com a llengua habitual el castellà, i entre el 2007 i el 2015 s'han comptabilitzat 87 casos de discriminació del català a les administracions, amb 11 agressions físiques
AURI GARCIA MORERA Barcelona,
"Vinc d'una terra on t'has de trencar la cara, literalment, per defensar la igualtat i la unió dels espanyols. Per dir que un andalús i un català són iguals. Per poder parlar en català i en castellà. O per poder veure un partit de futbol al carrer". Aquestes paraules d'Albert Rivera en un acte de campanya a Sevilla han aixecat polseguera en els últimes dies, i han estat moltes les veus que han recorregut a  dades sobre llengua i discriminació per respondre al líder de Ciutadans.
Segons l'enquesta d'usos lingüístics de la població de l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), més de la meitat de la població catalana té com allengua habitual el castellà. L'any 2003 la situació de català i castellà estava pràcticament equilibrada, amb un 47,2% per al castellà i un 46% per al català. L'any 2013, l'últim del qual hi ha dades, l'avantatge del castellà s'havia ampliat a més de 14 punts, amb un 50,7% davant d'un 36,3%.
L'únic àmbit amb domini del català, dels 10 que es contemplen en aquesta enquesta, és el dels companys d'estudi, en què el 42,9% dels enquestats utilitza només el català o més el català que el castellà, mentre que el 30,8% utilitza només el castellà o més el castellà que el català. De la resta d'àmbits, el més igualat és el de les entitats financeres, en què la diferència a favor del castellà és de només un punt.  L'avantatge del castellà és molt més gran en l'àmbit laboral o el del comerç. En el gran comerç, el 48,7% de la població utilitza només el castellà o més el castellà que el català, i tan sols el 33,6% utilitza només el català o més el català que el castellà.
Pel que fa a la discriminació,  un informe de la Plataforma per la Llengua que eurodiputats catalans han dut al Parlament Europeu ha compatibilitzat 87 casos de discriminació del català a les administracions entre el 2007 i el 2015. D'aquests, 44 s'han produït a Catalunya, 30 al País Valencià, 12 a les Illes Balears i 1 a la Franja de Ponent. El 2015 és l'any en què s'han assolit xifres més altes, amb 13 denúncies a Catalunya i 4 a la resta de territoris.
Més de la meitat de casos de discriminació del català a les administracions s'han produït en l'àmbit de les forces de seguretat de l'Estat, i el segon àmbit amb més exemples ha estat el de la justícia, amb 17 casos de discriminació entre el 2007 i el 2015. "Si me hablas en catalán se suspende el juicio", una frase pronunciada per una jutge en un dels casos, és el títol de l'informe de la Plataforma per la Llengua. El document també recull que, entre aquests 87 casos de discriminació del català, hi ha hagut 11 agressions físiques.
L'any 2014, poc abans del 9-N, Ciutadans i UPYD van denunciar al Parlament Europeu la discriminació del castellà a Catalunya. Ho van fer amb unaconferència amb experts independents de diversos àmbits, alguns dels quals després s'integrarien al partit, que van centrar la seva denúncia en el funcionament de la  immersió lingüística. Sobre l'altre àmbit a què feia referència Rivera, el del futbol, aquest dilluns els Mossos d'Esquadra han detingut dos homes per les agressions i amenaces a tres activistes pro selecció espanyola.
Font de les gràfiques: Source: Idescat Get the data

divendres, 15 de juliol del 2016

LA HISTÒRIA I EL DEMÀ | Fèlix Cucurull

NOTA PRÊVIA
La història i el demà
és un article que havia aparegut, a l’«Avui», el 20 d’octubre de 1977i serveix d’introducció al llibre El fet nacional català a través de la història.



Ja fa més de cent anys que Joan Cortada va escriure que, de la història, només n’havíem pogut aprendre la dificultat de saber-la. Es tracta, en principi, d’una dificultat inherent a tota mena d’activitat humana, a tota feina de recerca, a tot afany de coneixement. D’una manera genèrica, afecta totes les ciències i totes les arts i no en queda exclosa cap persona ni cap col·lectivitat. Però si ens centrem duna manera especial en el poble català i en el coneixement de la seva història, que és, en concret, allò a què es referia Joan Cortada, la dificultat adquireix unes proporcions i un significat realment angoixants. Ens hauria de preocupar, sobretot, que no sempre hàgim assolit de valorar degudament els enormes perjudicis que ens ha ocasionat el fet que una part de la nostra història ens fos desconeguda i que l’altra ens fos presentada, ben sovint, deformada.

Oblidem amb massa freqüència que passat, i futur formen un encadenament dinàmic que no podem ni aturar ni mutilar. Ara, el moment present, no és res més que el punt de transició entre l’esdevenidor i l’esdevingut; ara, el moment que vivim, pel sol fet de ser viscut es transforma en passat d’una manera automàtica, al mateix temps que, en resposta a les nostres accions i a les nostres actituds, condiciona, d’una manera o altra, el futur. En la dinàmica d’aquest encadenament inexorable, tot el que fem influeix d’alguna manera sobre l’esdevenidor, al qual resta lligat quan el futur més immediat es converteix en avui i en ahir, seguit sempre d’un nou futur, més o menys previsible, que continuarà formant part de la mateixa cadena. Però si la dinàmica de l’existència permet que amb l’acció de cada moment puguem influir d’una manera decisiva l’esdevenidor, aquest esdevenidor només podrà ser previst i estructurat d’acord amb la nostra voluntat quan coneguem i sapiguem valorar degudament la corrua dels esdeveniments que, tot marcant ininterrompudament el futur, ininterrompudament esdevenen història.

Nosaltres som tal com la història ens ha fet, ja que la societat present és la resultant de tot allò que ha anat esdevenint fins arribar al moment d’ara. Duem la marca del passat, de tot el que ha estat el passat, i no podem esborrar-la; i si de tot aquest, passat, de la història, no en coneixem la veritat, els seus mecanismes actuaran en nosaltres —en el nostre subconscient— amb un impuls fatalista; més si coneixem el passat, si coneixem la història i sabem afrontar-la amb esperit crític, podrem deixar de ser-ne receptacles passius i desarmats i podrem modificar-ne la influència d’acord amb els nostres projectes.

És per tot això que certs polítics, certs governants, procuren de tergiversar la història amb vista al poble; la modifiquen per tal que pugui incidir en el futur de la manera que a ells convé. És per això que els pobles dominadors falsifiquen la història dels pobles dominats, tot procurant de justificar la anormalitat del status polític que volen perpetuar els pobles oprimits, desconeixedors de la seva identitat, perdudes les autèntiques petjades que els havien fet arribar al moment actual, marxen a les palpentes sense destriar l’estimball del camí que els cal seguir si volen superar-se.

A nosaltres, els catalans; ens han amagat i deformat la història; però, si bé és innegable que el gran obstacle ha estat posat des de fora i que, per tant, és obvi que des de fora ha estat condicionat tot el que fèiem els dedins, no podem ignorar que les conveniències i les incapacitats d’una part dels de dins, alguns cops d’una manera inconscient, de vegades d’una manera volguda, han marcat formes de complicitat amb els qui, des de fora, ens han volgut mantenir, col·lectivament, sota el seu jou.

I en l’entrelligat de passat-present-futur, que, vulguem o no vulguem, ens toca de viure, com a poble difícilment som capaços de valorar amb prou esperit crític cada una de les actituds que ens disposem a prendre.

Cal que vencem la dificultat d’aprendre la nostra història per tal de no caminar, mai més, amb una bena als ulls.

dimecres, 13 de juliol del 2016

EL TRIBUNAL CONSTITUCIONAL DICTA EN BASE AL DECRET DE NOVA PLANTA

El TC es remet al Decret de Nova Planta per justificar l'eliminació del dret civil valencià

El diputat de Compromís a les Corts, Fran Ferri, ho ha denunciat a través de les xarxes socials




"El Decret de Nova Planta promulgat el 29 de juny de 1707 va suposar la definitiva abolició i derogació dels Furs de València", amb aquestes paraules el Tribunal Constitucional espanyol justifica els recursos interposats pel govern espanyol per eliminar el dret civil valencià. Així ho ha denunciat a través de les xarxes socials el diputat de Compromís a les Corts, Fran Ferri, assegurant que "quan el mal ve d'Almansa... a tots alcança". 


El mateix text del TC detalla que "després de quasi tres segles de vigència, el dret civil valencià vigent està vinculant essencialment a costums agraris" i, per això, considera que cal eliminar-lo. 

Cal recordar que el dret civil valencià és una de les icones més singulars de l'autogovern valencià. El 1707, el Decret borbònic de Nova Planta va significar la derogació dels Furs i la imposició de les lleis castellanes a l'antic Regne de València. Des del 2006, amb la reforma de l'Estatut, les Corts valencianes han aprovat diferents lleis per recuperar el dret civil però tant el govern de Zapatero com el de Rajoy han decidit recórrer aquestes lleis al Tribunal Constitucional. 

A finals del mes de juny Acció Cultual del País Valencià (ACPV) va participar en un acte a la Generalitat valenciana per defensar el dret civil foral valencià i l'autogovern. L'entitat va demanar al govern "liderar una defensa decidida del dret dels valencians".


Font: El TC es remet al Decret de Nova Planta per justificar l'eliminació del dret civil valencià - Racó Català

PALMA: ELS CARRERS DE LA VERGONYA

Una ruta a peu assenyala els "carrers de la vergonya" de Palma vinculats al "franquisme i al colonialisme"

Malgrat que entre 1979 i 1991 es van canviar 1.851 noms a Palma per "democratitzar" el nomenclator de la ciutat, encara queden vies dedicades a l'escriptor feixista Miquel Villalonga i Pons, o al militar borbònic Claude François Bidal d'Asfeld
Durant el recorregut es va presentar la història que acompanya cada nom i es van exposar les altres denominacions que la formació proposa a canvi / Marc Ferrà
ANNA SCHNABEL11/07/2016
Aquest passat dissabte la CUP de Palma va organitzar una passejada pel que ha anomenat "carrers de la Vergonya", eixos viaris que van ser batejats per homenatjar representants i fets historics vinculats al feixisme, el franquisme o el colonialisme espanyol; carrers que, com exposa la formació política en un comunicat, són els que "conserven un nom poc exemplar en relació amb la llibertat, amb el país, amb la tolerància i amb la democràcia". Durant el recorregut es va presentar la història que acompanya cada nom i es van exposar les altres denominacions que la formació proposa a canvi, per considerar que rememoren defensors dels valors democràtics o que s'encaminen cap a la recuperació de noms tradicionals.
La CUP de Palma va presentar l'abril d'aquest any una campanya amb l'objectiu de reanomenar vint carrers de ciutat amb la intenció de "deixar enrere exaltacions pretèrites que res tenen a veure amb la democràcia" i "desterrar el reconeixement a personatges que han atacat directament el govern del poble, siguin de l'època que siguin". La proposta va ser exposada, irònicament, davant del monument de Sa Feixina al creuer Baleares  –el qual l'Ajuntament s'ha compromès a esbucar– que fa honor als caiguts en la nau que formà part de l'Armada franquista durant la Guerra Civil, enfonsat per la flota republicana el 6 de maig de 1938 al cap de Palos.

Com explica l'associació Memòria de Mallorca, entre els anys 1979 i el 1991 es varen dur a terme 1.851 canvis de nom aplicant els criteris de l'informe de toponímia elaborat pel lingüista Gabriel Bibiloni

No és la primera vegada que salta a la palestra la proposta de revisar els noms dels carrers de la ciutat per "higiene democràtica". Com explica l'associacióMemòria de Mallorca entre els anys 1979 i el 1991 es varen dur a terme 1.851 canvis de nom aplicant els criteris de l'informe de toponímia elaborat pel lingüista Gabriel Bibiloni. Així mateix, aquest col·lectiu ha tingut un paper molt destacat en el projecte de normalització lingüística i en la lluita pel canvi de noms de reminiscències franquistes en molts vials de Palma. La feina per a democratitzar els noms de les vies públiques que rememoren d'una manera o altra la dictadura ha anat perdent protagonisme, però la CUP reimpulsa el debat.
Martí Gené, membre de la CUP de Palma, ha guiat el recorregut / Marc Ferrà
Martí Gené, membre de la CUP de Palma, va conduir les assistents per algunes de les vies que es presenten al projecte. Una de les aturades es va dur a terme al carrer de Miquel Villalonga i Pons, dedicat a un escriptor prolífic, però també confident dels falangistes, fervent antirepublicà, partícip en l'aixecament militar del 1936, ideòleg del Movimiento i combatent dels intel·lectuals considerats catalanistes. La formació política, a canvi, proposa honorar la memòria de Lluís Maria Xirinacs, "lluitador antifranquista, independentista i apòstol de l'amnistia".

També és a la llista la "Calle del Caballero d'Asphelt" –escrit així a la placa, en castellà–, en homenatge a Claude François Bidal d'Asfeld (1665-1743) qui, com explica Gené, "va prendre part en la victòria borbònica a la Guerra de Successió i fou responsable militar de la fi del Regne de Mallorca i la seva submissió al Regne de Castella el 1715". La CUP planteja que aquest passatge sigui rebatejat amb el nom d'Antoni Amer i Llodrà, "batlle republicà manacorí cruelment torturat i assassinat pels franquistes".
El carrer del Caballero d'Asphelt està dedicat a un militar que va participar en la victòria borbònica a la Guerra de Sucessió i fou responsable militar de la fi del Regne de Mallorca / Marc Ferrà
Un altre exemple de nom imposat per la dictadura del carrer dedicat a Torcuato Luca de Tena (1923-1999), espanyolista voraç, fundador i director del diari monàrquic ABC que la CUP suggereix que sigui substituït pel nom de Guillem Agulló i Salvador, jove antifeixista i militant dels Maulets assassinat per l'extrema dreta l'11 d'abril del 1993, a Montanejos (Alt Millars, País Valencià).
La ruta va acabar al punt on es creuen la Via Roma i les Avingudes d'Alemanya i Portugal, que així es van anomenar després de la Guerra Civil per a agraïr "el suport de Mussolini, Hitler i Salazar
La ruta va acabar al punt on es creuen la Via Roma i les Avingudes d'Alemanya i Portugal, que així es van anomenar després de la Guerra Civil per a agraïr "el suport de Mussolini, Hitler i Salazar al bàndol franquista durant la Guerra Civil". El nom escollit per rellevar la Via Roma és la Rambla, ja que n'és de fet la continuació. Per a les altres dues avingudes, tal com ja va proposar Gabriel Bibiloni fa anys, es proposa el nom de Gran i General Consell, "en record a l'antic Parlament mallorquí".

També apareixen al programa dels "carrers de la vergonya" la plaça d'Espanya, els carrers de Joan Massanet Moragues, Joan March Ordinas (el banquer que va finançar la insurrecció militar involucionista) o l'avinguda d'Antoni Maura (el polític conservador mallorquí). Els noms que la CUP posa damunt de la taular reemplaçar-los són tals com els de Lluís Companys i Jover, Neus Català, Salvador Puig Antich o Maria Mercè Marçal, entre d'altres. I tot això, segons la formació, amb l'objectiu no d'esborrar una història que mai ha de ser oblidada –per no ser repetida–, sinó de "restaurar una ciutat amb la qual pugui identificar-se qui l'habita i la transita".

diumenge, 10 de juliol del 2016

ACPV ofereix el seu Servei Jurídic a qualsevol víctima de discriminació per raó de llengua


Arran la denúncia d'una sòcia, la UMH ha advertit a la contracta de la persona que va escriure la nota contra el valencià
La Universitat recalca que es tracta d'un fet aïllat i que no és una cosa habitual en aquesta institució
La vicerectora de Cultura i Extensió Universitària de la Universitat Miguel Hernández (UMH), Tatiana Sentamans, va assegurar ahir que l'equip gestor d'aquest centre universitari comparteix la indignació davant la nota que va escriure dimarts passat una persona que treballa com a conserge en un dels edificis del campus, demanant a la gent que es dirigís a ella en castellà.

«Per aquest mateix motiu hem procedit a advertir a la contracta en la qual treballa, a part d'haver actuat davant d'aquest problema d'una manera ràpida. De fet, el polèmic cartell no va estar a la vista de la comunitat universitària més de mitja hora. De 9 del matí a 9.30 », va explicar Sentamans, que està al capdavant del vicerectorat de què depèn l'àrea de Promoció Lingüística de la UMH, que va ser on es va rebre la denúncia que s'havia escrit aquesta nota per part d'una professora. Aquesta docent va penjar indignada el cartell al seu perfil de Facebook i, a partir d'aquí, es va generar un gran enrenou motivat, potser, perquè el polèmic incident del músic Quimi Portet amb un cambrer segueix latent en el ciberespai. (Font: Diario Información)

dissabte, 9 de juliol del 2016

Govern valencià : Pels nostres drets lingüístics · Signem!

Dirigida a Govern valencià
Escola Valenciana treballa per la normalització de la llengua en tots els àmbits des de fa més de 30 anys. L’ensenyament, les administracions i els mitjans de comunicació són els principals vessants per garantir els drets lingüístics de la ciutadania. D’una banda, l’ensenyament en valencià dota l’alumnat de la competència lingüística necessària per a poder fer servir el valencià i el castellà de forma equilibrada. D’altra banda, Escola Valenciana fixa la necessitat de potenciar la llengua en l’àmbit de l’administració pública com a mesura fonamental d’igualtat i respecte dels drets de la comunitat de parlants. En aquests termes, l’entitat cívica ha iniciat la campanya “Pels nostres drets lingüístics” amb la intenció de regular la plena competència lingüística com a requisit per a accedir a la funció pública.
Signa aquesta petició d’Escola Valenciana adreçada al Govern valencià perquè es pose fi a la discriminació per raó de llengua, gràcies a la implantació de la plena competència lingüística en la nova llei de funció pública valenciana. 
Drets humans: drets lingüístics
La introducció de la plena competència lingüística en totes les administracions públiques evitarà que cap ciutadà se senta menyspreat i veja vulnerats els seus drets humans per adreçar-se en valencià a qualsevol funcionari o bé per sol·licitar documentació en valencià. La ciutadania té el dret de triar en igualtat de condicions el valencià o el castellà davant tots els poders públics
Requisit lingüístic
El requisit o la plena competència lingüística forma part de la qualitat del servei públic. El treballador públic demostra que posseeix la suficient capacitació lingüística per a realitzar el seu treball en qualsevol de les dues llengües oficials. La plena competència lingüística és condició inequívoca i imprescindible per poder exercir l’activitat laboral dins de l’administració pública valenciana. 
Més informació

divendres, 8 de juliol del 2016

El Correllengua 2016 arrenca aquest dissabte a Canet de Mar



El proper dissabte 9 de juliol la Coordinadora d’Associacions per la Llengua Catalana, la CAL, encetarà la vintena edició del Correllengua, enguany dedicat a l’escriptora i periodista Montserrat Roig. L’esdeveniment tindrà lloc a Canet de Mar, la vila on Roig va passar molts estius en família i on va escriure algunes de les seves novel·les més conegudes.

La jornada s’iniciarà amb la Ruta del Modernisme de Canet de Mar. Seguidament, es farà un dinar de carmanyola. A la tarda, els Jardins de la Casa Roura acolliran l’acte central de la celebració amb les intervencions de l’alcaldessa del municipi, Blanca Arbell, l’escriptora Isabel-Clara Simó, el fill gran de Montserrat Roig, Roger Sempere, i el president de la CAL, Pep Ribas.

L’agrupació sardanista Colla Creixent s’encarregarà de l’encesa de la Flama, i Toni Bellatriu, membre de la secció local de la Plataforma per la Llengua a Canet de Mar, llegirà el Manifest del Correllengua 2016.

La nota artística la posaran Jaume Calatayud i Vicente Monera, col·laboradors habituals del Correllengua, que interpretaran l’espectacle poeticomusical “Pinzellades de Roig”, una composició que recorre la biografia, l’obra i la mirada de l’escriptora.

A més, al llarg de la tarda la companyia Tastacontes farà lectures biogràfiques de les estades de Montserrat Roig a Canet. També hi haurà un espectacle infantil a càrrec de la companyia La Baldufa a la Riera de Sant Domènec.

El Correllengua

El Correllengua és la mobilització per la llengua i la cultura més important del país. Des d’una aposta lúdica, festiva, participativa i transversal, se celebra arreu dels territoris de parla catalanades del 1996. Gràcies a la implicació de moltes entitats i col·lectius, i a la participació de milers de persones, cada any s’organitzen centenars d’actes en el marc del Correllengua. La CAL és una de les principals entitats que promocionen el moviment, especialment al Principat i a la Catalunya Nord.

La vintena edició del moviment es dedica a la periodista i escriptora Montserrat Roig coincidint amb el 25è aniversari de la seva mort. Els actes del moviment recordaran el compromís de Roig amb la llengua i el país. També es divulgarà la inestimable tasca periodística de l’autora per recuperar la memòria històrica dels crims del nazisme, i es posarà l’accent en la seva essència marcadament feminista i d’esquerres. Tot plegat, per seguir estenent el llegat d’una de les figures més rellevants del país.

Enguany la CAL ha impulsat el moviment amb la col·laboració de la Comissió Montserrat Roig, la xarxa creada per promoure el llegat literari i periodístic de l’autora al llarg d’aquest 2016. Aquesta comissió està formada per l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC), el Col·legi de Periodistes de Catalunya, l’Associació Lectura Fàcil, la CAL, l’Amical de Ravensbrück, l’Amical de Mauthausen, la Institució de les Lletres Catalanes, Biblioteques de Barcelona, un dels fills de l’autora, Roger Sempere Roig, i la fotògrafa, companya professional i amiga, Pilar Aymerich. 


Accés al document Word
Programació d'actes

Imatge de suport

Més informació: www.cal.cat
Contacte CAL: Marc Prohom – coordinador del Correllengua
cal@cal.cat – 934159002 / 638030965


Ben cordialment,
CAL - Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana
C. Muntadas, 24-26 Baixos
08014 Barcelona
93 415 90 02
www.cal.cat

Copyright © 2016 Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana, tots els drets reservats.

Vull donar-me d'alta

Font: El Correllengua 2016 arrenca aquest dissabte a Canet de Mar

dijous, 7 de juliol del 2016

PAÍS VALENCIÀ, PER QUÈ? (4 i epíleg) | JOAN FUSTER

En aquests textos de Joan Fuster s’explica amb claredat l’origen, la història i els motius dels aspectes polèmics, absurdament polèmics, del nom «País Valencià» en un moment determinat de la llarguíssima «transició» valenciana. Aparegueren inicialment al Diario de Valencia entre el 15 i el 19 de setembre de 1981 i posteriorment foren recollits al llibret País Valencià, per què? (Tres i Quatre, 1982).


NO crec que siga suficient que el País Valencià es diga oficialment “País Valencià”. Cal que ens acostumem a les conseqüències d’una racionalització de la terminologia diària. Josep Giner, en 1934, publicà un article que posava els punts sobre les is. “Qüestió de noms” es deia.[31] La seua vigència és absoluta. I val la pena de recordar-lo amb els seus matisos. L’autor hi feia la distinció que ara necessitem fer. “País Valencià” designant la col·lectivitat actual (“la nostra pàtria”, segons l’autor); “Regne de València”, que podia designar l’“organització política autòctona”; “València”, la ciutat. “Volem que el mot València per ell sol puga significar la capital del País Valencià”. I de seguida: “valencià”. “Valencià” només hauria de ser vàlid com a referència a tot el País Valencià: tan valencià és un habitant de València com de Llucena o d’Elda, tan valencià un habitant d’Alcoi o de Gandia, tan valencià un de Xàtiva com d’Oriola, o d’Alacant o de Castelló de la Plana. O som tots “valencians”, o deixem-ho estar. Per tant, mai no hauríem d’aplicar l’adjectiu “valencià” sinó per a la totalitat del País Valencià.

Tot això és d’una lògica semàntica diàfana. “Valencià” és tot allò que és “del País Valencià”, i no solament de València, ciutat o província. El que siga de València, hauríem de dir que és “de València”, o “valencià” si entra en l’òrbita global del País Valencià. “El poble de València (diferent del poble valencià)”, deia Renat i Ferrís. I una expressió com “l’alcalde valencià” és inadmissible, si es limita a l’alcalde de València: alcaldes valencians ho són tots els del País Valencià, i tan “alcalde valencià” és el de València com el d’Alacant o el de Castelló, o el de Beniopa. L’alcalde de València és l’alcalde de València, i l’alcalde de Beniopa és l’alcalde de Beniopa: tots dos, però, “alcaldes valencians”, i ni l’un més que l’altre. Si no comencem per precisar aquestes minúcies, no arribarem enlloc. Hem de superar els “patriotismes” provincials, i restituir-hi la denominació única. I contra les províncies, les comarques: la Plana, la Marina, el Maestrat, la Ribera, la Safor, l’Alcoià, l’Alt o el Baix Vinalopó… Mentre continuen les denominacions provincials, la “unitat” dels valencians serà precària. Ja sé que, avui, les comarques no són el que eren. Però les solucions probables queden obertes.

I, en realitat, sempre tornem al principi: a l’ambigüitat terminològica. Si volem un “País Valencià” és perquè tots els valencians puguem dir-nos “valencians” sense discriminacions, i ni uns siguen “castellonencs” o “alacantins”, i els altres “valencians-valencians” doblats. La nostra restitució col·lectiva ha de salvar aquestes minúcies localistes. Ni el “reino” ni la “región” són possibilitats viables… La demanda de “País Valencià” —i dels símbols pertinents— tenen, encara, el mèrit i el dret d’haver estat, tan primàriament com es vulga, l’única veu que s’alçà, abans de la mort de Franco, i després, per reclamar… ¿Què reclamàvem, més o menys unitaris, aleshores? “Llibertat, amnistia i estatut d’autonomia!” No hi havia sinó aquest crit; no hi havia sinó una bandera; no hi havia problemes d’idioma. Una part de la dreta hi va participar. Hi participava l’esquerra, sense prejuïns. I quan Madrid va concedir-nos la modesta almoina de la pre-autonomia, ho va fer amb l’únic nom que resultava lògic, majoritàriament admissible i, sobretot, oportú: “País Valencià”.[32]

No entra en el pla del present paper exposar ni comentar les peripècies posteriors, les d’avui mateix, ni les maniobres que tendeixen a situar-nos en el punt de partida provincià i provincialista. Les negociacions a què “la España de las autonomías” ha obligat els partits parlamentaris actuals, un cert electoralisme mal entés, les campanyes de “distracció” projectades damunt la gent i, potser el fet de no haver-se preocupat ningú, o quasi ningú, d’explicar les raons històriques i socials del terme “País Valencià”, fan témer que qualsevol esperança mínimament “autonòmica” vinga viciada per la decepció. Però a nosaltres ens pertoca aguantar —i potenciar— les lleialtats que hem pensat sempre com les més vàlides i les més segures per al nostre poble.

EPÍLEG

COM hem vist, el terme “País Valencià” respon a unes raons d’eficàcia expositiva difícils d’ignorar, fins i tot per als defensor del “reino”, perquè totes dues fórmules no són intercanviables, ni tan sols per aquesta necessitat de claredat. Amb un exemple ho veurem més clar. Tenint en compte que allò que ells volen anomenar “reino de Valencia” no és ni de bon tros el mateix territori del que fou “regne de València”, gràcies a l’addició de les zones de Villena i Requena, ¿com caldrà al·ludir aquell “regne”? ¿Potser “antiguo reino de Valencia” per a distingir-lo del “nuevo”, que deu ser aquest d’ara? Si no fem aquesta distinció, ¿com ens entendrem? Al capdavall, no estaria gens malament aquest “nuevo reino de Valencia” amb una història de segle i mig de provincialisme. Bromes a banda, el terme “País Valencià” elimina aquest i altres problemes.

Hem vist també que és una autèntica fal·làcia la suposada derivació “País-Països”, segons la qual tots els qui utilitzen la fórmula “País Valencià” són catalanistes declarats o estan en “perill” de ser-ho. La realitat prou demostra que no és així, encara que ho diga Martín Villa.

Finalment, hem comprovat que, fins fa quatre dies, només la dreta més ultramuntana —o més conscientment ultramuntana…— s’oposava a la denominació País Valencià. La resta, salvant les excepcions que calga salvar, l’empraven sense embuts ni manies: Las Provincias, Levante, Abril, Broseta, el conjunt dels parlamentaris locals, el Consell pre-autonòmic, el govern d’UCD i cadascun dels seus ministeris, els empresaris, les centrals sindicals, “Aitana”, bancs, caixes d’estalvi, col·legis professionals, falles i fallers —¿o no hi havia un premi per als Colossos del País Valencià?—; en fi, tutti quanti.

Cal preguntar-se per què, de sobte, una part dels usuaris del terme se n’aparten amb horror i s’alineen amb la dreta conscientment ultramuntana en la defensa, gens heroica d’altra banda, del “reino de Valencia”.

La pregunta no pot tenir resposta sinó introduint-la en l’entrellat de tensions de tot tipus que han acompanyat el canvi de règim, la cèlebre “transició”, que mai no sabem si s’ha acabat ja o si encara està començant: la mutació del “trencament democràtic” en una altra cosa; la llei d’Hont; la “reconducció de les autonomies”; els qui pretenen “meter en cintura” les nacionalitats i regions: la LOAPA; els embolics entre els articles 151 i 143 de la Constitució —i entre tants altres—; els providencials girs de 180º en certes biografies polítiques… I també, cal no oblidar-ho, la resituació de les diverses forces polítiques, les que isqueren de la clandestinitat i les creades a última hora per entrar en el repartiment. Enmig de tot això s’ha trobat el pobre País Valencià, el país en pes i amb ell el seu nom, convertit en article de mercaderia per a qualsevol electoralisme precipitat.

Acabat de redactar aquest paper després del fracàs d’UCD al Parlament espanyol, el 9 de març, potser eixirà d’impremta abans que puguem saber com acaba això del nom. Les previsions apunten cap a fórmules anodines, incolores i insatisfactòries per a tots, com ara Comunitat Autònoma Valenciana o Regió Valenciana. Això, sembla, en el millor dels casos.

I bé ¿què vol dir això per a nosaltres? En realitat, ben poca cosa, perquè sota cada nom hi ha un projecte, o uns projectes convergents, d’articulació de la realitat valenciana. Al capdavall, no deixa de ser irònic que els més aferrissats defensors del “reino” siguen alhora els més entusiastes de les “tres provincias” i, lògicament, d’enfortir el poder de les diputacions. Per a nosaltres, el País Valencià seguirà sent el nom de la nostra terra, d’acord; però també una altra cosa: totes aquelles coses per les quals s’ha escrit, s’ha treballat, s’ha cantat, s’ha eixit al carrer, s’ha lluitat i alguns han patit.

Això vol dir també que els valencians haurem de traure la lliçó d’aquesta “anècdota” i que no tindrem més manera de fer-ho que recuperant el temps perdut durant el tràmit pre-autonòmic i probablement en l’autonòmic més immediat. Vol dir, al capdavall, que encara hi ha molt per fer.

[31] GUILLEM RENAT i FERRIS: “Qüestió de noms”, Acció núm. 11 (21 juliol 1934), pàg. 4. Amb el pseudònim sencer com a firma, aparegué extractat, sota el títol “Apunts per al Diccionari”, en Timó núm. 8-9 (febrer-març 1936), pàg. 3.

[32] Vegeu, per exemple, el Decret de Pre-autonomia.