Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
En motiu del canvi de Presidència a @cambrabcn avui volem compartir amb vosaltres, “Fets històrics que expliquen la cultura d'empresa catalana”. Recuperem-los!
@fem_historia
1228: Pere Martell, comerciant i navilier que coneixia la
Mallorca musulmana, va aconseguir asseure al menjador de casa seva el comte-rei
Jaume I i els magnats del Principat per a negociar finançament, aportació
militar i el repartiment de l’illa.
1401. En plena crisi econòmica, política i social per la Pesta
Negra i els rebrots posteriors, en el Consell de Cent els comerciants de
transaccions internacionals de BCN creaven la Taula de Canvi a la Llotja de Mar,
considerada el primer banc públic de la història d’Europa.
1474. El Consell de Cent de Barcelona inicia les obres del port
de Barcelona: obra finançada i promoguda íntegrament pel govern municipal de
Barcelona. El moll s’anomenaria de la Santa Creu, i la seva explotació seria
arrendada tant a comerciants de la ciutat com a estrangers.
1493. Membres de la cancelleria reial i l’estament mercantil de
la ciutat formalitzen un crèdit sindicat de 166.000 sous (avui 10 milions d’eur)
per a finançar el 2n viatge de Colom. Aquest fet es traduiria amb una important
presència de catalans en aquell segon viatge.
1493-1500 Els catalans del 2n viatge de Colom introdueixen les
primeres formes modernes de producció al Nou Continent. Destaca l’empresa de
Miquel de Ballester, qui explotaria, transformaria i exportaria canya de sucre
des de l’illa de la Hispaniola (avui Rep. Dominicana i Haití).
1550-1640: La immigració occitana duplica la població i
quadruplica la producció. La primera onada és mà d’obra. La segona està formada
per un grup d’artesans i comerciants. Son els introductors d’una ideologia
d’empresa protestant que canviarà per sempre la cultura del país.
1640 Revolució dels Segadors: Pau Claris ordena a Josep
Fontanella, cap de l’executiu, que envii un grup als Països Baixos per a
adquirir coneixements per a implantar el model mercantil neerlandès a Catalunya.
Naixia la idea “Catalunya, la Holanda de la Mediterrània”.
1690. Comerciants catalans, neerlandesos i anglesos liderats per
Narcís Feliu de la Penya
funden la Companyia de la Santa Creu destinada a
l’exportació de tèxtils fabricats a Barcelona i rodalies i alcohols destil·lats
a Reus, cap a Anglaterra, Paisos Baixos i les seves colònies.
L'any 1696 es culmina l’obra de tancament del @portdebarcelona.
El moll s’anomenà de la Santa Creu com la companyia mercantil creada anys abans.
El seu cost va ser de 250.000 lliures barcelonines (l’equivalent actual
aproximat a 150 milions d’euros).
1701: No es pot explicar la progressiva gravitació de Catalunya
cap a l’aliança internacional austriacista anti-borbònica sense la intervenció
de la classe mercantil: Els Borbons pretenien acabar amb els canals comercials
catalans amb Anglaterra, Paisos Baixos i colònies.
1701-1705: el comerciant neerlandès #Jagger va
ser objecte de persecució, sanció i ordre d’expulsió per no obeir l’ordre
borbònica de no comerciar amb les potències atlàntiques enemigues de la coalició
borbònica. Les institucions catalanes es van posar al costat de Jagger.
El Pacte de Gènova (1705) -amb Anglaterra- que posicionava #Catalunya
al costat de l’aliança austriacista, es va signar amb #Crowe, un
vell conegut de Jagger i un potent exportador anglès radicat anteriorment a
Barcelona i amb interessos a Reus.
1709: Salvador Feliu de la Penya i 7 comerciants exportadors
catalans, creen la Companyia Nova de Gibraltar, el primer canal comercial català
que no fa escala a Càdis per a exportar-importar amb les colònies hispàniques
d’Amèrica.
1750-1800 La classe empresarial catalana inicia la compra de
terrenys en desús per a crear matèria primera per a la #indústria.
Destaca el barceloní Melcior de Guàrdia, que va adquirir el despoblat
d’Almacelles, va promoure la seva refundació i va posar en explotació les
terres.
1756. Un grup de comerciants catalans crea la Reial Companyia de
#Comerç
de Barcelona amb un capital social d’un milió de pesos (1 milió d’eur aprox.)
per a comerciar, amb les limitacions imposades pel regim borbònic, amb l’Amèrica
hispànica, especialment amb Veneçuela.
1750-1800 Prenen força els projectes de modernització de
l’aparell agrari català. Mentre que l’estat finançava obres faraòniques a
Castella, comerciants i industrials catalans iniciaven grans projectes com el
Canal d’Urgell i els Canals de la Dreta i de l’Esquerra de l’Ebre.
1750-1800 Comerciants catalans com Pere Turull, conegut com "el
Rico Catalán", conquesten els mercats peninsulars. Va fixar el compromís de
compra de la producció de les grans finques d’Andalusia i Extremadura poc
després de la sembra, i després hi venia el producte transformat.
1750-1810: 1a onada immigratòria catalana a Cuba, Puerto Rico,
Lousiana i Argentina. Els catalans comerciants hi “planten botiga” amb el
propòsit de crear i controlar l’exportació-importació amb Catalunya. El model
comercial llatinoamericà actual, es l’herència d’aquells catalans.
Els comerciants que planten botiga a Buenos Aires i l’Havana,
fan un dels dos punts terminals d’una ruta d’importació-exportació entre
Catalunya i Argentina que generarà la creació dels primers capitals que
conduiran a la Revolució Industrial .
1750-1810 Per influència de l’activitat dels “indianos”, els
tallers tèxtils i les destil·leries catalanes es multipliquen. Abans de la Rev.
Industrial, els conreus i tallers pre-industrials que produeixen pel mercat
peninsular i colonial son cada cop més importants: BCN i Reus.
1820-1830: Implantació de les #selfactines
(automatització de la producció) a la industria tèxtil catalana. La Güell, Ramis
i Cia. -de Sants- coneguda com el Vapor Vell, seria la primera.
1830-1880: 2a onada de catalans professionals qualificats a
l’Argentina i a Cuba que segueixen obrint botiga. L’actual model comercial
Llatinoamericà anomenat bulevard, va ser exportat pels catalans (actualment en
crisi pel model anglo-saxó del centre comercial que exporta EUA).
1838-1855: Creació de grans fàbriques que concentren centenars
de treballadors:
-
La Maquinista Terrestre i Marítima -a la Barceloneta- amb 1.200 treballadors.
-
La Fabril Algodonera de Reus, concentra 1.000 treballadors.
1848: Inauguració de la primera línia de ferrocarril de la
península: Barcelona-Mataró.
El 1854 s’inaugurava la Barcelona-Molins de Rei i
el 1856 la Reus-Tarragona.
1886: Fundació de la #CambradeComerç.
El seu primer president va ser Manuel Girona, que havia estat el fundador de la
Companyia Canal d’Urgell, promotora de l’obra civil privada més important del
segle XIX peninsular.
Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada