Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
L’escola catalana i plurilingüe Jordi Pere Cerdà treballa des de fa sis anys per revitalitzar el català a la Catalunya Nord i per potenciar la convivència de totes les llengües presents a l’Alta Cerdanya.
Però l’aplicació de l’article 155 ens ha deixat sense el necessari ajut econòmic de la Generalitat i ens ha portat a una situació crítica. Ajuda’ns a salvar la Jordi!
Una escola catalana i multilingüe a l’Alta Cerdanya
L’Associació catalana i plurilingüe Jordi Pere Cerdà –anomenada així en honor del poeta, dramaturg, polític i activista cultural nord-català– va néixer el setembre de 2012 amb l’objectiu de revitalitzar la cultura catalana a l’Alta Cerdanya, a la Catalunya Nord.
L’Associació va crear l’Escola Jordi Pere Cerdà, situada al municipi de Sallagosa. Una escola catalana i plurilingüe que acull alumnes de tots dos costats de la frontera amb la voluntat d’unificar la comarca i esborrar els límits lingüístics i culturals que semblen dividir-nos.
La Jordi Pere Cerdà és un model d’escola catalana que treballa diferents llengües sense perdre la identitat ni oblidar la voluntat de transmissió de la cultura del país. Els alumnes esdevenen plurilingües d’una manera natural, interioritzant des de ben petits que les llengües i les cultures són una riquesa. Tot i que el català és la llengua amb més presència a les classes, l’escola també ensenya en francès, anglès i castellà.
El centre té un esperit de servei públic transfronterer, i és per això que funciona des dels seus inicis de manera associativa. Es pretén que cap família quedi exclosa per qüestions econòmiques. Així, a més de les quotes dels membres de l’Associació Jordi Pere Cerdà, rebem el suport de diverses institucions per poder oferir un ensenyament assequible per a tothom.
Algunes pinzellades de la nostra pedagogia
L’escola Jordi Pere Cerdà és una escola petita i humil, amb 48 alumnes en l’actualitat. S’hi mira de reproduir un ambient familiar, en el qual les educadores són properes i ofereixen un tracte càlid i de confiança als alumnes. Considerem que és essencial establir un vincle afectiu entre mestres i alumnes perquè els aprenentatges incideixin d’una manera positiva, emocional i motivadora. Les educadores observen les necessitats dels alumnes tant en l’àmbit individual com en grup, i adapten els continguts en funció de les necessitats i els interessos dels alumnes. No només faciliten el temari, sinó que ofereixen als alumnes la possibilitat de dedicar-se especialment als aspectes que els atrauen més. Els alumnes, partint d’aquesta orientació inicial, realitzen una gran tasca d’investigació pel seu compte: cerquen informació sobre els temes que han escollit com a treball personal, formulen hipòtesis i concreten conclusions. Els infants són actius en el seu aprenentatge perquè volem que esdevingui significatiu per a ells, i no un mer tràmit escolar.
A cada classe hi ha alumnes de diferents edats i nivells, ja que aquesta distribució ens permet respectar el ritme individual de cada alumne, la seva evolució particular. Així, els grans s’involucren en l’aprenentatge dels petits i els fan de model, i els petits reben una estimulació superior pel fet d’aprendre també amb altres nens i no tan sols amb adults.
És habitual que les famílies participin en sortides i activitats a l’aula. Aquelles que ho desitgen poden organitzar un taller, o bé una sortida, i així oferir als infants una experiència enriquidora. Convé que els alumnes vegin que les famílies s’involucren en la vida escolar.
El català és la llengua més present a l’escola. Tanmateix, tot i que totes les mestres són plurilingües, cada una d’elles és referent per als alumnes d’una llengua en concret. L’equip educatiu avalua anualment l’evolució lingüística dels alumnes i realitza modificacions segons les necessitats individuals i de grup.
L’escola és el reflex a petita escala de la nostra comarca, on conviuen el català, el francès i el castellà. A l’escola es reprodueix aquesta pluralitat amb harmonia, equilibri i naturalitat. La finalitat és formar els alumnes perquè assoleixin competència comunicativa en totes tres llengües (a més de l’anglès, com a llengua estrangera) amb respecte i estimació.
Una escola catalana i multilingüe a l’Alta Cerdanya
L’Associació catalana i plurilingüe Jordi Pere Cerdà –anomenada així en honor del poeta, dramaturg, polític i activista cultural nord-català– va néixer el setembre de 2012 amb l’objectiu de revitalitzar la cultura catalana a l’Alta Cerdanya, a la Catalunya Nord.
L’Associació va crear l’Escola Jordi Pere Cerdà, situada al municipi de Sallagosa. Una escola catalana i plurilingüe que acull alumnes de tots dos costats de la frontera amb la voluntat d’unificar la comarca i esborrar els límits lingüístics i culturals que semblen dividir-nos.
La Jordi Pere Cerdà és un model d’escola catalana que treballa diferents llengües sense perdre la identitat ni oblidar la voluntat de transmissió de la cultura del país. Els alumnes esdevenen plurilingües d’una manera natural, interioritzant des de ben petits que les llengües i les cultures són una riquesa. Tot i que el català és la llengua amb més presència a les classes, l’escola també ensenya en francès, anglès i castellà.
El centre té un esperit de servei públic transfronterer, i és per això que funciona des dels seus inicis de manera associativa. Es pretén que cap família quedi exclosa per qüestions econòmiques. Així, a més de les quotes dels membres de l’Associació Jordi Pere Cerdà, rebem el suport de diverses institucions per poder oferir un ensenyament assequible per a tothom.
Algunes pinzellades de la nostra pedagogia
L’escola Jordi Pere Cerdà és una escola petita i humil, amb 48 alumnes en l’actualitat. S’hi mira de reproduir un ambient familiar, en el qual les educadores són properes i ofereixen un tracte càlid i de confiança als alumnes. Considerem que és essencial establir un vincle afectiu entre mestres i alumnes perquè els aprenentatges incideixin d’una manera positiva, emocional i motivadora. Les educadores observen les necessitats dels alumnes tant en l’àmbit individual com en grup, i adapten els continguts en funció de les necessitats i els interessos dels alumnes. No només faciliten el temari, sinó que ofereixen als alumnes la possibilitat de dedicar-se especialment als aspectes que els atrauen més. Els alumnes, partint d’aquesta orientació inicial, realitzen una gran tasca d’investigació pel seu compte: cerquen informació sobre els temes que han escollit com a treball personal, formulen hipòtesis i concreten conclusions. Els infants són actius en el seu aprenentatge perquè volem que esdevingui significatiu per a ells, i no un mer tràmit escolar.
A cada classe hi ha alumnes de diferents edats i nivells, ja que aquesta distribució ens permet respectar el ritme individual de cada alumne, la seva evolució particular. Així, els grans s’involucren en l’aprenentatge dels petits i els fan de model, i els petits reben una estimulació superior pel fet d’aprendre també amb altres nens i no tan sols amb adults.
És habitual que les famílies participin en sortides i activitats a l’aula. Aquelles que ho desitgen poden organitzar un taller, o bé una sortida, i així oferir als infants una experiència enriquidora. Convé que els alumnes vegin que les famílies s’involucren en la vida escolar.
El català és la llengua més present a l’escola. Tanmateix, tot i que totes les mestres són plurilingües, cada una d’elles és referent per als alumnes d’una llengua en concret. L’equip educatiu avalua anualment l’evolució lingüística dels alumnes i realitza modificacions segons les necessitats individuals i de grup.
L’escola és el reflex a petita escala de la nostra comarca, on conviuen el català, el francès i el castellà. A l’escola es reprodueix aquesta pluralitat amb harmonia, equilibri i naturalitat. La finalitat és formar els alumnes perquè assoleixin competència comunicativa en totes tres llengües (a més de l’anglès, com a llengua estrangera) amb respecte i estimació.
La situació de l'escola
COM ES FINANÇA L'ESCOLA? (Pressupost anual: 125.000 €
Pares 33,5%
Ajut de la Generalitat 28%
Consell Regional d’Occitània 16%
Consell Departamental dels Pirineus Orientals 14,5%
Donacions 8%
Necessitem suplir urgentment l'aportació anual de la Generalitat, que a causa de l'aplicació de l'article 155 no ens ha estat atorgada enguany: l'ajut de 35.000 € corresponent a 2018. La situació de l'escola és desesperada. L'any va avançant i ja no podem continuar fent front als salaris del personal ni a les despeses de funcionament (llum, aigua, telèfon...). Tot i la recent retirada de l'aplicació del 155, la Generalitat no ens pot garantir a dia d'avui que la convocatòria de la subvenció d'enguany surti a temps per salvar l'escola. Per això us demanem que ens ajudeu a reunir aquesta quantitat, que combinada amb les quotes de les famílies i els altres suports institucionals, ens permetria obrir les portes de la Jordi el proper mes de setembre i cobrir les despeses de l'escola fins a finals d'any.
Necessitem suplir urgentment l'aportació anual de la Generalitat, que a causa de l'aplicació de l'article 155 no ens ha estat atorgada enguany: l'ajut de 35.000 € corresponent a 2018. La situació de l'escola és desesperada. L'any va avançant i ja no podem continuar fent front als salaris del personal ni a les despeses de funcionament (llum, aigua, telèfon...). Tot i la recent retirada de l'aplicació del 155, la Generalitat no ens pot garantir a dia d'avui que la convocatòria de la subvenció d'enguany surti a temps per salvar l'escola. Per això us demanem que ens ajudeu a reunir aquesta quantitat, que combinada amb les quotes de les famílies i els altres suports institucionals, ens permetria obrir les portes de la Jordi el proper mes de setembre i cobrir les despeses de l'escola fins a finals d'any.
Engeguem aquesta campanya amb l'esperança que l’any 2019 el govern català pugui tornar a tenir el control de les seves finances i puguem comptar amb l'ajut a la difusió de la cultura catalana que hem rebut des que es va fundar l’escola. En tot cas, us mantindrem informats de la nostra evolució.
Però ara l’escola està en greu perill.
L’aplicació del tristament famós article 155
per part de l’Estat espanyol ha perjudicat
també aquesta petita escola, que actualment
té 48 alumnes. La subvenció econòmica de
la Generalitat, que durant cinc anys ens ha
ajudat a mantenir-nos en funcionament, no
ens arribarà enguany. La situació del centre és
extremament precària, i aquest fet pot causarne
el tancament.
Per això ens adrecem a vosaltres, per tal que
ens ajudeu a salvar l’escola Jordi Pere Cerdà,
i faciliteu que totes les famílies que volen
assistir a l’escola catalana a l’Alta Cerdanya
puguin continuar fent-ho.
Totes les aportacions recaptades amb la
campanya #SalvemlaJordi serviran per
continuar promovent i ensenyant la nostra
cultura en l’entorn de la Catalunya Nord.
Esborrem junts la frontera que divideix la
nostra comarca. Ajuda’ns a salvar l’escola
catalana a la Catalunya Nord. Salvem la Jordi!
Engeguem aquesta campanya amb l'esperança que l’any 2019 el govern català pugui tornar a tenir el control de les seves finances i puguem comptar amb l'ajut a la difusió de la cultura catalana que hem rebut des que es va fundar l’escola. En tot cas, us mantindrem informats de la nostra evolució.
L’aplicació del tristament famós article 155 per part de l’Estat espanyol ha perjudicat també aquesta petita escola, que actualment té 48 alumnes. La subvenció econòmica de la Generalitat, que durant cinc anys ens ha ajudat a mantenir-nos en funcionament, no ens arribarà enguany. La situació del centre és extremament precària, i aquest fet pot causarne el tancament. Per això ens adrecem a vosaltres, per tal que ens ajudeu a salvar l’escola Jordi Pere Cerdà, i faciliteu que totes les famílies que volen assistir a l’escola catalana a l’Alta Cerdanya puguin continuar fent-ho.
Totes les aportacions recaptades amb la campanya #SalvemlaJordi serviran per continuar promovent i ensenyant la nostra cultura en l’entorn de la Catalunya Nord. Esborrem junts la frontera que divideix la nostra comarca. Ajuda’ns a salvar l’escola catalana a la Catalunya Nord. Salvem la Jordi!
Pots seguir el Canal de Telegram de Boladevidre: https://t.me/BoladevidreOficial
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada