Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dimarts, 10 de setembre del 2013

PANORAMA DE LA BATALLA PER LA LLENGUA

Recorren contra la llei de llengües d'Aragó al TC
Una seixantena de diputats d'IU-ICV-CHA, el PSOE, CiU i ERC impugnen al Constitucional la norma, que elimina el nom del català i l'aragonès.
Defensen que no respecta la carta magna i que retalla drets.
   
El Punt Avui, 14 d'agost del 2013
    
La “llengua aragonesa pròpia de l'àrea oriental”, la denominació que es van inventar el PP i el PAR per al català dins de la llei d'ús, protecció i promoció de les llengües i modalitats lingüístiques pròpies d'Aragó, ja és al Tribunal Constitucional. Un grup de 63 diputats del Congrés, del PSOE, IU-ICV-CHA, CiU i ERC, van recórrer ahir contra la normativa que va aprovar el mes de maig passat el govern aragonès, encapçalat per la popular Luisa Fernanda Rudi, que elimina el nom del català i també el de l'aragonès, el qual passa a dir-se “llengua aragonesa pròpia del Pirineu i del Prepirineu”. Són les conegudes pels seus acrònims Lapao i Lapapip.

En el recurs, promogut per la CHA a través del grup d'Esquerra Plural a la cambra espanyola, es denuncia que la nova llei de llengües vulnera els drets lingüístics dels aragonesos. I que incompleix la Constitució i l'Estatut. “L'aragonès i el català són dues llengües mil·lenàries que són pròpies d'Aragó i que tenim l'obligació de protegir”, remarcava el diputat de la Chunta Aragonesista, la CHA, Chesús Yuste, ahir erigit en portaveu dels signants de la impugnació registrada davant del Constitucional. Yuste va explicar que la base sobre la qual se sustenta el recurs és que els drets bàsics dels ciutadans “no poden rebaixar-se del mínim en el qual estan situats”. És a dir, que no pot haver-hi marxa enrere en matèria de drets constitucionals. El recurs apel·la així a l'ara derogada llei de llengües del 2009, aprovada fa quatre anys gràcies al suport del PSOE i de la CHA. Aquella norma només declarava oficial el castellà, però reconeixia que el català i l'aragonès són llengües “pròpies i històriques” d'Aragó.

La “riota”

El diputat de la CHA va denunciar que el govern espanyol “no s'atreveix a dir les llengües pel seu nom”, una actitud que ha provocat que sigui la “riota” de tothom. Les burles als acrònims han estat una constant des que l'executiu d'Aragó va revelar la nova i sorprenent denominació del català, igual que les crítiques d'entitats lingüístiques i culturals i partits que censuren que els populars, en els diferents territoris on governen, estan obsessionats a esborrar el català. El mateix ministre d'Educació, José Ignacio Wert, en una entrevista recent a Catalunya Ràdio, admetia que “la Lapao no és res, és català”.

A més de Yuste, a la presentació del recurs també hi van assistir el senador socialista d'Aragó, José María Becana; el president de la CHA, José Luis Soro, i el coordinador general d'IU a Aragó, Adolfo Barrena, tots ells molt crítics amb la llei de llengües. Becana recordava ahir que la normativa impulsada pel govern de Rudi no té suport acadèmic, universitari, ni tampoc de la Reial Acadèmia Espanyola, la RAE.

Els suports

La majoria de les signatures de suport al recurs al TC provenen del PSOE –de diputats de tots els territoris–, un total de 49. Però també de CiU, ERC i ICV. El cap de files dels ecosocialistes al Congrés, Joan Coscubiela, va veure en la impugnació “l'evidència que hi ha gent a Espanya disposada a defensar el català”. I des d'ERC, el seu portaveu a Madrid, Alfred Bosch, malgrat que desconfia del Constitucional, pensa que pot ser el primer pas abans de “recórrer a Europa”.
 
El català, en el punt de mira del PP

El català està en el punt de mira del PP. No és només la llei de llengües d'Aragó, amb l'absurditat de canviar-li la denominació pel llarg nom que deriva en l'acrònim Lapao, sinó també la llei de la funció pública del govern balear, que fulmina el català com a requisit per treballar a l'administració, i el decret de llengües del mateix José Ramón Bauzá, que posa fi a la immersió lingüística a les Illes.

I, a més, la llei Wert

La llengua catalana no és només l'obsessió de Rudi i Bauzá, convertits en alumnes avantatjats d'un PP que en aquesta legislatura ha obert la caixa dels trons amb la llei orgànica de millora de la qualitat de l'educació (LOQME), que vol eliminar el català com a llengua vehicular a l'escola.

Focus català


La LOQME, més coneguda com la llei Wert, és una norma estatal feta i aprovada amb un ull mirant a Catalunya. El seu promotor, el ministre d'Educació i Cultura, José Ignacio Wert, ho va dir clarament al Congrés dels Diputats: “El nostre interès és espanyolitzar els nens catalans” perquè “se sentin tan orgullosos de ser catalans com de ser espanyols”.

#stopvalencianofobia
Vicent Sanchis

Els fets s'han encadenat en els darrers mesos. I els fets són agressions. Un veí d'Almenara es va dirigir en valencià a un agent de la Guàrdia Civil, que li va retirar tots els punts del carnet de conduir. Un altre de Puçol va haver d'aguantar una falsa denúncia perquè també va intentar parlar a un altre agent en català. Un altre més d'Elx va ser retingut perquè es va dirigir a un policia nacional en el seu idioma; en el seu, no pas en el del policia nacional. I encara, un guarda de seguretat del festival Arenal Sound de Borriana no va deixar entrar una assistent si no li parlava “espanyol”. En els incidents els agents implicats o alguns dels seus companys van deixar anar frases que els valencians han hagut de suportar durant segles: “Es que cuando te empiezan a hablar en valenciano te jode bastante” o “A mi no me hables en el valenciano de los cojones”. No deia la clàusula Camps que els valencians no renunciaven a cap competència que assumís una altra “comunitat”? President Fabra, per a quan Mossos o Minyons valencians?
El Punt Avui, 12 d'agost del 2013

Política lingüística del Govern del PP durant aquesta legislatura i resposta del poble

Joan Lladonet 
Indirecte.cat, 9 d'agost del 2013 

 El Govern autonòmic actual del PP és el que ha suscitat més controvèrsies, confrontacions i polèmiques de tots els que han existit fins ara. No era necessari que això hagués passat perquè és el que ha governat amb una més àmplia majoria absoluta. El que ha ignorat aquest govern és que una vegada que es troba en el poder, ha de governar per a tots i no per a un grup, perquè no tots els seus votants estan d’acord amb totes les propostes que presenta en el seu programa, i tampoc no es pot parlar massa del programa quan han incomplert la part principal d’aquest, que era que no pujarien les contribucions dels ciutadans. No poden continuar usant l’argument sobre el fet que no fan més que complir el seu programa. El que haurien d’argumentar és si governen o no per al poble de les Illes Balears en el seu conjunt, és a dir, si defensen l’estat del benestar, els drets adquirits i conquerits i si han aconseguit disminuir l’espoli al qual ens té sotmesos el Govern central.
 
            En aquest article, vull parlar de la política lingüística del PP, de les mesures que han posat en marxa el Govern i el grup parlamentari per desmuntar tot el que s’havia avançat durant més de trenta anys en qüestió de normalització lingüística, que s’havia previst en totes les lleis i en l’Estatut. Quan una petita part de la població, amb una clara opció colonialista, ha volgut fer marxa enrere en totes les passes que s’havia avançat, els governants del PP s’han posat a incomplir les lleis existents i a fer-ne de noves per fer retrocedir l’ús de la llengua catalana a l’àmbit col·loquial, com si es tractàs de tornar posar en vigor el Decret de Nova Planta del borbó Felip V. No han tingut en compte per res els beneficis que produïa mantenir la situació tal i com s’havia establert amb molta feina i molta efectivitat per a mantenir la pau social. Les mesures de política antilingüística que han produït  més alarma social han estat els reiterats atacs contra la llengua, que unes vegades de manera directa i altres emprant la manya han fet servir per a, tot dient que volien fer les coses bé, cavar una fossa ben profunda per anar-hi enterrant la llengua catalana d’una manera descarada i vergonyant. També intentaré reflectir la resposta del poble que ha estat clara i contundent. El poble no està disposat a perdre la seva personalitat..
 
            Analitzem, doncs, les mesures que ha adoptat el PP des de les institucions de Govern i podrem jutjar la seva actuació:
 
1. Han posat en marxa la “lliure elecció de llengua” al primer ensenyament a partir del curs 2012-2013. Varen enviar la normativa una i una altra vegada perquè hi havia pocs pares que reclamassin l’ensenyament en castellà. Només varen aconseguir que un 7% dels pares sol·licitàs fer el primer ensenyament en castellà. Han introduït les inscripcions “online” i altres tipus de control, perquè volen que surti així com desitgen. Enguany segurament voldran aplicar la doctrina del TSJC que ha dictaminat que si un sol alumne demana ensenyament en castellà, així s’ha de fer a la resta de l’aula. Si la sentència és aquesta, queda clar que és un exemple de llibre de justícia colonialista. Es violentarà el PEC (Projecte Educatiu de Centre) i el Projecte Lingüístic de cada escola. Es deixa de banda l’autonomia del centre i continuarà essent una injustícia i una discriminació que no es respectin els drets individuals de tots els pares i mares, ja que hi haurà sol·licituds per a alumnes de més de cent llengües maternes diferents que no hauran pogut triar la seva llengua.
 
2. Quan surti aquesta revista, s’haurà aprovat un decret que haurà anul·lat el de mínims i s’haurà implantat un model trilingüe o multilingüe. Si la seva boca és mesura, a l’hora de sortir als mitjans de comunicació, prometen o diuen que donaran la possibilitat que l’alumnat en acabar l’ESO domini quatre llengües. Quan això seria molt fàcil demanar-ho a les escoles i els dirien quines són les possibilitats d’aquest aprenentatge o els explicarien com s’aprèn una llengua. El model que comença repartint una tercera part al català, una altra al castellà i la restant a l’anglès, aconseguirà que en acabar l’ESO només es domini la llengua espanyola, objectiu que s’havien proposat.
 
3. Han modificat la Llei de la Funció Pública i han aconseguit que el català no sigui requisit per a accedir a un lloc de feina a l’Administració. L’han deixat com a mèrit, segurament amb menys valor que un màster qualsevol. El retrocés que ha suposatla nova Llei de Funció Pública ha suposat eliminar el català com a llengua preferent de l’Administració i han establert l’obligatorietat per part del Consell i de l’Ajuntament de Palma de respondre als ciutadans en la llengua en què han fet les actuacions administratives. D’això ells en diuen igualtat, quan molta gent no usa el català perquè no el va poder aprendre quan anava a escola o per moltes altres circumstàncies, que fan que la gent esculli l’espanyol, perquè sap que aquesta és la llengua preferida per l’Administració.   
 
4. S’han eliminat els cursos de reciclatge de català per als professors des del 2011 i s’ha congelat el programa. Es veu que cadascú podrà ensenyar en la seva modalitat. Si qualque professor no domina un llenguatge oral correcte, no és cap problema, perquè aquest llenguatge oral defectuós serà vist com a modalitat.
 
5. S’han reduït els cursos de català que oferien les institucions, al públic en general, però s’han reduït especialment els que es dedicaven als estrangers. Aquest fet és un altre que vol demostrar que no interessa que s’aprengui la llengua catalana. N’hi ha suficient amb l’espanyola.
 
6. El Govern de les Illes Balears ha anul·lat les ajudes per a dinamització lingüística, integració de nouvinguts i mediació. Una mesura més que vol demostrar la inutilitat de la llengua que només ha de servir per anar per casa als indígenes. 
 
7. Han reduït fins a la mínima expressió els pressupostos de normalització lingüística i han eliminat totes les àrees encarregades d’impulsar el procés normalitzador de la llengua catalana a les tres institucions principals: Govern de les Illes Balears, Consells i Ajuntament de Palma.
 
8. Han tancat la Televisió de Mallorca i l’emissora de ràdio Ona Mallorca, que eren les úniques emissores d’àmbit mallorquí que emetien en català. Ara s’intenta a partir d’aportacions i mecenatges engegar Sa TevaVisió. El poble conscienciat es nega a patir aquest espoli als mitjans de comunicació en català.
 
9. S’ha eliminat la llibertat d’elecció de llengua a IB3. Abans, amb el sistema dual, es podia triar, es tenia la llibertat d’escollir en quin idioma s’havien de mirar les pel·lícules. Ara han imposat que no pugui esser així. Abans les pel·lícules s’emetien directament en català, ara ho fan en espanyol. La televisió autonòmica no compleix la funció per la qual va ser creada.
 
10. Han eliminat els correctors lingüístics d’IB3. Com que gran part de la programació no es fa en català, i a més, com que volen que els qui la parlen ho facin de la manera que sigui, com més incorrecta possible millor, no necessiten cap corrector. Ells d’això en diran modalitat.
 
11. No s’han concedit les subvencions que s’havien atorgat i que ja s’havien gastat, a les entitats que feien cursos d’ensenyament en català, i també als mitjans de comunicació en català i a la premsa forana.
 
12. S’han bilingüitzat els premis Ciutat de Palma, cosa que ha provocat que la majoria d’escriptors conscienciats no hi vulguin participar i que organitzin un acte paral·lel quan es concedeixen per Sant Sebastià.
 
13. El Consell ha eliminat les ajudes que atorgava per a la retolació de comerços i per a la normalització lingüística de les empreses. Són fets normals si tenim en compte que totes les actuacions responen a una política lingüística contrària a la llengua catalana i de potenciació de l’espanyola.
 
14. Han ofert 70.000 euros a les editorials que es dediquin a preparar llibres en modalitat. No se sap ben bé que serà el que faran ni en quina modalitat els prepararan, ja que han defugit l’òrgan consultiu corresponent que és la UIB, que està totalment en desacord que es vulgui dur endavant aquesta aberració lingüística.
 
15. Eliminació de totes les ajudes a associacions, premis Mallorca, grups en català a les festes, etc. que feien feina per la llengua catalana o que la potenciaven.
 
16. Han donat un termini de dos mesos als centres perquè planifiquin com durant endavant el decret de trilingüisme, quan la majoria de centres no tenen possibilitats de fer-ho (professorat d’anglès, professorat amb domini de l’anglès, mitjans, etc.). La majoria de centres es troben que encara s’ensenya l’anglès amb el suport de l’espanyol. Si es vol fer una assignatura en anglès s’haurà d’ensenyar amb subtítols. Aquesta és la preparació que poden dur a terme les escoles, quan l’Administració planifica amb els peus i té l’obsessió de minimitzar l’ensenyament de la llengua catalana.
 
Totes aquestes actuacions han topat amb una forta oposició per part dels altres grups polítics que formen el Parlament i per part de la societat civil (STEI Intersindical, OCB, Jubilats per Mallorca, Plataformes per la Llengua, Joves per la Llengua, Professors i professores en català, etc.). El poble de les Illes Balears se n’ha adonat que aquesta decisió de fer que la llengua catalana deixàs de ser necessària era un cop mortal a la llengua i s’ha disposat a lluitar fins a les darreres conseqüències, a més de sol·licitar ajuda i conscienciar la resta de Països Catalans de la necessitat d’unir les forces per a poder fer accions conjuntes i per a difondre a tot l’àmbit lingüístic i als àmbits internacionals aquesta decisió antidemocràtica del Govern del PP de destruir una llengua mil·lenària com la llengua catalana.
 
“Jubilats per Mallorca” ha organitzat una vaga de fam que ha durat 41 dies, i que l’han duita a terme Jaume Bonet (26 dies) i Tomeu Amengual (16 dies), un dia la varen fer junts. Varen exposar la seva salut i la seva vida amb l’ànim de fer veure la magnitud del desastre que el PP volia dur a terme, a veure si alguns dels seus parlamentaris tenien consciència i abandonaven la disciplina de partit per defensar la seva pròpia personalitat. També es varen dur a terme 4 Camins contra mentides, que varen durar uns quants mesos, i els caminants varen passar per tots els pobles de Mallorca, varen denunciar les mentides del Govern, varen repartir material en què explicaven les malifetes que duen a terme i la política antilingüística nefasta que practicaven.
 
Es va fer una gran manifestació per part del poble on varen acudir 50.000 persones que d’una manera totalment pacífica varen reivindicar el català i varen exigir al Govern que no modificàs l’aspecte del requisit per a accedir a la funció pública, modificació que implica canviar la Llei de Normalització Lingüística, que havien promès que no tocarien, i altres decrets, com aquell, el decret 100, que mana als càrrecs del Govern de parlar en català, cosa que no han complit des que varen començar el seu mandat. Així han ensenyat el poble a no obeir les lleis.
 
S’han presentat més de 12.000 al·legacions en contra del projecte de Llei de Funció Pública que no han tingut en compte, menyspreant una altra vegada el poble.
 
S’han organitzat protestes a tots els indrets on acuden les autoritats governamentals (a la plaça de Cort i a la plaça de la Porta Pintada de Palma, a Felanitx, a Sa Pobla, a la UIB, a Sencelles, i a tots els indrets on van. Mai des de la mort del dictador, el poble no s’havia alçat com fins ara, i mai tampoc no s’havia fet tan poc cas de les protestes i reivindicacions, tot amb una arrogància estúpida per mor dels vots rebuts.
 
S’ha posat en marxa la campanya “Enllaçats per la llengua”, que ha consistit a posar llaços quadribarrats a les escoles i instituts. La conselleria ha encarregat a les seves brigades, aquelles que no acudeixen a solucionar les avaries, perquè els despengin de les façanes, i això ha aconseguit que molta gent se’l penjàs al jersei o l’utilitzàs com a referència de les diferents xarxes socials, igualment s’ha estès la campanya a la resta de Països Catalans, per a la diada de Sant Jordi. Segurament a hores d’ara ja hauran fet un Decret que limita la llibertat d’expressió del professorat i que permetrà sancionar els directors que consentin a tenir llaços penjats a les façanes dels centres on treballen. Contra llibertat, responen amb repressió.
 
S’ha duit a terme una altra campanya que s’ha anomenat “Enllaçats per la paraula”, que ha suposat que cada setmana s’ha llegit a un lloc determinat (Can Alcover, Lluc, Monestir de la Real, davant el Parlament, etc.) durant 24 hores seguides textos relacionats amb la llengua i els drets lingüístics. Una sola persona, Antònia Lladonet Riera, ajudada per altres va organitzar a la plaça del Rei en Jaume o de la Porta Pintada, una diada de músics per la llengua, que varen dur a terme l’acció un dissabte, durant set hores seguides. Actuació que es va denominar “Enllaçats per la música”.
 
A principi de maig es va rebre la Flama de la Llengua a Palma, quan ja havia recorregut la majoria de pobles de Mallorca, acte en el qual hi havia participat més de 10.000 persones. Durant el mateix dia es va fer una cadena humana per la llengua,des de la plaça de la Porta Pintada fins a la plaça de Cort. Hi havia tanta gent (més de 4.000 persones), que varen poder fer una cadena doble.  
 
Aquestes i moltes altres mesures han estat la resposta del poble que no quedarà impassible davant aquest intent de lingüicidi i genocidi.
 
En definitiva, el PP duu endavant una política lingüística dirigida per la FAES-Aznar, que té com a objectiu aconseguir que Espanya sigui una, gran i lliure com en els millors temps del dictador. Per això vol acabar amb el galaicoportuguès, amb l’euskera i amb el català. La persecució que pateix la llengua pròpia al País Valencià i a les Illes Balears, també arribarà al Principat. És hora d’oposar resistència des de tots els indrets dels Països Catalans. És hora d’anar més units i enllaçats que mai.
 
(Article publicat a Pissarra, núm. 143, d’abril, maig, juny de 2013)


Prou d'indefensió lingüística!
Anand Torrents Alcaraz. Cornellà del Llobregat
   
El Punt Avui, El lector escriu, 31 de juliol del 2013
   
Sé que aquest és només un cas més… Divendres passat dia 26 de juliol m'assec en una terrassa vora la feina amb una companya de feina. Es tracta de l'Orange Claris Café, al n. 143 del carrer Pau Claris de Barcelona. El cambrer que ens atén, i que resulta ser l'amo, ens diu rudement que no ens entén, i nosaltres li traduïm el que volem al castellà i li diem que ha d'entendre el nostre idioma, si més no una mica. Ell respon de forma hostil: “Estoy en España y no tengo que entender el catalán.” Jo li replico que potser no estem al mateix país i que vull un full de reclamació. Esperem llargament (potser es pensa que marxarem?) i li exigeixo els fulls de nou… Sense cap vergonya, el nostre agressor diu que no en té! Quan l'amenaço de trucar a la guàrdia urbana si no me'ls dóna, els fulls apareixen immediatament. Abans de sortir de l'establiment, m'adreço en veu alta al públic assegut dins l'establiment en català i en anglès, i els dic que en aquell establiment es discrimina les persones que parlem en català. Ara em disposo a fer lliurament a l'Agència Catalana del Consum del full de queixa pertinent i n'informo també a la Plataforma per la Llengua… Prou arronsar-nos! Prou indefensió lingüística!

dimecres, 4 de setembre del 2013

Dimitir o aguantar? Cabòries! Aquesta és la qüestió

CABÒRIES

(El dilema de la directora de l´escola de Ferreries. Dimitir o aguantar?


Davant aquesta situació que esteim vivint en el món educatiu i en la nostra societat en general, voldria explicar quina és la meva postura.
És fa dificil posar en paraules escrites tot el que va voltant per dins el caparrí. Són moltes les coses que borinen per dins la closca, i s’envesten, tropissen,algunes es perden  a estones,…
Des de ja fa temps, anam navegant a poc a poc dins un gran vaixell que viatja cap a un rumb incert, però amb una ruta traçada. Aquesta ruta és la que anam fent dia dia tota la comunitat educativa de la nostra escola. No sabem ben bé cap a on ens durà, però hi tenim il·lusió, esperances, alegries,ganes, que fan que viatgem amb grans quimeres, per atrapar o encaminar grans somnis que no sabem si arribarem a aconseguir, però són aquests somnis de futur que ens duen a fer un trosset de ruta cada dia.
Però resulta que ara ens trobem amb una gran tempesta creada a propòsit. Ha sortit de dins uns núvols ben negres i bufa i descarrega amb força, amb ganes de fer tombar i fer naufragar aquest vaixell que conduim.Ho fa en diferents formes ( retallades, TIL, desprestigi de la comunitat docent,…). Hem tirat bengales, hem demanat ajuda,…però no se’ns ha fet cas, la ignorància, la indiferència i inclús algun atac, ha estat l’única resposta que hem rebut.
I davant aquesta situació d’emergència, davant aquesta tempesta ferotge, ens trobem intentant conduir el vaixell, i és molt difícil. Tenim diferents opcions, però es fa difícil escollir quina és la que farà menys mal a totes bandes.
·   Podem abandonar el vaixell i deixar a dins tota la comunitat educativa ( mestres però també famílies i alumnes) que navega en ell, a veure què passa (posaran nou capità, obligaran a tornar a embarcar aquest capità que ara vol abandonar,…);
·   podriem també tirar a la mar barquetes petites i intentar arribar a terra per a tornar a començar el viatge en un nou vaixell o quedar a vorera per sempre;
·   una altra opció podria ser la d’anar navegant i esperar que aturi la tempesta, anant apedeçant aquells desperfectes que es vagin produint al vaixell i aclarir, el millor possible, els entrebancs que ens anam trobant; després d’una tempesta sempre acaba sortint el sol ( menorca edu21)
·   …
En aquests moments, per mi, la solució més fàcil, o el que més em vindria de gust fer, per cruiximent, per desgast, per cansament, per desconsol, per solidaritat amb altres capitans,…seria deixar-ho tot, dimitir, i tornar a la meva aula, anar fent, imaginar, il·lusionar, encuriosir,… a dins la meva aula, amb els meus alumnes, amb les meves famílies,…
Però una escola és més que aules aïllades. Una escola és un tot: són les aules, són els alumnes, són els mestres, són les famílies, són el poble,…
I no és tan fàcil quan hi has posat il·lusió i coratge deixar açò a mitges, perquè un grup de persones, sense escrúpols, amb males intencions, que es diuen governants, van fent tot el possible per desmuntar el que ha costat tants d’anys construir!
No m’agrada el que estan fent, però tampoc m’agrada haver d’abandonar el timó del vaixell, perquè no sé si aquesta decisió em durà a cap lloc on jo volia anar. Cobrirem expedient fent el que ens demanin, però sempre posant davant de tot l’interès del nostre vaixell,anirem navegant contracorrent, rebrem envestides de la mar enfurismada, ens esquitxarà l’aigua salada, ens cansarem i desesperarem, però farem tot el que puguem per salvar el vaixell de la tempesta i seguir el nostre viatge cap a somnis inmensos! No sé si ho aconseguirem però no podran dir que no ho hem intentat!


SEGUIREM!!!!
Xisca Allès Camps
Directora del CEIP Castell de Santa Àgueda

diumenge, 1 de setembre del 2013

LA FORÇA DELS PAÏSOS CATALANS I LA VITALITAT DE LA LLENGUA

Cal, en primer lloc, felicitar a Jaume Flor per crear, impulsar i dur a terme les dues piulades al twitter en defensa de la llengua, les quals han resultat un èxit per al conjunt dels Països Catalans. La primera piulada de mitjans d'agost amb el hastag #stopvalencianofòbia ja va arribar a ser trending topic ràpidament mentre que la d'ahir vespre va superar amb escreix les expectatives creades.
Amb el hastag  dirigit al caragirat d', Jaume Flor pretenia ahir denunciar i evidenciar que una majoria de valencianes i valencians volen estudiar en català al País Valencià, on 126.000 infants n'estan privats per manca d'oferta i sobretot per expressa voluntat política d'acabar amb el català. Al País Valencià, a la Franja de Ponent, a les Illes i al Principat, pretenen esquarterar del tot la llengua com han intentat fer amb la nació catalana.
Curiosament, però, ha començat a ser precisament la rebel·lió contra les polítiques agressives i culturicides dels espanyols respecte a la llengua - Partit Popular sobretot, però es pot generalitzar tranquil·lament sempre que es faci constar que hi deu haver dignes excepcions - el que comença a reconstruir ponts, lligams i enllaços entre els diversos territoris que conformen allò que, sobretot des del vessant cultural, anomenem Països Catalans.
No només provenim d'una llengua mil·lenària sinó que junts, tots els territoris, podem posar al nostre plat de la balança una de les cultures més potents, diverses, riques, coherents i participatives d'Europa. De fet em sembla que només l'extraordinària riquesa dels pobles eslaus pot superar en quantitat la variada estela de gran cultura repartida de Salses a Guardamar i de Fraga a Maó i l'Alguer.
Des de les pintures rupestres de l'Arc Mediterrani fins a l'Art Romànic del Pirineu, passant per la cultura ibèrica com la Dama d'Elx i les excavacions d'Ullastret o la Talaiòtica de Menorca i Mallorca, els nostres territoris estan prenyats del rastre que han deixat els antics pobladors per fer-se sentir; per explicar-se i explicar-nos, en iber, llatí i català.
No és una coincidència simpàtica el reconeixement internacional de la nostra cultura popular més enllà de la dieta mediterrània. Els Castells, el Cant de la Sibil·la, o el Misteri d'Elx, han obtingut el reconeixement com a Patrimoni Immaterial de la humanitat. Però també les fortificacions de Vauban a la Catalunya Nord o els edificis de Gaudí l'han merescut com a Patrimoni Material. O els Béns Paisatgístics de les Balears i Pitiüses, l'Albufera o el Pirineu.
I així en molts àmbits. En literatura ens sabem de memòria cites d'Ausiàs Marc, de Llull, d'Espriu, Salvat- Papesseit, Estellés. Les jotes valencianes o balears, la sardana, Pau Casals, Raimón o Mª del Mar Bonet, entre moltes altres en representen en música...
Som part d'una cultura rica, vital i tossuda, la qual ni tant sols 300 anys d'espoli cultural, de divisió planificada, de genocidi, d'intents frustrats per extingir-la, han pogut evitar que encara avui es parli la llengua pròpia i sigui viva en tots els territoris. Cert que en uns més que altres i que ens queda una feina descomunal per recuperar-la del tot, a tot arreu.

La solidaritat entre tots els territoris que es va demostrar en la piulada massiva que va esclatar a les vuit en punt ahir vespre, vesprada o horabaixa, ens ha de portar a pensar que el camí passa per força, per la força d'actuar plegats; com una sola nació, diversa i per això rica; com a territoris que es reconeixen sobirans i són països germans; com una sola voluntat de ser lliures.
Si entreveiem l'enorme potència cultural diversa i plural d'actuar plegats; si  reaccionem conjuntament com va succeir ahir quan ataquen un territori - perquè ja hem après que així ataquen el conjunt de territoris - i com tornarà a succeir la setmana que ve quan es clarifiqui quin panorama es presentarà al flanc de les Illes; en definitiva, si la llengua ens enllaça efectivament i definitivament com una continuïtat de la nostra història i cultura; aleshores estarem plenament capacitats per dir en veu clara i catalana:

Senyores i senyors poderosos que anteposeu els vostres interessos econòmics als del vostre poble, com veniu fent des del compromís de Casp; senyores i senyors "blavers" que heu atacat fins i tot amb bombes i agressions els vostres conciutadans i conciutadanes; senyores  i senyors gonelles que negueu la unitat de llengua per tal de vendre-us la terra a especuladors forasters sense traves lingüístiques; senyores i senyors catalunyistes que en la vostra ceguesa, estúpida doncs no beneficia ningú, no hi veieu més enllà de l'Ebre i del Pirineu:

SOM UN MERCAT DE 13.000.000 DE PERSONES.

Aleshores, juntament amb els espanyols ja no tindran res a fer.

dijous, 29 d’agost del 2013

NOU CORRECTOR GRAMATICAL DE CATALÀ GRATUÏT. TÉ EN COMPTE LES VARIANTS LINGÜÍSTIQUES!

Softcatalà presenta un nou corrector gramatical i d'estil de català, disponible a partir d'ara a la seva pàgina web:
El nou corrector, a més de la ja habitual detecció d'errors ortogràfics, incorpora la detecció de moltes altres errades (gramaticals, tipogràfiques, sintàctiques, de puntuació, de picatge, confusions), i fa també recomanacions d'estil. Té en compte les principals variants territorials de la llengua i és completament configurable.

El corrector es pot usar de diferents maneres: en un editor en línia com el de la pàgina web de Softcatalà; <http://www.softcatala.org/corrector>,  com a programa independent; com a extensió del processador de textos LibreOffice, o com a extensió del navegador Firefox. Vegeu-ne aquí <http://www.languagetool.org/ca> totes les possibilitats.

El corrector en català s'ha desenvolupat sobre la plataforma de programari lliure i multilingüe LanguageTool <http://www.languagetool.org>, amb els coneixements tecnològics i lingüístics de Riurau Editors <http://riuraueditors.cat/web/content/12-eines> i Softcatalà.

S'ha provat sobre un extens corpus de text, i gràcies a això té un grau notable d'exhaustivitat i precisió. És l'eina de revisió automàtica més completa que s'ha fet fins ara per a la nostra llengua. Això no obstant, els resultats s'han d'entendre com a recomanacions, i requereixen sempre una supervisió experta. El corrector està en desenvolupament continu, i anirà millorant amb el temps i amb la col·laboració dels usuaris.


Amb aquesta nova eina, Softcatalà continua la seva línia de posar a l'abast de tothom eines per a millorar la qualitat del català i facilitar-ne i ampliar-ne l'ús en l'àmbit de la informàtica, amb correctors, traductors i diccionaris (ortogràfic, de sinònims, de divisió de paraules).

dissabte, 24 d’agost del 2013

FULL DE RUTA PER LA INDEPENDÈNCIA DELS PAÏSOS CATALANS?

UCE. Fòrum obert
21 d’agost 2013 a les 16 h

Títol: Països Catalans, avui
Entitat: Espai Mata de Jonc

Taula rodona: Jordi Bancells (Principat), Francesc Bitlloch (Catalunya del Nord), Toni Infante (País Valencià). Presenta: Anna Masó (Principat)

Mata de Jonc pels Països Catalans és una entitat amb la finalitat d’establir ponts de comunicació, de coneixement mutu, de diàleg cultural i polític entre els nostres territoris. El projecte vol abastar totes les disciplines i aplegar les eines disponibles actualment en clau de Països Catalans. Mata de Jonc proposa treballar en el full de ruta comú tenint en compte els diferents ritmes de cada territori.

Aquest fòrum tenia com a objectiu fer una trobada de debat obert entre representants dels Països Catalans, arran del camí independentista emprès pel Principat. També s'hi feia una segona proposta: que aquesta primera trobada sobre la nació completa tingués continuïtat en d’altres propers encontres. 

Des del Principat, que ja ha fet molt camí en les procés de llibertat nacional, es veu amb preocupació la relació amb la resta de territoris, i es comenta la necessitat de fer més accions comuns, per tal d’apropar-nos. S’anomenen diferents entitats que actualment fan activitats conjuntes en àmbits diversos. D' altra banda, respecte de la cadena humana de l’11 de Setembre, s'hi reconeix la importància de la implicació dels altres territoris, estenent la cadena pel País Valencià i per la Catalunya Nord. Finalment es comenta que hi ha altres actes més compromesos que convindria tirar endavant, com és la sobirania fiscal.

Des del País Valencià recolzen la idea de tirar endavant amb el full de ruta comú i fer una segona trobada dels Països Catalans per la diada del 9 d’Octubre a València. En aquest moment estan treballant per a promocionar el dret a decidir, amb un gran acte l'1 d’octubre, que ha de permetre tirar endavant amb el procés. Es comenta també el gran activisme valencià que caldria unificar per tal de ser més efectius.

Des de la Catalunya Nord es veuen a si mateixos com un laboratori on es poden observar les conseqüències per als catalans del sud del què els passarà si no aconsegueixen la independència: en la llengua, els mitjans de comunicació, l’economia, la folklorització de la cultura... Veuen amb bons ulls la possibilitat que el Principat tingui un estat propi: pensen que cal aprofitar l’embranzida que els donarà i la possible ajuda que pot arribar d’un nou estat català en un moment crític per a ells, atès que temen la pròpia desaparició; la independència del Principat pot ser la seva darrera esperança. "Tornarem a teixir el nostre mapa. Tornarem a cosir el que els estats han estripat."

En el fòrum posterior al debat, diverses persones han manifestat preocupació i malestar per la no inclusió de l'Assemblea Nacional Catalana de Mallorca, en l'estructura territorial de l'ANC.

El fòrum s’ha celebrat al tendal de la Universitat Catalana d’Estiu (UCE 2013) amb una assistència de més de 80 persones, i s’ha clos amb dos acords:
  1. treballar conjuntament per un full de ruta comú que contempli els diversos ritmes i probables solucions pròpies de cada territori i
  2. celebrar dues properes reunions dels Països Catalans, la de València el 9 d'octubre i la de Mallorca el 30 de desembre.


dissabte, 17 d’agost del 2013

BAUZÁ: DE DERROTA EN DERROTA FINS AL RIDÍCULUM FINAL

CRISTINA POLLS18-07-2013
Revés a Bauzá
CEIP Binissalem

El president del Govern de les Illes Balears, José Ramón Bauzá, ha perdut la batalla per prohibir els llaços quadribarrats a les escoles. La Llei que el dirigent ha impulsat perquè no es pugui penjar aquest símbol en defensa del català als centres educatius finalment no tindrà l'efecte desitjat pel també president popular.

En un primer Avantprojecte de la Llei que l'Executiu envià al Consell Consultiu de les Illes, la institució dictaminà que la legislació que es volia portar al Parlament “no s'ajustava a dret” en l'apartat 3 de l'article 4, que regula la utilització o col·locació de símbols, a l'estimar que “atemptava contra la llibertat d'expressió, protegida per l'article 20 de la Constitució Espanyola”.

Ara, en un nou redactat que ha fet arribar el Govern al Consultiu per evitar fer una legislació amb articles inconstitucionals, només es diu que “qualsevol altra utilització d'aquests béns (un edifici públic) per a finalitats distintes de les derivades del Servei públic a què estan afectats, precisarà de l'oportuna autorització administrativa per part de la conselleria competent en matèria de patrimoni”.

Segons el vot particular emès pel sector més progressista del Consultiu, amb la nova redacció del Govern penjar llaços no serà un delicte ni podrà ser sancionat perquè “si es penja de la façana un llaç amb els colors de la senyera catalana, com a expressió de suport a la llengua catalana, aquest fet no constitueix en cap cas utilització privativa del bé, que continua íntegrament destinat al servei públic educatiu, de manera que no necessita autorització”.

Els llaços a favor del català, l'obsessió de Bauzá
L'anunci del president Bauzá d'introduir la lliure elecció de llengua a l'ensenyament primerenc i les seves amenaces de reduir les hores de classes en català a les aules, animaren els centres de Balears a fer un front comú contra la castellanització de l'escola.

El gener de 2012, un grup de professors de l'IES Albuhaira de Muro, inicià diferents accions en defensa de la llengua pròpia que s'acabaren estenent per tots els centres educatius de l'arxipèlag en forma de llaços quadribarrats a les façanes dels edificis.

Des de Consolat de Mar es donaren ordres estrictes a la Conselleria d'Educació que aturés els llaços a les façanes, però el moviment “Enllaçats per la llengua”, anà agafant força a cada prohibició i circular que enviava Educació amenaçant als centres. El buit legal era evident i Bauzá decidí crear una llei adreçada a prohibir els llaços a les façanes. Amb tot, la crisi dels llaços del Govern Bauzá precipità la dimissió de la directora general de Planificació, Centres i Infraestructures, Maria Mercedes Celeste i el passat mes de maig la destitució del conseller d'Educació, Rafel Bosch.

diumenge, 11 d’agost del 2013

La nosa que fa TV3


Publicat per 
Sembla ser que una de les claus econòmiques pel que fa a la pervivència de Catalunya, per tal de que els números quadrin i els gossos vagin per fi lligats amb llonganisses, és la desaparició de TV3. El papu. El forat negre on van a parar els nostres impostos. Si més no això creuen i ens volen fer creure des de Ciutadans i defensa emfàticament el seu excels orador, en Rivera o Riviera, ara no me'n recordo com es deia, sé que s'assemblaven però no sé amb què es diferenciaven. Bé, deixant de banda el nom, que és el de menys, el seu discurs es basa en l'existència de múltiples cadenes de televisió i que per tant el paper de TV3, el podria assumir una altra cadena i ens estalviaríem així milions i milions d'euros. Vaja, que malgastem els diners mantenint una emissora pública havent-hi d'altres.

Suposo que no ho diu pels índex d'audiència, ja que altre cop la cadena torna a ser líder destacada. Tampoc ho deu dir perquè de tota la graella de cadenes, desenes, poc més de cinc emeten en català i potser només tres, totes del mateix grup, íntegrament en català. Segurament la llengua no hi té res a veure, no el crec tan lerrouxista. No senyor. Segur que sap que a la Catalunya Nord, el fet de veure TV3 potencia el coneixement del català, a més del sentiment de pertinença a un grup. L'arribada de TV3 a les terres franceses -administrativament és així, mal ens dolgui- , ha fet que moltes persones puguin sentir i valorar altre cop el seu parlar d'antuvi com un parlar normal, d'ús diari però també de coneixement, per això, per aquesta capacitat de universalitzar el català no la deu voler eliminar, no?

Potser ho podria dir perquè una llengua mostra una pertinença a un grup, a un col·lectiu. Aquells que parlen el mateix, bé deuen tenir les mateixes arrels. No en va el govern del Pp s'esforça per liquidar les emissions de TV3 al País Valencià, tot deixant-los a les fosques. Volen deixar-los sols i que no es facin preguntes, no s'interroguin sobre aquell territori del nord que parla com ells. Que usa els mateixos mots per estimar, odiar o comprar. És un tret d'identitat que els cal esborrar.

Possiblement no és per un o altre sinó per tot això, per la força de la televisió, perquè fa popular una llengua, la situa en tots els àmbits, la fa normal i mostra la pertinença a un grup. Ciutadans, com altres grupúsculs feixistes camaleònics, tenen la necessitat d'eliminar-la, perquè saben que si la fan callar, aconseguiran amagar una realitat viva i a partir d'aleshores només es parlarà, a les ones, pràcticament amb el mateix discurs uniforme, agressiu, manipulat i de llengua pàtria desitjat.

Per tant, quan parli d'eliminar TV3 que no parli de diners, que sigui sincer i  parli de sentiments, lligams, emocions i sobretot, de País. Perquè el que veritablement vol eliminar és el país. La nació catalana, és clar.

dilluns, 5 d’agost del 2013

LA TENSIÓ A LES ILLES NO AFLUIXA. LA VAGA INDEFINIDA D'EDUCACIÓ PEL SETEMBRE PREN FORÇA

Els docents no afluixen

Miquel Ripoll 01 d'agost 2013

Mestres i professors ja han engegat els preparatius de la vaga de setembre. El començament de curs es preveu més calent que aquest estiu. El Govern Bauzá només gaudirà d’un parell de setmanes de treva abans que els problemes tornin a reaparèixer amb tota la seva magnitud. I és que res sembla solucionat. L’oposició al TIL no s’atura i la manca de mitjans fa preveure que la seva aplicació serà un desastre, les conseqüències de les retallades no fan sinó créixer i el rebuig a la llei Wert és cada cop més unànime. A més, la llei de símbols previsiblement farà esborrar de les parets de les escoles tot signe identitari o dissident.


Donada la situació que viu el sector la resposta de la comunitat educativa pot ser massiva. El 13-S pot constituir una nova fita en les mobilitzacions educatives viscudes el darrer any. Els docents i les famílies no afluixen. Si la Conselleria d’Educació no és capaç de refer els ponts de diàleg, la fractura pot ser abissal i desastrosa. Les tan promeses autopistes de l’educació només es concretaran en camins de pedres impracticables. L’aposta per l’ensenyament de qualitat demana considerar el diàleg amb la comunitat educativa i el finançament com una prioritat real. Per a no dir la prioritat més fonamental si el que es vol és garantir un futur on la igualtat d’oportunitats, la cohesió social i la llibertat crítica tinguin contingut.

El director de l'IES Berenguer d'Anoia d'Inca ha presentat la seva renúncia perquè assegura que no pot modificar un projecte lingüístic aprovat pel consell escolar del seu centre


El Decret de tractament integrat de llengües (TIL) s'ha cobrat ja la quarta 'víctima' en el que portem de setmana. El director de l'IES Berenguer d'Anoia d'Inca, Pere Morell, ha presentat la seva renúncia perquè assegura que no pot modificar un projecte lingüístic aprovat per les dues terceres parts del consell escolar del seu centre.

A la renúncia de Morell, cal sumar-hi la sonada suspensió de sou i feina, que es va fer pública ahir, als directors dels IES Joan Ramis i Ramis, Cap de Llevant i Pasqual Calbó i Caldès, tots ells de Maó.

El ja exdirector assegura en una carta de renúncia que ha enviat a la Conselleria i que ha penjat a la web del centre inquer que l'únic motiu de la seva dimissió es deu a l'aplicació al centre del Decret. Inspecció educativa els informà que el seu projecte lingüístic que se sustenta en l'article 20 del Decret no s'adequa a les instruccions del secretari autonòmic (Guillem Estarellas). És per això que Morell argumenta que “no puc presentar un projecte que modifica l'anterior aprovat i que compta amb el suport de tota la comunitat educativa del nostre centre”.

La renúncia de Morell podria no ser l'única entre els equips directius que s'han negat a modificar un projecte lingüístic sense el consentiment dels consells escolars. Per ara, aquesta és l'única que hatranscendit. 

Educació no té constància de cap renúncia
La Conselleria d'Educació no té constància de cap renúncia ni ha rebut la carta del director de l'IESBerenguer d'Anoia, tal com confirmaren a aquest mitjà. A més, mostraren la seva sorpresa perquè hagi arribat abans la renúncia a un mitjà de comunicació que a la Conselleria. Ara bé, el cert és que la carta del director no és cap secret perquè es pot consultar a la web del centre.

Carta de renúncia del director de l'IES Berenguer d'Anoia

El sector educatiu, decidit a convocar la vaga si el Govern no els escolta

Miquel Ripoll 05 agost 2013


La major part del sector educatiu està decidit a convocar la vaga per al pròxim mes de setembre si no s'arriba a un acord amb la Conselleria d'Educació. CC.OO., STEI-i i la Platafroma Crida, entre d'altres, han mostrat aquesta setmana el seu suport a la mobilització si el Govern Bauzá no escolta la comunitat educativa. Mentrestant, l'Executiu assegura que el curs començarà amb “normalitat” i que les opinions “no estan per sobre de les lleis”.
La federació d'Ensenyament de CC.OO. assegurà dijous que “està preparada” per convocar una vaga indefinida aquest inici de curs si la resta sindicats d'educació s'uneixen a la convocatòria, per tal de mostrar un rebuig unànime a “l'actitud bel·ligerant” de la Conselleria d'Educació.
Segons CC.OO. “bona part dels afiliats i afiliades” i la majoria de membres de l'executiva del sindicat donen suport la convocatòria. Així, proposen un “únic objectiu": negociar l'aplicació del Decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL) per poder protegir llocs de treball i en defensa també dels primers afectats.
El sindicat, en aquest sentit, asseverà que “l'agressió sancionadora” dels responsables directius de tres centres educatius de Menorca, “no pot passar per alt” ja que “no és possible que s'apliqui una suspensió d'ocupació i sou ”als qui han actuat de forma impecable en l'aplicació d'una normativa plena de contradiccions”.
CC.OO també anuncià que convocarà la vaga en tots els sectors i nivells educatius (escola pública, concertada, guarderies i universitat), “si els altres sindicats de l'ensenyament també ho fan”. Segons el sindicat les “batalles en solitari no van a enlloc”.
L'STEI-i, per part seva, assegurà que donen suport, al costat dels sindicats dels Països Catalans STEPV i USTEC STES, a les “propostes de mobilització” que els representants del sector educatiu preveuen per a l'inici de curs. 

“És totalment justificat el malestar dins els centres per la confrontació que crea la conselleria amb la comunitat educativa. Les seves propostes, accions, formes i maneres repressives, dictatorials i autoritàries, imposades sense consens i antipedagògiques, creen crispació i indignació entre el col·lectiu docent i no docent”, asseguren des del sindicat.
Suport de professors, pares i alumnes 

A banda dels sindicats, les diverses plataformes de professors, pares i alumnes també han mostrat el seu suport a la possible aturada indefinida de l'inici de curs. En aquest sentit, després de mostrar la seva solidaritat amb els equips directius expedientats, l'Assembla de docents assenyalà que continuen preparant “amb més força que mai” la vaga indefinida perquè la seva veu s'escolti “amb contundència”.
En aquest sentit, l'Assemblea de Docents va decidir a principi de setmana reclamar una reunió amb la Conselleria d'Educació abans de convocar la vaga de setembre. Entre les seves reivindicacions hi ha la retirada del TIL o la contractació de més professors de suport. A més, van incloure un nou punt en la negociació: la “suspensió de tots els expedients que s'iniciïn amb intenció clarament repressiva”.
La Plataforma Crida, també mostrà el seu suport a la possible aturada per reclamar el manteniment d'una educació “pública, de qualitat, laica i en català” davant les decisions d'un Govern que actua “sense escoltar ningú i en contra de la immensa majoria”. Segons la plataforma, que aglutina pares i mares, docents i estudiants, la vaga és “l'única arma de defensa de la ciutadania” davant la “voluntat clarament antidemocràtica” del Govern.

La policia identifica els manifestants d'Educació

No vagi per dit 05 agost 2013

La Policia Nacional identificà ahir dematí a alguns dels assistents a la concentració davant de la Conselleria d'Educació en suport dels tres directors menorquins suspesos de sou i de feina. El secretari de la FE-CCOO, Toni Baos, va ser un dels identificats un cop s'havia acabat ja la concentració. El sindicalista explica que en el seu cas li semblà estrany que la identificació es produís un cop ja no quedava pràcticament ningú davant la Conselleria. Baos no sap si a part de ser identificat això es traduirà amb alguna sanció. Els agents només li demanaren les dades personals i no li comentaren res més.

Informació relacionada: