El Corredor mediterrani una prioritat fonamental i irrenunciable per a nosaltres.
Una dada significativa a tenir en compte: a la dècada dels anys cinquanta, quan Espanya va fer fallida econòmica, el Banc Mundial va posar una condició imprescindible a Franco per a la concesió del préstec, el desenvolupament del Corredor Mediterrani.
Moltes dècades després, aquest aspecte contractual encara no s'ha satisfet i és perfectament exigible.
"Perdoneu però algú ho havia de dir"!
Tornam-hi tornm-hi, la Comissió Europea demana el corredor mediterrani i el Madrid polític, incapaç d'entendre què significa l'economia productiva i les infrastructures necessàries per potenciar-la, continua entestat amb el corredor central amb criteris estrictes de control polític de la capital i de promoció de l'economia especulativa per afavorir amb sucoses expropiacions els terratinents castellans que cobren a preus siderals (no com aquí). Però això no és tot.
Que ho diguin clar d'una punyetera vegada. Tenen pànic al corredor mediterrani perquè passaria pel País Valencià i el Principat, els connectaria i fomentaria una major relació d'ambdós països germans creant nous lligams entre els dos territoris i a la vegada els aproparia més a Europa.
Aquest és el problema més important que té Madrid amb l'aposta europea pel corredor mediterrani: els destrossaria la política que han practicat durant més de 300 anys, i que encara continua, separar i esquarterar els territoris que ja van sotmetre per dret de conquesta. No ens volen junts; tenen por als Països Catalans. I això que diuen que no existim.
President de l'Assemblea Sobiranista de Mallorca
El Ministeri de Foment prioritza el corredor central al del Mediterrani. Aquesta és la conclusió que hauria arribat la Unió Europea en un últim informe que es revisa aquests últims dies en una trobada a Rotterdam. Segons ha informat el diari Las Províncias, des del Govern espanyol s’estaria posant l’èmfasi a millorar la xarxa que passa per Algesires i Madrid, la qual van poder incloure com a xarxa prioritària de transport definida per la Unió Europea.
Des que els populars van accedir a La Moncloa han destacat sempre que ambdós trams són “compatibles”, perquè tenen un “horitzó temporal diferent”. Però en la proposta remesa a Brussel·les hi figura la connexió d’ample internacional del tram entre Algesires i Villaverde Bajo (sud de Madrid), que costaria 500 milions d’euros, amb vies separades per passatgers i mercaderies. Mentrestant, al tram de València i Castelló només s’hi contempla un tercer carril, en comptes de plataformes separades.
Aquesta prioritat també es despendria de la inclusió d’altres projectes com l’electrificació de la línia entre Bobadilla i Algesires, o implantació de sistemes de seguretat vinculats al port d’Algesires. Això sí, si bé no hi ha previstes millores de les infraestructures portuàries de València, l’informe sí que les contempla per Barcelona.
El secretari de Vivenda, d’Obres Públiques i vertebració del Territori de la Generalitat valenciana, Josep Vicent Boira, reclama en declaracions al diari que “l’Espanya radial no té cabuda en aquesta visió d’Europa”. En la línia de seu president, Ximo Puig, critica que el central pugui arribar a tenir a mig termini “millor connexions”, en el que considera que és una “aposta clara”.
Podemos, més enllà
Precisament les vies van ser també font de polèmica durant la campanya electoral del 26 de juny. El programa electoral dels de Pablo Iglesias ignorava el mediterrani i arribava a plantejar el desenvolupament de l'eix ferroviari del Pirineu aragonès, és a dir, aquell que vol passar per l'Aragó i perforar la muntanya.
"Restaurarem i reobrirem la línia ferroviària entre Osca i el sud-oest de França per facilitar el trànsit de mercaderies i viatgers entre Espanya i França, la qual cosa comportarà una millora competitiva i el desenvolupament de l'Aragó com a pol logístic.", deien concretament al programa "El somriure d'un país".
Amb tot, el líder d'En Comú, Xavier Domènech, va sortir a dir posteriorment un argument similar, en què les dues vies són "compatibles", encara que remarqués que la principal havia de ser la litoral. També la seva número dos, Lucía Martín, va explicar al 3/24 que s'havia inclòs pels companys de l'Aragó, que ho havien demanat, i comunitat on és diputat el secretari d'Organització, Pablo Echenique.
Font: La UE constata que Foment prioritza el corredor central al mediterrani
Cap comentari :
Publica un comentari a l'entrada