Google+ Google+

TRADUEIX / TRANSLATE

dilluns, 5 de setembre del 2016

Catalunya del Nord: rècord d’alumnes que estudien en català

La Catalunya del Nord comença el curs escolar amb rècord d’alumnes en centres immersius en català

Els col·legis de la Bressola superen per primera vegada el miler d'estudiants i Arrels ha obert una nova aula al Vernet de Perpinyà

Agència Catalana de Notícies

La Catalunya del Nord ha començat avui el curs 2016-2017 amb rècord d’alumnes matriculats en escoles immersives en català. Per primera vegada, els set centres de la Bressola han superat el miler d’estudiants: 1.024, és a dir, 46 més que l’any passat. Malgrat això, 75 nens han quedat fora per manca de places. Per la seva part, la xarxa Arrels ha obert una nova aula al col·legi del barri del Vernet de Perpinyà i ja suma un total de 284 alumnes. A aquests, cal sumar-hi els prop de 3.000 que hi ha escolaritzats en el sistema bilingüe. En l’actualitat, el 25% de l’alumnat de la Catalunya del Nord rep alguna mena d’ensenyament en català, bé sigui a través del model d’immersió, el bilingüe o de classes d’iniciació a la llengua, segons dades de l’associació APLEC.

El model d’immersió lingüística a la Catalunya del Nord es concentra en els dos col·legis públics Arrels, a Perpinyà, i en els set centres concertats de la Bressola. En tots els casos, aquest curs ha crescut el nombre d’alumnes matriculats, i la demanda ha tornat a superar l’oferta.

La directora de la xarxa La Bressola, Eva Bertrana, es mostra satisfeta pel més del miler d’alumnes inscrits aquest curs a les seves escoles. Alhora, però, no amaga un sentiment agredolç per haver hagut de deixar fora de les aules a 75 nens. Un fet que es repeteix any rere any per falta d’espai. ‘Ens fa molt mal haver de refusar futurs catalanoparlants’, expressa.

Manca d’espai i crida a la col·laboració
En aquest sentit, reclama la col·laboració de les administracions franceses i catalanes per poder absorbir la demanda creixent de les escoles immersives en català. ‘No tenim prou aules. Estem en negociacions amb diversos municipis per l’obertura de noves escoles o per ampliar les ja existents, però les coses no avancen tan ràpid com ens agradaria. Esperem tenir una oferta major en dos anys’, explica.

De fet, aquest any ja s’han ampliat diversos centres de La Bressola. Al municipi del Soler (Rosselló), s’han col·locat dos mòduls prefabricats per donar cabuda a una nova classe. A Prada (Conflent) també s’ha obert una nova aula. Tot plegat ha permès acceptar 60 noves inscripcions als cicles de parvulari, primària i primera etapa de secundària.

Les zones amb major demanda es troben a la subcomarca del Riberal, on confien obrir ben aviat dos col·legis més. A Perpinyà, on hi ha dos escoles de La Bressola, volen inaugurar-ne una tercera properament.

Pas a la secundària
D’altra banda, Bertrana assegura que el centre de secundària que van obrir l’any 2003 (cobreix l’equivalent al primer cicle d’ESO) ja està al 100% de la seva capacitat. La qual cosa els obligarà a buscar solucions de cara al curs que ve per evitar que els alumnes abandonin l’escolarització immersiva en català.

Així mateix, a la localitat del Soler treballen per fer realitat la reivindicació històrica de construir-hi un liceu que doni cobertura a la segona etapa de secundària i batxillerat. ‘Ja tenim els terrenys i, tot i que sabem que és difícil, aquesta determinació de l’escola en català sempre hi serà’, promet el batlle, François Calvet, que té el seu nét escolaritzat a La Bressola.

‘Torna a haver-hi un interès pel català a la Catalunya Nord. El català ja no és la llengua dels avis, la gent gran i de pagès, ara és la dels fills i la modernitat. Això desperta l’interès de les famílies per entrar en una era moderna’, reflexiona la directora de La Bressola.

40 anys de La Bressola
La Bressola celebra aquest any el 40è aniversari de l’obertura del primer centre a Perpinyà, el de Sant Galdric, l’any 1976. Per commemorar l’efemèride, han organitzat una exposició fotogràfica a l’espai amateur del festival Visa pour l’Image. La mostra recull escenes del dia a dia dels nens i mestres a les aules.

Com a exemple d’aquesta història que avança, Bertrana ressalta que aquest any, per primer cop, hi ha mestres sortits de les seves pròpies aules. De mica en mica, hi ha cada vegada més presència de docents en català a la Catalunya del Nord. Actualment, el 40% dels professors dels col·legis immersius són nordcatalans mentre que el 60% restant provenen del Principat.

També creix Arrels
Per la seva part, també s’ha incrementat el nombre d’alumnes a les escoles públiques Arrels, que tenen dos col·legis a Perpinyà. Un es va inaugurar l’any passat al barri del Vernet, i aquest curs ja ha calgut obrir-hi una nova classe per satisfer el volum de demanda.

A aquesta xifra cal sumar-hi els prop de 3.000 alumnes que es calcula que hi ha en el sistema bilingüe. Les xifres del curs que ha arrencat aquest 1 de setembre encara no són oficials però segons el lingüista Alà Baylac-Ferrer, l’escolarització en català –tant en immersió com en model bilingüe- podria vorejar els 5.000 alumnes.

El 7,8% de l’alumnat de la Catalunya del Nord estudia en escoles immersives o bilingües. El percentatge creix fins al 25% si s’hi afegeixen els estudiants que reben classes d’iniciació al català (7.433 alumnes).

Font: La Catalunya del Nord comença el curs escolar amb rècord d’alumnes en centres immersius en català | VilaWeb