Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dimecres, 16 de gener del 2019

L'encesa de torres, talaies i talaiots de les Illes pels drets humans

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

L'encesa és un cant pels drets humans, una iniciativa engegada fa dos anys a Mallorca i en la que es reivindica la protecció del patrimoni de les illes i la defensa dels drets humans. D'entrada hi ha conformats  48 punts d'encesa a Mallorca, d'una quinzena de talaiots a Menorca, un punt d'encès a Eivissa, la torre de la  Sal Rossa, un altre a Formentera i la participació de dues localitats al Nord d'Àfrica.


La trecera edició de l'encesa 'Talaies i talaiots de les Illes Balears. Un cant pels drets humans' serà aquest dissabte de 13.00 i a les 18.15 hores. Iniciativa coordinada pel Consell de Mallorca i que enguany denunciarà la violència contra les dones refugiades. Paral·lament s'ha recdactat un manifest consensuat entre les institucions i entitats que col·laboren en la iniciativa.

Segons ha informat el Consell, actualment està confirmada la participació de 48 punts d'encesa a Mallorca, d'una quinzena de talaiots a Menorca, un punt d'encès a Eivissa, la torre de la Sal Rossa, un altre a Formentera i la participació de dues localitats al Nord d'Àfrica.Aquest dissabte 12 de gener, el Consell d'Eivissa participarà a l'acte 'Talaies i talaiots de les Illes Balears, un cant pels drets humans', una iniciativa engegada fa dos anys a Mallorca i en la que es reivindica la protecció del patrimoni de les illes i la defensa dels drets humans.

A Menorca, l'encesa es farà en els talaiots i està previst que participin entre 15 i 20 talaiots en la zona de Llevant, mentre que a Eivissa encendran en una de les torres pròximes a la platja d'en Bossa i Formentera participarà amb un acte en el molí pròxim a Sant Francesc.

A Eivissa s'ha escollit la torre de la Sal Rossa per a l'encesa simbòlica aquest dissabte, evocant l'ús històric d'aquestes torres. L'acte, que serà obert al públic, tendrà lloc a partir de les 13 hores i consistirà en la lectura d'un manifest que s'acompanyarà del cant del 'Viatge a Ítaca' interpretat pel cantautor Joan Marí 'Morenu' . Aquesta iniciativa, a Eivissa, ha estat organitzada pel Departament d'Educació, Patrimoni, Cultura, Esports i Joventut, i la Direcció Insular de Transparència, Participació Ciutadana i Bon Govern.

"Una societat madura és una societat conscienciada en la reivindicació de la seua cultura i del seu patrimoni i amb els drets cap als iguals. Nosaltres ens volem afegir a aquesta reivindicació convidant tothom a fer aquest simbòlic viatge a Ítaca" ha declarat el conseller d'Educació, Patrimoni, Cultura, Esports i Joventut, David Ribas.

Per la seua banda, la directora insular de Transparència, Participació Ciutadana i Bon Govern, Gloria Santiago, ha convidat a eivissenques i eivissencs a assistir a aquest acte i "conèixer de ben a prop aquest element patrimonial que és la torre de la Sal Rossa i, alhora, participar en un acte en el qual ens reafirmem en reivindicar que la Mediterrània deixi de ser un cementiri i sigui novament un mar de pau". Santiago s'ha refermat en la necessitat de promoure "la cultura de la pau i els drets humans als païssos de la Mediterrània, de manera que mai ningú més hagi d'abandonar ca seua fugint de la guerra".

Vídeo incrustat
Solidaritat menorquina amb els refugiats.
14

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimarts, 15 de gener del 2019

Justícia i llibertat: Des de la presó: “Som a punt de marxar a Madrid, positius i coratjosos”


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial


Resultat d'imatges de justícia i llibertat

Som a punt de marxar a Madrid, i entre els presos polítics de Lledoners, i segur que també al Puig de les Basses i Mas d’Enric, es respira un ambient molt positiu i coratjós. Diria que no tant per cap expectativa d’absolució, sinó perquè som conscients de la transcendència del moment en què, davant la seva pompositat i teatralització, hi trobaran un grup d’homes i dones que ja hem assumit amb plena responsabilitat històrica el paper que ens pertoca jugar.
Voldria comaprtir amb vosaltres l’epíleg del llibre Jo acuso, de Benet Salellas, on podreu conèixer part de l’estratègia jurídica d’Òmnium Cultural en aquest procediment. Som molt conscients que en aquesta estratègia hi ha també la defensa de la societat civil que el passat 1 i 3 d’octubre del 2017 vam decidir que mai més no renunciaríem a la llibertat. Entre els principals objectius, hi destacaríem:
  • Assumir la desobediència civil (i les seves conseqüències) com a instrument de transformació social. Cal reivindicar que la seva existència és una prova de la veritable salut d’un estat de dret social i democràtic.
  • El Judici esdevé una expressió cabdal de la lluita pacífica per l’autodeterminació de Catalunya i per la defensa dels valors democràtics. I també és una oportunitat inigualable per fer-ho davant de la comunitat internacional.
  • Cal una mobilització de la societat al carrer per acompanyar-nos durant tot el judici oral. És també aquí on tenim el repte d’aconseguir visualitzar, des de la radicalitat democràtica, el gran consens de país al voltant de la defensa dels drets civils i polítics dels ciutadans, que vol dir el dret a la dissidència política, el dret de manifestació, a la llibertat d’expressió i el dret de reunió.
És imperatiu que tots plegats propiciem l’emergència de nous lideratges que també s’han d’anar consolidant. I això no vol dir renúncies per part de ningú, sinó tot al contrari: la màxima complementarietat i garantia que ni la presó ni les amenaces de violència per part de l’Estat poden suposar cap limitació en les estratègies a seguir per als temps que venen.
Aquest 2019 us desitjo de tot cor que no hi hagi lloc per a cap jerarquia, ni per a la violència, ni per a la por de cap mena. Que “cada segon que vivim és un moment nou i únic de l’Univers”, com deia Pau Casals, i que seguim fent ben nostre el lema dels vells insubmisos: “Hem nascut per ser lliures i no soldats”.
Sempre endavant!
Jordi Cuixart, President d’Òmnium Cultural
Font: https://www.omnium.cat/ca/des-de-preso-marxar-madrid-positius/


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dilluns, 14 de gener del 2019

El bloc PP-C’s-Vox | Sebastià Sardiné

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de pp c's vox

Desenganyem-nos. El corrent ultraconservador arreu del món no és casual sinó planificat. Allò que va començar sent un esnobisme, Le Pen, és ara un virus que s’ha fet fort a la Gran Castella i es vol expandir per Catalunya, on el PP és residual, amb un C’s predissenyat a casa nostra, pels “nostres”, sent Vox/Faes, Banon o Bardají, sembla, els finançadors i productors de la idea, que ara qualla, arrelant arreu. En la recambra, Societat Civil Catalana.

Així va començar Hitler, a poc a poc, creant petites estructures que no feien nosa, venent mentides que, a base de repetir-les mil vegades, es convertiren en veritats proclamades, mai contrastades. I va arribar la nit dels “cristalls trencats”, greus fets conseqüència d’una imprudent normalitat tolerada, després de tant sembrar odis, supremacismes i pors. Pel “bloc” l’objectiu és Catalunya, el papu, el mal. D’aquí l’“A por ellos”, que no és sinó una variant de “la mate porque era mia” o “antes roja que rota” a cavall d’una nova reconquesta.
No són tres partits. És una sola estructura predissenyada en la qual cadascú assumeix un rol. El PP, tocat de mort per corrupció continuada i desgast ideològic, es renova amb joves ambiciosos sense complexos ni “màsters”, escampadors de mentides, reposicionant Ciudadanos del mateix cep virulent. Ambdós partits escupen per la Gran Castella proclames de mal gust, coordinant fake news, per construir plegats relats anti-jurídics contra el perill de Catalunya, leprosa de llibertats i sobiranistes, portats a judici pel sistema i per Vox, que obeeix, no ho desmenteixen, l’eix neoliberal ultradretà forà, que ha invertit en el “bloc”.
Desenganyem-nos també de les interioritats pseudodemocràtiques d’altres partits unionistes que no són sinó arrels del “bloc”, barons del PSOE i nacionalistes espanyols dins Unidos-Podemos-EnComúPodem. Quan és l’hora de les veritats, voten o el 155 o el “Antes roja que rota” amb el handicap que, per a tenyir de roig polític la pell de brau, ja no hi ha ni ideologia ni líders. Si no ho esmenem, en les properes multi eleccions guanyarà el “bloc” a les espanyes, vist que la gent senzilla, a qui ningú fa cas, escolta bajanades de polítics que cada vegada la diuen més grossa i com a més grossa i repetida, contamina millor a funcionaris, subvencionats i senyorets que varen votar Vox a Andalusia (395.978 persones, quantes dones?), fent tripartit, mediàticament a desgana, però que manarà a tota una comunitat de 6.294.729 de censats, més els menors de 18 anys. El bloc té un trist 28,60% del cens (1.805.000 vots), menys d’un 24% d’andalusos. Els barons del PSOE han viscut de rèdit i de mala gestió durant massa anys, sense autocrítica. És preocupant que 1.805.000 vots imposin criteris a tota una comunitat de 87.000 km², amb prop de 8.400.000 habitants. Prenguem-ne nota.

A l’article “Obsolescència Política”, hi deia que tots els partits polítics han entrat en obsolescència no programada. Ja no responen a les necessitats de la gent, que s’ha adonat que els partits no respecten el programa votat. D’aquí la florada de “moviments”. Macron, al marge de partits, es va autoproclamar líder, amb un objectiu, conquerir la presidència de França, amb poc equip i tota la inversió possible en comunicació. Per fer-ho va decapitar un ambiciós primer ministre socialista franco-català, retornat a l’origen. Les armilles grogues franceses, recuperant els valors republicans i la sobirania, pressionen a Macron dient-li que ho creu o el tomben.
Nosaltres, el poble sobiranista, l’1-O del llunyà 2017, vàrem recuperar el poder. I no ens el volem tornar a deixar manllevar, d’aquí que siguem tan esquerps al moviment del Consell Nacional per la República, mancats com estem de nous lideratges amb equip solvent que, com es vol fer amb les Primàries, pugui el poble català triar directament a qui publiqui la República. Per fer-ho hauríem de tenir la inexistent Llei Electoral catalana, que els polítics obsolets no volen legislar, no els convé, regulant la democràcia directa i participativa, llistes obertes, revocació de càrrecs, desprofessionalització de la política i altres virtuts democràtiques, tal com el poble català clama i reclama, com ja es va demostrar quan es van recollir centenars de propostes constitucionals per tot el país, en “Àgores Participatives” fetes en diferents localitats, i a través del web de Constituïm. Amb aquest sistema, Constituïm va treballar durant any i mig, com a “Debat de les Idees”, la redacció d’una Proposta de Constitució feta de baix a dalt, amb participació de centenars i centenars, milers de persones, a manca d’un Procés Constituent mai ordenat pels polítics, ja que el veuen amb recel. El Consell Assessor tampoc ho farà. A Catalunya ens cal una aposta nova. Tenim empresaris i capital que finançaria aquest Bloc Català Transversal, amb un únic objectiu, fer efectiva la República Catalana, però no sabem o no volem construir l’equip ni el lideratge. Presos, judicis, exiliats i polítics sobiranistes, CUP inclosa, no ho faciliten. Ho retarden.

L’1-O, i el 3-O i el 21-D del 2017 el poble va recuperar el poder, restant-lo als polítics. Estem amatents, per tal que PP-C’s-Vox i els seus ramals al PSC, En Comú-Podem i altres, no contamini ni dilueixi —qui dia passa, any empeny— el nostre voler ser Estat Independent.
Venim de Toluges, amb compromís de Pau i Treva. Ara ens hem de vacunar contra l’autoritarisme i el feixisme i contra obsoletes consignes de partits “in deconstruction” i de moviments de polítics professionals, interessants en l’statu quo. Necessitem un front català amb nous equips i nous líders que obeeixin i executin el mandat del primer d’octubre. Als actuals dirigents sobiranistes els necessitem a les llistes al Parlament Europeu i en el Diplocat on prestaran, amb expertesa, grans serveis a Catalunya.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

diumenge, 13 de gener del 2019

De nou, soc a casa | LLUÍS PUIG

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial



Viatjarem no per fer turisme, sinó per tirar endavant el procés que es vincula a l’articulació de la República Catalana
Encara avui, quan cada matí –abans de reprendre el contacte amb el missatge immortal de J.S. Bach– obro les finestres de la meva cambra i contemplo la simfonia de colors del Canigó, sento la mateixa necessitat de regraciar, de venerar i quasi diria d’agenollar-me. Agraeixo a la Providència que els anys i les decepcions no hagin mustigat dintre meu aquesta disposició natural a admirar i a meravellar-me.”
Pau Casals, Prada, 28 d’abril del 1954 (Converses amb Pau Casals, de Josep Maria Corredor, Edicions de la Ela Geminada, 2012).
Guaito la plana del Rosselló amb una emoció desmesurada, com estic segur que ho han fet en el passat desenes de milers de bones persones obligades a deixar casa seva per motius del tot diversos. A l’antic camí que anava des de Perpinyà fins a Narbona, hi redescobreixo la silueta del castell de Salses, límit històric però sobretot límit sentimental entre Occitània i els Països Catalans, al qual fa al·lusió l’escultura d’Emili Armengol situada a peu d’autopista, la Porta dels Països Catalans. La dec haver vorejat desenes de vegades, aquesta escultura, però creieu-me si us dic que el sol fet de pensar que se’m manllevi la possibilitat d’atansar-m’hi em crea una sensació d’ofec que només la impudicícia de compartir aquestes ratlles amb vosaltres em permet superar.
La de Salses serà la primera de les fiblades del dia, probablement la més intensa per haver-la imaginat, nítidament i minuciosament, una vegada i cent en aquest indret privat i inviolable que és la meva pròpia memòria. El temps s’escola i no vull perdre ni un segon: condueixo un punt nerviós fins al Conflent i, allà, de nou hi retrobo un perfil estimat, el del monestir de Sant Miquel de Cuixà. L’he trobat sempre especialment bonic; no obstant això, aquest 5 de gener del 2019 que no oblidaré mentre visqui se’m presenta incontestablement bell, poèticament pròxim, malgrat el fred climatològic que contrasto amb la càlida impaciència de descendir fins a la capella del Pessebre. Si més no des del punt de vista cultural, ho afirmo: de nou, soc a casa.
Enfilo ja cap a la destinació que explica el perquè d’aquest periple: els amics de l’ANC m’han convidat ha anar al Casal –Centre Cultural Català– de Perpinyà i participar en l’acte de presentació del Consell de la República. “El Casal”, com se’l coneix popularment, és una autèntica “illa” de normalitat lingüística i cultural que ha permès a molts nord-catalans descobrir que la nostra, la catalana, és una llengua “normal”. Vaja, que s’hi pot viure, en català, i no passa gaire res d’extraordinari si és que per “ordinari” entenem el fet de gaudir en la llengua original dels versos de l’admirat Mossèn Cinto (en l’article d’avui, cita obligada), entre tants d’altres noms il·lustres de les nostres lletres.
Tornant al que motiva aquest viatge, com la llengua, la nostra serà una república no sotmesa a les fronteres ni subjecta a les limitacions territorials que tant han marcat la nostra història. No he visitat, en aquest sentit, la Catalunya Nord com qui visita una antiga colònia; he sentit la necessitat, ni que sigui per unes hores, de retrobar un context cultural comú, propi, que ens agermana. És en aquest sentit que no proclamo “la República dels Països Catalans”, sinó que, n’estic convençut, aspiro a defensar de manera col·lectiva els valors republicans que vertebren el nostre projecte polític i que només de manera consorciada i des d’un consens al més ampli possible esdevindran els fonaments sòlids del país nou que entre tots volem construir. Res més, però tampoc res menys.
Us convido, com també vaig fer amb els assistents a la trobada de Perpinyà (per cert, capital de la Sardana aquest 2019), a superar conceptes més propis del XIX que dels temps actuals i a construir des de la base i fent feina (per tant, amb compromís i esforç) un projecte del i per al segle XXI, inclusiu, il·lusionant, de progrés, digital i, per damunt de tot, vital.
I atès que no cal amagar-se’n, comparteixo que viatgem i viatjarem arreu no per fer turisme, sinó per tirar endavant el procés democràtic i participatiu que es vincula a l’articulació de la República Catalana. Sigui aquest relat breu d’una jornada de retrobament i emoció compartida el preludi de noves visites en el marc del que entenc com a exercici del dret a la lliure circulació de les persones.
Acabo tal com he començat, citant Pau Casals: “[...] Que cadascú defensi les seves conviccions. Tots els punts de vista mereixen d’ésser respectats, mentre responguin a conviccions sinceres, veritablement sinceres.” Les meves, us ho ben asseguro, ho són.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dissabte, 12 de gener del 2019

Una plataforma de nacions sense estat accepta l’ANC com a membre

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Es tracta de l'Organització de Nacions i Pobles No Representats (UNPO), una entitat nascuda a la Haia el 1991



L’Organització de Nacions i Pobles No Representats (UNPO), una organització de nacions i pobles sense estat que els representi, ha admès l’ANC com nou membre: ‘El poble català ha estat històricament sotmès a l’opressió política i cultural impulsada per l’estat espanyol, fins i tot abans del naixement d’Espanya. Les seves lleis i decisions estan sotmeses a l’estat espanyol, fet que ha derivat en la lluita del poble català pel seu dret a l’autodeterminació’, diu el comunicat de la plataforma.

Descriu l’ANC com una entitat que ‘fa un esforç actiu per defensar els drets dels catalans, denunciar les opressions que pateixen i promoure l’objectiu de la independència, desitjat per la majoria de la població de Catalunya, tal com s’expressa en els dos referèndums’, en referència al del 2014 i el del 2017.
També assenyala que l’UNPO donarà suport al seu nou membre en ‘l’enfortiment de la consciència internacional sobre la qüestió de Catalunya i reforçarà la seva defensa del dret d’autodeterminació, ja que la nació no està representada en institucions i fòrums internacionals com les Nacions Unides’.

El text fa un breu resum de la història de Catalunya i la limitació de les seves llibertats durant la dictadura franquista. ‘Amb la crisi que va esclatar a Espanya el 2008, el moviment per la independència de Catalunya ha guanyat més força i partidaris que creuen que la riquesa de la regió permet convertir-los en un estat sobirà.’


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

divendres, 11 de gener del 2019

La llengua de la causa general contra el dret a l'autodeterminació | Pep Cruanyes

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

La justícia espanyola menysté la nostra llengua; per a ella és una llengua subsidiària que fa nosa

Resultat d'imatges de amb tot el dret del món
Campanya de la Plataforma per la Llengua en defensa de la llengua pròpia dels Països Catalans
(FOTO de PxLL, i peu de foto seleccionats pel blogger)
Advocat

El Tribunal Suprem, en la resolució sobre les qüestions prèvies de competència del 27 de desembre passat, en referència a l'anunci que els testimonis farien ús de la llengua catalana, deia: "La sobrevenida invocación del derecho a que las sesiones del juicio se desarrollen en la lengua materna de los procesados contrasta con la ausencia de qualquier queja de indefensión durante el largo tiempo que ya han consumido la investigación y la fase intermedia de esta causa especial".
Un retret ben sorprenent. I a més, la resolució parla de "lengua materna", un terme sociolingüístic.
La qüestió, però, no és aquesta, sinó el dret dels processats que el procés es meni en la seva llengua, en ser una llengua oficial reconeguda per l'Estat a la Constitució i a l'Estatut. El mateix TC a la sentència de 26 de juny de 1986 va definir així els efectes de l’oficialitat: "Es oficial una lengua, independientemente de su realidad y peso como fenómeno social, cuando es reconocida por los poderes públicos como medio normal de comunicación en/y entre ellos y en su relación con los sujetos privados, con plena validez y efectos jurídicos". Per això, tant la llengua materna castellana com la catalana són llengües pròpies dels tribunals espanyols com a poder judicial, perquè són llengües oficials.
El Tribunal Suprem es mostra estranyament contrariat davant l’exercici del dret a la llengua oficial
Amb posterioritat l'Estat va ratificar –el 5 de novembre del 1992– la Carta Europea de les Llengües Regionals i Minoritàries del Consell d'Europa, que en l'article 9 preveu, referint-se al procediment penal, que l’Estat s’obligava a: 1) assegurar que els òrgans judicials, amb la sol·licitud d’una de les parts, portin el procediment en les llengües regionals o minoritàries; i/o 2) garantir a l’acusat el dret d’expressar-se en la seva llengua regional o minoritària.
Per tant, aquesta resposta tan ofensiva del TS, que considera l'al·legació d'un dret als tribunals com un fet molest, està fora de lloc. Posa en evidència una ignorància inexcusable dels drets que el tribunal ha de garantir sobre l'ús d'una llengua oficial, llengua que la justícia espanyola està compromesa a tenir com a pròpia dels procediments. El capteniment del TS contrasta amb el fet que, en formular l'euroordre, el primer que va fer el tribunal de Brussel·les que la va instruir va ser preguntar als extradits que manifestessin si volien que el procediment es menés en francès o en flamenc.
Si els magistrats no es veuen capaços d'entendre les declaracions que els processats faran en llengua catalana en el judici, han d'abstenir-se de formar part del tribunal
El dret que el tribunal meni la causa en la llengua oficial que esculli el processat no té res a veure amb la garantia de traducció i interpretació dels acusats en un procediment penal, sigui quina sigui la llengua que tinguin i entenguin. Això es garanteix per la directiva del Parlament Europeu i del Consell de la UE de 20 d’octubre recollida a la llei orgànica 5/2015, del 27 d'abril, sobre la traducció i interpretació en els processos penals, quan l'acusat parla una llengua estrangera no oficial al país on es fa el judici.
En la resolució el TS es mostra estranyament contrariat davant l’exercici del dret a la llengua oficial. Davant d'aquesta actitud jo em preguntaria que, si no entén el català, com s'ho ha fet amb els milers de folis acumulats per la Guàrdia Civil en els seus informes i les hores de vídeos que s'hi recullen, que estan en la immensa majoria en català. ¿És que el tribunal no se n'ha adonat fins ara?
¿Hem de pensar que ni se'ls ha mirat, i s'ha limitat a donar per bons els informes i els arguments de la Fiscalia que reprodueix en la resolució? Si els hagués entès hauria vist que les fabulacions recollides no tenen res a veure amb els fets reals, i tampoc ara no tindria cap problema a fer el judici en català.
Si els magistrats no es veuen capaços d'entendre les declaracions que els processats faran en llengua catalana en el judici, han d'abstenir-se de formar part del tribunal, ja que tampoc entendran cap dels documents o vídeos en què es basa l'acusació que no han estat traduïts.
¿O pensen fer com feien els tribunals militars dels consells de guerra franquistes, que també ignoraven el català que havien prohibit, que condemnaven sense la prova dels fets, només amb els informes de la Falange i la Guàrdia Civil?
La resposta del tribunal a la petició de les defenses posa de manifest que la justícia espanyola menysté la nostra llengua, i les declaracions d'oficialitat com els tractats. Que per a ella el català és una llengua subsidiària que fa nosa; una "lengua materna" de segona o, com deia el franquisme, "una lengua vernácula".
Espero que tant els processats com les defenses no utilitzin altra llengua que la que els acusats tenen com a pròpia com a reivindicació d'un altre dret que el TS menysté, que posa encara més en evidència la injustícia general de la causa.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dijous, 10 de gener del 2019

O el judici de l’1-O és en català o els botxins hauran guanyat.

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Resultat d'imatges de en català si us plau

El judici polític més important dels darrers anys tindrà lloc al Tribunal Suprem en unes setmanes, un judici inversemblant a l’Europa democràtica però que asseurà a la banqueta dels acusats a una bona part del Govern legítim de Catalunya i als líders civils de dues de les organitzacions més importants del país com Òmnium i l’ANC.
Avui mateix el diari del Grup Godó seguia explorant entre les diferències dels partits independentistes i, sobretot, entre Puigdemont i Junqueras. 
La Vanguardia afirma que “els dos han suavitzat la seva relació, però només en les formes.” És la seva manera de dividir i evitar que els independentistes tinguin un full de ruta únic.”
En aquest sentit la capçalera afirma que Junqueras i Romeva volen el judici en castellà per evitar els traductors, fins i tot el terrorista més salvatge té dret a expressar-se en la seva llengua i els catalans no hi tenim aquest dret. 
El dret a parlar en català en el judici el tenen tots els presos polítics, renunciar-hi seria com renunciar a una legitima defensa i amaga el conflicte polític. 
Carta Europea de Llengües Regionals
El 5 de novembre de l’any 1992, Espanya va signar la seva adhesió a la Carta Europea de Llengües Regionals.
Un dels punts del document obliga, en l’àmbit judicial, a tots els estats signants a garantir a un acusat el dret d’expressar-se en la seva llengua regional o minoritària.
El passat mes de juliol, Plataforma per la Llengua –amb la col·laboració de diferents entitats civils com Juristes per la Llengua o Acció Cultural del País Valencià – va presentar un informe davant el Comitè d’Experts del Consell d’Europa – organisme que evalua el compliment de la Carta- per denunciar els incompliments d’Espanya en àmbits com l’administració pública.
Un document (el de la Plataforma) que no “garanteix que es pugui utilitzar el català en els procediments judicials a petició d’una de les parts”, entre altres. Malgrat les advertències del Consell d’Europa, Espanya no ha pres cap mesura per corregir la situació.                                   
L’ús de la llengua catalana en el judici és un element clau per explicar al món el conflicte polític entre Espanya i Catalunya, en un judici televisat de manera universal no podem amagar que la repressió espanyola arriba fins i tot a la llengua pròpia dels catalans, com podem després demanar als nostres ciutadans que en facin defensa si resulta que els polítics hi renuncien?
Com podrà la Plataforma per la Llengua fer campanya pel català si en el principal judici polític de la democràcia hi renunciem?
En els pròxims dies els diferents lletrats lliuraran els seus escrits de defensa, el diari monàrquic per excel·lència ja avança que tindrem diferències en aquests escrits.
Esperem que sigui una intoxicació del mitjà, però com deia fa pocs dies Carod Rovira: “Necessitem un comandament únic, capaç de coordinar l’acció d’un moviment independentista feliçment plural.”
I en té tota la raó, ha estat així en tots els processos independentistes que han guanyat i fa mesos que tenim Govern i no tenim res de tot aixòels hiperventilats de tots costats es passen el dia carregant contra els independentistes que no són del seu partit.
El 20 de novembre de l’any 2007; els gironins Enric Stern i Jaume Roura van ser jutjats a l’Audiència Nacional acusats de cremar una foto dels reis espanyols durant una visita del monarca a Girona el 13 de setembre de l’any anterior. El magistrat Jose María Vázquez Honrubia va imposar una multa de 2.730 euros.
Fins aquí pot semblar tot correcte, però el judici es va haver de repetir perquè el fet que Vázquez Honrubia no deixes als dos joves expressar-se en català va vulnerar els seus drets. L’advocat de la defensa, l’exdiputat de la CUP Benet Salellas, va presentar un recurs i el Ple de la Sala Penal de l’Audiència Nacional va ordenar la repetició del judici.
És una manera innoble de perdre, si els actuals líders polítics són incapaços d’acordar un comandament únic, millor que pleguin, com va dir en el seu dia Joan Tardà, i caldran nous lideratges per fer possible la independència.

Si la justícia no és possible en català, això no és justícia.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimecres, 9 de gener del 2019

El Carxe murcià i la protecció legal de la llengua pròpia | ÁNGEL CUSTODIO NAVARRO SÁNCHEZ

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

El Carxe murcià i la protecció legal de la llengua pròpia: l’actuació a i des de la perifèria de les perifèries del sistema lingüístic

