Davant l’anunci fet pel conseller Bosch de
canviar la normativa vigent en matèria de llengua als centres educatius i
d’imposar un nou decret de tractament de llengües que podria
substituir el decret de mínims, l’STEI Intersindical vol manifestar
que:
- Tot i que estam a favor de l’aprenentatge
d’una llengua estrangera, com no podia ser d’una altra manera, no
acceptarem cap normativa que vagi per davall del 50% com a mínim de
presència del català a l’escola i durem als tribunals totes les normatives
que vagin en contra de la progressivitat de la presència del català als
centres educatius de les illes Balears.
- Els possibles canvis que es proposin han de
garantir que en acabar l’escolarització obligatòria l’alumnat tengui una
competència lingüística i comunicativa adequada en català i en castellà,
ambdues llengües oficials de la nostra comunitat.
- Tots els infants i joves han de tenir un contacte
suficient amb la llengua pròpia del territori, la llengua catalana, per
poder ser competents, lingüísticament i comunicativament, l’han de poder
entendre i, si volen, l’han de poder parlar, llegir i escriure.
- L’escola és l’àmbit que, en les millors
condicions, pot oferir l’aprenentatge de la llengua catalana a les
persones nouvingudes i al mateix temps educar en el respecte de totes les
llengües que es parlen al món i de totes les persones que fan part de
comunitats lingüístiques diferents a la nostra.
- Estam d’acord en la consolidació i
l’aprenentatge d’una llengua estrangera per part dels nostres infants i
joves durant la seva escolarització obligatòria, sempre que això no suposi
deixar de banda o disminuir la presència de la llengua pròpia a l’escola.
- Estam a favor que la llengua pròpia del
territori sigui la llengua de l’escola. Pensam que aquesta és una de les
millor formes de propiciar la cohesió social de totes les persones que
conviuen a un mateix espai geogràfic i que per les raons que siguin s’han
hagut de desplaçar dels seus països d’origen.
- Les llengües maternes, a societats on es
parlen moltes llengües, no poden substituir a l’escola, el paper social i
de coherència pedagògica tant important que tenen les llengües pròpies del
territori on s’ubiquen les escoles.
- La conselleria no pot tirar per terra la feina
tan ben feta i des de fa tant de temps pels mestres en favor de la llengua
i la cultura pròpies. Han treballat per la igualtat d’oportunitats,
ensenyant el català als que a l’àmbit familiar no el parlen. També
han treballat per la cohesió social, tan necessària en una societat
cada vegada més multilingüe per raons econòmiques i socials.
- Consideram que la conselleria ha d’ocupar-se
dels veritables problemes que preocupen la comunitat educativa i no ha de
tocar el que ja funciona per a la immensa majoria de la població, ja que
podria crear una crispació considerable que repercutiria negativament en
els centres docents i en la població escolar i les seves famílies.
Més informació: STEI Intersindical
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada