Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dissabte, 14 de juny del 2014

L'ofensiva contra la llengua fa que Barcelona esdevingui la capital dels Països Catalans

Entitats, moviments populars, organitzacions polítiques  i sindicals i ciutadans d'arreu dels Països Catalans es manifestaran avui pels carrers de Barcelona en solidaritat amb Jaume Sastre, amb els docents de les Illes, Escola Valenciana i SomEscola per la defensa del català a l'escola

Durant aquesta setmana, entitats, moviments populars, organitzacions polítiques i sindicals i ciutadans de Catalunya Nord, Andorra, l'Alguer, la Franja de Ponent, País Valencià, les Illes i Catalunya han fet crides per manifestar-se avui a Barcelona al costat de SomEscola. Fins i tot, Jaume Sastre a través de TV3.
Destaquem el manifest sota el títol "L'escola en català, cosa de tots i totes!" de la plataforma d'Enllaçats per la Llengua, per defensar el model d'escola catalana que garanteix la presència de la llengua pròpia com a vehicular a l'ensenyament, i per expressar la voluntat dels catalans a decidir, també, el seu propi model educatiu, malgrat les sentències judicials en contra i l'actitud del govern de l'Estat espanyol.
La Paltaformoma comenta que els docents illencs hi seran representats a través de l'Assemblea de Docents i la Plataforma Crida, que per primer pic, caminaran plegats amb l'escola catalana i la valenciana, representades per diverses entitats d'arreu dels Països Catalans que treballen per la normalització del català a cada territori.
També destaca que aquesta unió és ara més necessària que mai, perquè la situació del català a l'escola en aquest 2014 es troba "molt lluny d'estar normalitzada".
L'entitat afirma que un gruix considerable de l'alumnat no rep l'educació en la seva llengua pròpia, la del territori on viu, vulnerant així els seus drets lingüístics bàsics com a ciutadans europeus. Segons el seu parer, la reivindicació d'un ensenyament de qualitat en llengua pròpia és un "motiu bàsic de protesta a tot el territori catalanoparlant", amb exemples de drets lingüístics minvats i malmenats arreu.
A les Illes es coneguda les tensions creades pel govern Bauzá, "trencant el consens lingüístic, imposant el decret TIL i reduint la presència del català a l’escola", quelcom que opinen que "posa en perill la cohesió social" i la qualitat del sistema.
Al País Valencià la tendència es tradueix en "centenars d'unitats educatives" en valencià que perillen de cara al curs pròxim, malgrat que les famílies ho han demanat expressament.
Seguint el mapa, a Andorra, el sistema educatiu propi que representa l'escola andorrana ha de competir amb dos models diferents, l'espanyol i el francès, a un punt on el català, tot i ser la llengua oficial de l'estat és "lluny de ser punter". El panorama no és millor a altres territoris, com l'Alguer, el Carxe, la Franja o la Catalunya Nord, on malgrat "lloables iniciatives", bàsicament privades, el català és quasi fora del sistema educatiu.

Font de l'article anterior:


dijous, 12 de juny del 2014

JO ACUSO!

Publicat en la revista digital NÚVOL dimarts 27 de maig del 2014

Jo acuso!

Salvador Oliva
La setmana passada Núvol va ser l’escenari d’un intens debat sobre l’estat del català als mitjans de comunicació, que hem convingut a anomenar el cas Garolera. En un article publicat a Els Marges, Narcís Garolera lamentava la degradació de la llengua a la premsa, la ràdio i la televisió. Ara Salvador Oliva s’afegeix al debat amb aquest article demolidor.
Salvador Oliva
Ara que ja han passat dies de la polèmica originada per l’article de l’amic Narcís Garolera, m’atreveixo a dir-hi la meva, però no pas per allargar-la més, sinó per parlar d’aspectes que no s’hi han tractat. Aquest tipus de polèmica mostra la fràgil situació de la llengua, siguin quins siguin els punts de vista adduïts pels polemistes, i demana implícitament quin podria ser-ne el suport que n’impedís el deteriorament.
El primer que hauríem de fer, tant si parlem del català com de qualsevol llengua és tenir en compte les variacions. En català, tenim variacions segons (a) la regió, (b) el grup social, (c) el camp del discurs, (d) el medi i (e) l’actitud del parlant. No m’estendré sobre aquest ample ventall, tot i que seria pertinent per col·locar les opinions en el lloc que els pertoca.
Les variacions individuals en diferents contextos, incloent-hi alguns barbarismes, no tenen, al meu modest entendre, cap importància. Pel que fa als barbarismes, n’hi ha de molts tipus. Dir pues és més insensat que dir sarro. ¿Qui es pot imaginar una sèrie televisiva on un escombriaire digués que té tosca? Doncs toquem de peus a terra i no tinguem complexos si diem sarro, que, d’altra banda ja és al DCBV. Encara em preocupen menys les observacions dels desplaçaments que ens indica Garolera. Que generar hagi desplaçat altres verbs que en són sinònims, no és gens rellevant. Totes les llengües tenen modes i totes les modes són passatgeres. Quan jo era molt jovenet, un disc bastant insuls, però molt popular, de Ray Conniff duia el títol de “Fabulous”, i això va ser prou per posar de moda la paraula fabulós; ningú podia anar pel món sense dir fabulós almenys deu vegades cada dia. I ara només ho deu dir alguna noieta cursi, i encara només de tant en tant. Si hi ha més d’una forma per descriure el que sigui, que cadascú faci servir la que li vingui al cap més espontàniament, sobretot a l’hora de parlar. Per què? Doncs perquè marejar els catalans, com ha fet la normativa des de la creació de l’Institut, no fa sinó trencar l’espontaneïtat de la parla i sembrar dubtes en l’ànim dels parlants. La meva modesta convicció és que  això, a una llengua, li és més letal que els barbarismes.
El que sí que té importància i ens ha de preocupar molt més és la manca d’un estàndard sòlid, un estàndard que sigui un punt de referència per a tothom, cosa que encara no tenim, com demostraré més avall, i que no hauria estat gaire difícil de crear un cop instaurada la democràcia. ¿Qui pot aconseguir solidificar un estàndard viu i flexible  com a punt de referència capaç d’impedir el deteriorament d’una llengua en una situació com la nostra? L’estàndard a tot arreu es crea sobretot als mitjans de comunicació audiovisuals i, després, a la premsa seriosa, als discursos públics, al teatre, i naturalment a les bones creacions literàries. Els filòlegs no podem realitzar una feina tan immensa; però els polítics, sí que podrien fer-ho. Els polítics, que, almenys aquí a Catalunya, són els amos de la Corporació catalana dels mitjans audiovisuals i que, a mes a més, tenen poder i diners per influir en els mitjans privats (premsa i emissores) han fet molt poca cosa per construir aquest estàndard. El català de TV-3 i de Catalunya Ràdio ha funcionat bastant bé, si tenim en compte la situació anterior de la llengua, abans de la seva existència; però  els dos mitjans destil·len uns verins interns (les ultracorreccions) molt més perillosos que els externs (els barbarismes). És als verins interns als quals ens hauríem de referir nou vegades sobre deu i no al revés.
A mi, per exemple m’agradaria saber qui és el culpable de les manies que obliguen a fer dir disbarats als locutors i presentadors. Només dos exemples dels molts que es podrien adduir: ser a punt  i fer un cop d’ull. La forma viva i correcta és estar a punt. Ningú ha dit mai frases com aquesta: Quan tu vas arribar, jo encara no era a punt. Pel que fa a fer un cop d’ull és una altra beneiteria que té l’origen en una falsa regla de mestretites (sisplau, llegiu la frase fent una entonació cursi): Els castellans donen, però els catalans “fem”; ells “dan un beso”, però nosaltres “fem un petó”. Aquesta regla, que no té res de gramatical, que és típica dels cervells mandrosos i que, a més a més, és falsa, ha tingut més èxit popular que tota l’obra de Fabra. Qui no n’estigui convençut, que consulti elDCVB i el DLC (de l’Institut) i veurà que hi ha dotzenes d’exemples amb donar, sobretot quan és un verb de suport (donar consells, donar un cop, donar un cop de mà, donar una lliçó, donar potestat, donar poder, donar auxili, donar audiència, donar ocasió, donar corda, donar brida, donar hora, donar pas, donar sortida, donar la raó, donar la culpa, donar importància,  donar la comunió, donar gràcies, donar exemple, etc  i també en les formes pronominals: donar-se a la beguda, a la mala vida, etc).
Narcís Garolera
Els nostres polítics nacionalistes, que sempre tenen a la boca el nom de Catalunya i que són els que han governat més temps, s’han preocupat tan poc com els altres de la construcció d’un estàndard sòlid als mitjans. Ells són els que col·loquen i paguen els lingüistes, també són els que tenen el poder de canviar-los si no ho fan bé. No ho han fet, i, si no ho han fet (siguem sincers i lúcids) és perquè la llengua els importa un rave.  Allò que els importa sí que ho han fet; per exemple: posar-se sous altíssims i dietes innecessàries,  procurar-se unes jubilacions generoses i finançar el partit il·legalment a base, per exemple, de cobrar percentatges per obres assignades a dit o a càrrec dels diners que corresponien al Palau de la Música. I per aquesta barrabassada, encara no hi ha ningú a la presó, ni tan sols el Millet. Per això també em veig obligat a dir: “Jo acuso!”
Acuso, doncs els polítics i, de passada, responsables de TV-3 i de Catalunya Ràdio d’imposar manies que fan trontollar els bons coneixements que tenen els catalans natius de la seva pròpia llengua. Qui és el responsable més alt de les ultracorreccions de TV-3? Quins polítics l’han col·locat en aquest càrrec? El va obtenir per oposició o per amiguisme? Sí, jo acuso!
No puc parlar de la pobre prosòdia, perquè necessitaria enregistrar un cd que en fos el testimoni. Però sí que puc parlar de fonètica: ¿a qui se li ha ficat al cap de fer dir als locutors moltes vegades cada dia: Notícies les vint-i-quatre hores, en lloc de les vint-i-quatr’hores? Hi ha locutors que parlen sense fer mai ni una elisió ni una sinalefa. (Josep Cuní n’és un; algú li devia dir que s’han de pronunciar totes les lletres!).  Tot són dialefes inexistents a la parla viva. I això, a part de fer malbé la llengua des de dins, fa un cert fàstic, francament. Un altre exemple: la generalització inadequada, al Principat, naturalment, de l’enllaç de la “t”. Els parlants el fan a Sant Antoni (cada vegada menys),però no a Sant August, ni a Alt Empordà ni a Alt Urgell. Per què, doncs obliguen a dir el que no diu ningú? Per què no estudien el fenomen dels enllaços, els quals tenen lleis prosòdiques particulars i no generals? Tinc molts més exemples, però no em vull fer pesat. Permeteu-me, tanmateix, que ho torni a dir: jo acuso!
I algú podria també preguntar què fan els membres de la secció filològica de l’Institut d’Estudis Catalans. Doncs han fet barbaritats més grans que les dels mitjans. Exemples: en un dels butlletins que envien als docents, hi havia una llista “normativa” de com es pronunciava la “ix” intervocàlica. La llista era un garbuix absolutament arbitrari. Deia que havíem de pronunciar égzit (èxit), sintágzi(sintaxi), légzic (lèxic), etc. Si els responsables haguessin llegit, com a mínim, els neogramàtics alemanys del segle XIX (Meyer-Lübke o Friedrich Diez, per exemple) sabrien que a totes les llengües indoeuropees que fan distinció entre sons sords i sonors, la “ix” intervocàlica és sorda quan és post-tònica (èxit, sintaxi, lèxic, òxid, taxi, sexe, etc), i sonora quan és pre-tònica (examen, exòtic, existir, exonerar, oxígen, etc). Una sola excepció: els derivats conserven el so primitiu; així, doncs, taxímetre [ks], sexologia [ks], lexical [ks], etc, encara que tinguin la “ix” pre-tònica. Per tant, que ningú s’estranyi si algun dia sent algú de la secció filològica dient que vol agafar un tágzi, o que li agrada molt el ségze, o que el mercuri és tógzic. Jo acuso!
Passem a la sintaxi. La doble negació: els mestre-tites s’entesten a fer-nos dir ningú no ha vingut, res no és així, etc. D’aquesta manera, un mestre de bona fe que acompanyi d’excursió als seus alumnes i hagin de travessar un riu per unes passeres de pedra, els dirà: No vull que ningú caigui al riu. I farà be de dir-ho així; però si vol obeir les normes de l’Institut, els haurà de dir: No vull que ningú no caigui al riu, amb la qual cosa els alumnes entendran que el mestre en vol veure algun de moll. Jo acuso! Ho repetiré: acuso els polítics perquè han demostrat estimar poc la llengua i tenir poc talent per protegir-la amb eficiència. Acuso també  la secció filològica de l’Institut per eludir les seves responsabilitats més importants.
Ara que he acabat d’escriure l’article, francament: no sé per què l’he escrit. Tot seguirà igual. TV-3 continuarà dient fem un cop d’ull al trànsit. La majoria dels locutors no faran elisions ni sinalefes.Abans de començar la funció, sentirem, a tots els teatres, una veu que diu: L’espectacle és a punt de començar. Totes les companyies teatrals seguiran sense tenir un expert en dicció (al Regne Unit, no n’hi ha cap que no tingui un expert en veu i un altre en dicció). L’Institut d’Estudis Catalans continuarà fent-nos dir égzit i légzic. Un dia ens van fer escriure primer autoescola, desprésautoscola i després, quan totes les autoescoles van haver canviat  dues vegades els rètols, van imposar autoescola (i aneu a saber si demà ens faran escriure auto-escola). Ahir ens deien que s’havia de dir guixeta i avui taquilla. Això sí: no ens deixaran dir mai barco. (Quin pecat!) Toleren, potser a desgrat, barca i barqueta; però no accepten barquet. I estic segur que, abans de deixar-nos dir barco, ens diran que el femení de vaixell és una vaixella). La llista seria immensa. Jo acuso!

dimarts, 10 de juny del 2014

El Tempir denuncia nou cas de vexació lingüística a la presó de Fontcalent i se solidaritza amb M. Carme Viudes

Publicat en la web de l'associació El Tempir diumenge 1 de juny del 2014

Fontcalent és una pedania de la ciutatvalenciana d'Alacant (l'Alacantí)
Més de trenta anys de democràcia i la normativa lingüística existent al País Valencià haurien d’haver servit per a evitar casos de xenofòbia lingüística. I seria possible evitar-los si els polítics que ens han governat i ens governen actualment hagueren treballat pel respecte i la valoració de la diversitat lingüística a tot el territori estatal. Però aquesta xenofòbia, lluny d’aturar-se o reduir-se, va a més cada dia. Així, El Tempir torna a denunciar un nou cas de pràctica lingüística xenòfoba al centre penitenciari de Fontcalent (Alacant). La professora elxana M. Carme Viudes, contractada recentment per treballar en aquesta presó, va anar el passat 21 de maig al despatx d’un funcionari que respon a les inicials J. R. a fi d’obtenir un permís per a poder moure’s dins el centre. Quan hi va entrar, i una vegada que el saludà amb un “Hola!”, aquest funcionari la va titllar de “maleducada” perquè dos dies abans ella havia entrat a la seua oficina parlant en valencià amb una companya i eixa conducta no era correcta perquè no li havia demanat permís per parlar-hi. En altres paraules, allí es parlava “en español y no en valenciano”. Tot seguit, M. Carme Viudes li va recordar que ella no tenia cap obligació de demanar permís perquè el valencià és una de les dues llengües cooficials de la Comunitat Autònoma.

Però la recriminació lingüística va continuar, ja que J. R. va tornar a argumentar que ell treballava per a l’Estat espanyol i que no acceptava que ningú s’adreçara a ell en valencià perquè “no me da la gana que me hablen en valenciano”. De fet, tot seguit va destacar que l’entenia ja que ell era de Callosa d’en Sarrià (població valencianoparlant de la Marina Baixa), de la qual cosa s’enorgullia, però que de ben menut, als sis anys, se’n va anar a viure a Alacant i, per tant, no admet l’ús del valencià davant ell. A més, va presumir en un to fatxenda que amb ella “no había sido muy hijo de puta. A un compañero tuyo, llamado Ximo, como no me hablaba en español, vino otro compañero a traducirlo, aunque yo lo entendía perfectamente, pero no me da la gana”. Finalment, malgrat que M. Carme Viudes no canvià de llengua durant la discussió, va eixir-ne amb el permís per a moure’s per la presó, però li tornà a recordar que no podria parlar-li en valencià en pròximes ocasions perquè, segons ell, si s’obstinava en eixa conducta, tindria problemes a Fontcalent.

El Tempir, a més de fer conéixer públicament aquest nou cas de discriminació lingüística i manifestar un compromís ferm amb totes les persones que han patit vexacions o discriminacions per utilitzar el valencià, vol expressar la solidaritat i el suport a M. Carme Viudes, a qui va assessorar en matèria de drets civils i lingüístics i va aconsellar-li quins passos legals calia seguir per a denunciar aquest cas. Cal recordar que aquest nou episodi de discriminació és un acte il·legal segons l’ordenament jurídic vigent: d’una banda, l’Estatut valencià i l’art. 10 de la Llei d’ús i ensenyament del valencià garanteixen el dret dels valencianoparlants a expressar-se en valencià davant les administracions públiques; i d’una altra, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, modificada d’acord amb la Llei 4/1999, de 13 de gener, estableix en l’article 36 que els ciutadans de les comunitats autònomes amb una altra llengua cooficial poden utilitzar-la per adreçar-se als òrgans de l’Administració de l’Estat.
Per tant, El Tempir torna a exigir novament a les autoritats públiques estatals i valencianes una implicació real i efectiva perquè no tornen a produir-se casos com el denunciat, sobretot en aquells sectors públics que continuen sent impermeables a la introducció del valencià, com són les presons o els cossos i forces de seguretat de l’Estat. Així, per a El Tempir caldria prendre urgentment les mesures següents:

1.   L’Estat ha de posar punt final a les actuacions de supremacisme lingüístic del castellà respecte al valencià que amb freqüència realitzen els seus funcionaris, de manera que no queden impunes aquests comportaments.
2.   La Generalitat Valenciana no pot dimitir del seu paper de garant dels drets lingüístics dels valencianoparlants davant l’Estat perquè no torne a produir-se cap vexació més per motius lingüístics.
3.   A causa de les retallades cal tornar a realitzar cursos d’alfabetització en valencià i de sensibilització lingüística per a tots els funcionaris de l’Estat perquè queden salvaguardats els nostres drets lingüístics.
4.   L’Estat ha d’assumir d’una vegada per totes la pluralitat lingüística i cultural existent com un fet enriquidor i no com una anomalia a fi d’evitar casos d’estigmatizació com el denunciat.
5.   Cal que la Generalitat Valenciana tinga la competència en la gestió de presons a fi de democratitzar lingüísticament un dels darrers reductes de xenofòbia lingüística cap a la nostra llengua.

Per acabar, El Tempir anima els ciutadans a denunciar públicament cada cas de discriminació lingüística que es produïsca perquè sols així es podrà obrir un camí cap a una major pressió social i sensibilització pública (conscienciació de la ciutadania i dels responsables polítics) perquè l’Estat i la Generalitat Valenciana garantisquen l’oficialitat plena i efectiva del valencià a l’administració i al carrer.

dilluns, 9 de juny del 2014

BROTS EN TERRA CREMADA

Escola Valenciana impulsa un programa de ràdio mensual en valencià

Està elaborat per extreballadors de Ràdio 9 en el sisè mes del tancament de RTVV

També difon la sèrie “l'Alqueria Blanca” al municipis

Presentació del nou projecte d'Escola Valenciana. Foto: EL PUNT AVUI.
Escola Valenciana ha donat a conèixer aquest dijous la iniciativa “La nostra ràdio, la nostra tele” en el dia en què s'acompleixen sis mesos del tancament de Ràdio Televisió Valenciana (RTVV). La iniciativa consisteix en l'emissió d'un programa radiofònic, “El Mural”, elaborat per extreballadors de Ràdio 9 que parla sobre diferents temàtiques relacionades amb el valencià, des de diferents àmbits i punts de vista.
En paral·lel, l'entitat ha engegat una altra iniciativa en què ofereix als municipis la possibilitat de projectar l'última temporada de l'exitosa sèrie “L'Alqueria Blanca”, la que ja no es va poder veure a Canal 9.
A través d'una nota de premsa, Escola Valenciana ha assenyalat que “La nostra ràdio, la nostra tele” és una proposta en positiu i constructiva que té com a objectiu “obrir finestres simbòliques a la llibertat d'expressió i comunicació en la nostra llengua, és també una manera de defensar el dret dels valencians i les valencianes a disposar d'uns mitjans de comunicació, públics, de qualitat i en valencià”.
“El Mural” és un programa radiofònic mensual, d'una hora de durada, que parla de diferents temàtiques relacionades amb el valencià des de diferents àmbits i punts de vista. Estarà dirigit per la periodista Amàlia Garrigós, al costat de periodistes, tècnics i productors amb una llarga trajectòria en el món radiofònic com són Pau Vendrell, Xelo Ribera, Esther Altabella, Pepe Moreno i Inaki Maxkiaran.
La primera edició del programa “El Mural”' dóna veu als alumnes del CEIP Cremona d'Alaquàs quan justament porten 100 dies amb les seus nits tancats. El programa dramatitza un un relat del Premi Sambori, fa una passejada per les novetats editorials i musicals; conversa amb Pep Gimeno 'Botifarra' que és el protagonista del documental 'El cant de les arrels' i entrevista el grup Orxata.
El programa es fa sense publicitat i amb un equip que col·labora de manera altruista des de les instal·lacions cedides per l'Ajuntament d'Alboraia, col·laborador del projecte.
'El Mural' comptarà amb un espai en el web d'Escola Valenciana, amb podcasts de les diferents parts del programa.
Així mateix, algunes emissores municipals valencianes s'ha mostrat interessades a incorporar el programa en les seues programacions.
L'Alqueria va pels pobles
Amb el tancament de Televisió Valenciana, el sector audiovisual s'ha quedat orfe d'una plataforma televisiva en valencià i és per això que amb l'objectiu de contribuir a la seua normalització en aquest àmbit, Escola Valenciana s'ha proposat oferir als ajuntaments valencians la possibilitat de projectar l'última temporada de la famosa sèrie L'Alqueria Blanca, la que ja no es va poder veure a Canal 9.
Aquesta és una oportunitat magnífica per als ajuntaments de programar la sèrie en les activitats de cinema a la fresca que solen oferir o en la cartellera de pel·lícules que programen a sales i auditoris municipals.

diumenge, 8 de juny del 2014

TV3 I CATALUNYA RÀDIO CÒMPLICES. ENS HI POSEM?

ENS HI POSEM?

Ho piulem i repiulemal twitter fins que TV3, Catalunya Ràdio, Catalunya Informació, deixin d'obeir l'amo i ens expliquin què passa a les Illes i al País Valencià? Jaume Sastre 32 dies de @Vagadefam a Palma i a Ontinyent 105 dies tancats a l'escola. En ambdós casos per una educació digna, pública i en català. Després van i diuen que aquests territoris fan nosa al procés. Qui deixa morir, mata. I qui calla és còmplice.

@ToniCruanyes @tv3cat @Cati_Societat @CatalunyaRadio Qui calla xq no sap és 1 ignorant. qui sap i calla un criminal. Callareu la @vagadefam?


@ToniCruanyes @tv3cat @Cati_Societat @CatalunyaRadio Parlareu dels 32 dies de @Vagadefam, o seguireu amb l silenci dels col·laboracionistes?

 @tv3cat @tcruanyes_tv3 @vagadefam Si als periodistes TV3 els quedés una mica de dignitat, parlarien de Jaume Sastre. Però és demanar massa!

Podeu enviar missatges de suport a en Jaume a la pàgina de facebook:
https://www.facebook.com/vagadefamjaumesastre

Podeu enviar missatges al CEIP Ciutat Cremona a la pàgina de facebook
https://www.facebook.com/Todossomoscremona

Més informació a:
www.plataformaprou.blogspot.com.es/

Foto

dimecres, 4 de juny del 2014

BALEARS: L’STEI és desallotjat del Parlament en demanar diàleg a la Conselleria d’Educació

Les persones expusades del Parlament Balear.
Esperem que les urnes expulsin del poder al govern Bauzá en ple
L’STEI ha protagonitzat avui al Parlament un acte de protesta contra la negativa de la Conselleria d’Educació a reobrir les negociacions, aturades des de fa setmanes. La Conselleria no convoca els comitès de vaga per tractar els nombrosos assumptes pendents, per la qual cosa, el conflicte segueix encallat, encara que la consellera asseguri el contrari.

La presència de l’STEI avui al Parlament ha estat per demanar, una vegada més, diàleg. En haver acabat la intervenció de la consellera, diversos representants del sindicat han tret pancartes amb els lemes: “Bauzá, tens por del diàleg?”, “Volem diàleg i negociació” i “Els comitès de vaga som els interlocutors vàlids”, cosa que ha motivat el desallotjament forçat dels sindicalistes per part dels agents de seguretat. 

L’STEI ha reaccionat així a les declaracions de la consellera, que a primera hora del matí d’avui ha assegurat que no té interlocutors vàlids a l’educació pública. El sindicat constata que la consellera desconeix que en el conflicte actual, són els comitès de vaga els interlocutors legítims per a negociar.

Moment en què intenten arrebassar el cartell a
M. A. Font del Sindicat majoritari STEI-i
La intervenció d’avui de la consellera, assegura el sindicat, ha estat farcida de mentides, errades i imprecisions. Entre d’altres coses, la senyora Camps ha assegurat que s’està negociant un pacte d’interins, i amb aquesta afirmació sembla desconèixer que la mateixa Conselleria té aturades aquestes negociacions, obviant les reiterades peticions de l’STEI per reprendre-les. El sindicat s’ha sorprès també quan ha sentit dir a la consellera que els professors fan feina amb tota normalitat aplicant els canvis engegats enguany, en un curs que precisament ha estat de tot, menys normal. 

En un recés, el secretari general de l’STEI, Biel Caldentey, ha pogut parlar directament amb el president del Govern, José Ramón Bauzá, i li ha recordat que la consellera d’educació no ha presidit la mesa sectorial des del mes d’octubre passat en què s’anuncià l’ajornament de la vaga indefinida, que no s’ha reestablert ni el diàleg ni molt menys la negociació per les qüestions que no siguin el TIL. La resposta del president ha estat, un cop més, ambigua: bones paraules, però cap compromís de posar-se al davant de les negociacions.

L’STEI reclama i seguirà reclamant la reobertura de les 
negociacions, i insisteix a demanar que aquesta Conselleria deixi d’actuar de manera autoritària, no consensuada, i amb continu desprestigi dels professionals de l’ensenyament.

dimarts, 3 de juny del 2014

SOLIDARITAT AMB EL PAÍS VALENCIÀ. PLATAFORMA PROU!!

LA MATA DE JONC

Després de 68 nits de tancada a les escoles d'Ontinyent, que venen de molt més enllà i seguiran molt més encara, podem dir ben alt que som més forts i estem més units que mai. 

La supressió d'unitats imposada per la Conselleria d'Educació ens va fer posar-nos en peu de guerra. Ja ho tenen bé i calia dir PROU. I ho hem dit ben alt. Però la cosa no ha quedat ahi... arrel de les supressions d'unitats i de l'amenaça de la imposició d'una llei de degradació absoluta de l'educació pública, han nascut plataformes arreu del País Valencià, s'han despertat consciències que s'han adonat que són compartides i que han gestat un moviment real en defensa de l'educació pública, la de tots i totes. El millor de tot?? Que no ens parem a mirar el color polític ni altra excusa que ens separe: ens uneix la defensa de l'educació pública per damunt de tot i ho tenim clar, no anem a perdre el temps mirant a les vores, anem cap a un objectiu comú. 

Les coses, per fi, estan canviant. Dissabte en va ser la mostra: plataformes d'arreu del País Valencià, organitzacions i coordinadores, gent a títol personal, de Castelló a Alacant, aplegats per a actuar junts, units. El mateix objectiu. Ja sabem que la unió fa la força i em remet una vegada més a Joan Fuster i la metàfora de la mata de jonc... Sembla que, per fi, al País Valencià, estan canviant les coses.

Comunicat redactat després que ens eliminen les dues unitats en lluita a Ontinyent
Avui, 2 de juny de 2014, ens han comunicat que eliminen definitivament les unitats del CEIP Bonavista i CEIP Martínez Valls per les quals estem lluitant colze a colze des de desembre del 2013 i per la defensa de les quals ens hem tancat a les escoles durant 68 dies. 

Volem denunciar públicament el poc respecte que s'ha tingut des de Conselleria a les comunitats educatives de les dues escoles. No han respost a les al·legacions, ni hem rebut resposta del recurs de reposició, ni hem rebut resposta fins avui mateix de l'eliminació efectiva de les dues unitats. Els recordem als polítics que ens governen que no estem per a servir-los ni acatar les seues decisions unilaterals. Ells i elles estan per a servir-nos a nosaltres, per a tindre en compte les nostres demandes com a poble i, en aquest cas, per a respectar el dret de les famílies a escollir l'escola on volen que els seus fills i filles estudien. Som les dues úniques escoles d'Ontinyent amb excedent de matrícula. Les úniques que no poden admetre a totes les famílies que les han escollit creient en el projecte educatiu del centre. I no les poden admetre perquè Conselleria d'Educació ha decidit imposar-nos l'eliminació d'una unitat a cadascuna de les escoles.

També volem denunciar que aquesta decisió va ser presa abans del període de matrícula, condicionant la matrícula d'aquestes dues escoles. Més de 10 famílies ens han assegurat que no matriculen els seus fills i filles a aquestes escoles per por a quedar-se sense plaça. Si hagueren deixat que el procés de matrícula haguera estat l'habitual, s'hauria evidenciat que ambdues escoles tenen matrícula més que suficient. I així, encara que en menor mesura, ha estat: s'han prematriculat més xiquets i xiquetes a les dues escoles que places ens deixa Conselleria. Així i tot, Conselleria fa oïdes sordes a les demandes de les comunitats educatives i continua amb la seua imposició d'eliminar les unitats no respectant la decisió i voluntat de les famílies.

Considerem que és un clar atac contra l'educació pública i en valencià. Som les dues úniques escoles en tot Ontinyent, de nou, amb tradició de defensa de la llengua. I no hi ha millor defensa que estimar-la i ensenyar-la des del respecte. A partir d'ara, els dos barris més grans de la nostra ciutat veuran limitada, i molt, l'opció de l'ensenyament en valencià.  
Tant el Bonavista com el Martinez Valls són escoles amb llarga trajectòria en l'educació en la nostra llengua. Escoles amb magnífics resultats acadèmics i projectes educatius ben dissenyats. Escoles que creen pensadors i pensadores, no acatadors de sentències. Pot ser siga això el que pretenen eliminar?

Per últim, volem fer un agraïment al govern del PP. Sí, és de ben educats saber agrair les coses. I, com que hem estudiat a la pública, d'educació en sabem molt. Us agraïm l'oportunitat que ens heu donat de fer escola. Avui dia, les comunitats educatives dels CEIP Bonavista i Martínez Valls estan més unides que mai. I no només nosaltres i entre nosaltres, no... gràcies a aquesta lluita, la comunitat educativa de la pública del País Valencià està més viva que mai. Dissabte 31 de maig vam viure a Ontinyent mateix un fet que no hauria estat possible en altre temps: ens vam reunir plataformes de tot el País Valencià, de Castelló a Alacant, sindicats, professors, pares i mares... units per defendre l'educació pública, per defendre el model d'escola que volem.
Ens elimineu les unitats... però no podreu amb un poble alegre, unit i combatiu. La lluita continua.

Ara, més que mai: L'EDUCACIÓ PÚBLICA NO ES TOCA!!

Plataforma PROU
plataformaprou.blogspot.com.es

diumenge, 1 de juny del 2014

El senyal de la vergonya occitana



Jordi Fernández-Cuadrench

Jordi Fernández-Cuadrench

Historiador. 


Ara fa 75 anys, la derrota de la Catalunya republicana davant l’Espanya feixista provocava l’èxode de milers de catalans vers Europa i Amèrica. La major part de la població catalana, però, restava al país i tractava de rescatar de les cendres les restes d’una nació que la brutal repressió franquista semblava condemnar en aquell moment a una inevitable desaparició. Molts catalans veien amb resignació com el seu món s’esvaïa i iniciaven un llarg exili interior.

 
Des que als anys noranta vaig entrar en contacte amb la realitat occitana, no m’he pogut resistir a establir, salvant les distàncies, un paral·lelisme entre l’exili interior català i la situació viscuda  pels occitanistes, aquells occitans i occitanes que, sense qüestionar majoritàriament la seva pertinença a França, han conservat la consciència de posseir una identitat lingüística i cultural pròpia i ben diferenciada de la de les gents del Nord. Són homes i dones d’Occitània que pel fet de mantenir-se fidels a la seva llengua i a  la seva cultura han esdevingut  estranys en la seva pròpia terra, a mesura que la societat occitana s’anava afrancesant durant la segona meitat del segle XX. Es tracta d’occitans que han viscut amb amargor la profunda transformació que patia el seu país i que han vist amb impotència com la seva llengua i els seus costums desapareixien de les ciutats, primer, i de les viles, després, víctimes d’una metòdica i eficaç política d’aculturació de l’Estat francès, en la que va tenir un paper destacat l’educació nacional.
 
Sens dubte, l’escola pública, gratuïta, laica i obligatòria de la Tercera República, impulsada pel ministre Jules Ferry entre 1881 i 1885, va constituir un avenç social cabdal, un referent per a les nacions més pròsperes. Però aquest progrés va anar acompanyat de la imposició del francès com a única llengua de l’ensenyament i de la definitiva exclusió de l’occità, del català i de la resta de llengües parlades a França del sistema educatiu. Pitjor encara, des de finals del segle XIX i durant la primera meitat del segle XX va instaurar-se a les aules d’Occitània un mètode repressiu que castigava severament els alumnes que parlaven occità i que es basava en la delació dels qui ho feien per part dels propis companys: “lo senhal”. Cada matí, el mestre donava al primer alumne que enraonava en occità el senyal (un estrip de drap, un tros de fusta, un bocí de ferro, una moneda foradada...), objecte del que només podia desfer-se’n passant-lo a un altre company a qui sentís parlar occità. D’aquesta manera, el senyal circulava d’un alumne a un altre durant la jornada fins que, en acabar el dia, l’infant que el tenia era públicament humiliat i castigat. Pervers però silent i efectiu. La vergonya per parlar occità quedava inculcada en cadascun dels petits occitans i transmesa de generació en generació fins als nostres dies.
 
A finals del segle passat, vaig conèixer a Tolosa en Jacques, un home originari del vilatge llenguadocià de Montsegur que, ben entrada la seixantena, treballava com a recepcionista en un petit hotel de la capital occitana. Recordo amb tendresa la mirada d’infant desorientat d’aquell home ja madur quan m’explicava com el seu pare, el mestre del poble, el castigava cada cop que utilitzava a l’escola el patuès que acostumaven a parlar a casa. I és que perquè els infants meridionals gaudissin de més i millors oportunitats a la vida calia fer-los abandonar el seu patuès, una llengua llenguatge només apte per adreçar-se a les bèsties. Havien de sacrificar-lo en favor de la llengua francesa, “la que millor expressava el pensament humà”, encara que la parlessin amb un simpàtic accent, que encara ara és objecte de befa per part dels parisencs. D’aquí que en llocs ben visibles de la major part de viles del Midi s’hi mantinguessin fins a no fa gaire cartells del tipus “Interdit de cracher et de parler patois” (“Prohibit escupir i parlar patuès”). Avui, l’escola ha canviat, el senyal ha desaparegut però la vergonya persisteix.
 
Acostumats a resistir les regulars i violentes embranzides uniformitzadores de l’Estat espanyol, els catalans del Sud jutgem sovint amb excessiva severitat l’aparent laxitud del compromís dels occitans –i dels nord-catalans– amb la seva identitat. Mai no hem tingut prou present la dificultat que implica el fet d’oposar-se a la política alienadora del paradigma de civilització i de democràcia que representa la República francesa, defensora arreu de la Declaració dels Drets de l’Home i del Ciutadà, però incapaç d’assumir la diversitat lingüística i cultural de la seva població a causa d’un principi d’igualtat mal entès. 

dijous, 29 de maig del 2014

L'ESPERIT D'ENLLAÇATS PER LA LLENGUA DESEMBOCA EN LA CONVOCATÒRIA DEL 14 DE JUNY EN DEFENSA DE L'ESCOLA EN CATALÀ

Representants dels tres Sindicats signants del Comunicat en la manifestàció històrica de l'11 de sembre de 2012 a Barcelona, uns mesos abans de donar forma a ENLLAÇATS PER LA LLENGUA

COMUNICAT  DELS TRES SINDICATS MAJORITARIS A L’ENSENYAMENT PÚBLIC  ALS PAÏSOS CATALANS  EN DEFENSA DE LA LLENGUA CATALANA.

Ja fa tres anys que els sindicats sotasignats  -STEI Intersindical de les Illes Balears, STEPV Intersindical Valenciana i USTEC-STEs-IAC del Principat de Catalunya-, vàrem signar un protocol de relacions sindicals i un manifest on reafirmàvem el nostre compromís solidari en defensa de la llengua  especialment en l’àmbit educatiu i en contra dels atacs provinents del govern de l’Estat, de l’estament judicial espanyol i dels governs autonòmics en el cas del País Valencià i, darrerament, de Les Illes, tendents a aniquilar l’ús social de la nostra llengua comuna.
Des de llavors hem impulsat campanyes i coordinacions en favor de la llengua catalana  com “Enllaçats per la llengua” i plataformes com Somescola.cat. Hem estat, som i serem presents i sovint hem encapçalat, com els sindicats més representatius de les escoles catalanes, valencianes i illenques,  les mobilitzacions en defensa dels drets socials dels treballadors i treballadores de l’ensenyament, del dret universal a l’educació i de la identitat comuna dels nostres territoris un dels trets fonamentals de la qual és la llengua.
Durant aquest temps hem acudit de manera solidària a combatre les agressions contra la nostra escola i la nostra llengua allà on es produïssin, en tot el territori: Ens  hem oposat als intents de desestabilitzar l’escola a Catalunya amb la judicialització i la intromissió dels alts tribunals espanyols en les polítiques educatives, hem estat presents a les mobilitzacions del País Valencià, en favor d’una escola valenciana, contra el decret de plurilingüisme i la desaparició de les línies en valencià,  i hem impulsat  la  vaga indefinida de les Illes contra el TIL, la política educativa i la catalanofòbia  del govern Bauzá i avui volem expressar la nostra solidaritat amb la vaga de fam del company Jaume Sastre de Mallorca.
Des d’aquesta perspectiva unitària, que al nostre parer és l’única vàlida per defensar el que ens uneix, volem avui fer explícita més que mai la nostra voluntat de treballar,  en representació dels docents del nostre país, en les plataformes unitàries presents als tres territoris en defensa de la llengua i del sistema d’immersió lingüística als centres educatius com a garantia d’acollida, de cohesió social i d’igualtat d’oportunitats. Un sistema avui greument amenaçat tant des de les instàncies judicials que determinen quina ha de ser la llengua als centres educatius i com s’ha d’ensenyar, com per les mesures legislatives  que imposen els governs reaccionaris del País Valencià i de Les Illes, en contra de la voluntat majoritària de la població, i que pretenen minoritzar i arraconar l’ús social i educatiu de la nostra llengua.
Per això avui, davant l’atac frontal que suposa la LOMCE a la nostra llengua i al nostre sistema educatiu,  volem un cop més deixar ben clara la nostra voluntat de no cedir davant aquests intents i encoratjar  a tota la comunitat educativa dels nostres països a la insubmissió i al no compliment d’aquestes lleis i sentències injustes i clarament contràries al nostre model educatiu i lingüístic.
Nosaltres, com a representants que som dels treballadors i treballadores creiem fermament en el treball unitari en plataformes que apleguin docents, famílies, entitats  i tota la població en general en defensa de la llengua catalana en tots els nostres territoris, com és el cas de la plataforma Somescola.cat al Principat de Catalunya i seguirem treballant en aquesta línia.
Per això volem convocar tothom a sortir al carrer el dissabte 14 de juny, a la gran cercavila convocada per Somescola.cat a Barcelona, com a resposta a les agressions a l’escola i al nostre sistema lingüístic, per una escola lliure, democràtica, catalana i  al servei dels nostres països enllaçats per la llengua. Hi  hem de ser totes i tots. Decidim escola catalana!
Principat de Catalunya, País Valencià i Illes Balears, 28 de maig de 2014
STEI Intersindical, STEPV Intersindical Valenciana, USTEC-STEs-IAC Catalunya.

S'AMPLIA LA LLUITA PEL CATALÀ A L'ESCOLA

Font: http://www.vilaweb.cat/noticia/4194393/20140528/defensa-lescola-valenciana-saplega-dissabte-ontinyent.html

La defensa de l'escola valenciana s'aplega dissabte a Ontinyent

S'hi fa la segona trobada de plataformes comarcals per l'ensenyament públic
Men?ame
El col·legi públic Martínez Valls d'Ontinyent acollirà dissabte que ve, 31 de maig, una trobada d'associacions i plataformes de tot el País Valencià que actualment es troben treballant en la defensa de l'ensenyament públic i en valencià. L'aplec l'ha organitzat la Plataforma Prou, nascuda a la Vall d'Albaida arran de les primeres notícies que avançaven la pretensió del Consell de suprimir unitats escolars a la nostra comarca amb l'arranjament per al curs que ve.

Aquesta trobada és continuïtat de la celebrada el 12 d'abril passat al col·legi Ciutat de Cremona d'Alaquàs, convocada per la Plataforma Tots Som Cremona i la Plataforma per l'Ensenyament Públic, en la qual hi van participar vint-i-una entitats. Entre les qüestions que s'hi tractaran hi ha la coordinació de cara a l'inici del curs vinent, i l'organització d'una resposta conjunta a l'aplicació de la LOMCE.

Resposta conjunta

SomescolaEscola Valenciana i l'Assemblea de Docents de les Illes Balears s'han unit per primer vegada per a defensar conjuntament l'ensenyament en català. El representant d'Escola Valenciana, Emili Gascó, i la de l'Assemblea, Antònia Siquier, han anunciat en un acte davant del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) que participaran a la mobilització convocada el 14 de juny per defensar la immersió lingüística i el dret a decidir el model educatiu.

____________________________________________________________
Font: http://www.jornalet.com/nova/3528/unitat-istorica-per-lescola-en-catalan-e-en-occitan-en-aran

Unitat istorica per l’escòla en catalan, e en occitan en Aran

Las associacions d’ensenhaires del Principat de Catalonha, del País Valencian e de las Illas Balears manifestaràn amassa a Barcelona lo 14 de junh per l’escòla en catalan, e en occitan en Aran


Comentaris 3 comentaris       
Marrit Flac Bon Plan bon Fabulós (4 vòtes)

Los atacs qu’a recebut la lenga catalana dins l’escòla pendent los darrièrs ans an fach que la comunautat dels ensenhaires dels Païses Catalans s’organize eficaçament. Cada territòri a respondut als atacs coma a pogut tre qu’èran arribats. Mas ièr, las tres principalas associacions coordenairas educativas que defendon la lenga dels Païses Catalans s’amassèron. Sèm l’Escòla (Somescola, Principat de Catalonha), Escòla Valenciana(País Valencian) e l’Assemblada dels Ensenhaires de las Illas Balearas faguèron ièr lo primièr acte conjonch per l’escòla en catalan en s’amassant a Barcelona. Las tres principalas coordinacions civicas e educativas dels Païses Catalans revendiquèron amassa lo drech dels enfants del Principat e de Catalonha Nòrd, del País Valencian e de las Illas Balearas a recebre l’educacion en lor lenga pròpria.
 
Se faguèt tanben una crida conjoncha a la mobilizacionconvocada per Sèm l’Escòla pel 14 de junh que ven a 18h a Barcelona (vidèos), que i reclamaràn la defensa de l’escòla catalana e lo drech de decidir lo modèl educatiu.
 
Las 43 associacions que se coordenan dins Sèm l’Escòla fan una crida a protegir lo modèl catalan d’escòla contra una menaça imminenta: la senténcia del Tribunal Superior de Justícia de Catalonha que, lo 2 de junh, pòt començar d’impausar una quòta lingüistica de 25% en espanhòl dins las escòlas catalanas se solament un sol escolan o demanda.
 
Sèm l’Escòla fa evident que mancan pauc de jorns per que los tribunals pòscan escafar lo modèl educatiu catalan e aranés, en menaçar l’immersion lingüistica dins las escòlas en catalan, e en occitan en Aran. E mai se s’agís d’un modèl de succès reconegut internacionalament, las Corts espanhòlas meton en dangièr un sistèma educatiu decidit per las quitas associacions de professors e aprovat pel Parlament de Catalonha.