Professor associat de Dret Civil a la UIB (2002-2009) i de Dret Administratiu (2009-actualitat) i lletrat del Consell Insular d'Eivissa i Formentera
La Revista de Llengua i Dret, en el seu núm. 70, m’acaba de publicar la segona part de l’article "Sobre la protecció i reconeixement jurídics de l’expressió lingüística del català més abandonada i desconeguda de totes: la del Carxe, a la Regió de Múrcia" (localitzable així: 10.2436/rld.i70.2018.3094). La primera part me’l va publicar en el núm. 69. Des d’aquí, vista la difusió massiva i el nivell altíssim que aqueixa revista té per al conjunt del dret lingüístic espanyol i europeu, donam les gràcies als seus responsables, perquè mai no s’havia tractat el supòsit del Carxe i les seues diverses vicissituds i haver-ne aconseguit que es publiqui creiem que resultarà rellevant per a la protecció de la llengua pròpia d’aquesta contrada del territori murcià.
En la primera part férem un enfocament o visió murciana i ara hem fet, sobretot, un enfocament o visió valenciana de l’assumpte. Fins al dia, l’únic intent d’una idea de certa protecció i reconeixement és el que prové del que darrerament ve fent la Generalitat Valenciana, per considerar que aquesta expressió lingüística de l’àrea oriental dels municipis murcians de Favanella, Iecla i Jumella (l’àmbit del Carxe), tot i tractar-se d’una realitat territorial indubtablement murciana constitueix un fet annexat culturalment i perifèricament a allò valencià. Així es deriva, com a fita històrica, en molts de sentits, i amb notable repercussió des del punt de vista legal, del que representa l’Orde 65/2016, de 18 d’octubre, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana per la qual s’aproven les bases reguladores del procediment de subvencions a ajuntaments, mancomunitats de municipis i entitats locals menors de la Comunitat Valenciana i municipis del Carxe que realitzen activitats de promoció de l’ús del valencià.
La rotunditat, com a minoria lingüística i territorial, del que significa el Carxe, és més que patent: la més petita de totes les que componen el domini lingüístic català, ubicada dins la perifèria de les perifèries geogràfiques i, alhora, la que menys protecció i reconeixement rep, en tots els ordres possibles. Emperò, tant la Constitució (article 3.3) com, sobretot, la normativa internacional europea relativa a les llengües regionals o minoritàries l’emparen plenament.
Dissortadament, és més que inexistent l'actuació de l’Administració autonòmica murciana al respecte (com també ho és, i s’ha de ressenyar i remarcar, envers el patrimoni lingüístic dialectal murcià pròpiament dit), sense perjudici d’algunes poques actuacions en pro del valencià/català dels tres municipis de la zona carxera, per part dels tres ajuntaments del Carxe. Només amb una actuació efectiva de protecció d’aquesta expressió lingüística (en molt seriós i greu camí de minorització i desaparició), es podrà salvar aquest català/valencià de la Regió de Múrcia.
La necessitat de protecció de tot el patrimoni lingüístic murcià, paradoxalment, no és una qüestió aliena al règim lingüístic establert per la Constitució, perquè fou precisament a propòsit de les modalitats lingüístiques com el panotxo, llenguatge propi de la zona de l’Horta de Múrcia, que s’emprà el terme i la referència a la regió murciana de manera repetida i conscient per destacats membres de la Ponència constitucional o Pares de la Constitució i per d’altres Diputats constituents el 16 maig de 1978, en la Comissió Constitucional del Congrés com a exemple o mostra de les modalitats lingüístiques que hi ha a la Regió de Múrcia, i que el futur article 3.3 del Text Constitucional encabiria i protegiria com a tal. I, per tant, el joc que aqueix precepte suposa –tant per a les diverses modalitats lingüístiques murcianes pròpiament dites, com sobretot per al valencià/català del Carxe, exemple també de modalitat lingüística en el sentit de llengua d’abast territorial i demogràfic molt petit o minúscul, en el conjunt de la Regió murciana, però cert i inconcús– està per explorar, però implica un marc jurídic imperatiu més que rellevant per al futur.
Som conscients, emperò, que tot això a Múrcia, i de Múrcia estant (i en concret, des de la ciutat de Múrcia, capital autonòmica i, fins i tot, des de la ciutat de Cartagena, seu del Legislatiu regional murcià), sobre la regulació d’una altra llengua al seu territori (el valencià/català, més que minoritària en el conjunt del territori i geografia murcians), és quelcom tan i tan llunyà i ignot i exòtic i quasi pintoresc, i desconegut, que és com si no anàs amb elles (com si fos cosa dels vesins valencians..., si n’era el cas), malgrat que es tracta d’autèntica i genuïna població murciana; de vertaders murcians, si bé de parla valenciana, davant dels quals l’Administració regional murciana ha d’actuar no a com a madrastra, esquiva, esquerpa i maldestra, sinó ben al contrari, com a mare que empara, amorosa i tuïtiva.
Només així, i tot emparant els seus fills de parla valenciana/catalana, l’Administració murciana podrà revertir el que, de manera dissortada, passa al Carxe: aquest supòsit està considerat pel Secretariat de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries, dependent del Consell d’Europa com l’exemple exprés i diàfan d’una de les llengües més amenaçades del conjunt d’Espanya (segons l’Informe fet públic el 20 de gener de 2016).
La llunyania que tot això representa per a la Múrcia política, administrativa, institucional, acadèmica, cultural i existencial (o així tenguda com a tal) és tan i tan gran, que inclús la difusió que hom puga fer d’uns articles com els presents, en pro de remoure consciències (i d’exigir el compliment estricte de la Llei, no s’oblidi), és previsible que tengui ressò en els territoris catalanoparlants, però serà mínima, nul·la o no tindrà cap ressò a la pròpia Múrcia, ni tant sols traduint i publicant aquests comentaris en castellà.  
Per això, i sense perjudici de les diverses actuacions en què molt meritòriament hi actuen, per sentir-se concernits i mig o quasi responsables del destí històric d’aquesta minoria lingüística al si de la Regió murciana, la Generalitat Valenciana, i d’altres entitats públiques i privades valencianes (com es descriu, per extens, en l’article de què tractam), ara és l’hora ja en què els poders públics murcians i, per tots, i primerament l’Administració regional murciana, han d’acomplir de manera preceptiva amb les seues obligacions constitucionals, estatutàries i legals. I, d’una vegada per totes, han d’emparar de manera efectiva i certa els drets lingüístics de tots els seus fills, ja siguin els que empren les diverses modalitats lingüístiques que conformen el murcià, en tota la seua riquesa i diversitat, tot honorant la tradició de què aquelles són dipositàries (i que no rompen la unitat del castellà com a llengua, sinó que la fan viva, autòctona, propera, hereva en part de les llengües veïnes –el mateix aragonès i el valencià/català, per substrat i adstrat– i, per sobre de tot, sentida com a autèntica murciana, fins i tot compartida amb la resta del domini lingüístic dialectal murcià, fora de l’estricta Regió de Múrcia, cap a Almeria, Granada i Jaén; cap a Albacete; i cap a Alacant), ja siguin els que empren el valencià/català com a llengua, a la zona estrictament murciana del Carxe, i fan que la Regió de Múrcia, amb aquesta pluralitat lingüística interna i innata, siga molt més rica –immensament rica– del que, a primera vista, es pensa o es creu.
En això rau la vertadera riquesa dels pobles, i d’aquells que els governen: en emparar tots els seus fills. 
Formentera, 29 de desembre de 2018,
40 anys justos després que l’article 3.3 de la Constitució –i tota ella– entrassin en vigor.



Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dimarts, 8 de gener del 2019

Josep Puig, mallorquí, recorre en cadira de rodes tot el país en suport als presos polítics

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

Jordi Puig: ‘Qui no se sent interpel·lat per aquesta injustícia tan gran, no és demòcrata’

Un dels independentistes històrics va inciar fa dues setmanes a Mallorca, un recorregut en cadira de rodes que el portarà per tot el país en suport als presos polítics


Josep Rexach Fumanya


Jordi Puig va ser un dels independentistes més actius durant els anys vuitanta. Arran del seu activisme va estar empresonat durant 1.663 dies, o cosa equivalent, quatre anys i mig. Va ser condemnat per un tribunal militar a vuit anys de presó dictada per l’assalt fallit a la caserna de Berga, assalt que va ser atribuït a ETA politicomilitar. Va sortir en llibertat condicional el 1985. Molts anys més tard el Tribunal Europeu dels Drets Humans va condemnar l’estat espanyol per no haver respectat el seu dret a la presumpció d’innocència.

Amb els presos a la presó, Puig ha sentit la necessitat de fer al gun gest, ‘alguna cosa en positiu’, com diu ell. Arran de les vagues de fam va decidir que volia fer la volta als Països Catalans, un trajecte que preveu de culminar d’ací a dos mesos i mig a la Catalunya Nord. Ho fa amb cadira de rodes, rodant pels vorals de la carretera i explicant-ho a través del compte de Twitter @Cami_Republica. A Puig li van haver d’amputar les dues cames en explotar-li el 21 de març de 1990 un artefacte que manipulava al costat dels jutjats de Santa Coloma de Farners, cinc anys després de quedar en llibertat condicional en la condemna per l’assalt a la caserna de Berga.

Vàreu sortir de Cas Concos des Cavallar, a Felanitx, el 19 de desembre. Com heu arribat al Campello?
—D’ençà que vaig començar he fet set etapes per Mallorca; dues per Menorca; dues a Eivissa; d’allà vaig saltar a Dénia (Marina Alta) amb el ferri; després he anat baixant fins a Alacant, on avui arribaré i demà arribaré a Crevillent (Baix Vinalopó), que serà el punt més meridional dels Països Catalans on estaré ne aquest trajecte. A partir d’aquí aniré pujant per l’interior fins a Xàtiva; d’allà passaré a Dénia; i després aniré pujant per la costa.

Fins a la Catalunya Nord?
—Sí, la idea és arribar fins a Salses (Rosselló). En total trigaré uns tres mesos.

Per cert, aquesta cap de setmana va passar per allà el conseller Lluís Puig.
—Precisament ho he llegi avui, perquè entre l’esforç, alimentar-me i descansar no estic al dia de l’actualitat. Però crec que va ser un acte de valentia. Sabia que corria perill. Crec que són actes molt necessaris. A vegades surten malament, però el poble els necessita.
Els vostres desplaçaments no deuen ser fàcils. Al lateral de les carreteres, a vegades, gairebé no hi ha espai.
—Haig de sorteja algun que altre camió que ve de cara. Algun ensurt sempre hi és. Però vaja, la vida és un risc. I tenim gent a la presó i a l’exili, així que tampoc no és gaire espectacular.

Dieu que ho feu perquè sentíeu la necessitat de fer alguna cosa. Per què una acció com aquesta?
—El detonant va ser quan els presos van iniciar la vaga de fem. Vivint a Mallorca, el que pots fer per ells és assistir a algun sopar groc, o anar a Palma, a la plaça de Cort, ajuntar-te amb el grup de gent que plogui o nevi, canta pels presos. I això està molt bé, s’ha de fer. Però quan veig que es posen en vaga de fam, em dic a mi mateix que haig de fer alguna cosa en positiu. Deixar de criticar els polítics perquè en fet això o allò, o perquè no han fet o han deixat de fer. Escolta, és igual, tothom ha fet el que ha pogut, i nosaltres què fem? És la reflexió que em vaig fer, i no podia estar-me més al sofà, sinó que havia de fer alguna cosa. I se’m va ocórrer això.

Exactament què cerqueu? Interpel·lar més gent, fer reflexionar, un ressò mediàtic?
—Moltes coses, cerco. Primer de tot, solidaritzar-me amb la nostra gent que està patint la repressió. I no només em refereixo a presos o exiliats, sinó també a centenars de persones que per voler lluitar pel país, tenen embargaments, estan processats o han de pagar multes. Per una altra banda, i que per mi és molt important, vull reivindicar que la nació va molt més enllà de les quatre províncies. Per mi els Països Catalans no són un mapa ni un concepte ideològic, sinó un mapa de gent, de cares, de persones que fa quaranta anys que conec i que he conegut ara. I vull reivindicar que des del Principat no se’ns oblidi a les Balears i al País Valencià. Hi som i hi som des de fa molt temps, aguantant i lluitant en unes condicions duríssimes. Vull reivindicar tots aquesta gent.

Què et diu aquesta gent quan passes per la seva terra i els expliques què fas?
—Sobretot, molt agraïment. Crec que pensen: ‘ens teniu en compte’. I m’agrada perquè són gent abnegada, no només els joves, també els grans, perquè fa tota una vida que lluiten.

Vàreu estar cinc anys a la presó als anys vuitanta. Trenta anys després hi ha presos polítics. Com ho observeu?
—Sense cap sorpresa perquè per desgràcia, els que hem conegut el ventre de la bèstia, sabem de què és capaç. I és clar, els presos i els exiliats del govern, van proclamar la independència. Va ser un acte democràtic, simplement van ferallò que el poble els va manar que fessin. I quan l’exercici de la democràcia et porta a la presó, s’ha de fer alguna cosa. Això no només pot interpel·lar els independentistes, també tots els demòcrates. I que se senti insultat qui s’hagi de sentir insultat, però qui no se sent interpel·lat per aquesta injustícia tan gran, no és demòcrata. Una altra cosa és que pugui estar d’acord o no amb els objectius, però que l’exercici de la democràcia et porti a la presó, ha d’interpel·lar a tothom.

Al final, la vostra condemna, us la va anul·lar Estrasburg, oi?
—A mi em van fer un consell de guerra, el Tribunal Suprem de Justícia Militar va confirmar la condemna, el Tribunal Constitucional la va confirmar i va ser el Tribunal Europeu dels Drets Humans d’Estrasburg qui va sentenciar que se m’havia vulnerat la presumpció d’innocència. Clar, és que a mi em van detenir el 1980 i el consell de guerra no va ser fins al 1984. Vaig estar quatre anys i mig en llibertat provisional. I la sentència d’Estrasburg no arriba fins al 2005, vint anys més tard. Ho dic perquè molta gent ara confia en Estrasburg. No tardaran tant, però vaja, no serà immediat.

No teniu esperança en Estrasburg?
—Cap mena d’esperança perquè Estrasburg condemnarà l’estat espanyol per haver fet malament el procediment i no haver actuat conforme a la llei, però el mal ja estarà fet i l’única reparació que rebran els presos serà econòmica. I ja està. Però els anys de presó no els hi traurà ningú i l’escapçament dels dirigents independentistes no ens ho arreglarà Estrasburg. Jo no confiaria en Estrasburg, crec que serien bojos si hi dipositessin esperances.


Sou un independentista de tota la vida. Com creieu que està reaccionant la població a la repressió?
—Mira, jo no sóc en Xirinacs, jo només aporto el meu granet de sorra i perquè vull aportar alguna cosa en positiu. Crec que és el que necessitem. No hem d’esperar que ens diguin des de dalt què hem de fer i que cadascú faci el que pugui per empènyer. I estic veient un poble absolutament mobilitzat decidir a persistir i disposat a no renunciar a res. La república està proclamada. Falta implementar-la però s’ha proclamat. I és un pas de gegant. I crec que la gent no està disposada a tirar enrere.

Font: https://www.vilaweb.cat/noticies/jordi-puig-qui-no-se-sent-interpellat-per-aquesta-injusticia-tan-gran-no-es-democrata/


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial

dilluns, 7 de gener del 2019

Extinció o rebel·lió, aquestes són les dues opcions | Pep Puig

Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial



Extinction-Rebellion és una reeixida campanya promoguda al Regne Unit per la xarxa Rising-up, que es va formar a partir d’activistes de Compasionate Revolution, Earth First!, Occupy, Plan Stupid, Radical Think Tank i Reclaim the Power.

En la seva crida, ‘Lluita per la vida’ (Fight for life), ens diuen que la humanitat fa front a una emergència global sense precedents i que el govern ha fallat a l’hora de protegir-nos. Les seves demandes són: 1. El govern ha de dir la veritat sobre el canvi climàtic i l’emergència ecològica de més abast, fer marxa enrere en les polítiques inconsistents i treballar amb els mitjans per comunicar-ho a la ciutadania; 2. El govern ha d’aprovar mesures polítiques legalment vinculants per a reduir a zero les emissions l’any 2025 tot fent decréixer els nivells de consum; 3. Una assemblea ciutadana nacional per a supervisar els canvis com a part de la creació d’una democràcia participativa per aquesta finalitat. I en la crida, se’ns convida a aplegar-nos en la rebel·lió, sent-ne partícips, però sempre respectant els principis i valors que inspiren Extinction-Rebellion.

Des del seu naixement, a mitjan juliol passat, han protagonitzat nombrosos actes de resistència civil no violenta arreu del Regne Unit. I el més astorant és que, des d’aleshores, arreu del món han anat sorgint grups sota el lema ‘Extinction-Rebellion’, protagonitzant incomptables accions per a alertar la ciutadania que el canvi climàtic és un greu problema que afecta tothom i que és urgent i necessari actuar, pressionant els governs, per aturar la bogeria de la societat industrialista-productivista-consumista, que, empesa per grups de poder corruptes, traficants tots ells de materials fòssils, tot manipulant governs (la inacció dels quals es pot considerar criminal), imposen l’addicció de la societat a la crema de materials fòssils per a disposar d’energia, cosa que ens va portant a la més que probable extinció.

A Catalunya, tot i que el nostre parlament va aprovar, fa més d’un any i gairebé per unanimitat, la llei catalana de canvi climàtic, no sembla pas que ningú, ni la societat civil ni el món de la política, tingui gens de pressa per a fer front a l’immens repte que tenim: reduir a zero, en molt pocs anys, les emissions de gasos d’efecte d’hivernacle. I això que, de fet, hi hauria d’haver un estat d’emergència nacional, perquè a Catalunya importem quantitats ingents de materials fòssils per cremar-los de manera ben ineficient, abocant a la biosfera enormes quantitats de carboni, contribuint a l’escalfament global del planeta i a l’empobriment del país. És urgent, doncs, que a casa nostra ens apleguem totes aquelles persones que considerem que la lluita contra el canvi climàtic és una qüestió de supervivència i ens afegim a la rebel·lió, tal com comença a passar arreu del món.

De fet, de rebel·lar-nos, els catalans, en sabem, fa uns quants segles que ho fem. I des de fa uns anys, som en rebel·lió permanent, contra un estat que malda per extingir-nos com a poble i fa mans i mànigues per a anorrear la nostra cultura, la nostra manera de ser, la nostra forma de veure el món, per imposar-nos la que es va configurar com a dominant al regne de Castella després d’haver anorreat totes aquelles formes de veure el món i de fer que resistien les seves ànsies de domini colonial i imperial.

Serem capaços a Catalunya de vincular la nostra rebel·lió per a evitar l’extinció de la llengua que la terra ens ha donat i la desaparició de la cultura que en aquesta terra s’ha anat creant, amb la rebel·lió global que es va escampant arreu del planeta per a evitar l’extinció de les societats humanes a causa de l’escalfament del planeta i les crisis ecològiques que porta associades?

O en som capaços, o ens podem trobar amb una República catalana que contribueixi a l’agreujament de les crisis ecològiques globals, amb la qual cosa tots els esforços esmerçats per a assolir la tan desitjada República podrien no haver servit de res, perquè haurem contribuït a fer via cap a l’extinció de les societats humanes sobre el planeta Terra, inclosa la catalana.

Extinció o rebel·lió, aquesta és la dicotomia que tenim davant. Jo, personalment, opto per la rebel·lió, perquè, tal com diu la declaració d’Extinction-Rebelion, ‘quan els governs i les lleis no proporcionen cap garantia de protecció adequada, ni la seguretat per al benestar de la gent ni el futur de la nació, es converteix en un dret de la seva ciutadania buscar la reparació per a restablir la democràcia de drets complets i garantir les solucions necessàries per a evitar la catàstrofe i protegir el futur. Rebel·lar-nos esdevé no tan sols el nostre dret, sinó el nostre deure sagrat’.


Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial