La darrera proposta del ministre Wert
suposa una agressió clara al model educatiu vigent a les Illes Balears i a la
resta de comunitats autònomes amb llengua pròpia al llarg de les darreres dècades.
Un model educatiu centrat en les competències autonòmiques a l’hora de fixar
unabona part dels continguts curriculars i en un sistema que garanteix la
competència lingüística i comunicativa de les dues llengües oficials al nostre
alumnat.
S’intensifica la recentralització per
part de l’estat i, per tant, les comunitats autònomes perden poder de decisió a
l’hora de fixar els continguts que fan referència al coneixement més proper del
nostre entorn físic, patrimonial, lingüístic i cultural. La reforma és
recentralitzadora i suposa un atac molt
fort a un model propi d’escola basat en l’arrelament a l’entorn i a una gestió
adequada d’unes competències educatives pròpies que ara queden molt malmeses.
Les diferents proves, informes i
avaluacions de diagnòstic que s’han fet, tant per part de l’IAQSE com per part
d’altres entitats, han posat de manifest que el sistema vigent actual de fer l’aprenentatge
d’una manera majoritària en la llengua pròpia possibilita una bona adquisició
de les competències en llengua castellana, fins i tot amb uns resultats millors
que altres territoris de l’estat espanyol monolingües en castellà.
L’embranzida estatal contra la presència
del català a les aules pretén donar un cop mortal a la llengua catalana, pilar
de la cohesió social que el model educatiu vigent ha garantit fins ara, i ha
fet dels centres escolars espais de convivència, de respecte i de trobada de la
diversitat. Sides del Ministeri s’obri la porta a la possibilitat de finançar
amb doblers públics escoles privades per als fills d’aquelles famílies que
volen rebre un ensenyament exclusivament encastellà, ens trobarem amb una
segregació molt preocupant dels alumnes de les nostres illes,que seran separats
en funció de la llengua elegida pels pares, cosa que estronca d’arrel els àmbits
de convivència de què hem gaudit fins ara.
Per altra banda, tampoc entenem que en un
moment tan dur de retalls i amb un nivell de deute enorme, tant amb els centres
públics com amb els concertats, les administracions autonòmiques hagin d’assumir
una despesa per a una demanda que, a la nostra comunitat autònoma, és del tot
irrellevant.
Reclamam que no es trenqui el consens
majoritari expressat per la majoria dels agents de la comunitat educativa i de
la societat civil en qüestions de l’ensenyament en català, la llengua i cultura
pròpies de les Illes Balears.
Demanam al Govern de les Illes Balears i
als nostres diputats al Congrés que defensin els interessos de les Illes
Balears i que no permetin la invasió de competències, tant educatives com
lingüístiques, que l’avantprojecte contempla i que menysprea l’Estatut d’Autonomia.
ORGANITZACIONS ASSISTENTS A LA LECTURA DE LA DECLARACIÓ EN DEFENSA DE LA LLENGUA I DEL MODEL EDUCATIU PROPI:
STEI-i
UGT
CCOO
ANPE
OCB
Associació cultural Albopàs
Associació cultural Glosadors de Mallorca
FADAE Balears (Federació Autònoma d'Associacions d'Estudiants de
les Illes Balears)
IDEES (Associació d'Estudiants de les Illes Balears)
ADESMA (Associació de directors i directores d'Educació Secundària de
Mallorca)
ADIPMA (Associació de directors i directores de centres de primària de
Mallorca)
FAPA Mallorca (Federació de Pares i Mares d'Alumnes de Mallorca)
COAPA (Confederació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de
les Illes Balears)
Moviment d'Escoles Mallorquines
Assemblea de mestres i professors en català
Avançam
ERC
EU
PI
PSM-IV-ExM
PSIB-PSOE
Entesa d'Eivissa
PSM-Més per Menorca
Gent per Formentera
Antoni Pastor, Diputat no adscrit al Parlament de les Illes Balears
SPIB (Sindicat de Periodistes de les Illes Balears)
Joves de Mallorca per la Llengua
ANC Mallorca (Assemblea Nacional Catalana de Mallorca)
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada